Specialcykelmässan på Gärdet Sthlm

Hasse#7

Aktiv medlem
Fick en specialinbjudan efter att ha skrivit på en intresseanmälan under Bike-expo mässan i Kista.
Inbjudan gällde att få prova en Carbontrike live ute på Gärdet.
Ctri1.JPG

Jag gjorde tyvärr tre grova tabbar denna dag. 1. Har lånat ut min Brompton till en kompis så jag fick gå. 2. Jag hade ingen Tweedkavaj. 3. Jag kom försent för att se Bromptonloppet med LeMansstart.
Kakns1.JPG

Det fanns lite blandade farkoster. Det som band dem samman var tänket utanför lådan och att det hellre skall fungera än följa konventionella regler.
hpv1.JPG

hpv2.JPG

hpv3.JPG

hpv4.JPG

Velomobil.JPG

Annantri.JPG

Jag provade Carbontrikes värsting dock med något mer tunga och slitstarka däck. Vikten på den jag provade ligger komplett runt tretton kilo. Med lättare däck och utan pedaler ca 11,5 kg och prislappen för en lättad modell hamnar något under 60000:- Mycket pengar kan man tycka men det märks att det är mycket arbete och timmar nedlagt i det här projektet.

Jag cyklade med spd och enbart på den ganska vältrafikerade cykelbanan. Hård motvind och uppför innan vändning och kraftig medvind och nedför tillbaka. Hur var den då att cykla för någon som aldrig provat en liggcykel eller trike? Första repan kändes den lite seg uppför, men det kan ha varit mina ben från Carrera Vårklassiker som spökade. Vändningen kräver lite teknik och planering om man inte skall behöva backa med fötterna i marken. Sen bar det av utför i medvind och den fullkomligen flög fram. Var tvungen att hålla koll på allt framför och fick en känsla av gocart eller lådbilslandet, dock bara jag i formel 1 bil. Inledningsvis upplevde jag den som fruktansvärt nervös i styrningen men kunde konstatera att jag inte var tillräckligt avslappnad. Vände och tog en repa till nu med betydligt mer rätt användning av benen och resten av kroppen, mycket av den tunga känslan försvann och man märkte hur litet vindfång man är. Sen vände jag och drog på så mycket jag vågade utför och det är verkligen en raket där det enda påtagliga vindfånget är runt huvudet. Med mindre styrrörelser gick den stabilt och kontrollerat. Jag tycker att det var superhäftigt att få prova och det känns som det finns potential för de med stadd kassa, de med handikapp av olika former samt de med ambitiösa planer på långpendling eller snabba cykelresor. Det skulle säkert också vara kul att se dem tävla mot varandra då kurvtagningsförmågan med den låga tyngdpunken verkar grym. Min testrepa var dock för kort för att jag skall kunna säga något om hur bra den är.
ctri2.JPG

Många andra märken och modeller var också representerade och besökarna kunde strosa mellan utställarna utan att man kände någon direkt konkurrenssituation. Trevligt helt enkelt!

Grånad skribent med lättlättilättlätt.
ctri3.JPG

Jag håller med er, det var synd att man inte nådde en bredare massa. Själv hade jag inte haft den blekaste om detta om de inte hade ringt upp mig. Man fick möjlighet att prova nästan vad som helst av det som visades och det är ju inget erbjudande man hittar varje dag. Konstigt att ingen av de mer seriösa Bromptonknuttarna här lagt in något tips.

Den där som det står 0,00 liter/mil. Behöver man varken äta eller dricka när man kör den? värdelös om man vill gå ner i vikt alltså ;)

Stelben skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där som det står 0,00 liter/mil. Behöver
> man varken äta eller dricka när man kör den?
> värdelös om man vill gå ner i vikt alltså ;)

Det kan ju vara som den står nu. Ingen cyklist i och en mil på en evighet. Statistik är fantastiskt.
Tittar man på en och mäter lite kan man dock konstatera att det går in typ minst 10 stycken på en bilparkeringsplats. Skulle man offra en fil på bilvägen så skulle man kunna ha tre filer med omkörningsfil och vajerräcke för velomobiler, desssa fordon skulle kunna färdas i typ 50km/h helt ljudlöst utan andra utsläpp än koldioxid. Värt att fundera över.

