[RR] På besök i Zeus rike

GoranS

Aktiv medlem
Är ju några månader sen detta utspelades, men jag tänkte att lite soliga bilder kanske kan pigga upp i vintermörkret.

Startade i soluppgången och åkte in till Chania,
P1040865Large.JPG

och sen vidare österut.

Följde i ganska stor utsträckning gamla vägen österut.
P1040867Large.JPG

Efter ett tag passerades Rethymnon med sitt venetianska fort.
P1040874Large.JPG

Det började närma sig middagstid och solen värmde bra. Bara någon liten molntuss som ibland gav lite skugga och och trots att tempot var lågt rann svetten. Idealiskt cykelväder alltså!
P1040876Large.JPG

Efter vätskepåfyllning i Perama fortsatte jag till Mourtzana där jag tog av och började klättra upp mot Anogia. Passerade en skolbuss där barnen höll på att klivva på. Blev påhejad både då och lite högre upp då bussen körde förbi mig.

Anogia visade sig, trots sin litenhet, vara en navigeringsmässig mardröm. Försökte först köra lagligt, men det var enkelriktat åt alla håll och kanter så efter lite snurrande kom jag tillbaka till torget där jag varit tidigare. Ledsnade och körde mot enkelriktningar uppför på smala gator. Efter lite ytterligare strul hittade jag ut ur byn och kom på vägen som leder upp i bergen.

Klockan började dock bli oroväckande mycket. Visste att det var ett par mil upp och en del höjdmeter att göra. Sen skulle jag tillbaka ner och vidare bort till Heraklion. Så, det blev till att höja tempot några snäpp. Var mycket sparsamt med trafik på den ganska breda vägen.
P1040888Large.JPG

Kom efter ett tag upp så jag såg upp till observatoriet Skinakas, 1752 möh (syns som en liten prick på bilden nedan). Tror vägen upp dit är den som går högst av de asfalterade vägarna på ön.
P1040890Large.JPG

Hade ursprungligen en plan på att ta en sväng upp dit, men det var inte tid för det. Fortsatte istället västerut bort mot Nidaplatån.
P1040891Large.JPG

Tog från platån grusvägen upp till Ideo Andro, en grotta (av två på Kreta) där det hävdas att guden Zeus ska ha fötts. Vägen var inte helt idealisk att angripa med racer.
P1040899Large.JPG

Kom dock upp cyklandes, förutom 2-3 meter där de fyllt i vägen med mindre runda stenar. Tog tvärstopp när framhjulet plöjde ner i det. Efter en kort paus uppe vid grottan
P1040896Large.JPG

bytte jag om till mer gångvänliga skor och gick tillbaka ner till platån (ca 1,5 km). Hade ingen lust att utmana ödet med att försöka köra utför i lösgruset.
P1040900Large.JPG

Var trots att landskapet var torrt faktiskt riktigt vackert i den sjunkande eftermiddagssolens strålar. Upp från platån blev det lite klättring innan det blev utförskörning.
P1040904Large.JPG

Var någon kortare uppförsbacke, men mest var utför därifrån ner till Heraklion. Inte så konstigt att det går lite utför om man är på 1500 möh och ska ner till havsnivån! Passerade på kanten av en ganska brant dalgång strax före Tilissos.
P1040905Large.JPG

När jag kom igenom dalen fick äntligen syn på Heraklion som låg och lyste i kvällssolen.
P1040908Large.JPG

Kom fram till hotellet vid tjugo i sju, så jag hade ungefär tjugo minuters marginal till mörkrets inbrott. Gick f.ö. oväntat smidigt att ta sig in till centrala delarna nere vid hamnen, där jag bokat rum.

To be continued ...

