[Artikel] Cykelvasahojar: Sensa Merano TNT – Tidsmaskinen. Uppdaterad med redaktionens replik.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
[Artikel] Cykelvasahojar: Sensa Merano TNT – Tidsmaskinen. Uppdaterad med redaktionens replik.
Sensa-Merano-TNT-Pro.jpg

Sensa Merano har sitt ursprung i cykelkrosslandet Holland. Hur bra är holländarna på att bygga MTB för svensk terräng? HappyMTB har svaret.

Läs mer: http://happymtb.org/2013/04/09/cykelvasahojar-sensa-merano-tnt-pro-tidsmaskinen/

Senast ändrad:
Aj - det sved. Har ni gjort några försök att trimma med feta däck och brett styre etc? Lite nyfiken bara.

OK
Koniskt styrrör.
Och när man vill byta gaffel så får man byta styrlager med.
Pressvevlager.
Nja.
Intern vajerdragning kommer direkt från landsvägscykling och tempocykling där luftmotståndet ska minskas.
Visst ser det cleant ut med interndragning, men va fan inom MTB samt CX behövs det?
Directmount framväxel!
Varför? Ta en gren eller sten eller dyl som fastnar. Hur kul är det då med directmount vxl.

Kör Sensa 2*10 idag och har uppgraderat styre till bredare med rize samt hjul annars är allt orginal.
Mycket nöjd kund till en Sensa och snart en till.
Mvh

Du glömde argumentera emot:

- Omodern ram
- Endast 80 mm gaffel
- Ingen remote lockout
- Tunga snikna däck
- Smalt styre
- Dålig komfort

=)

Jag vet @Kassler
Jag orkade inte
:)

cederholm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet @Kassler
> Jag orkade inte
> :)

Bara retas lite =)

Standard happy att i ren desperation argumentera för det man själv köpt.

Pressfit klarar jag mig utan, men det är faktiskt skillnad på att ha heldraget hölje (dvs inte wire som tittar fram som på Sensan) och intern dragning i ramen.

Med rakt 1 1/8" styrrör slipper du byta gaffel alls snart, de håller ju på att dö ut. Rakt 44mm eller 1,5" däremot känns rätt vettigt.

Underbart befriande med en ärlig sågning. Det är så otroligt tråkigt att läsa ex. Kadens där alla cyklar får bra betyg och någon liten obetydlig detalj avgör vinnaren...

Känns en 11-34T-kassett omodern bara för att så gott som alla i branschen monterar 11-36T numera? Eller finns det någon mer anledning till varför man bör passa sig för 11-34T-kassetter?

Oskar skrev:
> Känns en 11-34T-kassett omodern bara för att så
> gott som alla i branschen monterar 11-36T numera?
> Eller finns det någon mer anledning till varför
> man bör passa sig för 11-34T-kassetter?

Jag tolkade det mest som att det är rätt poänglöst att begränsa sig på det sättet helt i onödan. Eller det kanske väger några gram extra iofs men det måste ju vara försumbart på en sån här cykel som inte är ett extremt lättviktsbygge.

Oskar skrev:
> Känns en 11-34T-kassett omodern bara för att så
> gott som alla i branschen monterar 11-36T numera?
> Eller finns det någon mer anledning till varför
> man bör passa sig för 11-34T-kassetter?

24-34 är en förhållandevis hög lägstaväxel på en allround cykel med 29" och det förstärker egentligen bara bilden av att Sensa ligger efter utvecklingen skulle jag säga.

Framförallt måste man hålla på att växla mer med framväxlen om man har 11-34 istället för 11-36.

För mig och många andra (tror jag) var ju poängen med 10-delat istället för 9-delat just att man fick tillgång till 11-36 istället för 11-34, inte att man kunde ha mer tätstegat bak. Sram XX1 hamrar ju dessutom hem den poängen helt, 10-42 på 11 steg och alla vill ha det.

Dom har ju gjort en cykel som i allt annat än att den är 29" tar avstamp i traditionellt (och kanske gammaldags) tänk, både i geometri och annat. Det finns säkert de som gillar det. BSA-gängat vevlager och 1 1/8 styrrör är inte negativt i min bok t.ex.