Tack misärpendlaren och zodah för glada tillrop.

Vi flaggade för Specialcykelmässan 2013 redan cirka en månad innan. För de intresserade här på Happymtb, så vi lade upp mässan under Event. Det är väl där man ska kika om man vill gå på någon aktivitet?

Då vi försökt få med så många utställare som möjligt var det ett lågt pris för att deltaga och fri entré för besökare. Det betyder att det inte fannas några ekonomiska medel för "häftig" annonsering i tidningar och radio.

Vi hade även kontaktat nio tidningar och radio om att vi skulle ha vår gratis-testa-på-mässa, men de var märkligt nog svala inför den nyheten. Något vi tyckte var konstigt. Men det ser säkert annorlunda ut till nästa år, då vi såg vilket stort intresse det var. En liten noterin är att en engelsk specialcykeltidning http://www.velovision.com ville ha information om mässan för att skriva om den...

Väl mött på Specialcykelmässan 2014

Carbontrikes skrev:
> Vi flaggade för Specialcykelmässan 2013 redan
> cirka en månad innan. För de intresserade här
> på Happymtb, så vi lade upp mässan under Event.
> Det är väl där man ska kika om man vill gå på
> någon aktivitet?
>

Först nu tittar jag i Happy-eventkalendern och ser att den blivit en fantastisk källa till att hitta grejer man kan göra om man vill.

Normalt sett hade jag nog lagt en tråd och frågat om några skulle till mässan. Men i det här fallet fick jag telefoninbjudan ett par dagar innan och var in i det längsta osäker på om jag skulle kunna gå dit, plus att jag hade noll uppfattning om vad som väntade. Men annars tycker jag att det är jättebra med happyiter som lägger tipstrådar av olika slag och att man bör försöka göra samma sak själv. Ser fram emot 2014 och förhoppningsvis med lika fint väder.

När man skapar ett event i kalendern så kan man automatiskt få en tråd till eventet skapad också. Är man som arrangör dessutom aktiv i tråden och svarar på frågor osv så är det ännu bättre.

För mig klingar ordet specialcykel lite fel jämfört med vad det ser ut att vara på bilderna. Mina associationsbanor går mer mot handikappanpassade cyklar, lastcyklar osv.

Undertecknad var på resande fot, då vårt företag var på mässa i Tyskland http://www.spezialradmesse.de/index.php?welcome och därför tyvärr hade inte möjlighet att löpande skriva i här på forumet. Där av frånvaro av den möjligheten.

Vad det gäller "handikappanpassade cyklar" kan naturligtvis just de trehjuliga cyklarna passa/anpassas perfekt för personer med funktionshinder som exempelvis nack- och ryggproblem. Av våra kunder kan dock 95% av dessa välja vilken cykeltyp de önskar. De ser en massa fördelar med liggcyklar jämfört med en traditionell cykel. Valet är med andra ord fritt. Men det var inte det den här tråden skulle handla om.

Det kom alla typer av besökare till mässan, där jag personligen pratade med flera inbitna MTB-, racer- och down hill-cyklister som mot förmodan tyckte att det var riktigt kul och intressant att testa nya cykeltyper. På mässan visades bland annat: två- och trehjuliga liggcyklar, vikcyklar, elcyklar, transportcyklar, velomobiler och tandemcyklar. Det finns utrymmne för fler!

Vi för idag en dialog med Sweden Bike Expo, där de/vi funderar över att skapa en prova-på-mässa för traditionella cyklar. Det verkar finnas ett stort intresse för just att testa cyklarna.

Vi vill göra Specialcykelmässan 2014 ännu bättre och med fler besökare, så kom gärna med marknadsföringsförslag på hur vi ska kunna nå ut, samt förslag på utställare?

Om någon vill prova lite liggcykel och andra ovanliga åk kommer Uppsala cykelförening ställa ut under Skandisloppet i Uppsala nu på lördag (11/5) ca kl 9-15.

