Det går att cykla i Florida men det finns bättre ställen.
Jag hyrde en cykel på Bike America.
http://bikeam.com/articles/boynton-beach-pg178.htm
Specialized Alez med lite blandade grejor på. Ingen raket men duger för 2 dagars sightseeing. 80 USD för 2 dagar
Jag hittade Boca Ratons cykelklubb på nätet.
http://brbc.clubexpress.com/content.aspx?page_id=2&club_id=195201
De är är väldigt ambjösa med turer i stort sätt varje dag. Efter lite mail konversation så var det nog mer en målsättning en verkligheten. Det skulle i allafall bli en tur på lördag med utgångspunkt från Wellington kl08:00. Jag räknade med ca 1 timme från hotellet till mötesplatsen jag ville vara där i god tid så jag gav mig iväg 06:30 solen går upp ca kl7 så det var lite skrämmande att cykla i mörkret i okänd trafik utan lyse.
Det var ca 20 cykilster som dök upp och det skulle bli 2 grupper, en lite lånsammare (15-18 MPH)och en snabbgrupp 18-20 MPH dvs runt 30Kmh. Jag anmälde mig till den "snabba" gruppen. Jag trodde de avsåg medelehastighen, det visade sig vara max hastighet, medelhastigheten var betydligt lägre.
Det blev en fin social 2 timmar sigseeingtur ibland amerikanska villakvarter.
PP
Jag kände mig inte riktig färdig med cyklingen för dagen så jag drog östererut och tog en sväng utmed stranden.
På en del vägar fins det "cykelbana"
Lördagens runda
175 Km och endast 163 höjdmeter. Florida är platt
Söndagen tänkte jag försöka mig på att nå Miami via A1A (Strandvägen) Det var ganska många cyklister som körde i båda riktningarna så jag fick en del bra häng. Det är ganska många gatukorsningar med trafikljus så det blev lite av intervallkörning.
En trevlig väg
Jag kom utan problem ner till flygplatsen i Ft Lauderdale. Där övergick den lilla byvägen till motorväg.
Jag vågade inte fortsätta längre
Jag frågade på en besinstation om det gick att komma vidare på någon lite mindre väg. Hon tittade på mig länge och sen kom en lång vägbeskrivning som jag inte förstod. Utan karta eller GPS så gav jag upp och vände hem igen.
Ringklocka Amerikan style
Det tog ett tag at vänja sig vid trafiken speciellt att det är tillåtet att svänga höger mot rött ljus.
Se upp för den hör combon