[VR] Träningsstrategi för sub8

Morty

Medlem
Skrev ihop denna för några månader sedan, glömde bort att posta. Hoppas att det kan hjälpa nån att våga sikta mot sub8! Det var ett av de större idrottsliga händelserna i mitt liv att få köra runt Vättern så snabbt och jag kan verkligen rekommendera alla som funderar på att satsa att göra det!

Varning för lång text (flera a4)

Då jag vet att många gärna skulle köra Vätternrundan på den härliga gränsen under åtta timmar men känner att de omöjligen kan klara det så känner jag att denna lilla guide kan vara till god hjälp. Jag körde själv sub8 i år genom den vidriga vinden och var med och drog mer eller mindre hela vägen (inte i happyklungan). Efter mkt god feedback från andra i klungan om mitt dragjobb och i övrigt fin cykelform så kändes det som att jag gjort något mycket rätt under uppladdningen inför sub8. Tur är väl det efter att ha läst i runda slängor 1000-1500 sidor om konditionsträning i allmänhet och cykelträning i synnerhet de senare åren. Därför vill jag dela med mig om den filosofi jag följer, upplägget och konkreta veckoplaneringar. Jag hoppas på givande diskussion också, men framför allt vill jag hjälpa de som är sugna på sub8 att träna sig i form för utmaningen, mentalt som fysiskt.

Vad krävs?
Vätternrundan på under 8 timmar kräver en snitthastighet på strax över 37 i över nästan 300km. Det kräver såklart att man är någorlunda i form redan när man ger sig på detta. Själv cyklade jag året innan på 9:37 i klunga och klarar man det så är formen god nog för att ta sats mot sub8. Liknande prestationer som visar att man har god form skulle kunna vara en sub4-mara, 40k TT på under 1:10 eller liknande. Det krävs helt enkelt en person som är van att träna och helst på cykel.
För att väl klara av själva rundan, inte bara träningen dit, så krävs enligt mig att idrottaren klarar av att köra i tävlingsfart på sina tröskelintervaller. Dvs 37-38kmh i 2x20. Detta för att inte behöva gå över tröskeln när det är som jobbigast. Alla som cyklat ett tag vet att så länge man håller sig på rätt sida om sin ”redline” så kan man hålla på väldigt länge, men behöver man konstant gå över så är man snart rökt. Om idrottaren inte klarar av att köra i tävlingsfart utan att gå över tröskeln så kommer det aldrig att hålla hela vägen runt eftersom det kommer att vara du mot vinden när du tar förningarna och du ska ta dem i rätt fart.
Självklart krävs en del tid också, speciellt på våren när det är cykelbart ute. Jag la cirka 5h i veckan på cykeln under vintern och upp mot det dubbla när det gick att cykla ute.

Hur göra?
Först och främst måste en bestämma sig i god tid. Det är mkt tveksamt att det går att träna sig i form för sub8 på några veckor, det är en lång process och de fysiska adaptionerna tar lång tid, så är det.
Jag bestämde mig redan förra sommaren att jag skulle satsa på sub8 och började då träningen mot det. Roslagshösten körde jag som ett test på hur hårt det var att hålla hög fart i klunga. Jag tycker att nånstans under hösten, helst innan snön kommer,ska en vara bestämd och börja ta sats.