Ser så jäkla gött ut, gillar verkligen den där ön! Jag var där i höstas och slappade på mig 6 kg övervikt runt magen. Det blev inte en meter på cykel men det gick tydligen guidade turer t.o.r tvärs över ön från Chaniakusten (Gerani typ) till Paleochora om jag inte minns fel. På vårt hotell i Gerani, Atlantic Caldera Paradice/Beach fanns det en glasmonter med en sjujäkla massa cykeltroféer men jag fick aldrig rett ut varför de stod där..

Pelle Hå:
Mästerklättrare är inte rätt epitet då jag, trots att jag skarpt gillar bergscykling, blir pinsamt långt efter uppför om man jämför med de som kan det på riktigt. Och några 13 cykelresor per år lär det nog tyvärr aldrig bli frågan om även om det vore kul. Tyckte det var riktigt lyxigt att hinna med fem i fjol.

andematt:
Är absolut värt att ta en tur uppåt bergen. För landsväg skulle jag säga att man klarar sig rätt bra utan guide om man vill. En bra karta räcker långt. För MTB misstänker jag att en guide att bidra med lokalkännedom som gör att man får en finare tur än vad man kanske skulle kunnat hitta själv. Beror kanske också lite på hur mycket jobb man är villig att lägga ner på hemmaplan med att leta i internets alla skrymslen och vrår efter tips. Personligen skulle jag gärna ta en cykelresa till Kreta igen, fast då på våren för att få lite mer grönska och blommor. Dessutom skulle jag ev. försöka ha en bas lite längre österut på ön.

Var uppe tidigt nästa dag då jag hade en väldigt ambitiös plan för dagen med åtminstone 20 mil och en hel del höjdmeter. Redan på vägen ut från Heraklion började jag dock misstänka att jag nog skulle få revidera planen då kroppen kändes som den helt rostat ihop efter gårdagen. Åkte initialt österut längsmed kusten.
P1040927Large.JPG

Vid Gouves svängde jag av inåt landet och började klättra uppför.
P1040930Large.JPG

Efter Kalo Horio gick det utför en bit innan det åter började gå lite uppför. Passerade Potamies (tror det är den byn man ser på bilden).
P1040936Large.JPG

Passerade i dessa trakter f.ö. en del skyltar som berättade hur mycket EU-bidrag som gått in i olika projekt i området. Tror att vägen och en dammbyggnad som jag passerade hade fått runt en halv miljard. Känns ju skönt att få lite valuta för avgiften till EU i varje fall!?

I Gonies stannade jag och fyllde på vätskeförrådet innan jag började leta efter en liten genväg som jag hade indikationer på ev. skulle kunna vara framkomlig. Efter att att ha letat mig uppåt i byn längs smala gränder slutade dock försöket då vägen övergick från kraftigt eroderad asfalt/betong till brant grusväg med med ganska mycket lösgrus. Är möjligt att en duktig cyklist skulle kunnat ta sig upp, men jag kände att det var över min förmåga (lutningen framgår inte riktigt).
P1040939Large.JPG

Åkte istället tillbaka ner genom byn.
P1040941Large.JPG

Tog sen stora vägen uppåt.
P1040943Large.JPG

P1040945Large.JPG

Passerade passet, fortsatte ner till Lagou på Lasithiplatån och vidare österut. Tog sen en sväng upp till passet på östra vägen in till platån.
P1040948Large.JPG

Vände därefter och åkte tillbaka ner till platån.
P1040951Large.JPG

Tog mig bort till Psychro via lite grusvägskörning ute på platån p.g.a. en mindre navigeringsmiss. Träffade på en åsna som först verkade väldigt lugn men som sen började låta något förskräckligt.
P1040952Large.JPG

Från Psychro var det dags att ta sig upp mot den andra grottan på ön som anses vara Zeus födelseplats. Denna, Dikteo Andro, var betydligt mer turistisk och trots att det var off-season var det ett par bussar med turister (bl.a. ryssar) där. Var fin väg upp till en parkering med restauranger/barer och krims-krams-stånd. Blev sen stenlagd väg som gick att cykla en bit. Var dock brant och efter en bit kom det serpentinkurvor som var så smala och branta att jag fann för gott att kliva av och gå uppför. Sista biten upp är det nog få som skulle ge sig på med racer.
P1040955Large.JPG

