[Enduro] Göteborg etapp 3, 2/6 10:30 Kyrkobyn Dala

IGGE

Medlem
Dags för etapp 3 på Göteborgsenduron.
Nu lämnar vi Änggårdsbergen till förmån för Kyrkobyn Dala.
Här är det rejäl terräng mycke hällar och tekniskt ganska utmanande på sina ställen.
Som tidigare trivs man antagligen bäst med en fullgung AM cykel med rejäla däck typ 2,3 breda. Hjälmen och knäskydden är förstås på.

Start söndag 2/6 10:30 enligt karta. Samling på parkeringen där spåren går ut i Kyrkboyn Dala.
Träning tillåten från 25/5. Ingen organiserad visning av banan är planerad ännu, men det kan säkert ordnas.
Tidtagning kommer att sker som vanligt med Sportidents utrustning.
Det blir fem sträckor med gemensam transport mellan sträckorna. Sammanlagt kortast tid på sträckorna vinner. Ära och priser till de snabbaste.
Startmellanrum ca 15 sekunder.
Seedat startfält med de snabbaste först för att undvika köbildning. Seedningen blir subjektivt, demokratiskt skattad från tidigare resultat + magkänsla.
Om framförvarande godkänner kan man starta med snävare mellanrum och köra flera tillsammans.

Anmälan med PM till mig senast 31/5 men först till kvarn gäller. Deltagarantalet begränsat till ca 30 startande.
För att täcka kostnaden för hyra av sportident och för korv och dricka vid mål behöver vi ta ut en avgift på 100 SEK per startande som betalas vid starten.

Medverkan är på egen risk och känner man sig osäker inför en utmaning stiger man av cykeln och tar sig säkert förbi utan att riskera onödiga skador.

Sträckorna delar vi med vandrare och vi tar som vanligt hänsyn, anpassar farten, ger plats och hälsar glatt på de som vi möter.

Resultat etapp 3.

BPetterson var snabbast tätt följd av SzMooD och nalex. Det börjar gå fort i spåren. Det gäller nog att ligga i med träningen om man vill hänga med i fortsättningen. Strongt kört alla och krya på dig rekrevs som trots sitt störtdyk på sträcka ett fixade grillen i god tid tills vi gick i mål. En tappad bricka förstörde för FHaga så hans tider syns inte i resultaten.

Visa bilaga Enduro Göteborg Resultat Kyrkobyn Dala 20130602.pdf

Resultat etapp 2.
Grattis till Pontus som var snabbast i dag tätt följd av Westman och Rikard. Flera favoriter föll tungt i dag störda av felkörningar och kollosion med fasta hinder. Inga allvarliga skador dock utan alla tog sig till mål av de startande. Sen var det flera som kastade in handduken av olika skäl som besök hos mamma, sprucken hjälm, förkylning, trasig cykel men vi var 17 tappra som kämpade i solskenet. Korvarna och de flesta bullarna slank ner med kaffe o saft. Bra kämpat alla!

Visa bilaga Enduro Göteborg Etapp 2 Resultat 2013.pdf

Resultat etapp 1:
Sol och fullständig cykellycka, inga skadade, alla kom i mål, alla bullar och korvar är uppätna.
Sen vann sin vana trogen kx-anders på en fantastik tid på 11 minuter och 38 sekunder, följd av Johan_ekl och Manji. Bästa kvinna var Cykelknut och sist men inte förlorad RamanY som tyvärr missade sista sträckan men hittade till mål ändå.

Visa bilaga Enduro Göteborg Etapp 1 Resultat 2013.pdf

/Ingemar

Senast ändrad:
Nice!!

kxanders var ju inte slö med sin DH förra året så vill man så kan man...

Och Anduro körde väl HT vill jag minnas nästan lika fort :-)

Kör nog själv med min nya xc 29:a om jag hinner vara med vilket jag absolut skall satsa på, GRYMT rolig tävling!!

