[Artikel] Första titt - Nya 29-tummare från Trek

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Trek-29.jpg

Treks modeller Remedy och Fuel EX kommer i versioner med 29-hjul. HappyMTB har tagit en första titt på de nya modellerna.

Läs mer http://happymtb.org/2013/06/28/forsta-titt-nya-29-tummare-fran-trek/

Man är ju rätt ytlig stundtals men en av de största nackdelarna med 29ers är att de blir så jäkla fula. Konstiga former och proportioner etc. Iaf Remedyn. Bleh.

castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Så olika kan man tycka... jag tycker numera att
> 26:or ser ut som bmx-cyklar.

O_O

Fint! Synd att Fuel EX 29 inte fick heta Rumblefish bara, lite synd att de inte satsar på varumärket GF tycker jag.

Kortare kedjestag på långslagigare Remedy än Fuel EX alltså, undrar varför Trek gick på så långa på Fuel EX då? Du verkar ju bekräfta att Remedyn känns smidigare trots att den ska vara "mer" cykel. Mycket intressant! Remedy ser annars på pappret rejält flack och högfartig ut, 67.5 i gaffelvinkel och 29er-längd på gaffeln blir ett rejält front center-mått. Körde du den i det läget eller mimo link åt andra hållet? Inga problem att få runt framänden i mer lågfartsknix a la rotig svensk skog? Det är väl mer AM- än stighoj förvisso, men om den nu är såpass rapp på platten så kan man ju komma undan med det.

Lite småsynd att den billigare Remedyn säljs med 3x10 bara, 2x10 eller 1x vore väl rätt väg att gå med en sån hoj även för 32000.

Alla trekhojar jag kört senare år har för övrigt varit nästan perfekt neutralt balanserade i dämpning och geometri, men saknat lite personlighet och särintryck. Lite som en Audi. Jag föredrar lite mer personlighet.. men t ex Session är en fantastisk bra lek- och bikeparkhoj. Slash är jättefin men har för kort reach samt lider av okänsliga Fox-gafflar. Remedy med Lyrik var jättebra men för neutral för min smak. Rumblefish är en bra stighoj (så jag gissar att EX29 kommer vara det också) när man väl vande sig med G2. Roscoe (brandad GF) var den enda riktigt busiga hojen med personlighet jag testat, den var suverän. Nyfiken att prova nya Remedy 29 nu alltså.

För övrigt den stående kommentaren: När skippar Fox CTD och ger justerbarhet istället för kompromiss igen? :)

Senast ändrad:
Tack för en intressant artikel. Väldigt intressant hur ni upplever Remedy!

Likt ovanstående tycker jag nuförtiden att det är 26:or som ser lite konstiga ut.

Jag håller på att svänga i min uppfattning om märket, tycker min nyköpta (beg) Trek 29er nu är riktigt riktigt bra. Tidigare 29ers har alltid "talat om" att de är just 29ers, men denna går förbi det där och är helt enkelt en bra och kul mtb som uppför sig som jag vill.

Einarsson skrev:
> Man är ju rätt ytlig stundtals men en av de
> största nackdelarna med 29ers är att de blir så
> jäkla fula. Konstiga former och proportioner etc.
> Iaf Remedyn. Bleh.

+1

Är Bontragerdäck så jäkla dåliga dock? Eller är det något gammalt som lever kvar? Jag fick XR4 Expert på min Ex 7 och jag tycker de funkar bra? De begränsar mig knappast inte.

Einarsson skrev:
> Är Bontragerdäck så jäkla dåliga dock? Eller
> är det något gammalt som lever kvar? Jag fick
> XR4 Expert på min Ex 7 och jag tycker de funkar
> bra? De begränsar mig knappast inte.

Det är vad jag hört på senaste tiden också.

Westman körde ju Slash med Bontragerdäck på endurotävlingen i Falun och verkade positivt överraskad. Själv körde jag ju Trek för 12 år sen, då var det Bontrager Jones-däck på min Trek 8000. Dom var utmärkta, klart bättre än de Contidäck som hamnade där efteråt. Men knappast relevant idag :-)

Trek nej tack.
Tyvärr med den prisbilden och komponent val så finns det andra mer prisvärda cyklar på marknaden.
Visst ligger Trek långt fram när det gäller teknik och matrial men till vilket pris.
Så tyvärr Trek

Har själv haft en fuel ex 29.7 på lån denna veckan, och upplever samma som i testet att det är svårt att då grepp fram, att de gungar om man står vid låst läge o cyklar.. Och att den är för tung.. 1kg mer än handlaren trodde själv tom..

