[RR] Tur med tax i Västergötland

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Trevligt, men utan hjälm så är det livsfarligt.
> Det gäller även Selma. Hon borde få ett
> "Snobbenkit".

toker skrev:
> Cyklade du utan hjälm?

Jo, livsfarligt, det är väl lite av en definitionsfråga. Jag räknade ut någon gång utifrån svensk olycksstatistik och NTFs beräkningar att risken att skadas allvarligt på ett års cykling reduceras från 0,13 promille till 0,09 promille om man bär hjälm. Jag skulle vilja påstå att cykling är ganska ofarligt, men att det naturligtvis görs med en viss fara för ens eget liv och hälsa, och det gäller både med och utan hjälm. Men det är klart att man skulle gräma sig om man råkar pricka de där 0,04 promillena och spräcka skallen i en olycka där man skulle ha klarat sig med hjälm.

Jag har alltid hjälm när jag cyklar i skogen och på landsvägshojen. Jag vurpar nog i snitt en gång per runda i skogen, men jag kan inte minnas när jag senast ramlade med standardcykeln. På det hela taget utsätter jag mig för betydligt större faror när jag cyklar i skog eller på racern med hjälm än när jag cyklar till jobbet eller på semestern utan hjälm. Folk får väl göra det som de känner sig bekväma med, och jag tycker det är bekvämt utan. Hälsofördelarna med cykling lär ändå vara 25 gånger större än alla inblandade risker.

Tips om inköpsställen för snobbenkit tas dock tacksamt emot.

toker skrev:
> Cyklade du utan hjälm?

men med tax!

Tack för kul RR & fina bilder

Härligt! Fin RR-bildserie!

Var det inte dig jag fotade på Bike in Tweed i höstas?

Bilagor

• tax1.jpg
    tax1.jpg
    50.8 KB · Besök: 96
  • tax2.jpg
    tax2.jpg
    48.9 KB · Besök: 100
Har du lite bilder på hur du löste upphängningen av porteurracket fram? Har du svetsat/lött på fästena själv eller köpte du ett komplett rack?

Utan stag till framaxeln så blir det stabilare för "passageraren" när man svänger och skall manövrera cykeln, men det blir ju ett skapligt böjmoment på fästelementen.

/K

Underbar RR Bollo!

Blev lite nyfiken på ditt gengaskök.

Har du någon ritning eller lite fler bilder på bygget?

Miss Lycka skrev:
> Trevligt, men utan hjälm så är det livsfarligt.
> Det gäller även Selma. Hon borde få ett
> "Snobbenkit".

toker skrev:
> Cyklade du utan hjälm?

Jo, livsfarligt, det är väl lite av en definitionsfråga. Jag räknade ut någon gång utifrån svensk olycksstatistik och NTFs beräkningar att risken att skadas allvarligt på ett års cykling reduceras från 0,13 promille till 0,09 promille om man bär hjälm. Jag skulle vilja påstå att cykling är ganska ofarligt, men att det naturligtvis görs med en viss fara för ens eget liv och hälsa, och det gäller både med och utan hjälm. Men det är klart att man skulle gräma sig om man råkar pricka de där 0,04 promillena och spräcka skallen i en olycka där man skulle ha klarat sig med hjälm.

Jag har alltid hjälm när jag cyklar i skogen och på landsvägshojen. Jag vurpar nog i snitt en gång per runda i skogen, men jag kan inte minnas när jag senast ramlade med standardcykeln. På det hela taget utsätter jag mig för betydligt större faror när jag cyklar i skog eller på racern med hjälm än när jag cyklar till jobbet eller på semestern utan hjälm. Folk får väl göra det som de känner sig bekväma med, och jag tycker det är bekvämt utan. Hälsofördelarna med cykling lär ändå vara 25 gånger större än alla inblandade risker.

Tips om inköpsställen för snobbenkit tas dock tacksamt emot.

Fin och mysig RR! Tack för bump, Atlas.
Ser att bollo inte varit inloggad på flera år, men för andra läsare: Personligen tycker jag det var betydligt värre att folk cyklar med vänstertrafik istället för högertrafik på bilden med Göta kanal intill. ?

Tillbaka
Topp