Bianchi Impulso vs Via Nirone

Rödprickigt

Ny medlem
Hej,

Jag ska under hösten inhandla en ny cykel och då jag har haft en Bianchi från 85 och cyklat på senaste 8 åren så är jag lite fast vid märket och har svårt att byta :-)

Jag är ingen avancerad cyklist med höga ambitioner utan gillar att ta ett par längre pass i veckan och någon omväg påväg till och från jobbet ibland. Det brukar bli ca 10-12 mil i veckan och totalt 70-100 mil om året beroende på hur mycket det blir på semestern.

De jag tittar på då min budget inte är så jätte stor är Impulso med 105 och Via Nirone med Tiagra komponenter. Jag har förövrigt sett att Via Nironen även finns med Campa komponenter, hur är dem jämförelse med tiargran?

Vilken av dessa ska jag välja? Jag vet att det självklara valet är en impulso för många då det verkar vara en bättre ram och att 105 är bättre men ta även prisskillnaden i resonemanget.

Ha en fin cykelkväll!

.................

Rödprickigt

Förut sade man att om en Bianchi verkligen var en riktig Bianchi så skulle den vara i celeste och ha Campagnolo komponenter.

Skillnaden mellan Tiagran och Campa (nu vet jag förstås inte vilken Campa grupp det handlar om) är att Tiagran växlar lättare (den växlar faktiskt lättare än de dyrare Shimanoväxlarna p.g.a de utanpåliggande växelvajrarna) men har sämre hållbarhet och i mina ögon sämre ergonomi.
Tiagran är förstås billig och prisvärd men ingenting som höjer hojens status i kompisgänget direkt.

Tack Svensson!

Skulle kompisarna cykla så behöver de stödhjul.. Så de behöver jag inte impa på ;-)

Vad kan man räkna med att en Tiagra håller i antal mil då om du tycker att de håller sämre? Det är xenon eller veloce campa komponenter beroende på årgång på cykeln.

Vad säger du då?

Bianchi är idag tyvärr lika spännande som Crescent (samma ägare, herr Grimaldi). Finns mängder av fina klassiska italienska märken om du vidgar dig lite.

Benne.. Du jag tackar för infon!

Jag träffade en kärring för 8 år sen som är 85.a. Jag har börjat tröttna på hennes underkläder nu och köper henne lite nya då jag inte vill byta ut henne..

Jag har en gammal Bianchi som jag ärvde av farsan för 8 år sen som är från 85 där jag har dunkat många roliga mil med. Nu börjar grejerna bli lite välanvända och vill därför uppgradera lite men eftersom jag älskar det jag har haft så vill jag inte byta bort hjärtat i min cykling.

Fattar du sambandet Benne..? Jag var ganska tydlig med mitt första inlägg om att det är en Bianchi som jag är ute efter, spelar ingen roll om du erbjuder mej en blondin med rattar utav bara fan.

.................

Rödprickigt

Om man bestämt sig för att det är Bianchi man vill ha måste man ju också räkna med att betala ca 10.000 mer än för motsvarande (eller bättre) postordercykel. Eller välja de billigaste komponenterna som finns och sätta dom på de billigaste ramarna från Bianchi.

Hm
Kort varianten.
Jag skulle hjälpa en person att köpa en racer i våras.
Vi hade vikt en hel fredag för cykelshopping.
Jag hade en plan och Trek Domain, Spec. Ruby eller Cannondale evo var kandidaterna.

Vi började med en fika på Bianchi Café....

Det slutade med en svart Impulso dama.

Hon är supernöjd.
Ramen och setupen passar mycket bra.

edit: Impulso inte Nirone, fortfarande osäker om vilken modell men budskapet är provkör.

Senast ändrad:
Heklamama, tackar ödmjukast för svaret. Det var första givande svaret :-)

Appel, du sitter i samma fack som Benne... Seriöst frågan var inte ställd så att de fanns en möjlighet för dej att svara som du gjorde, men det lyckades du tydligen med. Förstå att jag inte vill köpa trosor till kärringen från Ö&B på postorder även om kvalitén är den samma som victoria secret.

