[RR]Samos, Grekland. Eller - Det blir inte alltid som man tänkt...

briareus

Aktiv medlem
3 veckor på den lilla Grekiska ön Samos i Juli bokades när det var kallt och ruggigt här hemma. Före bokningen letade jag febrilt på internet efter något om MTB på ön, men det enda jag hittade var några cykeluthyrare. Nåja, det löser sig tänkte jag.
När vi äntligen landat och hittat till hotellet/lägenheten så hittade jag den första cykeln alldeles utanför entrén...
Samos20130719_165923.JPG

Lovande! Den verkar ha stått där i många år men det har i varje fall varit en cykel en gång i tiden. Nåväl, vi hittade snart en cykel till.
Samos20130724_172829.JPG

Lite bättre skick men fortfarande helt oanvändbar.

Det var inte det att det var svårt att hitta vettiga hyrcyklar, 100 m från lägenheten fanns en uthyrare med Focus 29" HT i gott skick, eller hitta roliga stigar/grusvägar att åka på.
Samos20130713_124832.JPG

Utan det som tog död på all cykelmotivation var värmen. Som kallast hade vi 27 grader och det var mitt i natten... Att sen alla grusvägar/åsnestigar kantades med allsköns taggiga växter hjälpte inte direkt upp motivationen:-(
Samos20130716_122053.JPG

Samos20130711_130301.JPG

Under 3 veckor såg jag 2 cyklister på räcer och kanske 10 på MTB om jag räknar de i cykelkläder, och alla var inne i stan(byn)samt en antal locals som cyklade till affär'n typ.
Så denna RR blir bara ett konstaterande av att Samos inte är en cykelö...

Var där veckan efter midsommar. Var ute och sprang ett par pass vid 19.30 på kvällarna och då var det också värmen som knäckte mig. En annan tid på året är det nog kul med MTB där. Fanns väldigt många rejält kuperade småvägar, typ den på din bild, som slingrade sig fram i landskapet.

Tillbaka
Topp