[RR]Tur till Flandern

Aeromiten

Ny medlem
[RR]Tur till Flandern
Liten rapport om min resa till Oudenaarde där jag testade delar av banan till Flandern runt.

Tog bilen ner för att resan skulle bli så flexibel som möjligt med bland annat möjlighet till förlängning. Sov över på hotell i Hamburg både på ner och uppvägen och de hittade jag i GPS:en + Booking.com. Hade tur med restaurangerna i hotellen (Seegarten i Quickborn och Ausspann i Norra Hamburg) och de hade både god mat och dryck.

I Oudenaarde bodde jag på ett ganska nybyggt B&B med Spa-del och utomhuspool. Hade tydligen bokat in mej på ett rum mest lämpligt till nån smekmånadsresa eller nått , men fasen va gött att bo fint :)

utsikt.jpg

rum1.jpg

Har redan lyckats stöka till ;)

rum2.jpg

Tog en promenad nerför Eikenberg första kvällen och anledningen till att jag inte hojjade var att jag hade dragit på mej en förkylning lagom till resan så jag tänkte bara röra på mej lite försiktigt.
Normalt har jag ganska bra lokalsinne och känner mej hemma på kartläsning , men pga Wifistrul på hotellet så hade jag inte kunnat reka nån bra runda och det blev till att chansa lite.

Nu var ju den ihopachansade rundan väldigt lång så efter att jag vinkat in ett trevligt par i en bil till kanten för att fråga ungefär hur långt det var kvar så slutade det med att dom skjutsade mej tillbaks till hotellet :) Pinsamt , men det hanns med lite cykelsnack på vägen och det visade sig att mannen nyligen hade varit på jobbresa i Stockholmstrakten.

Efter en god natts sömn och en finfin frukostbuffe så körde jag Koppenberg , vägen mellan Oude Kwaremont och Paterberg , Paterberg + en massa vimsande runt på olika landsbygdsvägar hitan och ditan.
En av de mest plågsamma vägarna var Stationstraat/Ronse baan i motvind(en riktigt lång och seg slakmota som borde motsvara Oude Kwaremont som går innanför) Det är bland annat på Ronse Baan som dom har delning i RVV. Missade tyvärr Oude Kwaremont men det går fler tåg.

Koppenberg lyckades jag på något sätt anlända till från fel håll så det blev till att köra nerför först(svettigt värre pga lutningen) Koppenberg är en riktigt seg backe som jag fick köra i gåtakt pga förkylningen men även om jag hade varit frisk så hade det inte gått fort.

Brantaste delen , men den gör sig tyvärr inte rättvisa på bild.

Kopp.jpg

Paterberg är ungefär 23ggr värre än den ser ut på tv, men jag knäckte den också i lite bättre fart denna gång. Snabbt gick det dock inte.

Körde en mil senare på kvällen också sen jag lärt mej hitta lite bättre och Koppenberg lockade mest så jag körde den en gång till. Vägen "Edelare" upp till hotellet var också en riktigt skön backe med 62m stigning som avslutning.

En till god natts sömn och efter en lika god frukost nästa morgon så kände jag att förkylningen inte tänkte ge med sig och med tanke på den planerade fortsättningen till Annecy som innebar väldigt mycket hårdkörning i berg så gav jag fasen i det hela och körde hem istället.
Så här i efterhand skulle jag ju förökt stanna nån natt till i Belgien , men just då hade jag ingen vidare lust pga krassligheten.

[RR]Tur till Flandern
Trevligt!

Men du får skärpa dig med bilderna, tre på hotellet och en på Koppenberg. Man kan ju tro att man hamnat på happyhotel.org! ;-)

[RR]Tur till Flandern
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt!
>
> Men du får skärpa dig med bilderna, tre på
> hotellet och en på Koppenberg. Man kan ju tro att
> man hamnat på happyhotel.org! ;-)

Jo det blev lite tunt på den fronten. Slänger in det jag har iaf.

Rätt så bra underlag stundtals på Eikenberg.

eik2.jpg

Nedersta delen på Eik.

eik3.jpg

Eik.jpg

Paterberg uppifrån. Hade inga krafter kvar att lattja runt och fota mitt i backen tyvärr.

Pater.jpg

Tillbaka
Topp