cruxet skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul vinkling! Fast det som skiljer mest mellan en
> hellasgorilla och en xc-rejser är väl att en
> hellasgorilla sällan cyklar mer än några
> minuter i taget innan man stannar och snackar
> (vilar) ett tag. På en XC-tävling cyklar man
> väl nästan en timme i ett sträck, det kräver
> väl lite mer kondition och att man verkligen
> tränar kondition, eller?
Det krävs inte många minuters cyklande för att konditionen blir en viktig faktor. Men självklart kräver en tävling att du är mer sugen på att ta i än en heldag på berget. XC är jobbigt, Ute på berget så kan man mer välja hur jobbigt det skall bli. Men jag vet att det finns gorillor där ute som trots allt gillar att tävla:-) Och jag tror dessa gorillor faktiskt skulle hitta en hel del skoj på XCO-banorna.
> Enduro som tävlingsform verkar är inne nu och
> det verkar vara "the true spirit of mountain
> biking" men när jag läser din artikel så verkar
> det som att du pushar xc-racing på samma sätt
> eller riktar sig de olika disciplinerna till olika
> personer?
Tyvärr tror jag idag att det riktar sig till olika personer. Men jag tror verkligen inte det behöver vara så. XCO-banorna utomlans går åt mer och mer tekniska banor och jag hoppas att trenden följer med till Sverige.
Jag tror Enduro är skitkul och blir det mer tillgängliga race så lär jag garanterat finnas med i startlistorna i framtiden. En nackdel som jag tycker finns är att man inte kör axel mot axel utan enbart mot klockan. Vill inte på något vis säga att XC är roligare men jag ser fördelar och nackdelar i båda.
Idag känns det lite som att XCO åkare föredrar starka ben och att tekniken är mindre viktig så länge man har starka ben. Enduroåkare kan man kanske vända på resonemanget. Men de som lyckas bäst på XCO är riktigt duktiga tekniskt och jag känner mig ganska säker på att ett Endurorace går betdyligt snabbare med snabb kropp.
Jag tycker det skulle vara roligt med en framtid där skillnaderna blir mindre och att vi/de lär av varandra och kanske till och med tävlar mot varandra.
> Jag vet att jag har förutfattade åsikter om det
> här (eftersom jag är lat) men roligt att ha en
> diskussion.
Jag tror att ju mer dialog som finns i ämnet ju mer öppnar det ögonen för cykel på et bredare plan för alla:-)
Hunken, Ja, det är nog aningen mer HT cyklar men långt ifrån att alla kör det. Jag vågar säga att alla banor har partier där FS cykeln är snabbare. Det har inte så mycket med hur teknisk själva banan är utan mer att den går i en slinga och att man cyklar lika mycket upp som ner.
Jag tror egentligen inte valet av cykel är så jätteavgörande för hur fort det går. Bde HT och FS är riktigt bra idag. Är du stark kanske du orkar dra runt med något extra kilo och är du lite svagare men mer tekniskt lagd kanske du kan bär upp lite lättare cykel för backarna.
En riktigt snabb HT cyklist kör nog ifrån de flesta även ute i Hellas. Precis som en riktigt snabb FS cyklist:-)
Nästa helg i Borlänge så kommer jag faktiskt få den gamle DH/4X räven Frans "kinky" i startledet. Man ser honom rätt ofta där numera. Det är kul!
Personligen tror jag att ett gäng Hellasgorillor på campingen vid Borlänge skulle ha riktigt trevligt. Hitta en gemensam lämplig klass och kör 3 dagars racing i olika disipliner på dagarna mot varandra. På kvällen rullar man fram grillen och drar dagens lögner. Kul när en hel camping blir en cykelcamping en helg.
Faktiskt familjevänligt med:-)