IGGE skrev:
-------------------------------------------------------
> För tredje året kör vi en enduro i
> Änggårdsbergen. I år ska vi försöka få in
> flera race senare men börjar på känd mark i
> delvis tidigare körda spår. Sträckorna kommer
> att vara längre i år och är absolut utförs
> orienterade, men kortare uppförslöpor kan
> förekomma. Spåren är tekniska och utmanande
> utan att vara avskräckande för alla som gillar
> AM/Enduro. Man bör ha en AM cykel eller liknande
> för att trivas. DH cykel blir jobbigt. XC cykel
> funkar om man är riktigt vass men är inte att
> rekommendera. Nog om utrustning, men hjälmen är
> förstås på.
> Start Söndag 21/4 10:30 överst på SCA
> parkeringen i Eklanda infart från
> Bäckstensgatan.
> Träning tillåten från 13/4, karta med spåren
> kommer att offentliggöras här 11/4. Ingen
> organiserad visning av banan kommer att ske.
> Tidtagning kommer att ske med Sportidents
> utrustning så precisionen blir hög.
> På första etappen kommer fyra sträckor att
> köras. Vi transporterar oss gemensamt mellan
> sträckorna. Sammanlagt kortast tid på
> sträckorna vinner. Ära och priser till de
> snabbaste. Startmellanrum ca 30 sekunder. Om
> framförvarande godkänner kan man starta med
> snävare mellanrum och köra tillsammans med
> flera.
> Anmälan med PM till mig senast 20/4 men först
> till kvarn gäller. Deltagarantalet begränsat
> till ca 25 startande.
> För att täcka kostnaden för hyra av sportident
> och för korv och dricka vid mål behöver vi ta
> ut en avgift på 100 SEK per startande. Betalas
> vid starten.
> Medverkan är på egen risk och känner man sig
> osäker inför en utmaning stiger man av cykeln
> och tar sig säkert förbi utan att riskera
> onödiga skador.
> Sträckorna är så lagda att vi inte kommer att
> störa vårflanörer i nämnvärd omfattning men
> vi tar som vanligt hänsyn, anpassar farten, ger
> plats och hälsar glatt på de som vi möter.
>
> /Ingemar

Om det ska va glatt får man sätta på dubbdäcken!!!

//Gerry

Nu finns karta med sträckorna. Ny samlingsplats vid Västra Eklanda höjd.
Anmäl er det finns platser kvar.

Jag lider av en viss kartdyslexi men visst är det så att sträcka 1 och 4 är samma som första och sista sträckan förra året? Och sträcka 2 är som förra årets andra sträcka fast med tidigare start?

fan va synd att man missar detta, det va ju grymt skoj förra gången. Kanske hinner till finalsträckan och hejar och fotar vid stora droppet

Jag är så jäkla kass på att lista ut vad som är vad på kartan i Änggården.. har du kartan i en version man kan förstora?

Är S1 och S2 de som var med tidigare år? Är S3 hobo trail, den som startar vid gamla skogsbranden och slutar med en brant ner mot stugan på ängen vid kolonigårdarna? Är S4 Deliverance/Den sista färden/Episka (kärt barn har många namn), som även den var med förra året?

Senast ändrad:
Åh, va kul! Jag är lätt med, rättar in mig i ledet i tjejklassen tillsammans med Knutsson!
Anmäler mig här och nu

/ kakan

Sträcka ett och två som går på vad vi kallar drakberget är samma som förra året med förlängningar. Trean är en sträckning som enligt ryktet Westman & Co dragit upp. Fyran är episka. Kartan har jag tagit från forumet så den ska finnas här någonstans.

Högupplöst karta kan man bläddra sig fram till här: http://happypics.zapto.org/index.php?cat=10146

Sträcka S1 och S2 borde vara samma som S2 och S3 2011 för er som var med då.

Bra initiativ IGGE! Hoppas på fler lopp senare under året som jag skulle kunna passa ihop med en resa till västkusten för att återse gamla favoritstigar.

/David

Sträcka S1 är betydligt längre i år och kommer starta vid en av de första gravarna. Svårt att beskriva i ord vart den är men när man kommit upp på västerberget/drakberget från Eklanda så kör väldigt många i "dalen" där det i princip alltid gått en stig, men för att nå till starten ska man istället cykla på berget som ligger till vänster om dalen, ganska enkel men relativt jobbig klättring som följs av roligare och knepigare nerförslöpa. Sedan fortsätter spåret som vanligt enda ner till botten. Dvs en sträcka som säkert kommer ha tider över 5 minuter.

Kommer inte att kunna vara med inser jag nu, Mitt Vätternteam har långträning denna dag och det hinns helt enkelt inte med båda sakerna :-(

Trist men sant...

Ni andra får ha en underbar dag!

Johan_ekl skrev:
> Sträcka S1 är betydligt längre i år och kommer
> starta vid en av de första gravarna. Svårt att
> beskriva i ord vart den är men när man kommit
> upp på västerberget/drakberget från Eklanda så
> kör väldigt många i "dalen" där det i princip
> alltid gått en stig, men för att nå till
> starten ska man istället cykla på berget som
> ligger till vänster om dalen, ganska enkel men
> relativt jobbig klättring som följs av roligare
> och knepigare nerförslöpa. Sedan fortsätter
> spåret som vanligt enda ner till botten. Dvs en
> sträcka som säkert kommer ha tider över 5
> minuter.

Gah, 5 minuter mjölksyra, ljuvligt.....

Åh vad skoj!!! Lite långt att åka bara... Kanske nån mer uppifrån som är sugen? Samåkning är aldrig fel :-)

Fässberg skrev:
> Gah, 5 minuter mjölksyra, ljuvligt.....

Du vet la hur man knuffar mjölksyran framför sig har jag hört?

Körde rundan i dag och såg att det redan var var fler som varit ute och tränat. Lite blött ännu, fina förhållande annars. Jag hade ju knappt styrfart så mina tider var inget att skriva hem om, så för min del får det bli hådträning i veckan om man inte ska få skämmas på söndag. Banan är 7 km totalt och tog mig en timme. Jag testade samtidigt tidtagningsutrustningen som verkar OK så här långt.

Sträcka 1 tog mig nästan 7 minuter den är 900 meter lång.
Sträcka 2 gick på nästan 6 minuter och är 840 meter.
Sträcka 3 i krypfart på lite mer än 3 minuter, den är 540 meter lång.
Sträcka 4 nästan 4 minuter den är 820 meter.

Totalt var fallhöjden 280 meter, genomsnitt på 70 höjdmeter per sträcka, låter rimligt för Ängårdsbergen.

Jag ser fram emot en våldsam kapning av mina sräcktider på söndag och hoppas få upp farten själv tills dess.

Slänger in gpx filen här om den kan vara till nytta.
Visa bilaga Enduro 2013 Änggårdsbergen västra.gpx

Kört sträckan med gopro idag.. kanske kommer upp film för att folk ska se sträckorna. Fick i alla fall några tider som man lätt kan kapa ner om man är stark.

Första sträckan: 4.40
Andra sträckan: 4.30 (antagligen jobbigaste sträckan)
Tredje sträckan: 2.30
Fjärde sträckan: 2.45

Finns massa tid att hämta på alla sträckor då mina tider hade allt från felkörningar till pinnar i hjulen. Så det kommer bli jobbigt men ändå inte för lång tid per sträcka ändå.

Nu har jag varit ute på en sen tur runt banan. Lyckades tyvärr samtajma min tur med regnet, som peakade ganska precis samtidigt som jag var högst uppe på Drakberget. :) S1 kommer bli jobbig!! Hajar inte riktigt var starten går, men nästan oavsett var så är det rätt knixiga och jobbiga klättringar. Lägg till blöta klipphällar ner så var det mer en fråga om att hålla sig på två hjul än att jaga tiondelar idag.

S2 var riktigt tung för benen måste jag säga, mittpartiet med seeeeeg lera var jobbigt. Inser att jag varit för lat och väntat på den sena våren istället för att dra ut och lida, så nu kommer man få lida rejält nu istället. Ujuj. Hade trott att det skulle vara hårdare i markerna nu, men tjällossningen verkar gjort sitt.

Funderade innan på om man skulle byta till lite mer snabbrullade däck, men efter dagens tur känns det som att man behöver allt grepp man kan få. Blir det blött nästa helg lär det bli spännande..!

Så av ren nyfikenhet, vilken avslutning har ni tänkt på Hobo/S3? När man passerat 'stengärsgården' uppe på åsen kommer man ut på en liten gräs/moss-beklädd yta. Den 'naturliga' nedfarten, till vänster, är en brant S-formad stig som är riktigt loose och få klarar av att ta utan att låsa bakhjulet (speciellt när det är blött). Den kommer ner rak på parkeringen till det stora vita huset som är i anslutning till kolonilotterna.

Ett förslag är att ta av till höger (riders right) uppe på åsen och ta sig ner på motsatt sida ner i dalen. Man slipper då 25 leriga cyklister som på bredställ brakar ned på parkeringen från en stig som "inte fanns för ett år sen". Samtidigt kapar man grusvägstransporten bort till stigningen upp ur dalen, får ett längre åk och kommer inte stöta sig med något fotfolk..

Bara en tanke.

Nu är det bara 6 ordinarie platser kvar, sååå snabba ryck.

Bra förslag Erik, vi kikar lite mer på en alternativ dragning.

irus skrev:
> Kanske någon ville arrangera en gemensam praxis?
> Jag har ett litet problem med kartan.

+1 Hade varit grymt om någon skulle kunna visa stigarna tis el tors i veckan.

men va fan... inte lägga sånna här tävlingar dan efter bästa polarens bröllop....

kan ju inte köra enduro bakfull... eller?

PerFormance skrev:
> men va fan... inte lägga sånna här tävlingar
> dan efter bästa polarens bröllop....
>
> kan ju inte köra enduro bakfull... eller?

Hmm...jo!

Tjena! Anmäler härmed Hellbikers till detta kittlande evenemang.

Alltså 3 åkare, utom inbördes ordning:
Kängan
Släggan
Sulan

// Hellbikers

Jag tror Erics förslag är rätt vettigt, sista branten ner till vänster på Hobo trail är rätt känslig, både jordmånsmässigt och "politiskt".

Tillbaka
Topp