Vände uppe vid kuren där man skulle betala inträde för att komma in till grottan och knallade ner. Fick i alla fall en fin vy över platån som belöning.
P1040953Large.JPG

Fullbordade varvet runt platån innan jag begav mig tillbaka till Heraklion som f.ö. var en rätt trivsam stad i mitten av oktober. Misstänker att det kan vara mycket turister där under högsäsong, men nu var det bara någon enstaka person som såg ut att kunna höra hemma i Tyskland, Skandinavien eller på brittiska öarna. Stan var dock långt ifrån folktom utan det var gott om om folk som shoppade och satt på barer, caféer och restauranger. Kändes som det var människor som bodde i staden.

Efter en god natts sömn var det dags att återvända till den västra delen av ön. Inledde med en stigning som inte var så brant, men en rejäl motvind gjorde den rätt slitig. Var dock vackert i morgonsolen.
P1040996Large.JPG

P1040999Large.JPG

Var inte mycket trafik. Någon enstaka bil och lastbil var allt.
P1050001Large.JPG

P1050003Large.JPG

Efter ett tag började det flacka ut och lyckligtvis avtog också vinden.
P1050004Large.JPG

Gick sen svagt utför i en liten dal med bara några kortare uppförspartier som avbrott.
P1050008Large.JPG

Var förberett för olivskörd.
P1050011Large.JPG

Blev ett glasstopp i Rethymnon innan jag fortsatte västerut. En bit öster om Episkopi var det ett gäng får tyckte jag behövde lite guidning så de sprang före en bit.
P1050014Large.JPG

Björnbärsbuskarna blommade (fanns även de som hade fullt mogna bär).
P1050020Large.JPG

Vy bort mot Georgioupoli.
P1050026Large.JPG

Allé med eukalyptus på utfarten från Georgioupoli.
P1050028Large.JPG

Efter Vrysses började det se lite mer hotfullt ut vädermässigt. Kändes dock som att de mer hotfulla molnen höll till uppåt bergen. Strax efter Stilos tog jag av vänster. Beläggningen på vägen var inte världens bästa, men å andra sidan såg jag på de sju kilometerna upp till Malaxa inte en enda bil, så jag hade vägen helt för mig själv!
P1050034Large.JPG

P1050037Large.JPG

P1050039Large.JPG

Vägen från Malaxa ner till Nerokouros kan rekommenderas. Riktigt bra asfalt (förutom allra högst upp där den var lite sämre), härliga kurvor och fin utsikt ner över Chania och Soudabukten.
P1050041Large.JPG

P1050042Large.JPG

P1050044Large.JPG

P1050049Large.JPG

Passerade en liten kyrka i utkanten av Mournies (tror jag).
P1050051Large.JPG

Backen upp till hotellet var en gullig liten sak (bilden tagen morgonen efter).
P1050053Large.JPG

The end.

Det ser ut att ha varit riktigt fin cykling.

Jag har aldrig cyklat i Grekland, hur är trafiken där såhär i turistlågsäsong?

jansson99:
Bodde i Agia Marina, en knapp mil väster om Chania. Passade bra då det fanns en cykeluthyrning i byn; http://www.hellasbike.net/ Inga lyxcyklar, men fungerande och skapligt pris (ca 100 euro för 6 dagar). Hade även MTB och kunde leverera cyklar till hotellet i området väster om Chania.

Rock:
Blev faktiskt positivt överraskad av ön utifrån ett turistcyklingsperpektiv. Var lite rädd för att det skulle vara riktigt risig asfalt och mycket tokiga bilister. Och, visst, på sina ställen var väl asfalten inte helt tipp-topp, men jag upplevde det aldrig som något större problem. Finns ju alltid dåliga vägar (t.ex. är ju sista biten upp till toppen på GC ingen höjdare).

