Sigge Star
Aktiv medlem
[RR] Försmak på Prima Evadare – Rumäniens största MTB-tävling
Varje vår körs Prima Evadere, ett ”vårrus” från utkanten av Bukarest till där Ceausescu’s hade ett av sina sommarresidens: Snagov. En tur på drygt 55km och med över 2000 startande förra året. Det hela är en platt övning och om vätan slår till ett lerkalas utan dess like.
Det finns mer att läsa på: http://primaevadare.ro/
Tävlingen går 12:e maj, men jag och kompisen Adrian passade på att prova större delen av sträckan idag och sen hem på landsvägen. Först kör man runt i skogen intill där jag bor och sen i en sötsliskig lukt förbi en cigarettfabrik
Klassisk nerskräpning…
Fastän det är 20 grader kör Andrei med mycket kläder. Här förbi flygplatsen.
Platt som sagt. Och rakt. Inte mycket MTB, men bra för flåset.
Andrei hade redan hojat 20 km innan han kom till mig så efter mina första 20 var det helt klart läge för ett break.
Inte helt platt i och för sig. Vid ett ställe passerar man en liten sjö där gubbarna dricker öl. Fiskar menar jag.
Följaktligen en liten backe upp också…
Men sen platt igen en bra bit till
Grönt som tusan
Men också lerigt, om man vill
För mycket raksträckor och platt för mig. Vi stannar till och leker lite istället
När det är regn på denna tävling är detta helvetessträckan – en dryg kilometer Novemberkåsa gånger 5 i bredd
Sen skönaste sträckan – en slingrande stig längs en sjö.
Även här dricker gubbarna öl, eller fiskar, eller skitar ner, eller nåt
Måste ju bara balansera lite och med det viker vi av från tävlingssträckan.
Och så kommer grabbarna grus i sin upphottade Dacia 1310. Hade passat in finfint med epagänget hemma.
Och så blir man påmind om hur en del har det. Gubben har gått långt för att rulla hem lite ved och har minst ett par kilometer till innan det dyker upp hus igen.
Grymt vanlig syn så här års: mikroväxthus
Vi kör landsväg hem och för en gångs skull är turen med oss och vi har medvind. Efter 4 timmar och 70 kilometer var jag värd en sån här!
Hare
Sigge
Det finns mer att läsa på: http://primaevadare.ro/
Tävlingen går 12:e maj, men jag och kompisen Adrian passade på att prova större delen av sträckan idag och sen hem på landsvägen. Först kör man runt i skogen intill där jag bor och sen i en sötsliskig lukt förbi en cigarettfabrik
Klassisk nerskräpning…
Fastän det är 20 grader kör Andrei med mycket kläder. Här förbi flygplatsen.
Platt som sagt. Och rakt. Inte mycket MTB, men bra för flåset.
Andrei hade redan hojat 20 km innan han kom till mig så efter mina första 20 var det helt klart läge för ett break.
Inte helt platt i och för sig. Vid ett ställe passerar man en liten sjö där gubbarna dricker öl. Fiskar menar jag.
Följaktligen en liten backe upp också…
Men sen platt igen en bra bit till
Grönt som tusan
Men också lerigt, om man vill
För mycket raksträckor och platt för mig. Vi stannar till och leker lite istället
När det är regn på denna tävling är detta helvetessträckan – en dryg kilometer Novemberkåsa gånger 5 i bredd
Sen skönaste sträckan – en slingrande stig längs en sjö.
Även här dricker gubbarna öl, eller fiskar, eller skitar ner, eller nåt
Måste ju bara balansera lite och med det viker vi av från tävlingssträckan.
Och så kommer grabbarna grus i sin upphottade Dacia 1310. Hade passat in finfint med epagänget hemma.
Och så blir man påmind om hur en del har det. Gubben har gått långt för att rulla hem lite ved och har minst ett par kilometer till innan det dyker upp hus igen.
Grymt vanlig syn så här års: mikroväxthus
Vi kör landsväg hem och för en gångs skull är turen med oss och vi har medvind. Efter 4 timmar och 70 kilometer var jag värd en sån här!
Hare
Sigge
Senast ändrad: