Artikel: Shimano Deore LX - fyra år senare

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Ett värdigt avslut för din grupp. Det finns många andra grupper som fått möta samma pendlar död utan ha fått bli hyllad för dess finesser, snarare tvärtom och fått skit när saker inte funkar pga användaren har försummat underhållet

Min Aceragrupp höll också runt 1000 mil klanderfritt. Sen började det skutta på kassetten när jag tog i (samma kedja hela vägen) och det mesta andra på cykeln, vev- och hjullager, höll på att dö samtidigt.

Budgetgrejerna verkar hålla bra :)

Jag tycker att det är fantastiskt att få ut så mycket av så lite, billiga hälsosamma mil måste det ha blivit. Hade varit kul att få en jämförelse med nån som gjort ungefär samma sträckor fast med bil. Den ekonomiska skillnaden måste vara astronomisk.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att det är fantastiskt att få ut så
> mycket av så lite, billiga hälsosamma mil måste
> det ha blivit.

Felpost.

Senast ändrad:
Tobias 74:a skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker att det är fantastiskt att få ut
> så
> > mycket av så lite, billiga hälsosamma mil
> måste
> > det ha blivit.
>
> Bajskorv ála +ANNAT är väl knappast
> genomförbart i detta renliga forum???

Jag fattar inte? Men spontant antar jag att du inte gillar något med det jag skrev. Var det för "Pilsnerfilmtummenupp/klämkäckt" kanske?

Hasse#7 skrev:
> Jag tycker att det är fantastiskt att få ut så
> mycket av så lite, billiga hälsosamma mil måste
> det ha blivit. Hade varit kul att få en
> jämförelse med nån som gjort ungefär samma
> sträckor fast med bil. Den ekonomiska skillnaden
> måste vara astronomisk.

Framförallt om man räknar in värdeminskningen.

Lagom är bra, tillräckligt billigt utan att bli undermåligt och byggt för att hålla i jämförelse med dyrare som är byggt för att vara lätt.

Skön läsning!

Deore LX är liksom actionfilmer med två skitsnackande snutar på 80-talet, den stora starka på krogen och aladdin-asken till jul- nåt som bara finns och alltid funkar i sitt sammanhang, men kanske inte uppskattas som den egentligen förtjänar.

Bike-Magazin-Tyskarna testade ju slitage på grupperna med maskin för ett par månader sedan, Deore vann uthålligheten med hästlängder, så de har samma erfarenhet

happymtb.fr skrev:
> Nån som har Sram på sin pendlare och är lika
> nöjd?
> /E

Har inte använt den mycket på vintern, men jag körde närmare 10 år med Sachs (som köptes upp av SRAM)-reglage/växlar och hade aldrig några problem. Tror jag justerade bakväxeln tre eller fyra gånger under hela den perioden..

Tjena!

Anledningen till att höger reglage inte fungerar som det ska är att en liten klack som drar i ett drev, som i sin tur drar vajern, inte fjädrar tillbaka som den skall. En rejäl dusch med teflonolja rakt in i reglaget och lite växlande upp och ner löser problemet kvickt..

Ni som är i reparatörssvängen, när tycker ni att man kan börja betrakta cykeln som slut? För egen del har jag ju inga problem med att få ut många fler mil ur den här gruppen, men den som inte är så van med att fetta om bakväxlar behöver väl vända sig till en cykelmek.

När det nu så smått börjar kärva, är det då värt att serva delarna på verkstad eller är det bättre att få dem utbytta? Växelreglaget till exempel, hade en verkstad bytt ut det för säkerhets skull eller försökt smörja upp det?

Sen är jag förstås nyfiken på om jag gissar rätt när jag säger 2-3000 på en cykelverkstad. Det som behöver göras är alltså ny kedja, drev, kassett, höljen och vajrar, samt att leden vid infästningsbulten på bakväxeln behöver smörjas och höger växelreglage trilskas. Växelreglaget missar inte växlingarna, det är stumt när man försöker växla till större drev.

Slutomdöme på en grupp som slutat tillverkas, kommer inte slutomdömet lite väl sent kanske? Är det verkligen användbart för konsumenten? För det är väl syftet med testen här på happy..

