[RR] Vinterns sista... Nu med video

Yeti

Aktiv medlem
.. övernattningstur på cykel. Det fantastiska marsvädret fortsatte in i april, och i skrivande stund ser vintern ut att fortsätta i minst en vecka till. Solen värmer dock obönhörligt och snön smälter nog inom ett par veckor.

De öppna myrarna en bit norr om Åbo har en del med snöskoter uppkörda skidleder för klassisk skidåkning. Även om vi i år inte fick skare stark nog att cykla på, vilket med tanke på det ovanligt kalla marsvädret är något överraskande, har jag haft skidlederna i åtanke i några veckor. Det vore helt möjligt att cykla på dom med en fatbike utan att orsaka någon skada genom att hålla sig på den smala hårda ytan bredvid skidspåret där stavarna sätts ner. Jag har dock avstått, då risken att någon skidåkare skulle ogilla cykelspår där finns, och en sådan konflikt vore helt onödig. Dessutom vill jag personligen inte heller bidra till att respekten för skidspår urholkas ytterligare, vilket faktiskt är ett litet problem här i Åbo. Jag ansåg det slutligen vara okej genast efter påsk, då sannolikheten att någon skidåkare tar sig dit är mycket nära noll. Skidspåren på de öppna myrarna är i hyfsat skick, men skogspartierna helt oanvändbara för skidåkare.

På måndag kväll den första april gav jag mig av vid halv sextiden på kvällen. Då klockan äntligen flyttats till sommartid var det gott om innan solnedgången klockan 20:15. Jag hade runt 40 km att cykla till myren Vajosuo.

Jag lämnar staden bakom mig...
vlcsnap-2013-04-03-17h08m39s230.jpg

... och cyklar genom jordbrukslandskapet...
vlcsnap-2013-04-03-17h10m04s28.jpg

... innan jag slutligen anländer till spelplanen. Vattnet hade nu frusit till is i min vattenflaska på underröret, så temperaturen sjönk åter.
vlcsnap-2013-04-03-17h11m34s193.jpg

Skaren var ställvis stark nog att cykla på, men det hårdpackade stigen var ändå bättre.
P1060578.jpg

P1060579.jpg

IMG_1741.jpg

P1060574.jpg

Jag fortsatte över myren...
P1060577.jpg

vlcsnap-2013-04-03-17h17m02s131.jpg

P1060585.jpg

... tills jag satte upp tältet strax utanför gränsen till nationalparken. Det är tyvärr inte tillåtet att tälta inom nationalparken.
P1060586.jpg

Jag hade full vinterutrustning med mig, men var tvungen att sova med sovsäcken delvis öppen för att inte ha för varmt. Natten var tyst, men när det började ljusna hördes äntligen det karaktäristiska ljudet av orrar på en myr under vårvintern.

Jag steg upp lite innan solnedgången klock 6:45 för att sätta upp en kamera för lite timelapsefotografering, vilket misslyckades p.g.a en för lång intervall mellan bilderna. Det var nu -11C svalt.
P1060592.jpg

P1060596.jpg

Väl tillbaka i tältet blev det kaffe och en halv flapjackl till frukost, innan jag åter gick ut för lite fotografering.
P1060604.jpg

P1060599.jpg

P1060603.jpg

P1060608.jpg

Klockan åtta hade jag packat cykeln och började cykla igen.
vlcsnap-2013-04-03-17h18m39s77.jpg

IMG_2078.jpg

Skidspåren i skogen var i måttligt bra skick.
IMG_2081.jpg

IMG_2080.jpg

Härlig cykling på myren Kurjenrahka.
vlcsnap-2013-04-03-17h20m47s96.jpg

vlcsnap-2013-04-03-17h21m57s8.jpg

Vårtecken.
IMG_2082.jpg

IMG_2083.jpg

IMG_2084.jpg

Vårvinterparadis.
IMG_2085.jpg

IMG_2087.jpg

vlcsnap-2013-04-03-17h24m31s12.jpg

IMG_2089.jpg

Cykelspåren är knappt synliga.
IMG_2091.jpg

En andra frukost vid sjön Savojärvi efter två timmars cykling.
vlcsnap-2013-04-03-17h25m19s248.jpg

vlcsnap-2013-04-03-17h26m54s170.jpg

En stig som bildats av fotgängare.
vlcsnap-2013-04-03-17h28m29s113.jpg

Knappast skulle en skidåkare ha något emot att jag cyklar här.
IMG_2095.jpg

Myren Lammenrahka står i tur.
vlcsnap-2013-04-03-17h30m44s175.jpg

IMG_2101.jpg

IMG_2103.jpg

Lunchdags med leverlåda.
vlcsnap-2013-04-03-17h32m12s248.jpg

vlcsnap-2013-04-03-17h33m01s5.jpg

Efter lunchen fortsatte jag ytterligare en timme längs skidspårsstigarna...
vlcsnap-2013-04-03-17h35m02s130.jpg

... innan jag började få bråttom hem. Det var runt 40 km hem, av vilket 15 km tillbringades på skogsvägar som bestod av allt mellan lera, is, snöslask och vatten.
vlcsnap-2013-04-03-17h36m23s244.jpg

Den sista timmen blev miserabel, då jag blev helt utan energi, vilket var första gången på ett och ett halv år. Planen var att utnyttja tillfället till att cykla med låg energinivå, vilket är bra träning för långlopp och jag annars inte just tränar. Det blev dock mycket värre än beräknat. Att cykla i det tillståndet är allt annat än roligt och förhoppningsvis lärde jag mig någonting av det, om inte annat att ta med mera mat nästa gång.

