[RR] Objectif Méditerranée Les Orres - Menton

CalleB

Medlem
Jag gjorde nyss en liten resa med UCPA från Les Orres till Menton:
http://ucpa.se/Objectif-Mediterranee-Les-Orrres
Här kommer lite tankar från resan:

Resa till Les Orres
Resvägen till Les Orres är inte helt självklar, speciellt inte från Åre som jag reser ifrån. Flyg till Marseille verkar dock vara det enklaste, men det är en del tåg och buss för att komma ända fram till Les Orres. Incheckning på UCPA-centret är innan kl 14, och hur jag än pusslade med transfers och sådant så fick jag inte ihop det utan övernattning på vägen. Hittar man ett direktflyg till Marseille som kommer fram under förmiddagen så borde det gå. Anslutning sker annars via Paris (CDG) där man dessutom behöver byta flygplats till Orly (bussbiljett måste köpas separat och ingår inte i flygbiljetten). Räkna minst 3 timmars marginal mellan dessa flyg.
Från flygplatsen i Marseille går det bussar till tågstationen och därifrån tåg till Embrun (kombinerad buss/tågbiljett går att köpa i automat på flygplatsen för 41€). Tåget går ca 3-4 gånger per dag och tar ca 3 timmar.
Personligen har jag lite svårt för städer och mycket folk, Marseille är faktiskt inte någon särskilt trevlig stad, ganska skitigt och så tyvärr. Embrun är en liten alpby där Tour de France passerat bara några dagar innan, mycket mer avslappnad stämning på folket här än i Marseille, så rätt skönt att ta första natten här.

Introdag (söndag)
Efter frukust på hotellet tog jag första bästa buss till Les Orres. Bussen måste förbokas och kostar 6,5€, tidtabell med telefonnummer finns på tågstationen där bussen även plockar upp. I mitt fall så bad jag om hjälp med detta på hotellet.
Väl framme på UCPA-centret i Les Orres möttes jag av en väldig massa tonåringar som såg ut att vara runt 13-17 år. Första tanken var att det kommer vara den åldern på dem som skall med och cykla också, kände mig rätt felplacerad här just då, speciellt när jag slog mig ner och åt lunch mitt i denna röran :). Visade sig att det var något stort ungdomsläger samtidigt, deltagarna i min grupp var som tur var äldre.
Kl 14 var det samling, ombytta och klara. Här träffade jag nu på 3 andra personer + guiden Bruno. Ytterligare 3 personer skulle vara med men kom senare. Jag som hade förbokat en hyrcykel fick nu ut den och montera på pedaler och sadel. Hade egentligen förbokat en Scott Genius, men den kändes kanska risigt skött, speciellt bromsarna. Jag fick istället byta till en Lapierre X-Control som kändes betydligt fräschare. Mer om utrustning kommer längre ner här i denna RR.
Denna första dag körde vi mest runt i området kring Les Orres och i den bikeparken som finns här. Lite för att känna på utrustningen och för guiden att se lite hur cykelvanan var på deltagarna.
Efter cyklingen samlades vi för en genomgång för vad som kommer att hända under veckan. En back med diverse reservdelar fördelades mellan deltagarna så att alla hjälptes åt att transportera detta. Bestod av t.ex. slangar, bromsbelägg, ekrar, luftningskit etc etc.
Middag på centret i form av spegetti och köttfärssås.

Dag 1
Frukost på centret kl 7:45, här delades även dagens lunch ut som skulle rymmas i ryggsäcken samt en påse med lite blandade müslibars. Dagens tur gick till La Condamine. 1500 hm uppför (enl min klocka) på grusvägar och passerade bl.a. “Tunnel du Parpaillon” som är en 500 meter lång tunnel som är en slags genväg förbi passet. Mörkt, blött, stenigt och även isigt på vissa bitar inne i tunneln. Några av oss hade med pannlampa som var bra hjälp just här. Även grusvägar största biten nerför på andra sidan, men även en del kortare bitar med singletrack.
I La Condamine bodde vi i dubbelrum på ett hotell, ganska enkelt med dusch/toa i korridor, men kändes rätt lyxigt mot vad jag förväntat mig av boendet under resan. En av deltagarna bestämde sig för att avbryta turen här, han hade inte alls fattat att det skulle cyklas så mycket uppför och kom riktigt långt efter alla andra.

