Pressevent med Specialized i Lyon - vi är på plats

jomper

Forumpappa
Forumvärd
DSC_0256.jpg

Oskar är i Lyon på ett pressevent där Specialized visar lite nyheter. Deras konstruktörer är på plats så vi har möjlighet att ställa frågor till dem via Oskar - så kör på!

Specialized har ju ofta lite egna lösningar och konstruktioner, kanske kan vi får hjälp att förstå varför?

Hur korta kedjestag går det att göra på en Stumpjumper (Evo) 29?
Tror S på att köra endelat fram på trailsegmentet rakt igenom, eller ser dom framväxlar som även i framtiden?
Är S stora nog att köpa in en billigare OEM-version av SRAM XX1, i väntan på att SRAM låter tekniken trilla ner mot X9/X7-nivå?

Varför sitter det inte en factory-gaffel på stumpy expert evo 26? Det känns som att cyklarna är gjorda för "aggresiva" åkare men gaffeln svarar inte riktigt upp mot det.

Varför är kedjestagen ofta i alu när ramen i övrigt är i kolfiber (Gäller stumpy evo, enduro)?

Hur ser specialized på sina brain-dämpare och "lockout" på styret för att kunna justera läget? Det är lätt att sätta fel inställning/läge på långlopp då man inte fått en vettig chans att köra banan innan. På bakdämparen blir det besvärligt att hoppa av för att ändra vilket man inte har tid med

Varför gör man hålet för intern dragning av hydraulslangen (eller vajer) till dropper sadelstolpe så förbannat litet att ex inte en reverbslang går igenom?

Hur ser specialized på hojjar med olika slag fram/bak? Hade gärna haft 130/100 på min stumpy 29 och jag antar de kunde kortat kedjestagen med mindre slag bak.

Hur högt kan Stiffnes Index bli, teoretiskt? För några år sedan var ju 10 rena science fiction och nu finns det skor med SI 13!

HUR STYVT KAN DET BLI?

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför gör man hålet för intern dragning av
> hydraulslangen (eller vajer) till dropper
> sadelstolpe så förbannat litet att ex inte en
> reverbslang går igenom?
>

Jag har en reverb på min stympu evo och där är det inga problem att få igenom slangen. Däremot kan jag tycka att de tär onödigt att dra slangen intern när det bara handlar om 20 centimeter.

> Hur ser specialized på hojjar med olika slag
> fram/bak? Hade gärna haft 130/100 på min stumpy
> 29 och jag antar de kunde kortat kedjestagen med
> mindre slag bak.

Fast på Reverben så finns det ju ändå en poäng tycker jag eftersom slangen går in i övre delen av stolpen och därmed rör sig rätt mycket upp och ner när man justerar sadelhöjden. Det slipper man med intern slang.

Håller med, finns dock sån variant på stolpe nu där man drar slangen ner till vevpartiet, upp genom sadelröret, internt. Har man köpt en sån reverb till sin stumpjumper kolfiber 29a sitter man med skägget i brevlådan.

Om jag förstått det hela rätt skiljer sig inte "axle path" på en fsr-cykel så mycket från en SP placerad lågt och långt bak (iofs kanske längre bak än vad som är möjligt med SP).

Ser Specialized några fördelar med FSR förutom mindre "brake-jack"?

Om man tittar på deras ramar så verkar det ju bli problem i kombination med korta kedjestag. I och med att hjulet rör sig så mycket framåt att det tar i ramen om inte sadelröret är bananformat.

Har man några tankar kring andra länkage, eller är det FSR som gäller? (Naiv fråga, jag vet...)

Tillbaka
Topp