.............
Rödprickigt

Rödprickigt skrev:
-------------------------------------------------------
> Appel, du sitter i samma fack som Benne...
> Seriöst frågan var inte ställd så att de fanns
> en möjlighet för dej att svara som du gjorde,
> men det lyckades du tydligen med. Förstå att jag
> inte vill köpa trosor till kärringen från Ö&B
> på postorder även om kvalitén är den samma som
> victoria secret.
>
> .............
> Rödprickigt

Skulle förstås inte ha svarat som jag gjorde. Jag var lite i samma sits som dig för några år sedan. Jag hade till och med målat om mitt cykelförråd i celeste bara för att matcha cykeln. Idag är jag väldigt glad att jag la pengarna på fintrosor från ÖB än överprisade märkes trosor i sämre kvalitet.

Själv skulle jag ha valt impulson före via nironen. Jag har själv bara erfarenhet av Campa så jag kan inte uttala mig om Tiagra.

Det är nog bara att svälja att bianchi inte är happykorrekt såsom är fallet med canyon, radon, planet-x kaffenback, on-one vitus osv. Hör med Fritz i Tierp, han gillar märket.

Såklart du ska ha en Bianchi! I valet mellan de två är väl som redan nämnts en provkörning ett måste. Märker du ingen avgörande skillnad så skulle i alla fall jag välja den med Campa (Veloce åtminstone, bra prylar som håller länge. Har Veloce på min CX som har gått som åretruntpendlare i flera år). Min gamla Bianchi hade Shimano och det kändes lixom fel, typ. Du har ju redan gjort det första urvalet med hjärtat så det är väl bara att gå all in. Och så måste den naturligtvis vara celeste, eller i vart fall inte röd.

Trevlig helg på er!

Jonja, tack för tipset. Ska dra iväg ett pm till honom. Jag håller verkligen med, Canyon är verkligen inte happykorrekt, eller hur Appel, hur fan kan man åka runt på sånt eg..!? passar ju Iofs dina inköp från Ö&B ;-)

Hallå ser att mitt namn nämns och slänger mig in i diskussionen, skulle jag satsa ett par spänn på någon av de som du nämnt så skulle jag lägga dem på Impulson, Via Nironen är helt OK grymt skön, har själv haft en men modellen har några år på nacken och jag tror utan att kolla att Bianchi kommer att fasa ut dem, för att gå över mer och mer på Impulso och andra.

Vad letar du för stlk på ramen? Ett annat hett tips är att du letar begagnat, för samma peng du lägger på en ny Impulso kan du får en grymt beg. C2C Infinito för.

Alternativt så slänger du ett getöga på TEam Vacansoleils hemsida, de kommer den 30 november att sälja ut ALLT från laget, inkl bussar och meckbilar. Men även ramar och kompletta cyklar, jag har själv beställt mig en Impulso från laget med 105 och FSA K-Force komponenter. Räknar med att den kommer att gå för en 800-1000 euro.

Med vänlig hälsning
Fritz (ja jag är biten av Bianchimärket --- ordentligt)

Verkligen spännande Fritz, de ska jag absolut kolla upp! Hur har du kunnat beställa/paxa en redan nu?

Jag tänker såhär, om jag verkligen blir inbiten och tycker att det är riktigt roligt och kommer lägga ner min löpning så tänkte jag köpa en beg billigare cykel nu och då köpa en ny/nyare/bättre cykel till 2015. Intenso verkar ju vara en intressant modell som kommer snart och är det så att jag vill byta upp mej så kanske det är ett bra val att byta till till våren -15?! Antingen köpa en ny eller köpa en beg fjolårscykel.

Jag har testat en 55 c2c cykel i ett par mil då en kompis har en sådan och jag gillar den verkligen!! Så jag vet att den passar mej i både kropp och själ. :-)

..............
Rödprickigt

Jag har lite flax och fick ett kontakt hos laget (Vacansoleil) via en annan kontakt, så en 57:a är paxad åt mig =) Ang. Androni så har jag foten inne i laget och Bianchi så det har aldrig varit några problem för mig med hojar från dem.

Att byta upp sig alt köpa beg. Jag tror så här: Köper du en Impulso (alu) nu så visst att man kan byta hjul, men om du tänker köpa en ny 2015 så är det bättre att du kör på Impulson och sedna slänger alla pengar direkt på en ny fin carbonhoj (självklart en Bianchi) och sedan behåller Impulson till vår/höst träning. Att sätta på fina grupp på Impulson kommer troligtvis varken göra till eller från. 105 gruppen duger gott och väl för dina behov. När du väl kommer att byta upp dig till en kolfiber så rek jag starkt Sempren, riktigt nice hoj. Har en sådan från 2012 (Team Colombia Coldeportes) och den är riktigt trevlig, nu för tiden heter de Pro och har intern kabeldragning, är en sådan jag kommer att få från Androni med Campa Super Rec och FSA K-Force Light komponenter. Skall bli skoj i vår när den dyker upp.