Precis, den stora fördelen med tiodelat är ju det bredare spannet 11-36 ger, så varför speca tiodelat men med mindre kassett? (Shimano, varför tillverkas ni ens detta..?)Detta är särskilt sant på en 29er, och än viktigare om köparen skulle vilja gå ner på 2x10 eller 1x10.

Ang intern vajerdragning, press fit och direct mount så håller jag själv dessa nymodigheter som tveksamma, särskilt de första två skapar mer problem än de eventuellt löser. Så avsaknaden av dessa ser jag väl mer som ett tecken på en återhållsam designfilosofi än att det skulle vara något negativt.

Att däremot syssla med föråldrad geometri, förenklad ramkonstruktion med dålig prestanda (följsamhet/komfort), dålig kompabilitet med moderna gafflar samt speca cykeln med delar som gör den usel i skogen ser jag som tydliga tecken att man inte hajat vad en MTB är till för, och att presumtiva köpare därför bör hålla sig borta från denna cykel.

men om nu sensa är holländskt och då utgår från den holländska marknaden (vad vet jag) så kanske förklaringen till spec och geo ligger där?

som den stofil jag är minns jag SSWC i hellas 2006 där deltagarna från holland höll på att dö första rundorna. de hade aldrig sett så mycket rötter, stenar +ANNAT i skogen. de körde helt enkelt på grus och kostigar hemma med skyhöga sadlar och tunna däck.

men för svenska happyförhållanden där alla tävlar i att köra brötigaste, köttigaste och supermegatekniskaste stigarna hela tiden så funkar den troligen inte lika bra nej, och det var väl det testet gick ut på också. :)

Jag träffade två holländska cyklister i alperna i somras. De körde på Epics och förklarade att hemma körde de flesta bara på, vad de förklarade, något som verkade motsvara våra elljusspår.

Gud skapade världen, men holländarna skapade Holland. Dom har ju lite särskild topografi därnere. :-)

Varför allt prat om tekniska stigar, är inte utgångspunkten en MTB för Cykelvasan? I så fall kan en parameter vara att ha en tätare kassett för att tillgodose långa partier när man ligger och maler på rulle. Detta är för övrigt en nackdel som en del XX1-ägare har märkt, när de ligger och matar på asfalt eller grusväg kan stegen mellan klingorna ibland vara lite stora för att få till en bra kadens.

Sedan om det är viktigt eller inte är ju förstås individuellt, men nu är det ju ett Cykelvasa-test vi pratar om, så det kanske är värt att ha med i beräkningarna också.

just det, det var ett cykelvasatest. så varför testas cyklarna överhuvudtaget på annat än grusvägar, elljusspår och möjligen lite gräsmatta?

vad har ni för testprotokoll egentligen?! :)

fredrikw skrev:
> Varför allt prat om tekniska stigar, är inte
> utgångspunkten en MTB för Cykelvasan? I så fall
> kan en parameter vara att ha en tätare kassett
> för att tillgodose långa partier när man ligger
> och maler på rulle.

Tack fredrikw, det var så jag tänkte! ;-)

Precis, cykelvasan brukade väl vinnas på cx innan dessa förbjöds och numer på cx med rakt styre - så vad är problemet?

Ngt förenklat svar - för cykelvasan duger det med en gammal begagnad stel MTB för 1500 kr, det är först i skogen agnarna skiljs från vetet.

Ang själva testet så har vi tänkt så här - cykelvasan fungerar för många som en inkörsport till tyngre cykling, man får blodad tand på det här med MTB och vill förhoppnigsvis cykla lite mer. MTB-cykling generellt innebär åtminstone inslag av skogsturer. Detta är ju inte cyklar som är specifikt designade för CykelVasan, utan detta är XC-cyklar. XC innebär konditionsträning på MTB i skogen. I skogen finns även stigar, dessa är roliga att cykla på. Tråkigt då om man har lagt stora pengar på en cykel som inte håller måttet när man tar steget.