Dag 2
1700 hm uppför på grusvägar och asfalt, tyvärr väldigt mycket asfalt nerför också. Fast det är ju ganska kul att släppa på utför serpentinvägarna också. Under denna dag passerar vi även gränsen till Italien via Col de Larche, och natten spenderas i Bagni. Här bodde vi i sovsal och åt middag + frukost på en restaurang precis intill.
Vår guide Bruno berättade att han fått problem med sin rygg under dagen och var tyvärr tvungen att avbryta turen. En ny guide, Axel, kom med bil senare under kvällen och bytte av.

Dag 3
Om man tycker att frukosten i Frankrike är näringsfattig så har man inte ätit frukost i Italien. Liknande snarare kakbuffé än frukost faktiskt. Småkakor, sockerkakor, chokladkakor etc bjöds det på, gärna med Nutella som pålägg. Fanns dock lite skorpor och digestivekex som jag öste på med smör. Lunchbaguetterna som vi fick innehöll iallafall ost och skinka, alltid något.
Dagens cykling var klart tyngst på hela veckan, endast 1300 hm uppför, men riktigt brant stig med lösa stenar hela vägen, dessutom. Tror att de flesta i gruppen (inkl mig själv) klev av och gick vissa sträckor. Efter passet som ligger på ca 2700 möh, var det äntligen dags för teknisk singletrack. Början kändes ganska exponerad, så jag tog det rätt lungt förbi de svårare partierna, hade ingen som helst lust att falla utför kanten. Men ju längre ner vi kom desto mer vågade man släppa på. Här kändes det väldigt värt att ha en cykel med lite mer slag. Killarna med hardtails hade klart svårt att hänga med och det såg rätt skakigt ut för dem.
Natten sov vi i en stuga på en camping och middag på en restaurang i anslutning till campingen. Tyvärr var det ganska lite mat här, så efter Italienska frukosten så blev jag rätt orolig för hur det skulle gå under morgondagen. Egentligen skulle jag beställt in en portion till.

Dag 4
Idag fick vi skjuts en liten bit med minibuss uppför till Isola. Anledningen är jag inte helt säker på för det var inte särkilt långt, men det var rätt skönt när det varit lite dåligt med mat senaste dygnet. Efter skjutsen cyklade vi 800 hm uppför, och passerade sedan nationalparken Mercantour. Detta var första dagen som jag kände att det var riktigt kul utförskörning där man kunde släppa på ordentligt.
Kom fram till byn Belvédère där vi fick laga en gemensam middag själva denna gång. Guiden handlade pasta och bacon, så vi gjorde någon form av fusk-carbonara med alldeles för lite bacon och inga ägg. Även frukost och lunchmackor fick vi fixa själva idag.

Dag 5
Ca 1200 hm uppför till Col de Turini via små grusvägar. Lunch högst upp på passet och sedan fika på ett café lite längre ner. Här möttes vi även av många landsvägscyklister som kört upp, på väg ner förstod jag varför. Superfina serpentinvägar som slingrar sig uppför, den dagen som jag skall köra landsväg så skall jag absolut åka hit! Vår grupp tog dock en annan väg ner, utförscyklingen blir bara bättre och bättre för varje dag. Härifrån finns flera kilometer med skön singletrack, på stigar som nästan känns byggda för mtb. Här märkte jag att fransmännen faktiskt var rätt kassa på att köra utför. Jag själv tyckte att jag körde väldigt lugnt och tog inga onödiga risker, medan de andra kraschade hela tiden och kom långt efter.
Kom sedan ner till en by som heter Sospel för sista natten. Bodde på någon form av ladugård och fick klart bästa maten på hela veckan. Vet inte om det var någon tanke med att ha lite bättre mat sista kvällen, men så var det iallafall.

Dag 6
Idag startade vi lite tidigare för att hinna fram till Menton för lunch. Ca 800 hm uppför och sedan kul singletrack utför för att sedan avslutas med asfalt sista vägen ner till stranden i Menton. Lunch på stranden och ett dopp i havet, för att sedan möta upp bussen med bagage som lämnats på UCPA-centret samt lämna tillbaka cykeln. Övriga i gruppen följde med bussen tillbaka till Les Orres. Jag själv tog tåget till Nice och ett förbokat hotellrum. Flygbiljetten hem hade jag bokat från Nice istället för Marseille och kändes som ett bra val. Kommunikationerna i Nice är mycket smidigare och flygplatsen ligger nära centrum.

