[RR] Tur med tax i Västergötland

bollo

Medlem
Jag hade väl under hela året tänkt att göra en cykeltur under semestern. Planerna var stundtals storslagna och siktade neråt kontinenten. När semestern nalkades hade jag ännu inte riktigt konkretiserat planerna, och så var det ju så skönt att bara vara ledig och inte anstränga sig för mycket. Dessutom hade jag ju precis snoffsat till min vardagscykel till att bli en tjusig porteur för mig och min tax Selma, och den ville man ju passa på att utnyttja nu när den var så fin. Dags att presentera deltagarna i bild:
tumblr_mpashmmv5b1rsmxwvo1_1280.jpg

tumblr_mpashmmv5b1rsmxwvo3_1280.jpg

Jag höll just på att förbereda mig inför resan, när jag snöade in på det här med kvistdrivna gengasbrännare, så jag blev några dagar sen pga prototyptillverkning.Så här kunde det se ut då:
1012411_10151830133357214_1754601055_n.jpg

1005440_10151830134127214_49936319_n.jpg

Men så en onsdag eftermiddag i juli kom jag äntligen iväg. Hade lånat en cykelväska från härligt 90-tal som passade perfekt med cykeln:
tumblr_mqhzo2e3Qw1rsmxwvo1_1280.jpg

Tyckte det kändes roligare att cykla norrut från Göteborg än söderut, så jag tog sikte på Vänern. Första natten var det jordens åskväder och det regnade in i tältet, men dagen därpå blev det så här fint:
tumblr_mqhzo2e3Qw1rsmxwvo2_1280.jpg

tumblr_mqhzo2e3Qw1rsmxwvo3_1280.jpg

Selma fick dela plats med sovsäcken där framme. Passar henne bra som gillar att sova.

Så fick jag även nöjet att elda i mitt nya kök så fort jag rastade. Som här på Hindens rev där det bjöds korv:
tumblr_mqhzo2e3Qw1rsmxwvo4_1280.jpg

Nästa dag tog jag omvägen om Läckö slott. Det skulle vara fint hade jag hört. Tyvärr fick jag inte komma närmre än så här i min hunds sällskap. Småsint tyckte jag:
970137_10151838905587214_1629842873_n.jpg

Nästa dag vaknade jag upp på Kinnekulle därjag hittat en fin tältplats:
tumblr_mqljgvW21y1rsmxwvo1_1280.jpg

Selma spanar in lite hästar längs vägen:
tumblr_mqljgvW21y1rsmxwvo2_1280.jpg

Undertecknad i retrospektiv:
tumblr_mqljgvW21y1rsmxwvo3_1280.jpg

På eftermiddagen kom jag till Göta kanal. Den skulle det vara fint att cykla längs, och det hade många förstått, för grusvägen länga kanalen var full av utflyende människor på hyrcykel. I Sjötorp böjar kanalen med en räcka slussar, om det inte är så att den slutar där:
tumblr_mqn78fl3E51rsmxwvo1_1280.jpg

tumblr_mqn7q7T8XR1rsmxwvo1_1280.jpg

tumblr_mqn7q7T8XR1rsmxwvo2_1280.jpg

Till kvällen fann jag detta fina vindskydd, som var ett av flera iordningställda lägerplatser längs kanalen. Bra gjort!
tumblr_mqn7zcqcoJ1rsmxwvo1_1280.jpg

Till kvällsmat bjöds en Bayersk specialité: Drei Nürnberger im Weckla. Fast på svenska då:
tumblr_mqn7zcqcoJ1rsmxwvo3_1280.jpg

Kvällsläsning vid en stilla vattenspegel:
tumblr_mqn7zcqcoJ1rsmxwvo2_1280.jpg

Dagen efter vände jag söderut igen. På vägen stannade jag och fikade på Öhns gård och vandrarhem. Selma passade på att bekanta sig med gårdens djur, som geten Tingeling (som trodde hon var en hund) och katten Leo:
tumblr_mqnb4aFMLK1rsmxwvo1_1280.jpg

tumblr_mqnb4aFMLK1rsmxwvo2_1280.jpg

tumblr_mqnb4aFMLK1rsmxwvo3_1280.jpg

Sen började det regna och jag ville hem igen, så det fick bli Västtrafiktåget från Skövde.
Snipp snapp snut, så var turen slut.

Bilderna är saxade från http://bollobybike.tumblr.com/ där man även kan hitta annat smått och gott.

Episkt! med alla de där djuren tycker jag du borde ha fått gratisplåtar till noaks ark. Sällan är hundögon blankare än då man äter varm korv.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Episkt! med alla de där djuren tycker jag du
> borde ha fått gratisplåtar till noaks ark.
> Sällan är hundögon blankare än då man äter
> varm korv.

Haha, ja den där blicken på korvbilden...! :D

Väldigt fin RR! Tror jag sett dig och Selma i stan ett par gånger, varje gång saknar jag min egen tax som bor i Malmö.