örgelgörgel skrev:
> Slutomdöme på en grupp som slutat tillverkas,
> kommer inte slutomdömet lite väl sent kanske?
> Är det verkligen användbart för konsumenten?
> För det är väl syftet med testen här på
> happy..

Det finns fortfarande komponenter ur den serien att köpa ute på marknaden, och dessutom var väl knappast tanken att testa just hur T660 håller, utan snarare hur Shimanos Deore LX "T"-serie håller för mer eller mindre dagligt bruk och under lång tid. Shimano har knappast försämrat kvalitén för T-serien (eller för SLX för den delen, inga stora skillnader) till de senaste serierna heller...

Jag tycker det var utmärkt skrivet, alldeles för få artiklar av det slaget.
Folk är så jäkla otåliga, man ska veta efter tre veckor om det är bra kvalitet på grejerna.

Pegorelli skrev:

> Folk är så jäkla otåliga, man ska veta efter
> tre veckor om det är bra kvalitet på grejerna.

Jag har suttit och väntat i 4 år på att köpa saker ut Deore-lx serien, nu kan jag äntligen köpa lite grejer utan ångest!

örgelgörgel skrev:
> Pegorelli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Folk är så jäkla otåliga, man ska veta
> efter
> > tre veckor om det är bra kvalitet på
> grejerna.
>
> Jag har suttit och väntat i 4 år på att köpa
> saker ut Deore-lx serien, nu kan jag äntligen
> köpa lite grejer utan ångest!

Men vad bra, då är det bara ut och handla. Du hittar säkert några komponenter ur T-660 serien på rea, eller så kanske du hittar T-665 eller T-670. Inte så värst många skruvar som skiljer sig åt, finns liksom ingen anledning för Shimano att förändra koncept som funkar.
Fråga en duktig mek om vad som skiljer naven åt gällande olika årgångar av Deore Lx, så ska du få höra vad de svarar.
Ja, det är väl bara att vänta. Det kryllar ju av kunnigt folk här på Happy som gärna skriver av sig.

HåkanC, var är du? ;)

oxr skrev:
> Ni som är i reparatörssvängen, när tycker ni
> att man kan börja betrakta cykeln som slut? För
> egen del har jag ju inga problem med att få ut
> många fler mil ur den här gruppen, men den som
> inte är så van med att fetta om bakväxlar
> behöver väl vända sig till en cykelmek.
>
> När det nu så smått börjar kärva, är det då
> värt att serva delarna på verkstad eller är det
> bättre att få dem utbytta? Växelreglaget till
> exempel, hade en verkstad bytt ut det för
> säkerhets skull eller försökt smörja upp det?
>
> Sen är jag förstås nyfiken på om jag gissar
> rätt när jag säger 2-3000 på en cykelverkstad.
> Det som behöver göras är alltså ny kedja,
> drev, kassett, höljen och vajrar, samt att leden
> vid infästningsbulten på bakväxeln behöver
> smörjas och höger växelreglage trilskas.
> Växelreglaget missar inte växlingarna, det är
> stumt när man försöker växla till större
> drev.

Drivpaketsbyte + vajrar/höljen + ny bakväxel samt reglage lär landa någonstans runt 3k i en butik inkl. montering, så en god gissning skulle jag säga.

Jag tror de flesta verkstäder inte river en sådan bakväxel/reglage utan rekommenderar antagligen byte. Funkar inte "teflon/lösningsmedeltricket" som Kneecap talade om så kasseras ofta reglaget.

När cykeln är "slut" är ju subjektivt, där jag jobbar så börjar vi vifta med ett varningens finger om reparationen närmar sig halva aktuella värdet av cykeln.

Vissa reparerar till varje pris då de kanske gillar hur de trivs med ramen och vissa andra säger "pfft" och köper något nytt eller bättre begagnat.

örgelgörgel skrev:
> Slutomdöme på en grupp som slutat tillverkas,
> kommer inte slutomdömet lite väl sent kanske?
> Är det verkligen användbart för konsumenten?
> För det är väl syftet med testen här på
> happy..

