[Artikel] - HappyMTB granskar cykelstölderna

geologen skrev:
-------------------------------------------------------

"...att ganska många inte bryr sig... Främst om de själva blivit bestulna några gånger."

Jag hoppas at det smög in en tryckfelsnisse där? Jag har blivit av med totalt fyra cyklar under min tid som "cykelentusiast" men skulle trots det aldrig köpa en begagnad cykel om säljaren inte kan uppvisa kvitto, eller om något verkade mysko med cykelns proveniens om kvitto saknas.
Efter alla ggr jag blivit bestulen är det snarare så att jag blivit än mer sugen på att sätta dit de som stjäl.

Men jag kanske hör till en dumärlig minoritet i detta sammanhang :S

Senast ändrad:
Vet man hur stor handeln av stulna cyklar är inom ett "närområde", typ Stockholm med omnejd,
contra att cyklarna förs ut ur landet och till någoy östland, eller var dom nu hamnar?

Det enda jag kan tillföra är att berätta vad jag fått berättat för mig av min gamla bekantskapskrets är att om man kör med bygellås så kör dom med en bildomkraft och skruvdragare för att knäcka dom. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker så har dom
Bestämt sig så blir man av med cykeln så vad jag har lärt
Mig är att egentligen aldrig cykla med cykeln när någon ser. Så sjukt har det tyvärr blivit.
Själv så har jag blivit bestulen på cykel 3 gånger på mindre än ett år.. Även med barnstol monterad Och det tycker jag är riktigt sjukt.. Det har även försvunnit en barnvagn och min dotters 16" cykel... Jag önskar verkligen att jag skulle få ta en sån jävel i ögonblicket.. Tror helt seriöst att jag skulle låsa fastsvinet i ett cykelställ med en lapp om att vederbörande är en jävla cykeltjuv

Frankenstein's Bike skrev:
> Cyklistförbundet i Danmark drev kravet på att
> polisen öppnade upp sitt register för sökning
> och se, det gav effekt. Nu är allt sökbart i
> polisens app. Att alla cyklar i Danmark har ett
> officiellt ramnummer hjälper naturligtvis till.
> Något för svenska cyklistförbundet att haka på.

Cyklistförbundet i Danmark har ingen direkt motsvarighet i Sverige.

Svenska Cykelförbundet sysslar (nästan) bara med cykel som sport/idrott i olika former,
de bryr sig inte ett skvatt om vardagscykling m m.

De organisationer som finns (Cykelfrämjandet, Svenska Cykelsällskapet m fl) är
så små och obetydliga i Sverige jämfört med Cyklistförbundet i Danmaark att vare
sig polisen i Sverige eller vårt Trafikverket bryr sig om dom, antagligen är dessa
organisationer okända för polisen och Trafikverket.

Just detta - att det inte alls finns någon stor och tydlig företrädare för cyklisterna - är
ett av de största hindren för att utveckla vardagscykling och andra typer av cykling i Sverige.

/Fedde

emmer skrev:
> johnny165 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > att polisen ställer ut cyklar o väntar
> > på att nån ska sno den, sen gripa dom..
>
> Menar du att folk med över 30.000:- i månaden
> ska sitta och titta dygnet runt på en cykel som
> kanske någon snor om inte denna vecka så kanske
> nästa vecka?
> Eller ska de tagga som med sändare och sedan jaga
> efter, och hoppas att tjuvarna inte lär sig
> flytta taggarna till närmsta pendlingsmonster som
> ska 3 mil rakt ut bland förorterna?

Ja, väl investerade pengar tror jag. Får man fast en stortjyv eller liga så har man nog gjort en samhällsbesparing på hundratusentals kronor, eller till och med miljoner. Dessutom kommer stölderna minska om risken att åka fast ökar.

Lösningen på att radikalt minska antalet cykelstölder är tyvärr inte genomförbar.
Skulle nämligen vara att ha bättre koll på vad personer från f.d. öststatsländer
för ut ur landet.
Surt och cyniskt ? Ja men tyvärr sant !

Senast ändrad:
kennenneth skrev:
> Lösningen på att radikalt minska antalet
> cykelstölder är tyvärr inte genomförbar.
> Skulle nämligen vara att ha inreseförbud för
> personer från f.d. öststatsländer.
> Surt och cyniskt ? Ja men tyvärr sant !

Eftersom jag är en uttalad EU-motståndare och invandringspolitikkritiker och dessutom varit så dum att jag avslöjat det här på Happy, så känns det angeläget att mota Olle i grind, stämma i bäcken etc, så jag inte hamnar i samma grävskopa som nu antagligen kommer att skyffla ned kennenneth i den allmänna högen av hatskräp.

Jag tror INTE att det behövs ett inreseförbud från fd öststatsländer för att bli kvitt den skit som kommer därifrån. Ordentliga passkontroller med uppföljning och återkoppling till polisen räcker långt om det genomförs på rätt sätt. Rädsla för att stämplas som rasister får inte heller hindra myndigheterna att genomföra vissa aktioner som vilken lekman som helst kan förstå är rätta och rimliga. Ordentliga straff och ett mera flitigt tillämpande av utvisningar behövs nog också.

Om man körde en sådan linje (i så fall skulle vi antagligen behöva gå ur EU, eller?) skulle agnarna kunna sållas från vetet på ett mycket mera noggrannt sätt, och misstänksamheten mot främlingar från de forna öststaterna skulle radikalt minska.

Ja varför inte stängsla in oss så ingen får resa in eller ut på en gång. Vi klarar oss bäst själva… eller?

Jimel skrev:
> Ja varför inte stängsla in oss så ingen får
> resa in eller ut på en gång. Vi klarar oss bäst
> själva… eller?

In i politiskt bjäbb-tråden med dig!

Men suck, utresekontroller kan vi ha, men varför bara för "öststatsfödda"?

Nu råkar det geopolitisk vara så att det fungerar att exportera dit, vilket också gör att det blir fler från det området, eftersom de kan området.

Det är så skönt att vissa visar att tanken slutar ganska fort i huvudet på dem.

I vilket fall som helst, när det gäller utombordare är det så illa att Yamaha stjäls mest, och förklaringen är att Yamaha har ett återförsäljarnät i östeuropa, och det gör att de blir lättsålda där. Fått mitt växelhus snott i år, lite surt, yamaha. Nyskick, men 7 år gammalt, det blev väl en smäll på 20k för mig efter att försäkringsbolag räknat av.

Men, tillbaka till cyklar, kan det vara så att man då ska ha en hoj, som kör mycket egna lösningar, typ Spesh, och inte har återförsäljarnät där? Svårt att få service etc.

Vet någon om Spesh, för att de kör med egna dämpare och standards, har ÅS i östeuropa?
Snos spesh mindre än andra hojjar av samma "typ"?

Cyklister uppmärksammas på att inte använda cykelställ som tejpats med gaffatape:

http://www.cyclingweekly.co.uk/news...ng-bike-racks-with-gaffer-tape-on-them-213540
Untitled-design36-630x420.jpg

Tillbaka
Topp