(RR) Venedig to Stockholm - A short story and a long ride..

Bikzz

Aktiv medlem
Jag började med att flyga från Arlanda till Venedig Marco Polo Airport, i början på July, med min touring-cykel och baggage. Kom fram på em, allt funkade bra, och hittade till slut min hoj i ett hörn, och mina incheckade väskor på bandet. Det var varmt och svettigt, jag byggde ihop min cykel, hängde på alla väskor, cyklade ut genom tullen och drog iväg från flygplatsen ...., lite scary och ovant i början som vanligt, mkt trafik men klarade mig utan att bli överkörd ! Cyklade vidare mot närmaste camping-plats, en 7-8 km bort, hittade rätt efter ett tag, fixade upp tältet, minst 30 grader och svettigt hela natten, lyckades sova lite, skönt att resan gick bra och att allt känns ok nu! Nu är det bara resten kvar !

p1.jpg

Följande dagar --> planen var att ta det lite lugnt och anpassa mig lite till värme och annorlunda miljö och så, + att kolla in Venedig. Jag har ju varit här förut, so no panic, kan ta det lugnt ! ... Jag fixade en del med cykeln, sightsingade lite, omgrupperade till en annan camping (Fusina) på andra sidan Mestre, tog båten in till Venedig och promenerade runt bland alla gränder och kanaler och tog lite kort, -- Kollade in Rialto och Marcus-place och allt ANNAT... Det låg tre enorma Cruise-ships i hamnen, ---> det betyder kanske 10-15 tusen feta turister som blockerar alla smala gränder och alla affärer / restauranger i stan ..... (apologize ! ) Men trots det, Venedig är ju fantastiskt, så annorlunda, undrar hur det var när Gallileo bodde här..

p2.jpg

p3.jpg

Sen dags att börja cykla på allvar. Jag följde Brenta river, via Padova och Vicenza till Verona, där jag stannade en extra dag för lite sightseeing, jag måste ju kolla in Julia's Balkong igen, och det är en mysig stad att vandra runt i. Sen vidare till Garda-sjön, cyklade upp längs östra sidan, fantastiskt fint område , mysiga små orter som tex Malcesine, en del fina campingar, tog några bärs och kollade på Eurosport och TDF i baren, passade sen på att flörta lite med snygga singel-mamman i stora husbilen bredvid !

p4.jpg

p5.jpg

Körde sen via Rovereto, Trento, Bolzano, Brixen och mot Brenner-pass. Soo nice, här borde man stanna mycket längre och utforska lite, -- det blir nästa gång !! Sen över passet till Innsbruck. Inte så högt eller brant, bra och separat cykel-led hela vägen, men cykelvägen slingrade sig en hel del upp och ned i skogen vid sidan om bilvägen, så det blev en massa extra små backar, ganska jobbigt men ok ... Kom upp på toppen, handlade käk och dricka och vilade lite, sen ner på andra sidan, super-häftig väg, en massa slingrande kurvor utför till Innsbruck, sooo nice to enjoy the downhill curves --- sen ner till Innsbruck centrum, käkade och tog en bärs, sen vidare till en camping en bra bit utanför stan ... Jobbig, supervarm, lång, fantastisk och fin dag !!

p6.jpg

p7.jpg

Sen körde jag vidare västerut mot Landeck, en hel del superfina cykelvägar genom skogen, nere bredvid floden ! Därefter uppför mot St Anton, stannade en extra dag här, very nice einzel-zimmer mit frukost bara 35 Eur. Trampade sen över Arlbergpass, här var det mkt brant och jobbigt, jag gick på max upp till toppen pga brant väg, tungt med all packning på cykeln, men det känns coolt att jag klarade det utan bonk !! Häftig och vacker utförskörning ner på Andra Sidan, kände igen mig från i vintras när jag var här och åkte skidor. Sen vidare till campingen i Feldkirch, nedför nästan hela vägen längs en vacker väg med höga berg runt omkring..

p8.jpg

p9.jpg

Fortsatte sen norrut till BodenSee. Sightseeing i Lindau, Friedrichshafen och Meersburg på vägen. Nice-Nice, men för mkt folk & turister & trafik för min smak. Massor med cykelturister med minimal packning och taskiga cyklar --- Jag gissar tyska "Paket-CykelTouring-Hotel-RentalBike"- people.

p10.jpg

Styrde sen vidare mot Norr genom Tyskland, efter en camp i Uberlingen. Via Sigmaringen till Tubingen. Här kom jag in på Neckar Radweg, som jag sen följde mot norr. Fint och platt, bra skyltat, separat cykelväg hela vägen, sooo very good for touring !! Stannade en extra dag i Stuttgart pga taskigt väder, ganska skönt att slappa i tältet en dag, att shoppa lite och komplettera utrustningen, och lyssna på regnet utanför.... Tog fram min eBook-reader för att läsa lite, och samplade några iskalla flaskor tyskt weisswein..
Fortsatte längs Neckar: Neckarsulm, Mosbach, till Eberbach. Här skarvade jag sen över till Main Radweg via Siegfried-strasse, dvs en massa backar i skogen men mkt nice cykling. --> till Miltenberg. Sen följde jag Main Radweg via Wertheim till Gemunden ! Very nice again ! Därefter Fulda Radweg, Bebra, Kassel, HannMunden, Bad Karlshofen, dvs nu inne på Weser Radweg... vidare upp mot Bremen ! Hela vägen platt, fina cykelvägar, lite trafik, en massa fina småstäder där man kan fika eller ta en öl eller så, + sightsinga lite ... !! Sooo nice.