En liten video från utflykten:

Den uppmärksamma läsaren noterar säkert att jag hade ett stort tält och en del extra utrustning med mig. Jag provade ta allt jag skulle behöva för en veckolång solotur på snöskoterspår i Lappland i april*, förutom mat. Min nya Salsa Alternator Rack Wide pakethållare gjorde det möjligt att ta en större packpåse med. Sadelväskan på 12 liter skulle inte räcka till. Tanken var också att ta en separat packpåse med mat under tältet, där jag nu hade liggunderlaget, men jag hittade inga flera packremmar i brådskan, så jag packade bara ner lite mat där det råkade rymmas. Jag tror att den ursprungliga planen hade fungerat bra, men tältet är ändå onödigt stort och tungt (3,5 kg inklusive 10 snötältpinnar).

* Turen till Lappland blir inte av detta år. Jag är rätt nöjd med vintern hittils, och tog beslutet att spara mina få semesterdagar till något annat. Kanske nästa år.

Senast ändrad:
lekis skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt underbara bilder. Får ju en vinterhatare som
> mej att riktigt älska snö :)

+42

Benne skrev:
> Fantastiskt. Vad har du för kamera?

Oj, där kom den :)

Den här bilden kan du sälja till Fazer
P1060586.jpg

%C3%B6gonkakao.jpg

Edit: Glömde; världsklass som vanligt, men det är vi ju bortskämda med numera.

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Benne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fantastiskt. Vad har du för kamera?
>
> Oj, där kom den :)
>

Jaså var inte det korrekt? Uttjatad fråga eller?

Benne skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Benne skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fantastiskt. Vad har du för kamera?
> >
> > Oj, där kom den :)
> >
>
> Jaså var inte det korrekt? Uttjatad fråga eller?

Inte alls. Men en duktig fotograf tar bra bilder oavsett kamera. Och Peter tar fantastiska bilder oavsett vilken kamera han har med sig för tillfället. Lite som att fråga "oj vad du cyklar fort, vad har du för cykel"

JLarsson skrev:
> Benne skrev:
> -----
> > JLarsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Benne skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Fantastiskt. Vad har du för kamera?
> > >
> > > Oj, där kom den :)
> > >
> >
> > Jaså var inte det korrekt? Uttjatad fråga
> eller?
>
> Inte alls. Men en duktig fotograf tar bra bilder
> oavsett kamera. Och Peter tar fantastiska bilder
> oavsett vilken kamera han har med sig för
> tillfället. Lite som att fråga "oj vad du cyklar
> fort, vad har du för cykel"

Nu var dock inte min tankegång 'oj vilka fina bilder, kan jag ta lika fina bilder med min ärvda kompaktkamera?' Jag har ett genuint intresse av foto, därav frågan. Och nej, du har fel. För att nå upp till en viss nivå av bilder krävs en viss nivå av kamera. Googla 'bokeh' och försök bemästra det med din mobilkamera.

Tack för kommentarerna! Denna gång satsade jag lite mera på video än fotografering, då jag tycker det är (tids)krävande att göra båda två ordentligt. Bilderna där jag själv figurerar är i de flesta fall stillbilder från video, vilket nog syns om man kollar noga även i denna låga upplösning .

Jag använde en Panasonic GH2 med Panasonic 20/1.7 och Olympus 14-150 denna gång. Dessutom är en del bilder tagna med min snart tre år gamla Canon S90. Sedan S90 har ju det ju kommit en del bättre pocketkameror, men trots att den sett hårt bruk fungerar den ännu bra, så det har inte varit aktuellt att byta ut den.

JLarsson skrev:
> ...
> Den här bilden kan du sälja till Fazer
> ...

En kommentar i fillarifoorumi undrade om det var ett Angry Birds-tält :-)

Härlig RR som vanligt.
Tyvärr finns det ingen snö kvar i GBG och isarna börjar bli farliga på dom otillgängliga sjöarna.
Blev rejält inspirerad igen...
/Peter

felixtb skrev:
> Vart bor du någonstans egentligen? Sjukt fina
> skogar och bilder på dessa. :)

Man ska förstås aldrig lita på bilder, de kan ljuga hur mycket som helst.

Jag bor i Åbo och området jag rört mig mest i denna vinter är en hyfsat stor nationalpark med skyddade myrar och skogar. Jag har ungefär 35 km på cykel dit längs små vägar om jag tar den kortaste rutten. 62508234[/MEDIA] video från en skidtur visar vilket paradis området är på vintern.

Fantastiska bilder som vanligt, t.o.m. musiken i videon är ju så där "Yeti-snygg".
Säg inte att du har spelat in soundtracket själv?

/Jon

Jon skrev:
> Fantastiska bilder som vanligt, t.o.m. musiken i
> videon är ju så där "Yeti-snygg".
> Säg inte att du har spelat in soundtracket
> själv?
>
> /Jon

Tyvärr kan jag inte spela gitarr. Jag filar ibland en del på min elcello, men kommer nog mestadels att använda musik som någon mera begåvad gjort.

Benne skrev:
> Googla 'bokeh' och försök
> bemästra det med din mobilkamera.

Jodå, jag har fotat en del och har utrustning av bra kvalitet, men- pengar köper inte komposition och närvaro. Om inte bilden är intressant eller välkomponerad hjälper ingen bokeh i världen.

Tillbaka
Topp