Jag funderade på det där innan jag skrev artikeln. I det här fallet är slutomdömet det som kommer när prylarna börjar ta slut. Det ursprungliga testet är avslutat för länge sen men eftersom gruppen rullat vidare sedan dess tyckte jag att det kunde vara intressant som en summering när de börjar nå sin livslängd. Mycket av tekniken är ju allmänt använd på Shimano, och är inte unikt för den här gruppen. Men visst, prylarna tillverkas inte längre så på det sättet är det ointressant. Å andra sidan - om man ska ta reda på grejernas verkliga livslängd får man vänta tills man nått den.

Preacher: tack för feedback. Bra att jag gissade rätt.

Bra skriven Oskar,

Har själv kvar mina XT rapidfire shifters som jag köpte i 1996 och har varit i bruk på samtliga av mina cycklar jag har bytt up till sen dess (4 cycklar totalt).
Snart 17år i bruk ock lika bra som när dom var ny!

Hammer.

Hammer skrev:
> Bra skriven Oskar,
>
> Har själv kvar mina XT rapidfire shifters som jag
> köpte i 1996 och har varit i bruk på samtliga av
> mina cycklar jag har bytt up till sen dess (4
> cycklar totalt).
> Snart 17år i bruk ock lika bra som när dom var
> ny!
>
> Hammer.

Tjena!

Men du kör ju singlespeed? Klart att reglagen håller så länge om man inte växlar.. ;)

LX-bakväxeln på min 7år gamla kona-mtb som numera är pendlar/touringhoj började kärva men lite smörj 5-56 fungerar det fint igen. Fantastiskt.

Tack för reportaget. Jag blev så inspirerad så att jag fick lov att titta till min pendlarcykel här på jobbet för att se vad jag cyklar på - en kronblå Univega turing med Shimano STX från 1996. I 10 års tid har den fått gå 2 mil per arbetsdag (500mil/år). Tyvärr tvättas den nästan aldrig, iaf inte här i Adelaide då vägsalt inte är något stort problem, kedjan smörjs dock emellanåt (i Stockholm gick den 6 år).

Några avdragna skitkedjor har passerat revy tillsammans med en kassett (löjligt billiga grejor jfr med landvägscykel med Ultegra grupp). Original Mavic-bakhjul i Al fick utmattningssprickor med återkommande ekerbrott och byttes för tre år sen mot komplett Shimano WH-R550 hjulset som blivit över från min riktiga cykel. Shims på 4,5mm gjorde att 7 vx kassett passade till 10 vx frihjul :)

Enda utestående anmärkningen är att höger växelreglage har trasig återföringsfjäder för tumgreppet, så det får jag manuellt för tillbaka (en reflexrörelse numera). När jag kollade så var det slut i butiken - annars är tillgången fortfarande god på slitagedelar. Vevlagret är bytt och styrlagret skall bytas så att den klarar 10 år till!

Antipodian skrev:
> Tack för reportaget. Jag blev så inspirerad så
> att jag fick lov att titta till min pendlarcykel
> här på jobbet för att se vad jag cyklar på -
> en kronblå Univega turing med Shimano STX från
> 1996. I 10 års tid har den fått gå 2 mil per
> arbetsdag (500mil/år). Tyvärr tvättas den
> nästan aldrig, iaf inte här i Adelaide då
> vägsalt inte är något stort problem, kedjan
> smörjs dock emellanåt (i Stockholm gick den 6
> år).
>
> Några avdragna skitkedjor har passerat revy
> tillsammans med en kassett (löjligt billiga
> grejor jfr med landvägscykel med Ultegra grupp).
> Original Mavic-bakhjul i Al fick
> utmattningssprickor med återkommande ekerbrott
> och byttes för tre år sen mot komplett Shimano
> WH-R550 hjulset som blivit över från min riktiga
> cykel. Shims på 4,5mm gjorde att 7 vx kassett
> passade till 10 vx frihjul :)
>
> Enda utestående anmärkningen är att höger
> växelreglage har trasig återföringsfjäder för
> tumgreppet, så det får jag manuellt för
> tillbaka (en reflexrörelse numera). När jag
> kollade så var det slut i butiken - annars är
> tillgången fortfarande god på slitagedelar.
> Vevlagret är bytt och styrlagret skall bytas så
> att den klarar 10 år till!

Bra återkoppling, bra cykel och bra cyklat! Happymtb snart i alla världens hörn! Lycka till med de tio kommande åren!

Edit: Skicka gärna en post i "Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?" Med bilder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp