[RR] Tenerife med hyrcykel

telle

Ny medlem
Tjäna!
Var med familjen på teneriffa i slutet av mars.
Blev inspirerad av http://happymtb.org/forum/read.php/1/2053679/2053910#msg-2053910 att hyra hoj och ta en repa upp i bergen. Har cyklat VR 2ggr plus otaliga träningsmil och jobbpendingar på racern. Men hade inte suttit på racern alls sedan sista jobbpendlingen i juni 2012...

Hyrde cykel av actionsports.de i Los Cristianos, ringde dit dan innan och det fanns hojar att hyra dagen efter.
Vi bodde i Costa adeje 6km från los Crisitanos. Jag packade ryggan med vatten, frukt, slang, verktyg, skor, pedaler, pump mm och tog lokalbussen ner till Los Cristianos.
Vädret var 23 grader varmt och soligt, kunde inte bli bättre!
Klockan var väl 1030 då jag anlände uthyrningen. Lämnade in passet som pant och degade 20€ för hyran av cykeln.
2013-03-2710.56.37.jpg

Hon monterade på pedalerna och pumpade däcken, sen fick jag tips om rutter som var lämpliga. Hon föreslog vägen TF28 från Las Americas upp mot La Camella och San miguel, då kunde man när som helst vika av neråt om man tröttnade. Upp på hojen och börja trampa!

Ska jag dit upp?? Redan sur i låren efter 1km! ^^
2013-03-2710.07.07.jpg

Ok, antar att det kommer vara uppförsbacke... ;)
2013-03-2711.09.26.jpg

Häpp, uppe i lilla byn La Camella, 6km på en halvtimme, det går inte fort men sakta!
2013-03-2711.30.42.jpg

Efter en timmes cykling, nu börjar utsikten bli riktigt najs!
Känner efter om jag ska börja rulla neråt. Näää en bit till!
2013-03-2711.58.34.jpg

Cukeln måste ju va med på bild också!
2013-03-2711.59.26.jpg

En kvart senare kom jag till San Miguel, kände att jag hade mer att ge så jag fortsätter.
Såg på min karta att det går en väg upp till byn vilaflor om några km. Tänker att jag kör dit och vänder neråt sen. Fin panoramavy från San Miguel:
2013-03-2712.15.41.jpg

Efter vänstersvängen upp mot vilaflor blev det MYCKET brantare. Men jättefina vägar och knappt nån trafik. Mötte ett par nersusande cyklister på vägen, det gick fort!
2013-03-2712.31.46.jpg

2 timmar på sadeln nu. Fruktpaus. Vattnet börjar sina. men här uppe är det inte lika varmt så jag svettas inte lika illa. Tror det är ca 1000möh här.
2013-03-2712.55.50.jpg

Det blir brantare och brantare. Börjar bli riktigt sliten i benen. Får stanna varje km för jag orkar inte ens stå och trampa på lägsta växeln till slut. Här tog vattnet slut. Börjar kännas svalare i luften också. Ska jag vända? det är 3km upp till Vilaflor tror jag. Nä, fram med pannbenet nu!
2013-03-2713.14.26.jpg

Där är Vilaflor! Sista kilometern var ruskigt brant. Hoppas det finns nånstans man kan fylla på vätska där uppe!
2013-03-2713.36.40.jpg

Äntligen! Framme på 1400möh. Ca 30km uppför på knappa 3 timmar.
Suger i mig en flarra vatten och en av de godaste öl jag smakat!
2013-03-2713.53.36.jpg

Träffar en belgare där uppe, 65 år gammal, han skulle cykla ända upp till vulkanen-1200 höjdmeter till med ÄNNU mer lutning, crazy old man!

Drar på mig vindjackan och susar neråt. Inte alls lika jobbigt. 23km nerförsbacke. :)
Lite sämre asfalt på den här vägen så styret skakar så händerna domnar. Blåser så in i h-vete också så man känner sig som en segelbåt i vinden.
2013-03-2714.03.17.jpg

Stannade ett par gånger på nervägen för att njuta av den fina utsikten
2013-03-2714.10.51.jpg

2013-03-2714.16.09.jpg

Det gick fort nerför, tog nog mindre än en halvtimme så var jag nere i los cristianos igen.
Tillbaks på hotellet, en kall dusch och en ännu kallare öl i solen. Vilken dag!
Sjukt skön cykling, rekommenderar starkt att hoja en runda om man är på semester på tenerife!

Edit:här är rutten: http://www.endomondo.com/workouts/172427141/1670596 , lyckades fippla bort träningspasset i endomondo då jag skulle ladda upp det på hotellets wifi så jag ritade in det förhand. :/
//Telle

Senast ändrad:
Härligt!

Efter Vilaflor ändrar sig känslan en del då man kommer in i tallskogen. Och, om man orkar är det faktiskt värt besväret att ta sig upp till Lax Cañadas. En del riktigt fina vyer och ett ganska speciellt landskap.

telle skrev:
-------------------------------------------------------
> Inte alls lika jobbigt. 23km nerförsbacke. :)

Aha, här tror jag att du är något viktigt på spåren för framgångsrikt cyklande.

Skön RR. Jag blev trött i benen bara av att läsa :)

/Johan

janoshe skrev:
> Härlig RR.
> förstår hur god den där ölen smaka

det var nog det som fick mig att fortsätta de sista kilometrarna. ;)

42Hz skrev:
> Hmm, man kanske skulle prova det där nån dag. ;)

Du blir nog först med fethjuling. :D

GoranS skrev:
>Efter Vilaflor ändrar sig känslan en del då man kommer in i tallskogen. Och, om man orkar är >det faktiskt värt besväret att ta sig upp till Lax Cañadas. En del riktigt fina vyer och ett >ganska speciellt landskap.

Vi tog bilen upp på vulkanen nån dag senare, verkligen häftigt landskap som skiftar form på vägen upp. Men jag hade aldrig orkat, sjukt brant!

telle skrev:
> janoshe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härlig RR.
> > förstår hur god den där ölen smaka
>
>
> det var nog det som fick mig att fortsätta de
> sista kilometrarna. ;)
>
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, man kanske skulle prova det där nån dag.
> ;)
>
> Du blir nog först med fethjuling. :D
>
Haha! Skulle yla fint i däcken i nerförsbackarna! ;)

Tillbaka
Topp