p11.jpg

p12.jpg

p13.jpg

p14.jpg

p15.jpg

p16.jpg

p17.jpg

p18.jpg

Valde några vägar utanför Bremen, och sen in mot Hamburg, där jag tog in på ett Hotell i 2 dar. Tog en öl på ReeperBahn ( a little depressing ), lite sightseeing, sen en cykel-trip igen till Lybeck och vidare mot Travemunde och till färje-hamnen, stayed at the camping, nice place !
Tog färjan till Trelleborg -- Sen följde jag Skånes syd-kust mot öster, en riktigt bra tur med medvind & fint väder & havet bredvid hela vägen & separat cykelväg ! Kollade in Ale och hans Stenar, körde mot sen norr via Simrishamn, hittade en banvalls-cykelled av en slump som jag sen följde nästan upp till Kristians stad. Sen via Karlshamn till Ronneby... Lite qul att sighsinga här, har inte varit förut... Sen rakt upp till Oskarshamn via Nybro !!

p19.jpg

Färjan till Visby går nu bara sent på kvällen, så jag kom fram mitt i natten, -- cyklade av färjan och kände mig lite lost, körde sen Norrut en bit, hittade en spot for my camp efter ett tag, fick upp tältet vid 1, bläcksvart ! ... En liten tur i Visby nästa dag, sen ville jag prova en liten tur på Gotland oxå -- Körde mot norr, Lummelunda grottorna på vägen, sen vidare upp mot Fårö, campade på stranden... Ganska trist här nu eftersom det är off-season och ingen action.--- Cyklade tillbaka till Visby via Tingstäde, det blev inte ens någon frukost eftersom allt var stängt, -- sen slappade jag i Visby ett tag, och tog sen båten till Nynäshamn. Back home again -- after a long and successful trip -- 45 dar !

p20.jpg

p21.jpg

Nice!

Kan absolut rekommendera trakterna kring Bolzano - i synnerhet om man gillar backar. Finns mkt av den varan där och i alla möjliga former - korta och branta, långa och inte så branta, långa och branta, backar med många serpentiner och backar nästan helt utan serpentiner, backar med vidunderlig utsikt och backar som nästan bara går inne i skogen, backar med fantastiskt fin asfalt och backar med mindre fantastiskt fin asfalt, ...

konstruktören skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj vad fint Hur planerade du rutterna för att
> undvika biltrafik?

I Italien så finns det normalt inga speciella cykelvägar, här måste man navigera själv mha en bilkarta, och välja småvägar om man kan.. I Tyskland så finns det mängder med bra "Radwegs" som man kan följa, separat från alla bilvägar, mkt bättre än i Swe. Man kan forska lite i förväg, och kolla in var dom finns, och fixa kartor odyl.

Oooh skrev:

> Grymt! Hur många mil snittade du per dag?

Lite olika, det beror mest på var nästa camping-plats finns, och hur långt det är till nästa.
7-11 mil eller så !!

Peter_K skrev:
> Wow. Bra trampat, fina bilder, schysst äventyr!

+1!

Gud vad smarrigt! Precis i min smak! En sån här skulle jag också vilja göra, en sån rejäl, istf det vanliga fega småfisandet. Kanske dumt att jag sålde mina väskor och mitt lättviktstält?

Härligt! Skulle man verkligen vila hinna med nån gång, tyvärr skulle det regna konstant om jag bokade upp datum.

Fantastiskt tur, kul och inspirerande läsning.

Vad har du för tält?

Får man fråga om totalvikt på ekipaget och bagagevikt?

jonja skrev:
> Precis i min smak...

Ok, jag tar vinden och du tar kartan. ;-)

Ari.m skrev:
> Fantastiskt tur, kul och inspirerande läsning.
>
> Vad har du för tält?
>
> Får man fråga om totalvikt på ekipaget och
> bagagevikt?

Tältet är ett Tarptent - Doubble rainbow, det funkade kanon när det är varmt och på campingar i europa, ... Bra ventilation och lätt och enkelt.... http://www.tarptent.com/index.html

Ca 15 kg baggage, väskor med campinggrejor, kök, reservdelar, kläder och andra prylar ...

Skrotfot skrev:
> Ingen dålig tur..!
> Saknade du inte att ha någon att dela upplevelsen med?

Jo, men vad gör man när ingen vill hänga på ???

Bra och trevlig läsning. Fina bilder. En sån resa skulle man vågat göra, bara trampa på och inga "måsten". När du trampade förbi Karlshamn så var du i mina hemtrakter.

Riktigt trevligt. Tror att jag cyklat några av dina sträckor själv. Kan bara instämma om den tyska cykelinfrastrukturen.

DrGT skrev:
> Härligt äventyr!
>
> Messerschmidtande: heter inte Venedig Venice på
> engelska?

Vännäs heter det

Grymt fränt! Man borde testa nån gång.

Hade du alltid med dig cykeln/packningen, även när du gjorde seightseeing och liknande eller låste du in dem? Man vill ju inte gärna bli av med prylarna mitt i resan tänkte jag...

Tillbaka
Topp