[Notis] Komfortmätning av cykelvägar i Gbg

Ja, det måste ju finnas ett skäl till att alla i göteborg har minst 160 mm slaglängd både fram och bak.

Det låter ju bra. För några år sedan skulle man också göra det, den gången skulle man mäta ojämnheten med laser, men jag hörde inte av vilka resultat de eventuellt fick fram.

"Med komfort avses här den bekvämlighet eller obekvämlighet som upplevs av cyklister pga ojämnheter i vägytan."

Upplevd komfort tolkar jag som att de inte ska mäta själva vägytan, utan hur den upplevs i sadeln. Vet inte om det ska monteras mätutrustning på sadlar och styren eller om det ska subjektivt skattas mha testpatrull, eller annat.

Undrar varför politiker envisas med att kalla "cykelvägar" för cykelvägar, de är ju
--slasktrafikvägar--
Vägar för alla som man inte vill ha i vägen för den prioriterade biltrafiken. På "cykelvägarna" blandar man gångtrafikanter, lekande barn, hundar med långa koppel tvärs över till andra sidan där hundägaren går, ibland väntyta för busspassagerare (efter som det saknas väntkur vid hållplatsen) mm. mm. Den ”upplevda komforten” som man igentligen borde mäta är kanske snarare upplevelsen av inblandningen av gångtrafikanter, lekande barn, hundar och allt annat som cyklisterna förväntas zickzacka mellan på ”cykelvägen”.

Teddy skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar varför politiker envisas med att kalla
> "cykelvägar" för cykelvägar, de är ju
> --slasktrafikvägar--
> Vägar för alla som man inte vill ha i vägen
> för den prioriterade biltrafiken. På
> "cykelvägarna" blandar man gångtrafikanter,
> lekande barn, hundar med långa koppel tvärs
> över till andra sidan där hundägaren går,
> ibland väntyta för busspassagerare (efter som
> det saknas väntkur vid hållplatsen) mm. mm. Den
> ”upplevda komforten” som man igentligen borde
> mäta är kanske snarare upplevelsen av
> inblandningen av gångtrafikanter, lekande barn,
> hundar och allt annat som cyklisterna förväntas
> zickzacka mellan på ”cykelvägen”.

Det är väl snarare så att de faktiska cykelvägarna är väldigt lätt räknade medan det finns ett otal lapptäcken som någon av outgrundlig anledning målat en cykel på.

Men jag försöker vara optimistisk och hoppas på att det här är ett tecken på att något är på väg att hända. Det behövs ju om inte annat väldigt väldigt liten insats för att göra stora förbättringar med tanke på hur låg nivån är i nuläget...

Westman skrev:
> "Med komfort avses här den bekvämlighet eller
> obekvämlighet som upplevs av cyklister pga
> ojämnheter i vägytan."
>
> Upplevd komfort tolkar jag som att de inte ska
> mäta själva vägytan, utan hur den upplevs i
> sadeln. Vet inte om det ska monteras
> mätutrustning på sadlar och styren eller om det
> ska subjektivt skattas mha testpatrull, eller
> annat.

Jag tror snarare att det är lite dåligt formulerad text. För några år sen såg jag en bil som var ute och skannade av GC-banor med laser. Nåt större teknikkonsultföretags namn stod på bilen, men jag minns inte vilket nu. Det är nog mer av den varan som de ska ha tag i.

Mäter man ytorna med laser kan man klassa dem automatiskt i olika ojämnhetskategorier med datorns hjälp. Sen räcker det att ha en liten testgrupp på olika cyklar som cyklar på utvalda sträckor som representerar olika ojämnhetsnivåer. Att susa runt med en mätbil på de knappt 47 mil cykelbanor som finns kan inte ta mer än en arbetsvecka.

Miss Lycka skrev:
> Ska dom susa över betongsuggorna på cykelvägen
> med mätutrustningen?

Det är väl då de ger upp, går och dricker kaffe och sen kopierar mätningen för föregående sträcka?

Tillbaka
Topp