[Artikel] Finnmarksturen 2013 - Det är något bortom bergen...

Kristin

Ny medlem
Misr-448x328.jpg

Årets Finnmarkstur börjar som en visa i moll med regn och rusk, men slutar i dur under en skön augustisol. Humöret på HappyMTB’s skribent skiftar i takt med vädret – men mest är hon tacksam för att hon får cykla i svensk sommarskog, påhejad av en ivrig publik. Och en snäll ko.

Läs mer: http://happymtb.org/2013/08/16/finnmarksturen-2013-det-ar-nagot-bortom-bergen/

Fin läsning (fast jag har aversioner mot Dan Andersson efter åratal av indoktrinering i grundskolan)!

Väl skrivet Kristin!

Men hur gick det med den stackars cyklisten som blev jagad av en funktionär på motorcykel? :-)

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Väl skrivet Kristin!
>
> Men hur gick det med den stackars cyklisten som
> blev jagad av en funktionär på motorcykel? :-)

Mig veterligen blev han inte överkörd iaf :).

//Kristin

Ett litet tillägg angående "kons" könstillhörighet:

Jag frågade min faster (husdjursagronom till yrket) huruvida man kan se på en highland cattle om det är en ko eller en tjur (båda könen har horn). Hon svarade så här:

"I det här fallet gissar jag på ngn form av hane, baserat på den breda pannan och i mitt tycke maskulina uttrycket i ansiktet :). Men, det kan vara fel, det enda säkra sättet är att se från sidan, för att kunna konstatera kisseria mitt på magen eller bak uinder svansen ! Sen får man titta ÄNNU noggrannare längre bak under magen för att se om kisserian har vidhängande balls eller inte. Om inte så är det en stut, därmed helt ofarlig. En ung tjur av rasen Highland Cattle KAN vara en aning påflugen, men det låter vi vara osagt. Det enda hornen säger mig är att djuret inte är jättegammalt än, då skulle hornen ha fått mer lyrform, som den som ligger bakom din kompis. Så, min gissning är ungtjur, med kryss för ung stut!"

Då vet ni :)

//Kristin

Vackert skrivet. När jag läser din text och ser bilden på skogen och cyklisterna börjar "Omkring tiggarn från Luossa" ljuda i huvudet. Hoppas din pappa var nöjd med sitt liv.

Underbart!

Efter den här sommaren kan man verkligen behöva en ordentlig misärcykling. Sol, det är blada blaha det.

Härlig film ifrån Finnmarksturen. För er som missade tävlingen eller om ni har 2 timmar och 51 minuter som ni inte vet vad ni ska göra... :)

05:51 - 4 ton men ändå trångt!
06:35 - Bra placering av bil?!
07:13 - Möte med Eliten
10:45 - Omkörning
10:54 - Omkörning 2
17:03 - Nära
53:44 - 48 km kvar
1:02:55 - Krasch
1:03:20 - Skön rush i skogen!
1:04:35 - Mattias Wengelin i tekniska zonen
1:12:30 - Inte världens smartaste omkörning...
1:18:00 - Mattias Wengelin kör om mig ;)
1:18:40 - Genväg!? Nära Whoooo
1:43:30 - Spårig väg
1:47:55 - Vägval 48km vs 70 km
1:58:15 - 24 km kvar
2:17:10 - Stenigt parti nedåt!
2:20:25 - Härlig punka... suck
2:22:10 - Saltgurkepaus
2:34:10 - 12 km kvar
2:42:00 - Sista backen uppför!
2:50:35 - 6 km kvar

eliasnorstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig film ifrån Finnmarksturen. För er som
> missade tävlingen eller om ni har 2 timmar och 51
> minuter som ni inte vet vad ni ska göra... :)
>

Härligt, kvällen är räddad :-D

Fint skrivet :)

Synd dock att inte FMT lever kvar i sitt fulla format på 12 mil. Det var ett av de första långloppen jag körde -99 och var sjukt jobbigt men en fantastisk upplevelse på 7 timmar. Legenden Gary Fisher körde ju det i glansdagarna på 90-talet.

Om loppet blir 12 mil igen anmäler jag mig direkt. Nu finns det lopp närmare som får duga som utmaning.

Som vanligt fint och annorlunda skrivet av Kristin. Så bra att jag nästan längtar efter misärväder. Tack!

Fint skrivet och beskrivet. Den första bilden är dessutom på pricken. Roligt att se filmen också Elias! Man återupplever loppet och får dessutom se hur det ser ut när det går riktigt fort. Tycker förövrigt att nya banan är riktigt rolig att köra.

Fint skrivet.

Finnmarksturen var nog för mig årets roligaste lopp trots regnet.
Det var lite av ett uppvaknande över hur fruktansvärt roligt det kan vara i skogen.

Alla hade varnat för den och sagt att det var ett av det tyngre lokala loppen. Hade bara kört Engelbrekt och vasan tidigare, halvorna då förra året och hela Engelbrekt i år. Så man var lite nervös inför 70km skog. Men var piggare och gladare efter ett lopp i finnmarken än efter Engelbrekt och vasan tillsammans.

Men första ordentliga backen ut ur Ludvika.. Herrejäklar va lång den kändes i regnet.

Kan trösta dig med att jag också körde 2-3 km på 40km sträckan innan en vänlig själ undrade om jag inte kört fel.

Tillbaka
Topp