Träningsfilosofin
Alla som har läst något av J. Friel vet att han förespråkar en filosofi där du ska träna minsta möjliga för att få adaptioner. Det är en mycket klok filosofi som går stick i stäv med många tränande som tror att de aldrig kan bli bra om de inte går runt med ben som känns som att Obelix har gett dem en omgång. Tyvärr har den en baksida – hur kan en verkligen vara säker på att framgång sker? Därför håller jag inte helt med Friel. Om någon verkligen vill förbättra prestationen krävs det att man kör riktigt hårt i perioder. Därför tycker jag att man ska köra så pass hårt att det inte är några tveksamheter, detta leder till förbättring, men så lätt att det aldrig ska vara problem att köra ett hårt pass annat än efter ett hårt pass. Ungefär så.
Triathleten Rasmus Henning berättade för mig om en pyramid som han byggde sitt idrottande på. I basen var glädje och kärleken till sporten. I princip all hans träning var baserad på glädje. Därefter kom vilja, därefter måste. Några pass körs enbart på vilja, med fokus på målet. Ett fåtal pass, de som inte alls är kul och är en pina från början till slut, körs för att de måste köras. Det är en sund mall som leder hela vägen till toppen. Det går inte att köra enbart måsteträning och bli bra. Det måste finnas en stor glädje i cyklingen för att det ska vara kul att köra 12 mil solo.
Träningsverktyg
Tveklöst behövs (nåja) en del träningsverktyg utöver cykeln. Det första jag rekommenderar är en pulsmätare. Den får vara hur enkel som helst eller hur avancerad som helst. Det viktiga är att den läser pulsen bra och att du kan ställa in dina egna pulszoner (1-5). Vidare är en wattmätare ett fenomenalt verktyg som mer eller mindre garanterar framgång om den kombineras med boken ”training and racing with a power meter” av Allen & Coggan. En trainer är också mer eller mindre ett måste om du verkligen inte gillar vinternötande på MTB.
Fina hjul etc är såklart roligt men det viktigaste att uppgradera är motorn, dvs cyklisten.
En annan bra investering att göra när du bestämt dig är en bikefit. Kostar som ett par schyssta pedaler men minskar skaderisken, gör dig snabbare och du får sitta skönare. Alla grymt värda investeringar.
Träningen då – hur göra?
Jag förespråkar J. Friels träningsplanering (eller egentligen Tudor Bumpas). Den är mycket väl testat och fungerar. Vissa träningsprinciper verkar aldrig gå ur tiden – de som styrketränar känner väl till Bill Starrs legendariska 5x5 som skrevs ungefär samtidigt som dr Bumpa skapade sin periodiseringsmodell.
Vad är då denna träningsplanering? Det är blockperiodisering som sträcker sig från allmän konditionsträning långt innan race och slutar med en taper, toppning, precis innan race. Det börjar med 1-4 basperioder, därefter 1-2 tävlingsspecifika uppbyggningsperioder och avslutningsvis en toppning. Det är på grund av detta som jag tycker att det är viktigt att bestämma sig i god tid, minst 6 månader men helst 8-10 månader innan race.
Mer ingående om periodiseringsmodellen
Periodiseringen över året består alltså av basträning, racespecifik träning och en toppning. Alla kloka periodiseringar går från generell förberedelse till specifik. I den generella förberedelsen tränar idrottaren det som inte riktigt får rum under den specifika förberedelsen. Den som tävlar på 4km persuit skulle alltså köra mängdträning i låg intensitet under basperioden och intensiv träning under tävlingsförberedelsen, buildfasen. Vi som siktar på Vätternrundan, 300km, ska alltså fokusera på vad vi inte kommer att träna under våren; dvs syreupptag först och därefter tröskel. Uthållighetsträningen och klungkörning kommer senare.
Träningsåret
Målet är att hinna med cirka 4 månaders grundträning och 2 månader tävlingsträning. Detta är alltså, med den förberedande träningen (”prep”, preparation) 8-9 månader. Lämpligt att börja är alltså någon gång i sept-okt med den förberedande träningen, därefter 16 veckors grundträning och därefter 2 månaders tävlingsspecifik träning. Såhär:
Okt: Prep
Nov: Prep
Dec: Bas1
Jan: Bas2
Feb: Bas3
Mar: Bas4
Apr: Build1
Maj: Build2
Jun: Taper