Skön att cykla på, flöt på fint så länge de inte blev trångt och tekniskt på samma gång, då gunga de för mycket för min begränsade teknik..

Då den bara är utrustad med Slx och Alu ram för 25 loppor & väger 14,2. Kg inkl mina snålpedaler blir de tyvärr för lite bang för thé Buck....

jomper skrev:
> Westman körde ju Slash med Bontragerdäck på
> endurotävlingen i Falun och verkade positivt
> överraskad. Själv körde jag ju Trek för 12 år
> sen, då var det Bontrager Jones-däck på min
> Trek 8000. Dom var utmärkta, klart bättre än de
> Contidäck som hamnade där efteråt. Men knappast
> relevant idag :-)

Greppmässigt var XR4 helt ok, förutsägbara och hyfsat snabbrullade. Däremot punkade jag ju dessa också, fortfarande inte haft en punkafri åkdag på ett par Bontrager-däck.. cursed!

Alla andra modeller än XR4 jag provat har jag dock tyckt varit undermåliga ur greppsynpunkt. Men XR4 och Minion-kopian som Gwin rejsade på Session verkar ju fått universellt goda omdömen så det verkar ha ryckt upp sig.

Senast ändrad:
Köpte mig en fuel ex 9 i år och gillar cykeln mer o mer men nu har jag blivit väldigt sugen på en remedy 29.
Usch det kommer bli dyrt :)
Hoppas det finns någon att testa :)

Fox "standardfjädring" och SLX-komponenter för 32 000kr på Remedy, vad är det jag missar med TREK som är så bra? Hojen i sig låter precis som vad jag letar efter men priset känns helt skevt, eller?

Einarsson skrev:
> Man är ju rätt ytlig stundtals men en av de
> största nackdelarna med 29ers är att de blir så
> jäkla fula. Konstiga former och proportioner etc.
> Iaf Remedyn. Bleh.

Är man lång som jag blir en 29er snygg och har vanliga proportioner... en 26a lagom för mig är däremot ful..

ol__ skrev:
> Einarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man är ju rätt ytlig stundtals men en av de
> > största nackdelarna med 29ers är att de blir
> så
> > jäkla fula. Konstiga former och proportioner
> etc.
> > Iaf Remedyn. Bleh.
>
> Är man lång som jag blir en 29er snygg och har
> vanliga proportioner... en 26a lagom för mig är
> däremot ful..

Håller med. :-) En 21" hoj med 26" hjul ser okcså weird ut. :-)

"Trek och 650b då?

I pressmeddelandet inför presentationen berättade Trek att förutom de två nya modellerna Fuel EX 29 och Remedy 29 skulle de även presentera ytterligare en stor nyhet. Dock var de tydliga med redan innan att det inte skulle handla om 650b. Nyheten visade sig vara att cykelkonfiguratorn Project One nu finns även för MTB.

650b funderingarna slutade dock inte med det. Så gott som all närvarande press undrade över Trek och 650b-formatet. En fråga Trek skulle visa sig väl förberedda för. Vilken Trek-representant som än tillfrågades hade samma standardsvar: ”- Vi kan inte säga något just nu…”.

Vad de däremot kunde säga var att Trek tycker att tre hjulformat är ett för mycket. Dels för dem som cykeltillverkare men främst för konsumenterna att hålla reda på.
Trek menar att 26 och 650b ligger väldigt nära varandra i storlek medan 29 ligger en bit ifrån och har positiva egenskaper som de andra inte kan matcha. 29 är därmed inte hotat av 650b. Så kommer Trek med 650b i framtiden lär det bli 26 som ryker. Håller de kvar vid 26 följer de inte med i den rådande trenden med 650b. Fortsättning i ämnet Trek och 650b lär följa…."

Idag fick vi nog svaret på det - Trek släpper Remedy och Slash i 650b-version. Och eftersom de refererar till det som "small wheel version" så borde det betyda att 26" ryker.

1192700_2014_A_2_Slash_9-624x585.jpg

http://www.nsmb.com/trek-goes-650b-in-2014/
http://www.pinkbike.com/news/Trek-650B-wheeled-Remedy-and-Slash-Models.html

Senast ändrad:
När två av de tre stora nu gått över till 650B och många av de mindre företagen så kommer det snart vara svårt att köpa en ny 26 tummare. Det är väl bara Specialized och några andra mindre som "ligger efter" på den fronten.