Fantastiskt!
Vår tax blir blir lte för hetsig när hon åker med i bob-kärran. Fullt påslagna sirener om man säger, men det kanske är mer träning som gäller.
~K

Grymt skönt reportage. Inget svetto, ingen kolfiber, inte bråttom, inga flashiga berg. Många fina djur och fina vyer. Världsklass. Tack!

Wow! Helt fantastiskt.
Jag är mycket avundsjuk, men inte det minsta missunnsam.

Försöker komma på hur jag ska lösa det med en större hund, 25kg sätter jag ju inte i en korg. Har cyklat lite med hunden i vagn, men det är inte trevligt nog att vara bra för långtur.

Instämmer med alla tidigare kommentarer!

Fantastiskt charmig RR med trevlig tax, god korv och fina bilder för övrigt. Strålande! :)

Tack för allt smicker.
Jag har haft hunden i olika korgar och lådor på cykeln sen hon var valp så hon är trygg med det fast gillar inte när det kränger och skumpar för mycket. Förra året hade jag henne i en kopia av en bob-kärra. Funkade men det är mysigare att ha henne fram, plus att kärran var urkass. Men det är kanske bästa lösningen för större hundar. Om man inte kunde styra upp nån slags sidovagn. Det hade varit fett.

bollo skrev:
> Tack för allt smicker.
> Jag har haft hunden i olika korgar och lådor på
> cykeln sen hon var valp så hon är trygg med det
> fast gillar inte när det kränger och skumpar
> för mycket. Förra året hade jag henne i en
> kopia av en bob-kärra. Funkade men det är
> mysigare att ha henne fram, plus att kärran var
> urkass. Men det är kanske bästa lösningen för
> större hundar. Om man inte kunde styra upp nån
> slags sidovagn. Det hade varit fett.

Den kärra som funkat bra var när jag lånade en charriot Corsaire xl. Lite overkill att lägga 10 lakan på en kärra till vovven bara.
Och Christianiabike, (lådcykel) men då orkar jag ju själv inte särskilt långt.
Bob-kopian funkar fint för mat etc, men min hund skulle aldrig gå med på det. Jag fick honom när han var 6 månader, så tidigare än så kunde vi inte träna. Sen är han mycket större o tyngre än din Selma, så det kravs andra lösningar. Jag får vänta drygt 10 år o sen skaffa en hund i lämplig storlek helt enkelt:)

Inspirerad av denna tråd och lite sökningar på youtube gjorde jag idag ett lättvikts spritkök av en ölburk! Kul att göra och för att få ner vikten om man ska dra iväg på någon cykeltur med camping. Det finns mängder av varianter på "alcohol stove" men jag gjorde denna
Ett minimum av verktyg behövdes, sax/kniv/penna/borr,(och sandpapper att fila till kanterna för att få ihop delarna). Finns även "Ikea wood stove" om man vill elda med pinnar, och den hade jag hemma utan att veta om det, (ett bestickställ i plåt med borrade hål)

Mr Orange skrev:
> Stål, trä, skägg och hund i perfekt harmoni.
> Underbart.

+100 på det!

Kul RR!

Fin RR! Blev riktigt glad av att läsa det här! Jag ska nog ut och cykla en runda imorgon och bara tänka på det här och flina.

Den här RR:en var det något distinkt sympatiskt med, är det hunden mysfaktorn eller vad? Hur som haver - tummen upp! Tack och bock!

Det enda som möjligen kan vässas lite är aliterationen i rubriken. Här några uppslag för nästa tur:
Taxtur till Tivedens tallskogar
Turtax genom tunnlarna i Tranås
Inte utan min turtax från Tumba
Oturstax på max mellan kakfat i Taxinge

Primavera skrev:
> Hur funkade köket? Intressant hemmabygge, såg
> det ut som.

Köket funkade jättebra för en person. När jag laddat det med småkvistar brann det med stadig jämn låga länge nog för att hinna koka kaffe och gröt. Är man fler eller ska man laga mer grejer hinner det brinna ut och då gör man bäst i att ladda om och tända igen från början. Det går att fylla på på den gamla glödbädden men det ryker mycket och är svårt att få fyr på. (Det beror på att syretillförseln till den primära förbränningen är strypt för att få en långsam förkolning och mycket gas kvar till den sekundära förbränningen. Glöden som ligger kvar konsumerar lätt syret som behövs för att få igång processen igen.) Det finns en variant att köpa på Naturkompaniet med massa hål i bottnen, men då fungerar det mer som en snabb brasa som du måste mata hela tiden, och inte riktigt som en gengasbrännare. Om man jagar gram kan man göra en enkelväggad sån här av en colaburk också. Fördelen med min konstruktion är att den blir stadig och den yttre burken blir inte så varm att den bränner underlaget. Dubbelväggade konstruktioner brinner med lite mer stabil låga än enkelväggade, men det är ingen större skillnad i effekt.

Jag tycker fortfarande att mitt Trangia med gasbrännare är oslagbart vad gäller funktion, men det blir lite tyngre och bulkigare, samt att du måste planera för att ha med dig rätt mängd bränsle. Att jag gjorde en sån här brännare berodde mest på att jag såg en tjusning i att man inte har med något bränsle utan använder sådant som man hittar på platsen.

Tillbaka
Topp