Varför har barncyklar fotbroms?

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Jag har länge irriterat mig på att barncyklar har fotbroms. Alla vi föräldrar har sett hur barnet är på väg mot ett hinder och det normala då är att stoppa fötterna i backen = ingen broms alls, förutom den kassa handframbromsen som plikttroget monterats av importören. Bättre hade varit två handbromsar direkt.

Sen satt jag o roade mig kring ringklockereglerna och hittade lagutrymmet, där står det enligt nedan. Så, är det alltså lagkrav att små cyklar skall ha fotbroms? Jag kan inte tolka det annorlunda.

"4 §.
/../
Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och mindre än 635 mm
ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat reglage (fotbroms).
Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan till den övre delen av sadeln i
sitt hög"

Jag har läst att små barn inte kan både styra och klämma på handbromsarna samtidigt och att det är därför fotbroms-kravet finns.

Senast ändrad:
Det stämmer inte, min 5 åring fixar att bromsa och styra rakt fram samtidigt :)

Men seriöst, sker något oplanerat är det första flickan gör att släppa tassarna från pedalerna och då är ju inte fotbroms någe vidare. Jag tycker att det är synd att alla svennebananmänniskor, män som kvinnor, inte fattar vitsen med handbroms före fotbroms. Jag har delad vårdnad och hos mig har ena dottern en Islabike cnoc16 och jag argumenterade hårt för hennes mor att hon skulle köpa en cykel utan fotbroms så att det vart kontinuitet i inlärningen, men icke. Fotbroms köptes.....

Nu får man komma med "kom ihåg att bromsen sitter på styret" förmaningar i tid och otid tills det fastnat.

Vår dotter var 5,5 år när fotbromsen rationaliserades bort till förmån av 21 växlar och handbromsar. Tog 10 min, sen fattade hon galoppen. Trampar gör man med fötterna, bromsar gör man med händerna. Sådant snappar ungarna hur fort som helst. Bara vi i Sverige som "måste ha" fotbroms på cyklar. Trams! Nu är tjejen 17 år, och skulle aldrig i livet köra på en fotbromsad cykel... precis som pappa och mamma!
GaryFisherTyro.jpg

20090419.jpg

Var en stolt dotter som hämtade ut sin G-F för många år sedan. Nu kör hon Scott Contessa mtb
/steen

Senast ändrad:
Är det inte bara att välja en cykel utan fotbroms? Hur svårt kan det vara?
Vår son cyklade från tre års ålder utan fotbroms.

kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte bara att välja en cykel utan
> fotbroms? Hur svårt kan det vara?
> Vår son cyklade från tre års ålder utan
> fotbroms.

Du är ju kriminell!

:-)

kave skrev:
> Är det inte bara att välja en cykel utan
> fotbroms? Hur svårt kan det vara?
> Vår son cyklade från tre års ålder utan
> fotbroms.

Går ju knappt att hitta i sverige!

Senast ändrad:
Håller med om att fotbroms suger, dock inte för alla. Min äldsta son har finmotoriska svårigheter, för honom funkar fotbromsen perfekt. Man kanske kan anta att det är utifrån en sådan analys föreställningen om att barn ska ha fotbroms kommer?

(Dottern kör utan fotbroms sedan något år, minsta grabben (som cyklat sedan han fyllde tre) lääängtar efter att få en cykel med riktiga bromsar)

Misärpendlaren skrev:
> "4 §.
> /../
> Cykel med en maximal sadelhöjd mer än 435 mm och
> mindre än 635 mm
> ska ha en färdbroms bestående av fotmanövrerat
> reglage (fotbroms).
> Maximal sadelhöjd är avståndet från markytan
> till den övre delen av sadeln i
> sitt hög"

nikenyreynolds.jpg

Klart han måste ha fotbroms, han har ju en barncykel!

Är det sant? Borde få pris för mest korkade lagtexten! (springcykel strax efter två år och vanlig islabike nån gång efter treårsdagen brukar väl vara optimalt...?)