HappyMTB är ju en sida där vår gemensamma grund är stigcykling, huvudsakligen i svenska förhållanden. Att då testa hur bra en cykel är på holländska elljuspår, det får någon annan göra. Åtminstone i storstäderna i Sverige bör man också hålla sig ifrån att cykla på elljusspåren då detta allt som oftast leder till konflikt mellan löpare, hundägare och cyklister.

Sen tycker jag inte Sensan var bra för ren CV-terräng heller om jag ska vara ärlig - tätstegad kassett till trots. Hade hellre kört på någon av de andra tre. Så vårt testbetyg är ju en sammanvägning av lättare terräng och mer knixig stigcykling.

Senast ändrad:
Jag håller väl med i den analysen. Jag hade däremot tänkt att kommentera i ursprungsartikeln som mer eller mindre satte likamed mellan cykelvasahoj och 29". Jag lät detta bero då men nu när ämnet är uppe: Trots att jag själv sedan länge (2007?) varit 29-frälst för skogen så är jag inte alls så övertygad om att det optimala vapnet på just cykelvasaterräng är 29". Det är liksom i övrigt som fördelarna kommer fram...

Senast ändrad:
Jag körde förra året på cykelvasan 45km med en Sensa merano tnt pro..

Jag tycker cykeln funkade helt ok, Startade i sista led så det var rätt många efter spåret.. cyklade och slutade på en 178 placering trots punka och väjde för en cyklist som låg skadad.. stannade och fikade :) Så med facit i hand så funkar cykeln mycket väl på cykelvasan.. Sen kan man ju byta styre och däck efter smak..

Givetvis kör jag en Sensa denna sommar oxå men då blir det nya Fiorin

PS: Jag vann även SM Guld med just sensa merano på barmark i draghund

Mvh Gilbert

Senast ändrad:
Gilbert: vad var det som gjorde att du bytte cykel redan efter ett år och varför köpte du just en Sensa igen? Finns ju onekligen rätt många cyklar att välja bland.

Finns en rad av cyklar att välja mellan, men kollar man komponenterna som merano erbjuder för priset så gör man ett klipp..

Köper en Sensa fiori 29" som jag skall ha som tävlingscykel till långlopps cupen .. Även där så är det komponenterna som lockar till ett super pris..

Min merano kommer jag att ha kvar som träningscykel och brukscykel ..

Förstår fortfarande inte kritiken att meranon skulle bli en bromskloss på vasan? Ni skriver den är som en cyklocross etc etc.. Borde väl vara optimalt då man just vann cykelvasan just med en cykelcross för ett par år sedan

Senast ändrad:
oxr skrev:
> Gilbert: vad var det som gjorde att du bytte cykel
> redan efter ett år och varför köpte du just en
> Sensa igen? Finns ju onekligen rätt många cyklar
> att välja bland.

Kan det vara så att det finns lite sponsring med i bilden?
Då vill man ju gärna tala väl om märket i fråga ;)

//j

jesperC skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gilbert: vad var det som gjorde att du bytte
> cykel
> > redan efter ett år och varför köpte du just
> en
> > Sensa igen? Finns ju onekligen rätt många
> cyklar
> > att välja bland.
>
> Kan det vara så att det finns lite sponsring med
> i bilden?
> Då vill man ju gärna tala väl om märket i
> fråga ;)
>
> //j

Kan nog vara så. Profil reggad idag, 2 inlägg endast, båda i denna tråd.... Jag antar att någon inte var nöjd med recensionen ;)

Iofs inget fel av Gilbert tycker jag, som postar med eget namn och Sensa-kopplingen är ju tydlig - han är med på hemsidan. :) Inte som vissa "lampkunder" som den där Jansson.

Skönt med ett test som inte är slätkammat och mesigt och som väcker lite debatt.

Kristoffer R skrev:
> Skönt med ett test som inte är slätkammat och
> mesigt och som väcker lite debatt.

+1

/Håkan

Jag förstår inte på vilket sätt den är lång/låg? Den ser inte alls lång/låg ut, vare sig på bilder eller i geometrispecen? Snarare verkar den kortare/högre än Superfly (baserat på HTT, reach, sadelrörsvinkel och stack). Med tanke på hur sadel och styrstam är monterad på bilden ser det ut som att det fanns gott om möjlighet att få Sensan både högre och kortare.