Utrustning
Titta inte för mycket på UCPA’s utrustningslista. Överdragsbyxor, fleecetröja och dyl behövdes verkligen inte när jag körde i mitten på juli, hela turen går ju hyffsat nära Medelhavet och det är verkligen varmt. Möjligt att det är annorlunda andra tider på året, så kolla väderprognosen. Första kvällen var enda gången som jag använde en långärmad underställströja på kvällen, men kunde lika gärna varit utan den. Det var också det varmaste jag klädde mig under hela resan. På alla ställen som vi bodde på fanns filtar så, om man mot förmodan ändå är rädd för att frysa så finns ju dessa på kvällarna. Några kvällar i början kom det lite regn, men en tunn vindjacka räckte gott och väl. Den passade även bra ibland när vi pausade på lite högre höjderna.
UCPA säger gymnastikskor, när de skulle användas vet jag inte. Ta med ett par lätta flipflopps eller dylikt att ha på kvällarna. Två par strumpor samt två cykeltröjor kan vara bra. Även om man tvättar kläderna varje dag så kan det vara skönt att byta efter halva turen. Utöver cykelkläderna: ett par shorts, en t-shirt och en långärmad underställströja att ha när man inte cyklar (självklart så tunna och lätta som möjligt). Badkläder behövdes aldrig, blev inga dopp på vägen för oss (förutom i Menton), men det kanske varierar på olika turer. UCPA tycker också att man skall ha med fickkniv, men det kan nog skippas. Jag använde iallafall inte min. Pannlampa kan däremot vara bra, både genom tunneln dag 1, men också på kvällar kan det vara bra. Vad gäller vätska så tycker UCPA att det räcker med 75cl, jag skulle säga att det är alldeles för lite. De flesta dagar går det att fylla på under dagen, men det är inte alls säkert. Jag hade en 75cl flaska i flaskhållaren på cykeln och 1,5 liter i vätskesystem i ryggsäck. Samt en extra 75cl flaska i ryggsäcken som jag bara fyllde om det inte fanns påfyllning på vägen. Det räckte bra tyckte jag.
Lite extra energi kan också vara bra, jag tog med en gel och en bar för varje dag, samt sportdryck att blanda i flaskorna.

Cykel
Informationen på UCPA’s hemsida känns lite konstig. Enligt dem så hyr de ut årets modell av Lapierre Tecnic och dessutom gått in på detaljer som att det är Magura-bromsar på dem (vilket ingen av dem har). Cyklarna som hyrs ut är i första hand Giant Trance och Scott Genius (AM-cyklar båda två) som båda har ett antal år på nacken. Giant-cyklarna såg ut att vara från runt 2010 och Scott-cyklarna från runt 2008. Hade bokat en Scott som kändes allmänt vanvårdad. Blev istället en Lapierre X-Control 110 som jag tror var årets modell. Ingen toppencykel i sig, men då den var ny kändes det ändå som ett bättre alternativ. Den är rätt tung men har ganska mycket slaglängd, så utför var den faktiskt riktigt kul. Bästa cykeln för denna tur skulle jag nog säga är en heldämpad 29-tums XC-cykel.
Kan man få med sig egen cykel så är det nog värt det, men det är ganska mycket byten mellan tåg och bussar för att ta sig till Les Orres, så även om det är ok på flyget så blir det nog lite omständigt på bussar och sånt. Se bara till så att du har med dig reservdelar som är specifika för din cykel t.ex. bromsbelägg och om du kör 29”: Ekrar och slang. De delar som guiden delar ut första dagen är enbart för hyrcyklarna (som är 26”)
I Frankrike finns ingen stilpolis heller så alla kombinationer av kläder och utrustning är tillåtet, ganska skönt faktiskt :) Några exempel i gruppen som jag kom på mig själv att jag irriterade mig på:
Riserstyre och barends, inget konstigt i alperna
Specialized S-Works-ram fullsmetad med XTR, WC-gaffel etc etc... och stänkskärmar!
Tighta kläder på AM-cykel
Pedaler med sånna där korgar istället för spd. (Visste inte ens att sådant fanns fortfarande)