Dottern kör en Cube Kid 200, började vid 4år moddad med en 20mm DHstyrstam och kapat styre för att nå fram. Har aldrig varit ett problem, cykelpendlar dagligen till dagis.

Ännu en lag jag bryter mot, älskart! Nu blev jag glad.

Uppenbarligen en idiotisk lagtext, som kanske hade ett berättigande från början (när det inte fanns vettiga handbromsar?)

Håller helt med TS. Jag har samma upplevelse. Vi bor i en ganska så brant backe, båda barnen har släppt fötterna från pedalerna när det har gått för fort för att bromsa med fötterna. Resultatet har alltid varit krasch i slutet på backen. Köpte till slut en specialized barn mtb med handbroms, problemet avhjälpt.

En annan idiotisk sak med barncyklar är utväxlingen, min 4 åring trampade ur cykeln en gång med mig brevid, då gick det i 35 km/h. Uppför fick hon gå pga utväxlingen.

Jag visste inte att detta var satt på pränt i Transportsstyrelsens författningssamling. Hur som helst är det oerhört okunnigt och korkat - det är verkligen provocerande att bli tillrättavisad av inkompetenta tjänstemän. Fy fan.

johan44 skrev:
> PappaG, Isla har handbroms OCH rätt utväxling...
> :)

Jo, jag tittade på isla innan jag köpte specialized cykeln. Den var på rea hemma hos evalds.

alla 'handbromsar' som det pratas om är skivbromsar va? annars är det ju bara skräp.. det har jag läst på happy.

trumbroms då? är det ok?

Ultralite skrev:

> Går ju knappt att hitta i sverige!

Ursäkta, jag har inte köpt någon cykel i sverige på 15 år. Däremot 3 från tyskland och 1 från england så det har inte varit några problem :)
Tydligen har denna regel om sadelhöjden tillkommit efter 2009. Vidare gäller den inte cyklar tagna i bruk före 2009. Inte klokt:
http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-31.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2010_144.pdf
Vidare torde kravet starkt motsätta EU's krav om fri rörlighet etc etc.

Senast ändrad:
Vuxna brukar ha svårt att lära om. Därför tror de att evolutionen försåg cyklisterna med fotbroms, det är en sk."naturlig reflex".

Av någon anledning anser transportstyrelsen att på springcyklar behöver man inte hjälm.
Vår treåring kör precis lika fort på den som vår 5-åring på den olagliga islabiken.
I femårs present blir det en totalkriminell Cube 200 också. Känns skönt men jag får väl gömma undan den när svågern på vägverket hälsar på.

Det är redan nämnt, men låt mig upprepa Isla. Mina tre tjejer (6, 8 & 10) kör nu Beinn 20, 24 och 26. De är klockrena. Vettig geometri, lätta, lagom många växlar och inga löjligt kassa dämpargafflar.

Senast ändrad:
Carl A skrev:
> orkar inte kolla i lagtexten, men finns ngn sanktion / straff om man ej följer den löjliga regeln?

Troligen inte så länge inget händer.
Men om ungen skulle råka bli påkörd eller braka in i en bergvägg med cykel utan fotbroms, kan du nog bli straffansvarig om du försett ungen med ett olagligt/farligt fordon och olyckan kan anses direkt orsakad av denna detalj.

Det diskuteras väl en del efter tågolyckan i Ryggen, Falun, där en 12-åring körde fyrhjuling i strid med både lag och förnuft, om föräldrarna kunde straffas för barnets död om den kunde kopplas till att de låtit barnet olovligen framföra fordonet. Det låter rimligt att föräldrarna har skyldighet att inte utsätta det värnlösa barnet för faror i strid med lagen.

(Säger varken bu eller bä till lagen, men det bör fungera så rent juridiskt.)