Vad synd att du har stlk 55 har en polare med en 59:s Infinito som han försökt sälja för 12k.

Kolla även Ebay.it/.co.uk/.de och .com efter hojar, billigt ute i Europa just nu, alt. en komps, fast det är överkurs, säljer sin 55:as Oltre (2011) för £3000 just nu med fin bestyckning.

Med vänlig hälsning
Fritz

Ja ibland är det bra med fötter.. Man kan få in dem där man minst anar det! Haha. Men det låter ju riktigt riktigt spännande, hoppas verkligen du blir nöjd med inköpen.

Vad jag har hört så ska intenso ersätta sempre till nästa säsong?! Eller är det helt tokigt?! Intenso skulle enligt utsago ligga på ca17 tusen med 105.or och väga ca 200-250 gram mer än infiniton.. Är inte det typ samma cykel som sempren då?

Nu blir jag glad, äntligen en Bianchi kompis :-)

fritz68x skrev:
> Alternativt så slänger du ett getöga på TEam
> Vacansoleils hemsida, de kommer den 30 november
> att sälja ut ALLT från laget, inkl bussar och
> meckbilar. Men även ramar och kompletta cyklar,
> jag har själv beställt mig en Impulso från
> laget med 105 och FSA K-Force komponenter. Räknar
> med att den kommer att gå för en 800-1000 euro.

Ett Oltre ramset vore inte dumt, får kika in på hemsidan när grejerna dyker upp...

fritz68x skrev:
> Alternativt så slänger du ett getöga på TEam
> Vacansoleils hemsida, de kommer den 30 november
> att sälja ut ALLT från laget, inkl bussar och
> meckbilar. Men även ramar och kompletta cyklar,
> jag har själv beställt mig en Impulso från
> laget med 105 och FSA K-Force komponenter. Räknar
> med att den kommer att gå för en 800-1000 euro.
>
> Med vänlig hälsning
> Fritz (ja jag är biten av Bianchimärket ---
> ordentligt)

Bianchifrälst som man är blir man ju väldigt nyfiken på detta. Av hemsidan att döma verkar de bara sälja ut cyklar och andra "småsaker" på plats. Vet du om det kommer finns någon möjlighet att handla via nätet eller kanske tom paxa saker redan nu även för någon som inte har kontakter inom teamet?

Öppöppöppp...

Nu lånas tråden lite för friskt. Helt okej att låna så länge man berör trådens huvudsakliga fråga.

Men Fritz, ska jag inte köpa en beg via Nirone från -11 som då hade 105 som komponenter för 6-7 tusen istället för en impulso med 105.or för 8-9? Och sen köper en finare carbon bike till nästnästa säsong och behåller Nironen som höst och vår cykel och fram och tillbaka till jobbet.

.............
Rödprickigt

Rödprickigt: Är det så upplägget är så tycker jag absolut du skall ta Nironen (var f.ö. på den adressen i måndags i Milano) det som skiljer sig väl är 105:an att på 11:an är extern kabeldragning, medans på Impulson dold vajerdragning (växlarnas vajrar)

Bra pris på den ... !

Mayhem, tror man kan göra riktiga fynd då så passa på

Igloo: Jag skrev till en kontakt i laget och frågade om jag kunde få paxa en (med ref till en kontakt hos Bianchi) Impulso och det var inga problem ed skrev att de återkommer till mig strax innan utförsäljningen, kommer nog köpa lite kläder också.. måste ju fylla på lagret med teamkläder.

Bifogar två bilder, det ena på hojarna och det andra på jerseys

//Fritz

Bilagor

• 946560_591246827564937_1986775681_n.jpg
    946560_591246827564937_1986775681_n.jpg
    96.8 KB · Besök: 115
  • blogger-image-479657595.jpg
    blogger-image-479657595.jpg
    51.8 KB · Besök: 83
Rödprickigt skrev:
> Öppöppöppp...
>
> Nu lånas tråden lite för friskt. Helt okej att
> låna så länge man berör trådens huvudsakliga
> fråga.
>

Är du allvarlig människa? Var glad att tråden lever. Välkommen till Happy.

Perfekt, då kör jag på det. Hojta till om du ser någon Nirone med 105.or och som är celeste eller vit/celeste.