Mat
All mat ingår under turen och var oftast på olika resturanger på platserna där vi bodde. Jag var lite orolig för frukostarna eftersom det är lite annat än vad jag är van vid. Ljus baguette med smör och nutella eller marmelad att välja som pålägg. Till det kaffe eller te och på vissa ställen en lite yoghurt. Lunchen som man fick med bestod varje dag av baguette med lite olika pålägg. Trots att jag var van vid betydligt kraftigare frukost och lunch så gick det faktiskt riktigt bra. Såg till att äta så mycket jag kunde till middag, åt förmodligen dubbelt så mycket som någon annan i gruppen och fick naturligtvis lite kommentarer kring det. Vid frukust fokuserade jag på att få i mig fett, så extra mycket smör på varje macka, om det hjälpte vet jag inte. Middagarna var okej, men lite snålt på vissa ställen så att det tog slut. Så lite extra energi i ryggsäcken kan nog vara bra.

Övrigt
Fransmännen pratar ju inte direkt engelska i onödan, bara den mest nödvändigaste informationen gavs på engelska. Kan tycka att åtminståne guiden kunde ta nån mening då och då på engelska då jag inte kan franska, men tyvärr. Inte så att de inte kan engelska, de är bara ovilliga att prata annat språk än franska. Att åtminståne kunna förstå lite franska kan nog hjälpa en hel del, eller se till att någon mer i gruppen är icke fransktalande så kanske det blir lite roligare. Cyklingen är verkligen grymt kul, men tiden däremellan känns lite kollektivt när man reser med UCPA. Vilket kanske inte är jättekul när de ändå vägrar prata ett språk som alla förstår. De tar nästa illa upp om man vill göra något själv på kvällen.

IMG_1053.JPG
IMG_1073.JPG
IMG_1080.JPG
IMG_1086.JPG
P1010910.JPG
P1010928.JPG
P7310275.JPG
P8010303.JPG

Senast ändrad:
Känner igen det mesta, men tror vi flög till Turin. Och vår middagsmat tog aldrig slut, guiden sa konstant till om mer mat :-)

Vi hade som tur var en svensk- och fransktalande belgare med och var ju två svenskar, hade inte velat åka som ensam svensk. Ingen av fransoserna förutom guiden tog någon engelska i sin mun.

Men jag skulle gärna köra turen igen. Helst på egen cykel!

Underbar, man blir anvenschuk!

Gjorde en resa med UCPA till Charmonix med bestigning av Mt Blanc. Samma intryck av arrangören som du. Lunch var ost/baugette. Småtufft efter 4h klättring med utrustning på 3000-4000.

Sen ser jag två saker som man kan koppla ihop:
* Fruktost/Lunch m mindre --> hårt fysiskt arbete --> slimmade fransmän
* Tighta AM-kläder

AM är ju från amerikanska västkusten och de har lyckat etablera baggymodet inom "sina" dicipliner BMX/AM/DH medan vi Europa kör CX/XC/LVG (de jobbiga grejjerna ;-) ).
Det kanske inte är så smickrande med tighta kläder om man har amerikanska frukost/snacks/lunch/snacks/middag/snacks-vanor...

TILLÄG: Samma upplevelse avseende språket. De kunde ett engelskt ord: "Aller!!!". Det är ju franska men de skrek det med engelsk brytning när nån såsade.

Två regler:
* Light is right (guiderna hade typ handväskestora säckar för två dagarsturer, då fick de med sig paraply som de fällde upp när det kom en skur - istället för att ta på sig GoreTex-ställ, föööör:
* Speed is safety, hmmmm not so much

Så fort man hade nån cool pryl frågade/uppmanade de "How many grams? Drill hole, make lighter"

Senast ändrad:
Intressant. Vi är några som funderar på den här turen i sommar. Vi är i första hand ute efter fina, roliga, flowiga, tekniska, utmanande, varierande singletrack. Jag blir lite fundersam på om den här turen är alltför mycket grusväg, och kanske till och med asfalt, och inte helt fokuserat på kvaliteten på stigcyklingen. Kanske ett resultat av att man måste ta sig från A till B. Området kring sospel verkar finast och där ser jag i en annan tråd att några åkt med guidning lokalt, kanske ett bättre alternativ...

