MTB i Grebbestad med omnejd?

Jockemeister

Aktiv medlem
Tjena!
Jag kommer att hålla till i Grebbestad fr.o.m 16/8 och ungefär en vecka framåt. Jag skulle gärna vilja ha antingen lite guidning, helst på lördagen men även de andra dagarna hade funkat. Om inte annat tas tips på bra turer tacksamt emot. Mitt tempo ligger väl på gubbtempo med betoning på gubb, cyklar gärna rätt brötig stig.. :)
Ha de!!

//Jocke

finns folk som säkert har bättre koll än mig,

Men kolla in området runt Ranebo, finns rätt mycket stig runt där, ligger bortanför Lur, 2 mil typ.
Sen runt Greby gravfält är det stigar, men jag har inte cyklat där :/.

Bullaren: Bohusleden
Tanum: Tassemarkstigen och ansluta på femman(obs elljusspåret cykelförbud).
Strömstad: (ett gäng 10-20 cyklister cyklar tisdagar tror jag)
Strömstad: en tur till Björnerödspiggen(222möh, bohusleden också)

Mottager också gärna tips, är just nu i Grebbestad och vill cykla ca 15 km mtb. Kan förflytta mig ett par mil med bil men allra helst lokalt. Frågade på turistinformationen om Soteleden som tipsats om i andra trådar men de visste inget.

Kom precis hem från Tanumshedetrakterna efter en veckan på plats. Slutade att jag tog racern men passade på att reka lite för framtida stigcykling löp- och familjeutflyktledes.

Resultat:
Ranebo - test av vandringsslinga som går ner mot Tanumshede. Passerade Rövargrottan och Amunds Hatt medels stiglöpning. Slutsats: för bökig för att vara kul på mtb.

Ranebo skidspåren: ej testat, kan vara för tradiga och därtill risk att delar av spåren vintertid går över myrmark. Kanske är stigen som går bort till Vassbotten bättre. Testa och rapportera!

Bohusleden bortåt Vassbotten; Besökte Elgåforsen med familjen (ligger på gränsen mellan NO och SE). Det lilla jag såg av Bohusleden (förutom klättringen upp till vattenfallet) var ytterst trevlig teknisk sig. Inget för grusvägsmataren men prima för en stigälskare.

Bohusleden vid Björnerödspiggen; Har hört väldigt mycket gott om detta område. Såväl för barnkalas som stigcykling. Tyvärr hanns detta ej med. Gillar du stigcykling, åk dit och skriv en ride report, ser fram mot läsningen!

lycka till
C

Om du är i Grebbestad så är faktiskt stigen mellan stranden och Tanumstrand rätt kul, förutom all trängsel förstås. Den kan man sedan fortsätta bort till Kolmyrarna(söderut) och vidare till Kämpersvik på stig/traktorväg.

Annars så hojar du upp till Siljevi(fotbollsplan) och fortsätter in i skogen(gång/cykelväg) upp till Kärra och vidare mot Tanums jvstn, tag av den lilla stigen till höger(Hällekistan). Sedan cyklar du femman runt och viker in på alla möjliga småstigar för att dryga ut turen
'

ErikH skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du är i Grebbestad så är faktiskt stigen
> mellan stranden och Tanumstrand rätt kul,
> förutom all trängsel förstås. Den kan man
> sedan fortsätta bort till Kolmyrarna(söderut)
> och vidare till Kämpersvik på stig/traktorväg.
>
> Annars så hojar du upp till Siljevi(fotbollsplan)
> och fortsätter in i skogen(gång/cykelväg) upp
> till Kärra och vidare mot Tanums jvstn, tag av
> den lilla stigen till höger(Hällekistan). Sedan
> cyklar du femman runt och viker in på alla
> möjliga småstigar för att dryga ut turen
> '

Tack! Lutar åt dessa förslag då jag denna gång helst inte vill dra iväg med bil. Jo, strandstigen är nog lite trång i semestertider men fortsättningen neråt Kämpersvik lät ju spännande. Även andra förslaget kanske testas, verkar som att man kan passera något motionsspår vid Siljevi på vägen också.
/Jonas

Kommer ner till Grebbestad på Torsdag och cykeln skall givetvis få följa med. Så kom med mer förslag, gärna detaljerade då man inte känner till området.

Gör nytt försök efter mobilfail.

Löste inte riktigt beskrivningen från ErikH, hamnade förvisso via grusväg vid Tanums station men hittade ingen stig mot Hällkistan. Fick mig dock ett par fina stigkilometer runt Siljevi idrottsplats!

Mot slutet av rundan fann jag dock denna tavla där mitt finger visar tavlans placering. Där kan man börja med gul slinga (som jag inte är helt säker på är märkt med gul färg utan eventuellt "Falkerödsleden") och därefter ansluta till röd och blå slinga. De sistnämnda verkar vara färgmärkta. Tror det är dessa slingor ErikH avser.
För att ta sig till tavlans placering cyklar man ett kort stycke på Tanumsvägen, väg 163 och svänger höger på Falkerödsvägen. Efter någon minut ser man tavlan som alltså ligger utmed gul slinga. God tur!

DSC_0029.JPG

Bilagor

• DSC_0032.JPG
    DSC_0032.JPG
    61.8 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
Nu är jag också i Grebbestad och letar stigar! Jag har nog redan kikat in den som var nämnd på kartan.. Så finns det fler tips eller kanske till och med någon som vill visa så vore jag glad!

Det jag kan tipsa om är MTB-leden vid Futura i Tanumshede.
Väldigt välskött, välskyltad och välbyggd runda. Startar/slutar vid grusparkeringen.
Stigcykling av bästa kvallite.

Tar gärna emot tips på andra bra spots med liknande terräng, gärna ner åt Hamburgsundstrakten. :-)

Brynkan sa:
Nu är jag också i Grebbestad och letar stigar! Jag har nog redan kikat in den som var nämnd på kartan.. Så finns det fler tips eller kanske till och med någon som vill visa så vore jag glad!

Tänkte länka denna tråden till dig när jag såg den men det är ju du som klarat av att leta upp och bumpa en fem år gammal tråd alldeles själv. Välkommen till forumet! Jag kikar på lite kartor om jag hittar något, viss risk att jag skickar det via messenger dock.

Tillbaka
Topp