Snyggt! Är det ditt cykelgarage? :-)

..............
Rödprickigt

Det där är förmodligen uthuset, med ett par spridda aptitretare. Det riktiga cykelgaraget är på andra sidan väggen i bild, om jag minns rätt Fritz?

Rödprickigt, japp det är det.. snart kommer det flera =)

Jonja: uj vad jag blev nyfiken vem du är =) Nä det är inte uthuset, det är den nya "bunkerna" för hojarna. Vill ju att de skall vara säkra, dock är det lite mer målat än bilden visar, reglar i celeste och väggen ljusgrå =)

Med vänlig hälsning
Fritz

Hm, studiebesök skulle inte sitta fel ;)

Har du några bra tips på däck som matchar färgen på cykeln. Har sett många celeste färgade däcksidor men alla är långt ifrån rätt nyans.

Då har jag bestämt mej för en via Nirone från ca 2011 med 105. Bara invänta blocket och liknande om någon säljer en sådan. Så ser någon en sådan så kan ni ju skicka ett pm :-)

Tänkte ev, verkligen eventuellt cykla halvvättern kommande upplaga. Jag har främst pysslat med löpning senaste åren och ligger på 3.15-3.30 på marathon distans och 1.30-1.35 på halvan. Hur bör man lägga upp träningen inför cyklingen och vad ska man rikta in sej i att jobba mot för sluttid?

................
Rödprickigt

Har du vägarna förbi Tierp är det bara att hojta till. De däcka jag sett som matchar bäst är Michelins Pro3, själv kör jag med helsvarta däck (utom då jag har några Evo Corsa Classic med vintagegula sidor)

Hittade en 54:a på blocket troligtvis från 2007 för ett helt OK pris, då är det bara att sätta på en längre styrstam och höja sadeln, men det mest troliga är att det är en 55 ändå då Bianchi kör med udda storlekar från 53 och uppåt

http://www.blocket.se/kalmar/Bianchi_Nirone_strlk_54cm_49811276.htm?ca=10&w=3

Sedan fanns det en ram i sthlm http://www.blocket.se/stockholm/Bianchi_VIA_Nirone_7_55cm_OBS__endast_ram_49801319.htm?ca=10&w=3

troligtvis från 08, pruta en 500 och leta delar här på happy, du kan få ihop en komplett hoj för 6-7000:-

En i Västerås, ingen rolig grupp men är ok till en början och hojen var ju billig. http://www.blocket.se/vastmanland/Fin_Bianchi_nirone_racer_49271801.htm?ca=10&w=3

Men sedan har du alla Rynkebyhojar som det finns i parti och minut också

Med vänlig hälsning
Fritz

Fritz, du är ju lite av en nördidol ju. Önskar jag hade ett märke jag brann så för. Men jag blandar friskt istället, kul det med :)

Kommer byta racer efter nästa säsong och då är Bianchi ett av de märken som jag verkligen drömmer om. Gillar dem skarpt.

Jag tackar, jag tackar.

Rinkeby hojjarna är gjorda för en god sak med det känns fel i hjärtat att ha en själv utan att ha medverkat..

Tror ni man kan rulla runt halvVR på 5 med den bakgrund jag har från annan träning eller vad har ni för tankar? :-)

MTB-Biker, de är lätta att falla för, historik, lite feeling och sedan är ju kulören så attans snygg =)

Rödprickigt, tror nog att du skall klara 5tim, skippa allt för långa depåstopp bara.

Med vänlig hälsning
Fritz

Inte för att låta dryg eller så men varför köpa teamcyklar med instegskomponenter? I min värld vore det ultimata med en teamhoj som är exakt som den var vid race (eller som reserv under race) med top-of-the-line rakt igenom.

grump skrev:
> Inte för att låta dryg eller så men varför
> köpa teamcyklar med instegskomponenter? I min
> värld vore det ultimata med en teamhoj som är
> exakt som den var vid race (eller som reserv under
> race) med top-of-the-line rakt igenom.

Till vem riktar du dej Grump?

fritz68x skrev:
> MTB-Biker, de är lätta att falla för, historik,
> lite feeling och sedan är ju kulören så attans
> snygg =)
>
> Rödprickigt, tror nog att du skall klara 5tim,
> skippa allt för långa depåstopp bara.
>
> Med vänlig hälsning
> Fritz

Det ryktas att du har PM Fritz

Rödprickigt skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte för att låta dryg eller så men varför
> > köpa teamcyklar med instegskomponenter? I min
> > värld vore det ultimata med en teamhoj som är
> > exakt som den var vid race (eller som reserv
> under
> > race) med top-of-the-line rakt igenom.
>
>
>
> Till vem riktar du dej Grump?