Själv föredrar jag att ha styret lågt i XC-terräng och kan inte alls förstå den kategoriska kritiken mot lång/låg sittställning.

Om sen *åkegenskaperna* är som en 10 år gammal hoj så håller jag med om att Sensan inte hör hemma i en skog.

/Dag

Senast ändrad:
Dåså. Cykeln fungerar bra till draghundstävlingar. Det borde ni lägga till som ett plus

marckus skrev:
> Dåså. Cykeln fungerar bra till
> draghundstävlingar. Det borde ni lägga till som
> ett plus

*ASG*

Då börjar det vobbla lite så där skönt futuristiskt i styret.

dag skrev:
> Jag förstår inte på vilket sätt den är
> lång/låg? Den ser inte alls lång/låg ut, vare
> sig på bilder eller i geometrispecen?

+1
det här blev jag också lite förbryllad över…

Ubu skrev:
> dag skrev:
> -----
> > Jag förstår inte på vilket sätt den är
> > lång/låg? Den ser inte alls lång/låg ut,
> vare
> > sig på bilder eller i geometrispecen?
>
>
> +1
> det här blev jag också lite förbryllad över…

Hmm... Kan det vara så att med sadeln långt bak och en lång styrstam kombinerat med ett smalt styre så kan man få även en relativt kort och hög cykel att kännas lång/låg?

Lars.E skrev:
> Ubu skrev:
> -----
> > dag skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag förstår inte på vilket sätt den är
> > > lång/låg? Den ser inte alls lång/låg ut,
> > vare
> > > sig på bilder eller i geometrispecen?
> >
> >
> > +1
> > det här blev jag också lite förbryllad
> över…
>
> Hmm
... Kan det vara så att med sadeln långt bak
> och en lång styrstam kombinerat med ett smalt
> styre så kan man få även en relativt kort och
> hög cykel att kännas lång/låg?

Ja,det är min fundering också. Ram geometrin stämmer ju överens med flesta moderna hojar.

Har själv beställt en Sensa från England, fast storebrodern Fiori i kolfiber (16" kr för hoj i kolfiber och full XT utrustning). Tänkt att ersätta min 26" Stumpjumper. Blev ju lite nedstämd förståss av artikeln :) men Florin verkar vara lite mer modern avseende de saker man klagar på i artikeln iaf. Vi får se hur den känns när den kommer, men byter troligen till bredare styre och kortare styrstam och ev rak sadelrör. Enkla justeringar för att ändra köregenskaperna, känns lite överdrivet i artikeln.

fdolleus skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > Ubu skrev:
> >
>
> > -----
> > > dag skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag förstår inte på vilket sätt den är
> > > > lång/låg? Den ser inte alls lång/låg
> ut,
> > > vare
> > > > sig på bilder eller i geometrispecen?
> > >
> > >
> > > +1
> > > det här blev jag också lite förbryllad
> > över…
> >
> > Hmm
> ... Kan det vara så att med sadeln långt bak
> > och en lång styrstam kombinerat med ett smalt
> > styre så kan man få även en relativt kort
> och
> > hög cykel att kännas lång/låg?
>
>
> Ja,det är min fundering också. Ram geometrin
> stämmer ju överens med flesta moderna hojar.
>
> Har själv beställt en Sensa från England, fast
> storebrodern Fiori i kolfiber (16" kr för hoj i
> kolfiber och full XT utrustning). Tänkt att
> ersätta min 26" Stumpjumper. Blev ju lite
> nedstämd förståss av artikeln :) men Florin
> verkar vara lite mer modern avseende de saker man
> klagar på i artikeln iaf. Vi får se hur den
> känns när den kommer, men byter troligen till
> bredare styre och kortare styrstam och ev rak
> sadelrör. Enkla justeringar för att ändra
> köregenskaperna, känns lite överdrivet i
> artikeln.

Hoppas inte att du menar 16''. Dyr cykel i så fall :)

Jag tror snarare att Nallen tillbringat för mycket tid på Handelshögskolan och därmed fnissar över att du använt " (vilket är en gnff för mycket - sexton millar är en del pengar...).

Lite roligt ändå.

Tillbaka
Topp