Trafikmässigt var det kanon (i mitten av oktober). Naturligtvis är det trafik i och precis kring de större städerna (Chania, Rethymnon och Heraklion) och man får vara lite alert när man kör där, men det är ju samma sak i en större svensk stad även om det kanske var lite mer saker som hände i trafiken där nere. Men, så länge man flöt med i trafikrytmen och var tydlig med vart man skulle tyckte jag inte det var några egentliga problem. Sen körde jag ensam och det är ju i stadsmiljö smidigare än om man är en större grupp.

I övrigt går det en stor väg i öst-västlig riktning längs norra sidan av ön och den tar mycket av transporterna mellan de större orterna på den delen av ön. Misstänker att det bidrog till att t.ex. den gamla öst-västliga vägen bara hade mycket sparsam trafik. Och på mindre vägar trodde jag ibland att jag hamnat fel då det knappt kom ett enda fordon.

Under högsäsong är det dock förmodligen en annan femma. Cykeluthyrningsfirman varnade t.ex. för att ta "huvudvägen" upp till där Samariaravinen börjar p.g.a. risken för att behöva ligga och kämpa med en massa turistbussar (är en populär vandring att gå ner genom ravinen till havet). Stötte dock på en holländare som cyklat upp där dagen innan och han sa att det inte var några problem. Mycket riktigt, när jag åkte upp blev på ett par mil omkörd av två bussar, några bilar och några smålastbilar. Misstänker också att kussträckan väster om Chania kan vara lite jobbig i högsäsong med en väldig massa turister.

Tack! Jag måste ju utvidga mitt cyklande utanför mallis och GC, dom vägarna kan jag riktigt bra vid det här laget. Det är dock framförallat vintertid som jag har möjlighet att åka så jag får kolla lite väder och sånt men det verkar helt klart intressant.

Tror Kreta är lite blötare vintertid än Mallis, i alla fall på nordsidan. Det bör dock inte vara kallare, möjligen lite varmare nätter. Kanarieholmarna är ju förstås bättre.

Det som kan vara en nackdel med Kreta om man åker utanför chartersäsongen är att det mig veterligen inte går några direktflyg dit. Som jag skrev ovan tror jag att våren (april-maj) kan vara den bästa tiden för cykling på Kreta givet att man helt bortser från alla praktiska restriktioner som vardagslivet ställer till med. Grönt och fint, varmt och soligt och utan att man riskerar 40-gradig hetta.

Håller med GoranS, vägarna är överlag ok. Nu körde jag iofs bil där senaste ggn jag var nere i somras. Däremot är det galen trafik runt turistställena under högsäsong och i aug/sept skulle jag inte vilja cykla så mycket där.

Första ggn jag var där nere, år 2000, hyrde vi MTB och körde runt på småvägar bland olivlundar och apelsinodlingar i 35 gradig värme - underbart!

I våras var det rätt många och extrema skogsbränder i samband med åska längst i väster vilket syns tydligt på vägen ner mot Elafonissi. Inget man vill fastna i, jag har nån bild hemma på en illa svedd vägskylt.

Är i området just nu och förvånades lite över att jag sett så mycket cyklister, trodde inte Kreta var en "cykelö". Såg just en klunga dra igenom Platanias, och tänkte att någon kanske skrivit något om kretacykling på Happy, och självklart var det så! ;) Fin RR, blev riktigt sugen... synd bara att cykelprylarna är hemma.

Nåja, jag får väl nöja mig med de helt fantastiska vågorna i havet istället :)

Först. Tack Göran för denna fina RR. Funderar på att sticka dit i sommar.

Skogling sa:
En CX där liksom. :)
ja... Brukar alltid sakna min CX med 35mm däck och skivbromsar när man är på öcykling sådär. Kanske det vore värt besväret att släpa med den hit. Får fundera på det lite.

Tillbaka
Topp