[Notis] Nya Shimano Ultegra 11-delat

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Ultegra-6800.jpg

Shimano Ultegra uppdateras och blir 11-delad.

Läs mer http://happymtb.org/2013/04/30/nya-shimano-ultegra-11-delat/

Trodde inte Ultegra 11 skulle annonseras publikt förrän framåt hösten/vintern, men nu när Force 22 redan visats upp antar jag att Shimano inte ville släppa några marknadsandelar till Sram. Precis som Håkan är jag dock mer intresserad av 6870 Di2 eller vad den elektroniska gruppen nu kan tänkas heta. Samt förstås hydrauliska reglage och skivbromsar som också borde vara på gång! :p

Senast ändrad:
Synd att 6800 fick "ärva" det asymmetriska 4-armsdesignen på vevarna från 9000. De får vara hur styvt som helst för snyggt det är det banne mig inte.

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Synd att 6800 fick "ärva" det asymmetriska
> 4-armsdesignen på vevarna från 9000. De får
> vara hur styvt som helst för snyggt det är det
> banne mig inte.

Snyggt på bild tycker jag men D-A kompaktvevpartiet ser ut som skit i verkligheten, snacka om klumpigt och sen tvärtemot andra går de för pyttesmå vevlager.

Om jag räknat rätt så ligger totalvikten på hela gruppen på drygt 2000 gram. (2039 g med klämma på framväxeln.).
Det är väl en ganska stor viktminskning, eller.
Har för mig att gammla vägde in på 2400.

A

RD-6800 rear derailleur

The 2014 Ultegra rear derailleur gets a full overhaul. It's more compact and lightweight, and gets a new spring mechanism that works to ensure shifts are equal across the cassette's range.

Och sen väger den 6 gram mer??

oxr skrev:
> Gillar inte kol-flour-beläggning på kedjan.
> Kedjor fungerar bra utan jox som förtunnar
> ozonskiktet.

Håller helt med här. Polymerbehandlingar hit och kol flour dit, fan det har ju gått bra hittills att hålla kedjan ren och olja in den lite grann. Fast om man inte använder lika mkt olja o avfettning(oavsett sort) så kanske den nya kedjan innebär mindre belastning för miljön i långa loppet?

Känns inte som att cykelindustrin jobbar så mkt med sitt miljötänk. Det verkar som de nöjer sig med det uppenbara, att inte nyttja fossila bränseln vid användande av transportmedlet.

Förtunnar ozonskiktet gör vissa kol-halogen föreningar om de kommer upp högt i atmosfären. Så länge tillverksningsprocessen är ok och du inte värmer upp kedjan ordentligt behöver du inte oroa dig, då är det värre med teflonstekpannor...

JMT skrev:
> Förtunnar ozonskiktet gör vissa kol-halogen
> föreningar om de kommer upp högt i atmosfären.
> Så länge tillverksningsprocessen är ok och du
> inte värmer upp kedjan ordentligt behöver du
> inte oroa dig, då är det värre med
> teflonstekpannor...

oxr skrev:
> Hur processas en kasserad kedja?

captain-obvious-captain-obvious-illegal-immigration-immigran-political-poster-1282772934.jpg

:)

NLC skrev:
> RD-6800 rear derailleur
>
> The 2014 Ultegra rear derailleur gets a full
> overhaul. It's more compact and lightweight, and
> gets a new spring mechanism that works to ensure
> shifts are equal across the cassette's range.
>
> Och sen väger den 6 gram mer??

Även om det kanske var menat så, så behöver inte "lightweight" i den meningen nödvändigtvis betyda "lägre vikt", utan bara "lättviktig", utan att för den skull behöva vara lättare än den föregående modellen. Det jämförande "more" kan då antas bara gälla "compact".

:)

Tjena!

Argh.. Ska ju precis beställa en '13 med Ultegra.. Ska jag skita i att uppgradera i år för att ta en '14 till senhösten istället? Träningen kommer ju bli rätt lidande med bara en singelspeed..
Risken är att hojen kommer med vevpartiet vilket är så gräsligt att jag inte vet om jag ska kräkas eller implodera..

Kneecap: Ultegra Di2 så räcker det med att byta bakväxel, kassett och kedja för att få 11-delat till nästa år :)

cerro skrev:
> Kneecap: Ultegra Di2 så räcker det med att byta
> bakväxel, kassett och kedja för att få 11-delat
> till nästa år :)

Tjena!

Det var mer gruppen som helhet jag ville åt, inte just 11-delat.. Fast jag gillar hur du tänker..

HåkanC skrev:
> Knäskål, är det en Rose du planerar att köpa?
>
> Så här skriver de på hemsidan om Ultegra 2014
> 11-delat
> "tillgänglig from juni på våra cyklar utan
> extra kostnad"
> http://www.rosebikes.se
>
>
> /Håkan

Tjena!

Nej.. Jag skrev senhösten.. Då brukar dom första av nästa års modeller komma till butik..

Kanske en dum fråga eller en som redan avhandlats men är det bekräftat att man kan uppgradera sin Ultegra Di2 10s till 11s "enbart" genom att byta kasset/kedja och bakväxel?
Kommer framväxeln att kunna anpassa sig till den, förmodat ökade vinkeln på kedjan så att inte kedjeskrap uppstår?
Eller kommer totalbredden mellan sista och första drev på kasseten ha lika stor offset(eller vad det kan kallas) som Di2 10s? Eller, går det ovh bör man kanske att justera ändlägena av framväxeln?

Mvh
Christian

Fizbo skrev:
> Kanske en dum fråga eller en som redan avhandlats
> men är det bekräftat att man kan uppgradera sin
> Ultegra Di2 10s till 11s "enbart" genom att byta
> kasset/kedja och bakväxel?

Vid lanseringseventen för Dura-Ace 9000/9070 var det flera siter som fick höra direkt från Shimano att en firmwareuppgradering skulle släppas till Ultegra Di2 6770 och göra gruppen direkt kompatibel med 11-delad kassett utan ytterligare komponentbyten (annat än ny smalare kedja då antar jag). Sedan dess har jag dock inte sett till någon ny information, kanske dyker det upp när nästa generation Ultegra Di2 6870 eller vad den nu kan tänkas heta visas upp, eller så har de skrotat planen när de kom på att de skulle kunna sälja fler kompletta nya grupper...

Tillbaka
Topp