Ren allmän reflektion från Fritz inlägg. Varför måste man sikta in sig på en viss person när man öppnar munnen? Funkar det inte med trevligt pladder? (Jo, jag var inte otrevlig bara undrade helt ärligt varför man beställer teamcyklar med instegskomponenter, för att försöka förstå)

grump skrev:
> Rödprickigt skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > Inte för att låta dryg eller så men
> varför
> > > köpa teamcyklar med instegskomponenter? I
> min
> > > värld vore det ultimata med en teamhoj som
> är
> > > exakt som den var vid race (eller som reserv
> > under
> > > race) med top-of-the-line rakt igenom.
> >
> >
> >
> > Till vem riktar du dej Grump?
>
> Ren allmän reflektion från Fritz inlägg.
> Varför måste man sikta in sig på en viss person
> när man öppnar munnen? Funkar det inte med
> trevligt pladder? (Jo, jag var inte otrevlig bara
> undrade helt ärligt varför man beställer
> teamcyklar med instegskomponenter, för att
> försöka förstå)

Du Grump, skål på dej och jag förstår din frågeställning. Jag undrade om du vände dej till någon spec eller om det var en allmän fråga eller snarare ett påstående. Och det var de sistnämnda så nu vet vi det :-)

Grump, ja mina teamhojar kommer direkt från lagen med exakt den utrustning som de använde, dock inte Liquigashojen som jag köpte "ren" från tyskland, dock var namnet på åkaren kvar (Mihaljovic) min plan är att återställa den i orginalskick som de såg ut 2005, d.v.s campa superrecord etc.
De senare hojarna har ju haft Sram red och jag har svurit lite över skramlet som dessa reglage medför, dock tror jag det är en vanesak =)

Alla teamhojar man köper från lagen alt Bianchi är alltid utrustade som lagen använde dem, endast putsade + att de kan ha bytt vajrar, kedja och krans om de är lite slitna

Med vänlig hälsning
Fritz

fritz68x skrev:
> Grump, ja mina teamhojar kommer direkt från lagen
> med exakt den utrustning som de använde, dock
> inte Liquigashojen som jag köpte "ren" från
> tyskland, dock var namnet på åkaren kvar
> (Mihaljovic) min plan är att återställa den i
> orginalskick som de såg ut 2005, d.v.s campa
> superrecord etc.
> De senare hojarna har ju haft Sram red och jag har
> svurit lite över skramlet som dessa reglage
> medför, dock tror jag det är en vanesak =)
>
> Alla teamhojar man köper från lagen alt Bianchi
> är alltid utrustade som lagen använde dem,
> endast putsade + att de kan ha bytt vajrar, kedja
> och krans om de är lite slitna
>
> Med vänlig hälsning
> Fritz

+42

Inte för att vara sån, men om du cykla 10-12 mil i veckan men bara 70-100 mil per säsong så kan jag inte låta bli att undra vad du gör de andra 42-46 veckorna om året (eller saknas det en nolla nånstans) ? Cykla mer och njut mer!

NLC skrev:
> Inte för att vara sån, men om du cykla 10-12 mil
> i veckan men bara 70-100 mil per säsong så kan
> jag inte låta bli att undra vad du gör de andra
> 42-46 veckorna om året (eller saknas det en nolla
> nånstans) ? Cykla mer och njut mer!

Haha räknefel! De va roligt..

10-12 i veckan blir det och jag cyklar från att snön är borta till att höstrusket kommer för nära vilket är de samma som att det är mörkt när man cyklar till jobbat och det är mörkt när man cyklar hem. Så typ nu helt enkelt :-) så ca 300-350 mil om året då på ett ungefär. Brukar aldrig räkna mil för min egen del så det blev fel i räkningen helt enkelt.

jonja skrev:
> Var hittade du den?

Blocket. Jag hade varit i kontakt med killen som sålde den ram som Fritz länkade till redan innan han gjorde det. Killen skulle flytta imorgon och ville verkligen bli av med den och var lite ledsen för att de bara hade varit jag som hade hört av mej.

.............
Rödprickigt

Tillbaka
Topp