Fotbroms är som sagt helt värdelöst. Jag viste inte att det var ett lagkrav! Man ska inte läsa trådar på Happy, för då kan man bli upplyst om saker man inte vill veta.
Våra barn har aldrig fått prova fotbroms... Jag rekommenderar springcykel men handbroms. Då kan barnen både balansera och bromsa när det är dags för den första vanliga cykeln (naturligtvis en Islabike).
Vi hade först en Dawes Blowfish 14” (från CRC). Den var OK i allt utom bromsarna. Bromsarna var inte dimensionerade för en 3.5 åring. Hon lärde sig cykla hur bra som helst men bromssträckan var skrämmande. Köp helt enkelt inte en sådan. Vi uppgraderade så snart vi förstod hur dålig den var.
Nu har vi en Islabile Cnoc 14” till 4-åringen och en Beinn 20” small till 6-åringen. Riktigt fina cyklar!

med stor reservation för att jag bara kollat §§ som allra hastigast; jag kan inte hitta att det skulle följa ngt straff vid överträdelse.

(en s.k. lex imperfekta; jfr gå mot rött är olagligt, men det finns inget straff; i äktenskapsbalken står "makar skall visa varandra trohet och hänsyn" - så otrohet är olagligt om man är gift (men ej sambo...) - dock inget straff enligt svensk lag vid feldoppning.

- som om det nu skulle göra ngn skillnad om det var straff eller inte för om man skulle bry sig om dessa stolligheter.

Skulle vilja se den som blir dömd för detta. - kan ngn visa upp en dom för mig, lägger jag en tusenlapp till vederbörande; ngn som är med o ökar beloppet?

Blir man ertappad; mamman kan ju skylla på pappan o pappan på mamman (jfs case Lindome), för inte lär de väl ta barnet...

Min sambo har fotbroms på sin cykel (dock ingen barncykel men lika idiotiskt). Det jävligaste är ju att hon använder den också. tittade till henne igår och konstaterade att inga fingrar låg över bromshandtaget. Det svider i mitt cyklisthjärta.

Senast ändrad:
Ungefär vilken av Islacyklarna är tillräckligt stor för att vara laglig? Jag har inte den blekaste aning om hur högt 63,5 cm är i praktiken.

Men balanscykel, är det fotbroms som gäller där? Vi köpte nyss en och den har endast bakhjulsverkande handbroms.

Sen vill jag nog inte totalsåga fotbroms.

Det som talar mot fotbroms är ju att alla balla vuxencyklar saknar fotbroms och därför kan det vara bra att inte vänja sig vid.

Å andra sidan är vi ju ganska många som överlevde uppväxten med endast fotbroms och en del av oss började senare dessutom att köra moped och motorcykel där fotbroms också ingår. Jag alternerar mellan cyklar som har både fotbroms, fot- + handbroms och endast handbroms. No problems.

Handbromsen på bilen rör jag däremot sällan när jag kör.

Bilar kanske skulle vara säkrare om man inte bromsade och gasade med samma fot. Det skulle antagligen vara kortare reaktionstid om man hade handbromsar på ratten. Är det lagligt med handkontrollerad färdbroms på en bil? Vilket hydrauliskt hanbromshandtag är kompatibelt med vanlig bromsvätska?

NAnders skrev:
> Ungefär vilken av Islacyklarna är tillräckligt
> stor för att vara laglig? Jag har inte den
> blekaste aning om hur högt 63,5 cm är i
> praktiken.

På Islabikes size chart kan man se "inside leg length", det blir ju samma som sadelhöjden om sadeln är precis så hög att barnet kan ha hela fötterna i marken.

Alla modeller från 24" och uppåt verkar ha en maxhöjd på sadeln som är över laggränsen, och 26" har en minimihöjd som är över gränsen.

http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/pdfs/sizes/Size_Chart12AW_web-c2.pdf

per.e skrev:
> Bilar kanske skulle vara säkrare om man inte
> bromsade och gasade med samma fot. Det skulle
> antagligen vara kortare reaktionstid om man hade
> handbromsar på ratten. Är det lagligt med
> handkontrollerad färdbroms på en bil? Vilket
> hydrauliskt hanbromshandtag är kompatibelt med
> vanlig bromsvätska?

