Skitkul att en legend som Fabien går och vinner, ser fram emot Enduro World Series i år! Även kul att Berteen lyckas flytta sina bike skills med sig vid disciplinbyte.
C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Fabien har sagt att han jobbar på en ny hoj med
> Canyon. Blir den lång o flack tro? Hjulstorlek?
>
>
> /S
Långt lär det bli, Fab gillar ju utsträckt och snabbt. Dessutom är Canyon ganska korta i överröret så de skulle må bra av att satsa på lite längre reach och kortare stammar. Hans nuvarande Strive verkar rejält mkt kortare än hans Mondraker.
Fabien har ju ofta gått sin egen väg och inte hakat på trender (ex kör han med massor av rise på styret i en tid då andra går på bull horns), så jag är inte säker på att han hakar på den kommersiellt rådande uppfattningen att 650b är "överlägset" 26. Personligen ser jag nog hellre en vass 26-tummare med korta kedjestag, men kan tänka mig att de bygger en kompatibel med både 650 och 26. Hade varit intressant att se en Strive+ med längre reach, kolfiberram och justerbara dropouts/geometri för 26/650.
Luthman Photography skrev:
> Han har tydligen fått en baksving i kokosplast
> till sin Strive. Så det kanske är en lite
> tweakad version of karbong som är på g. Har
> läst namnet Strive Race någonstans.
Är det svingen, eller bara sadelstagen? På hojen han rejsade och vann på verkar båda vara i alu.
C-dale skrev:
> En bra rulle från tävlingen i Riva:
>
>
Kul med en välproducerad och snygg Enduro-film! Prologsträckan var ett kul inslag och bra filmad.
Det såg annars allmänt rätt stenigt och utmanande ut. Skulle vara fantastiskt kul att cykla en sådan bana ngn gång. Får se om man kan anmäla sig i amatör-klassen till något i rejs i denna eller Super-Enduro-cupen på ngn alpresa i framtiden.
> De intressantaste delarna av MTB.News artikel
>
> Fabien är 180cm lång o kör på storlek large
> med 5 cm styrstam.
> 170 mm XX1 vevar med en 34-klinga.
Och övre kedjestyrare! Inte värt att ta risken att tappa kedjan uppenbarligen.
> Mavic ST hjul bak o CX fram för att få en
> bättre profil på framdäcket med den bredare
> CX-fälgen.
Killen optimerar, bra där. SX är bra hjul.
>
> Fox 36 gaffel, istället för 34 originalet.
>
Intressant, proffsen går ofta upp någon centimeter från produktionshojarna.
> Fox CTD bakdämpare med remote på styret.
>
> 170 psi tryck och Fox näst största
> volymreducerare monterad. Väljs efter
> bankaraktär.
Som sagt, killen optimerar. :)
> Luftfjäder bak kräver betydligt långsammare
> retur än d:o "coil" Körde med returen ställd 3
> klick från max med standard shimmsning av
> returen.
>
Intressant! Jag kör faktiskt lite liknande nu när jag tänker på det, kör min RP23 långsammare bak än jag kört mina Coildämpare.