Det är mycket grusväg och en del asfalt, både upp och ner. Eller, det var ju 12 år sen jag körde, men då var det så och som jag skrev ovan så kände jag igen mig i det mesta i RR:en så det verkar ju vara samma :-)

Skulle heller åka med en vanlig guidefirma till alperna eller södra spanien för att få det du är ute efter, men det brukar kosta lite mer.

Stämmer, det var mycket grusväg och rätt lite stigar. Det var dock kul, men helt klart mer lättcyklat än jag trodde. Konditionsmässigt krävande, men annars inte svårt att genomföra. Gillar man långloppsterräng så är det riktigt kul att rulla snabbt med UCPA.

/Leo

Hej
Vi är två som ska köra denna tur i sommar,

Tänkte först ta med min FS hoj (rose gc) 150mm, men när jag läser att det är mycket grusväg funderar jag på om det passar bättre med min HT, on-one 456 130mm istället.

Hur är utförs åkningen?

Ni som kört denna tidigare, vad anser passar bäst?

Tar tacksamt emot era tankar.

/magnus

Senast ändrad:
felt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
> Vi är två som ska köra denna tur i sommar,
>
> Tänkte först ta med min FS hoj (rose gc) 150mm,
> men när jag läser att det är mycket grusväg
> funderar jag på om det passar bättre med min HT,
> on-one 456 130mm istället.
>
> Hur är utförs åkningen?
>
> Ni som kört denna tidigare, vad anser passar
> bäst?
>
> Tar tacksamt emot era tankar.
>
>
> /magnus

Jag skulle nog säga att det är ganska blandat, visst är det en hel del grusväg och asfalt, men det är även väldigt kul singeltrack utför, framförallt från dag 3 och framåt. Jag skulle nog ändå köra FS. Bara du har bra kondition så ska det gå nog bra, det är ju liksom ingen tävling.

När jag körde denna tur så var det några som körde HT, och de såg inte ut att ha särskilt kul utför.

Vi körde den där turen 2012 och det var fantastisk körning! Då ingick cyklar i priset, däremot hade inte guiden världens bästa reservdelar nedpackade och cyklarna hade behövt underhållas bättre innan vi fick dem. Vi hade Scott Geniuscyklar som hade en juste feature i och med att det var möjligt att ställa både bak- och framfjädring i tre lägen genom ett reglage på styret - det har inte så mycket med resan att göra kanske, men jag kan säga att de tre olika lägena användes frekvent och det kan man nog tänka på vid cykelvalet - hade jag kört igen så hade jag valt en heldämpad AM-cykel för att det liksom blir roligare då men kanske lite jobbigare uppför.

Varje dag började med 2 - 4 timmars brant uppförsbacke och sen vände det av och gick utför igen. Jag bifogar ett exempel på en dag: http://connect.garmin.com/activity/200078481

Om det är något man ska ha fixat på sin cykel så är det växlarna och ha en fräsch kedja på cykeln och en i väskan. Dessutom skadar det inte att ha med sig en hel del slangar för terrängen är bitvis rätt tuff och man bör för bövelen ha med sig en egen pump (om det nu inte sitter i ryggmärgen). :-).

Sedan man ändrat upplägget och man numera får fixa sin egen cykel så är det säkert inte ett så stort problem med att det inte finns tillräckligt med reservdelar men man kanske inte ska förlita sig på att alla deltagare tänker så under turen och hela turen kan bli lidande för att en person i gruppen inte har tillräckligt bra material så kontrollera gärna att alla har bra grejer innan även om det är ett eget ansvar så befinner man sig rätt långt bort från serviceinrättningar när man väl har gett sig av på cyklingen. I Les Orres (startpunkten) finns däremot en cykelbutik där man kan köpa de sista grejerna man behöver så se till att alla har tillräckligt med förslitningsdelar i packningen. Ni kommer att få minst ett kedjebrott!

Lycka till!

Senast ändrad:
Hemmatrakterna, växte upp där, åkte skidor i Isola 2000 och vandrat en del i Parc du Mercantour och del MTB så klart.
Tack för den intressanta artikeln!

Nu blev jag verkligen inspirerad, det blir fullgungen, det extra jobbiga uppför är nog värt nedför.

Tack för bra input
/magnus

Tillbaka
Topp