Shimano-passar 12 delat vevparti på 11 delat?

Gano2

Aktiv medlem
Bytte från 175 till 170 mm för några år sedan och det fungerade för mig, både knän och ben verkade må bättre. Nu vill jag prova 165 mm men det verkar vara lite svårt att få tag i ett vevparti med så korta vevarmar till min 11 delade Ultegra Di2. Frågan är om klingan på en 12 delad är smalare eller skiljer sig på nåt annat sätt? Nån som vet?

Hur stor är skillnaden på klingorna egentligen? Fungerar det även med "11-delade-klingor" för 12-delad kedja? Eller kommer det helt enkelt inte lira alls, eller kanske slita ut kedjan?

Hur stor är skillnaden på klingorna egentligen? Fungerar det även med "11-delade-klingor" för 12-delad kedja? Eller kommer det helt enkelt inte lira alls, eller kanske slita ut kedjan?

9 till 12-delade kedjor har alla samma bredde mellan plattorna i inre länkar. Så de passar alla på alla drev till 9 till 12-delat, förutom NW drev där wide-tänden är bredare än utrymmet mellan plattorna i yttre länkor (ett vanligt. problem med 12-delade Shimano kedjor). Så drev på 2x vevpartier passar alltid. Enda problemet är att framdrev brukar vara närmare varandra med fler växlar bak så att en bredare kedja kan fasta på mindre drevet. Och en smalare kedja kan hamna ovanpå tänderna av mindre drevet när man växlar ner.

Tillbaka
Topp