Vi kommer inte ha lika mycket på plats, men velomobilen (Mangon på bilden) kommer vara med. Ber om ursäkt för skyltarna - den hade nyss privat varit med i ett sammanhang där också bilar förekom, och då var det bra för att folk inte skulle tro att det var någon moppebil etc. I verkligheten går det väl åt sådär 0.1 liter / mil vatten eller något.

Senast ändrad:
kontrapunkt skrev:
> Om någon vill prova lite liggcykel och andra
> ovanliga åk kommer Uppsala cykelförening ställa
> ut under Skandisloppet i Uppsala nu på lördag
> (11/5) ca kl 9-15.
>
> Vi kommer inte ha lika mycket på plats, men
> velomobilen (Mangon på bilden) kommer vara med.
> Ber om ursäkt för skyltarna - den hade nyss
> privat varit med i ett sammanhang där också
> bilar förekom, och då var det bra för att folk
> inte skulle tro att det var någon moppebil etc. I
> verkligheten går det väl åt sådär 0.1 liter /
> mil vatten eller något.

Var det dig jag pratade med när vi diskuterade velomobiler och Mälaren runt?

Carbontrikes skrev:

> ryggproblem. Av våra kunder kan dock 95% av dessa
> välja vilken cykeltyp de önskar. De ser en massa
> fördelar med liggcyklar jämfört med en

Det är exakt det jag menar. Och om det är fler som associerar "specialcykel" som jag så är det ju fler missar att det även är för dem.

> Men det var inte det den här tråden skulle
> handla om.

Förlåt.

Hmm ... jag tror inte jag pratade om MR något i söndags. Däremot *körde* jag MR förra gången (på vanlig 650C-hjulig liggcykel). Jan Almkvist tror jag däremot kört MR på en Quest, en lite snabbare version av de två velomobiler som var med i söndags.

Jag tycker att det verkar super-intressant, kommer absolut försöka ta mig dit nästa år!
Behövs verkligen ingen ursäkt för skylten "0,00 liter bensin/mil" :)

Har ni fixat någon email-lista som man kan signea upp sig på?

Carbontrikes skrev:
> Vi flaggade för Specialcykelmässan 2013 redan
> cirka en månad innan. För de intresserade här
> på Happymtb, så vi lade upp mässan under Event.
> Det är väl där man ska kika om man vill gå på
> någon aktivitet?
>
> Då vi försökt få med så många utställare
> som möjligt var det ett lågt pris för att
> deltaga och fri entré för besökare. Det betyder
> att det inte fannas några ekonomiska medel för
> "häftig" annonsering i tidningar och radio.
>
> Vi hade även kontaktat nio tidningar och radio om
> att vi skulle ha vår gratis-testa-på-mässa, men
> de var märkligt nog svala inför den nyheten.
> Något vi tyckte var konstigt. Men det ser säkert
> annorlunda ut till nästa år, då vi såg vilket
> stort intresse det var. En liten noterin är att
> en engelsk specialcykeltidning
> http://www.velovision.com ville ha information om
> mässan för att skriva om den...
>
> Väl mött på Specialcykelmässan 2014

Mikva skrev:
> Blir det någon mässa i år? Kanske t o m den
> här helgen? I så fall lovar jag att dyka upp med
> ett ekipage...

Skicka ett PM till Carbontrikes. Jag har ingen aning om det blir något eller inte. Vet dock att det såg kärvt ut med att få tiden att räcka till för Mårten. Förhoppningsvis håller de på att utveckla tillverkningen och producera Carbontrikes. Personligen tycker jag att det är roligt om vi kan ha sån tillverkning i Sverige. En slags cyklarnas Koenigsegg. Då menar jag tillverknings och prestandamässigt. De går ju inte att jämföra rakt av med normala eller ännu extremare cykelfordon.

Skogling skrev:
> Jag testade en CarbonTrike för någon månad
> sedan. Otroligt kul att köra!

+1 Så kände jag det också. Lite som man tänker sig banbil fast man är motorn själv.

Tillbaka
Topp