[RR (bildtung)] Solnedgång till höger

mmmrrrr

Aktiv medlem
Inspirerades lite av årskröniketråden. I somras var jag ute på cykelsemester och cyklade runt i Alperna och Dolomiterna. Detta är mitt bästa cykelminne från 2012.

Jag började nere i Breno, en liten by i Val Camonica, 343 m.ö.h.
DSC_2405.JPG

Efter att ha konsulterat med kvinnan som ägde det trevliga vandrarhemmet bestämde jag mig för att Passo di Crocedomini verkade vara trevligt att ta sig upp till. Restaurangen i härbärget på toppen skulle vara riktigt vass. Alltså var det bara att börja klättra.

På vägen upp passerar man små byar som även de har någon slags historia.
DSC_2409.JPG

Vägen är ganska tråkig till att börja med.
DSC_2410.JPG

Men det lättar upp och bjuder på någon serpentin till och med.
DSC_2415.JPG

Nu började jag bli hungrig och när jag såg detta härbärge kunde jag inte hålla mig. Utan att någon av oss kunde varandras språk lyckades jag ändå få föreståndaren (eller vad han nu skall ha för titel) att göra lite pasta till mig.
DSC_2426.JPG

Dagens första boskap! Kossor med egen rutschkana.
DSC_2428.JPG

Dags att börja cykla igen.
DSC_2432.JPG

Tyvärr var det ganska kort bit från det första härbärget till passet.
DSC_2440.JPG

Då det var så kort mellan härbärgena hann jag inte bygga upp någon hunger. Men det blev lite fika medans jag velade kring vilken väg jag skulle ta. Folket på härbärget avrådde egentligen från att ta grusvägen till höger utan tyckte att asfaltsvägen som egentligen är andra sidan passet är bättre. Jag tittade lite på kartorna och såg att grusvägen skulle innebära ytterligare några hundra meters stigning och ett antal kilometer på i princip kammen av berget. Ett lätt val helt enkelt.
DSC_2443.JPG

Grusvägen var oftast fin.
DSC_2450.JPG

DSC_2453.JPG

DSC_2458.JPG

Man kan se ett antal dalgångar bort.
DSC_2463.JPG

Vägen slingrar sig fram runt bergen.
DSC_2468.JPG

Bitvis lite jobbigt med 32 mm Marathon Supreme och en fullastad hoj.
DSC_2469.JPG

Det är så vackert att jag måste stanna och fota rätt ofta. Här en liten fiskesjö.
DSC_2479.JPG

DSC_2480.JPG

Det fanns väl två eller tre gårdar längs med den här vägen med små sidovägar som ledde ned till dem.
DSC_2488.JPG

De har lagt asfalt i serpentinen.
DSC_2492.JPG

DSC_2493.JPG

Vallning pågår.
DSC_2497.JPG

Allt detta medan solen obönhörligt går ned.
DSC_2500.JPG

DSC_2506.JPG

En till fiskesjö.
DSC_2507.JPG

Här uppe passar det bra med master, antar jag.
DSC_2511.JPG

Och observatorium. Notera att asfalten slutar igen.
DSC_2512.JPG

Solnedgångens rodnad speglas i observatoriet.
DSC_2514.JPG

"Tyvärr" var det asfalt resten av vägen nu.
DSC_2516.JPG

DSC_2519.JPG

Jag gick lite bananas på solnedgångsbilder, men egentligen hade jag ju en bit kvar att cykla också.
DSC_2521.JPG

En sista solnedgångsbild.
DSC_2524.JPG

Man kan åka skidor här också.
DSC_2525.JPG

Bara utförsåkningen kvar nu.
DSC_2529.JPG

DSC_2532.JPG

Får på avstånd.
DSC_2534.JPG

DSC_2536.JPG

DSC_2540.JPG

DSC_2541.JPG

Efter den här bilden var det för mörkt för att ta så mycket till bilder. Efter nästa serpentinsväng fanns ett hotell som väl egentligen var ett skidhotell men som hade öppet. Enda andra gästen var italienska tempotalangen Davide Martinelli.

Senast ändrad:
Yiäckh! (Autocorrect försökte få det där till hjärnhinneinflammation, hur?) Uppförsbacke med packning, gör ont bara att tänka på.
Ser ut som en skön resa. Tack för bilderna, solnedgången värmde i vintermörkret även om färgerna inte riktigt går fram i phonen.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Häftiga vyer! Ödsligt, är det off-season eller
> bara normalt?

Det är nog ganska så normalt. Det är en gammal arméväg från (tror jag) första världskriget som går på bergskammen ute på landsbygden och det finns inte någonting speciellt förutom just ödsligheten längs med vägen. Två fiskesjöar och två små bondgårdar liksom. Och det är nog en lite lurig cykelrutt, med olastad racer borde det gå att köra när det är helt torrt, nu var det lite blött och lerigt på delar av grusvägen. Fast 28mm däck utan last borde gå bra.

DSC_2547.JPG

Man kommer fram ungefär vid Passo Maniva.
DSC_2548.JPG

DSC_2553.JPG

Där kan man fortsätta på en till sådan gammal arméväg.
DSC_2560.JPG

Här får man säkert inte åka.
DSC_2567.JPG

"Asfalt".
DSC_2578.JPG

Känns säkert.
DSC_2582.JPG

Landskapet är lite annorlunda här än vad det var igår.
DSC_2587.JPG

DSC_2599.JPG

Hästar på vägen!
DSC_2601.JPG

DSC_2621.JPG

Här börjar dagens grusvägsavsnitt, men det märks att hela landskapet är torrare här.
DSC_2628.JPG

DSC_2644.JPG

DSC_2649.JPG

DSC_2660.JPG

DSC_2669.JPG

DSC_2675.JPG

Efter den här svängen blir det lite barrskog ett tag.
DSC_2678.JPG

Men här fanns ett väl placerat härbärge där man kunde få lite fika innan sista biten ned till Lago Idro där man kommer ut.
DSC_2696.JPG

DSC_2707.JPG

Den här nedförsbacken var inte helt kul. Jämfört med de fina stora alppassen som är en fröjd att köra utför var det massa dolda kurvor, väldigt smal väg, inte alltid så mycket till räcke och riktigt tajta hårnålskurvor i serpentinerna.
DSC_2709.JPG

Men till slut kommer man ned till Lago Idro. Härifrån är cyklingen inte lika spännande, jag fortsatte till Gardasjön. Fint, men inte riktigt samma grej på de lite mer trafikerade vägarna.
DSC_2730.JPG

Tillbaka
Topp