Jag hoppas snart få klämma och känna på Remedy 29. Alla förhandsrapporter verkar vara väldigt positiva och beskriver det som 29' 2.0 känsla :)

Lite mer info
http://reviews.mtbr.com/tested-2014-trek-remedy-29er-with-140-mm-of-travel

alkeru skrev:
> När två av de tre stora nu gått över till 650B
> och många av de mindre företagen så kommer det
> snart vara svårt att köpa en ny 26 tummare. Det
> är väl bara Specialized och några andra mindre
> som "ligger efter" på den fronten.

Det finns knappt några 26" att köpa från Specialized, de satsar allt på 29". Men 26" kommer vi nog inte se mycket av annat än på dirt och DH.

oxr skrev:
> alkeru skrev:
> -----
> > När två av de tre stora nu gått över till
> 650B
> > och många av de mindre företagen så kommer
> det
> > snart vara svårt att köpa en ny 26 tummare.
> Det
> > är väl bara Specialized och några andra
> mindre
> > som "ligger efter" på den fronten.
>
> Det finns knappt några 26" att köpa från
> Specialized, de satsar allt på 29". Men 26"
> kommer vi nog inte se mycket av annat än på dirt
> och DH.

26 tum kommer bli det nya 29er

hunken21345 skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > alkeru skrev:
> >
>
> > -----
> > > När två av de tre stora nu gått över till
> > 650B
> > > och många av de mindre företagen så kommer
> > det
> > > snart vara svårt att köpa en ny 26 tummare.
> > Det
> > > är väl bara Specialized och några andra
> > mindre
> > > som "ligger efter" på den fronten.
> >
> > Det finns knappt några 26" att köpa från
> > Specialized, de satsar allt på 29". Men 26"
> > kommer vi nog inte se mycket av annat än på
> dirt
> > och DH.
>
> 26 tum kommer bli det nya 29er

Typ. Blir spännande att se vart det här tar vägen. Jag ser verkligen inte poängen med 650B mer än att det är nytt och häftigt. Om det nu är så nära 26", kommer någon att märka skillnad över huvud taget?

mattel skrev:
> Efter att ha kört 650b i ett år nu så kan jag
> säga att det är skillnad. Prova!

Fast om det är sån skillnad faller ju hela argumentet med att 26" och 650B är för nära varandra i storlek :)

Rattnalle skrev:
> Fast om det är sån skillnad faller ju hela
> argumentet med att 26" och 650B är för nära
> varandra i storlek :)

Jag upprepar mitt mantra. 29 känns för stort och 27.5 är för liten skillnad mot 26. När kommer 28.25"? ;-)

Pelle Hå skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fast om det är sån skillnad faller ju hela
> > argumentet med att 26" och 650B är för nära
> > varandra i storlek :)
>
> Jag upprepar mitt mantra. 29 känns för stort och
> 27.5 är för liten skillnad mot 26. När kommer
> 28.25"? ;-)

Specialized lanserar det till 2014.

Pelle Hå skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Fast om det är sån skillnad faller ju hela
> > argumentet med att 26" och 650B är för nära
> > varandra i storlek :)
>
> Jag upprepar mitt mantra. 29 känns för stort och
> 27.5 är för liten skillnad mot 26. När kommer
> 28.25"? ;-)

Du menar S-6? Fråga Cannondale!

Egentligen skiter jag i vilket bara alla bestämmer sig för samma så att alla roliga däck etc finns för samma storlek. Men om DH fortsätter vara 26" och stighojar blir antingen 27,5" eller 29" så blir jag riktigt jävla less. Det lär ju sabba möjligheten att slänga på bombsäkra hjul och DH-däck på stigcykeln för att smiska bikepark. Eller åtminstone göra det klart krångligare. (Nej, 26" hjul på en ram som tar 27,5" räknas inte, då får man ju bara nackdelarna utan fördelar.)

Rattnalle skrev:
> Egentligen skiter jag i vilket bara alla
> bestämmer sig för samma så att alla roliga
> däck etc finns för samma storlek. Men om DH
> fortsätter vara 26" och stighojar blir antingen
> 27,5" eller 29" så blir jag riktigt jävla less.
> Det lär ju sabba möjligheten att slänga på
> bombsäkra hjul och DH-däck på stigcykeln för
> att smiska bikepark. Eller åtminstone göra det
> klart krångligare.

+1. Jag har gjort en poäng de sista åren av att ha utbytbara delar mellan hojarna så långt det går, väldigt värt när man är ute och reser och kör sönder saker.

Utveckling är kul, men just nu är det såpass spritt att det blir problem att få tag i grejer. Case in point: AM-däck i Whistler. Nästan varje hojaffär har nu en hylla med 26, en 650b och en 29. Detta innebär att det finns kanske ett vettigt däck i varje storlek att välja på..

Tillbaka
Topp