Finns väl handikappsanpassade bilar med endast handbroms?
Har dock svårt att se hur kombinationen ratt/handbroms skulle kunna vara en ergonomisk poäng om man har tillgång till fungerande ben. Får kanske byta ut ratten mot styre då? SAAB mixtrade väl med en joystick ett tag? Det verkade livsfarligt.

Joystick livsfarligt? När vi snackar bilspel kan du ALDRIG slå en joystick med ratt om du är van. En undanmanöver går mycket snabbare. Bättre precision i handen samt en rörelse. Bromsa och sväng genom att dra snett nedåt, det kräver för rattutslag och broms med ratt/pedaler betydligt större rörelser och fler muskelgruppers engagemang.

Stuvstaix skrev:
> Joystick livsfarligt? När vi snackar bilspel kan
> du ALDRIG slå en joystick med ratt om du är van.
> En undanmanöver går mycket snabbare. Bättre
> precision i handen samt en rörelse. Bromsa och
> sväng genom att dra snett nedåt, det kräver
> för rattutslag och broms med ratt/pedaler
> betydligt större rörelser och fler
> muskelgruppers engagemang.

Bilspel saknar oftat återkoppling tillhela kroppen i form av skakningar och så vitt jag vet nästan alltid i form av realistiska g-krafter. Jag vet inte varför det inte blev ngt med joystick i bil, men kanske var just detta en av orsakerna. Det är schysst att hålla i en ratt när det skakar och rycker och för de flesta egentligen en fördel att det krävs lite rattutslag.

Tänk dig att sätta en vanlig, medelhyfsad bilist i en bil med samma rattstorlek och styrutväxling som på en F1-bil. Jag tror inte att det hade blivit så lyckat. Samma gäller nog för övriga reglage - det är bra med känslighet, men bara upp till en viss gräns. Sedan blir inlärningströskeln för hög för de flesta.

Kan man inte bara ha ett vridreglage till vänster om förarplatsen, stort som volymkontrollen till en bättre stereo, som reglerar farten direkt? Då slipper man gas och bromspedaler. Och sedan ett likadant på höger sida som man styr med.

Det är en fråga om E-R-G-O-N-O-M-I.

rising skrev:
> Kan man inte bara ha ett vridreglage till vänster
> om förarplatsen, stort som volymkontrollen till
> en bättre stereo, som reglerar farten direkt? Då
> slipper man gas och bromspedaler. Och sedan ett
> likadant på höger sida som man styr med.
>
> Det är en fråga om E-R-G-O-N-O-M-I.

+1

Sen kan man ha ratt och pedaler för att byts radiokanal och ändra volymen på bilstereon ;-)

Well, bara instämmer i kören. Den lagen är dålig. Inga problem för mina små heller. Fast tvååringen hade nog inte slagit sig lika mycket om jag kommit ihåg att justera springcykelbromsen innan kvällspromenaden idag... Bakbroms har ju faktiskt en fördel när det gäller justering.

Joystick-tankarna kommer regelbundet upp på bilar.
Det är svårt att köra en bil med joystick om servostyrningen lägger av.
Det finns lagkrav för vilka krafter som krävs utan servo etc.

I bilspel verkar det av någon anledning vara effektivt, men jag tror inte det är överförbart på verkligheten då väldigt mycket feedback sitter i ratten.

I RC-världen verkar båda fungera. Insteget med ratt är snabbare men på elitnivå förekommer (iaf då jag var aktiv) en hel del spakförare.

+1 på det där med utväxling. De flesta Svenssons klarar inte av en "kort" styrväxel.

Å sen var det bromsarna. Tja, BISARRT...

Ögonblicksbild från Ängby igår, islabikes i storlekarna 16, 20 och 24, var är bypolisen? (svar, de är vid pizzerian runstensplan)

Bilagor

• bikes.jpg
    bikes.jpg
    168.8 KB · Besök: 243
Tillbaka
Topp