Kort om förberedande träning, “prep”.
Innan den fokuserade träning påbörjas är det viktigt att vara något sånär van vid att sitta på cykeln. En ostrukturerad träningsperiod inleder därför satsningen mot VR. Köp en bikefit, köp en trainer, vänj dig vid träning med puls eller effekt (tester är bra att precis i slutet av prep, typ tröskelpulstest/FTP och därefter fortsätta testa var cirka 8:e vecka) och lägg inga större krav på dig själv. Träna för kul men försök att få in en hel del mil. Intensitetsnivåer är efter behag och rätt oviktiga.
Ingående om basträning
Basträningen är alltså tiden på året då motsatsen till den hårda tävlingsspecifika träningen ska göras. Två mål ska uppnås: idrottaren ska härdas mentalt och fysiskt och de system som inte kommer att tränas så mycket under build ska vara ordentligt genomtränade. Inför vätternrundan, som är ett prov på extrem uthållighet, måste vi alltså träna allt som inte är extremuthållighet men gör oss till bättre cyklister. Alltså intervaller. Jag rekommenderar att lägga cirka 6 veckor åt syreupptagsträning (3+1x2, alltså 2 månader eller de första två månaderna av basträningen) och därefter lika mycket åt tröskelträning.
Hur tränas syreupptaget bäst? Korta intervaller, riktigt hårda. I watt är det 106-120%. Tyvärr är det svårt att mäta i puls men regeln är att efter cirka 3 minuters arbete ska benen värka av syra och andningen ska vara rejält ansträngd. Total tid på arbete ska vara 15-30 minuter, varje intervall bör vara 3-5 minuter och vilan ungefär lika lång som intervalltiden.
Hur tränas tröskeln? Långa intervaller. Semihårda. Tricket är att balansera precis på den där brännande känslan i låren i 15-30 minuter, 1-3 intervaller.
Ingående om uppbyggnadsträning
Uppbyggnadsträningen (eng Build) är den träningen smo syftar till att fokusera den allmänna fitness som uppnåtts under basperioden till god tävlingsform. Detta görs genom tävlingslika pass. Vad som är tävlingslikt bestämmer tävlingen, inför VR betyder det långpass & långpass i klunga. Dock behövs en hög tröskelfart för att slippa gå på rött under förningar och tuffa partier så tröskelträningen är en självklar del här också. Lämpliga pass är 2x20min Z4 över cirka 5-6 mil och lugnare turerer på 10-12 mil med ex 10x2min hårdare.
Hur mycket behöver man träna?
För att klara sub8 behöver man gilla träning. Det är nog inte många som klarar det med en inställning till träning som ett nödvändigt ont eller rent av något man är likgiltig inför. Speciellt under vintern är det tufft att gå upp och köra 2-3h på trainern på söndagmornar men oj vad värt det är (dessutom är det ju skidor på TV).
Jag tränade som sagt cirka 4-6h per vecka på cykeln när det inte var cykelbart ute och upp till det dubbla när det var cykelbart. Det var tillräckligt för mig men behöver ju inte vara det för någon annan.
En exempelvecka under tidig basträning (syreupptag)
Måndag: Vila
Tisdag: 60 min trainer - 5x4 min vo2maxintervaller
Onsdag: Vila
Torsdag: 60 min trainer - 7x3 min vo2max
Fredag: Vila
Lördag: Cykel 2-3h distans
Söndag: Cykel 2-4h inkl 5x3 min vo2max i början
En exempelvecka sen basträning (tröskelträning)
Tisdag: 90min trainer – 2x20min på tröskel
Torsdag: 90 min trainer – 4x4 vo2max+30 min tröskel
Fredag: Alternativträning/vila
Lördag: cykel 90-120 min distans
Söndag: 150 min trainer – 2-3x30 min på 90% av tröskel
Exempelvecka under build, tävlingsspecifik träning
Tisdag: 80km cykel varav 20min på tröskel
Torsdag: 80km cykel varav 2-4x10 på tröskel (pulszon 4)
Fredag: Vila
Lördag: Lättare distanspass, 50-80km.
Söndag: Långpass 3h+ eller 100km+, helst i klunga.

Allmänna rekommendationer:
Försök att inte leva och andas träning. Speciellt inte under off- och försäsong. Det är ett bra sätt att bli mätt på det. Håll kvar i andra intressen. Många här har barn, familj och hus och för dem är problemet kanske tvärtom, att de omöjligen kan hitta tid till att träna tiotimmarsveckor. Men hellre det.
Försök också att sova ordentligt. Desto hårdare det tränas desto mer behöver det också sovas. Bli inte förvånad om du vaknar helt dötrött på måndag morgon efter långpassen trots 9 timmars sömn. Återhämtning är svårt och sömn får vi alla generellt för lite av. Försök att lägga dig runt klockan tio, det brukar vara lagom och innebär ungefär 8-9h beroende på när du går upp.
Ät ordentligt, kvalitetsmat och så mycket vegetabilier som möjligt. Alla toppatleter inom konditionssport vet att det är kvalitativ mat baserad på ffa vegetabilier som ger den näring och energi som behövs. Chris McCormack säger ”think vegan” och det säger jag med. Baljväxter, fullkornsprodukter i form av bulgur, quinoa, pasta, bröd och havregryn, nötter och oljor tillsammans med grönsaker ger de bästa förutsättningarna i konditionsidrott. En återhämtningsdryck av något slag (gainer, proteinpulver, fria aminosyror mm) är att rekommendera efter de tuffa passen och på de semilånga passen (50km+) med kvalitet bör du ha med någon energi. Att baka egna flapjacks är både billigt, gott och grym energi. Sportdryck är visserligen gott och ger bra energi men är inte alls bra för tänderna och ett evigt sportdryckssurplande kan förhindra vissa anpassningar i musklerna då energibristen inte blir lika påtaglig. Undvik alltså förutom på de hårdaste passen, då är genomförandet det viktigaste.
Kontinuitet!!

Intressant. Kommer det en fortsättning som beskriver genomförandet? Räckte det med tröskeleffekt vid förningarna frågar jag mig? Min egen ambition är sub 7.15

Bra! Den här kommer jag söka jag fram igen om en sådär fem år när familjesituationen bör tillåta en ny satsning mot sub8..

Guldfinger skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant. Kommer det en fortsättning som
> beskriver genomförandet? Räckte det med
> tröskeleffekt vid förningarna frågar jag mig?
> Min egen ambition är sub 7.15

Jag tror att den absolut störta faktorn för att klara av rundan är att ha en tröskeleffekt hög nog för att slippa gå över tröskeln under förningarna, vid omkörningar, osv. Att lyckas träna upp tröskeln till en hög nivå nog (4w/kg för sub8 skulle jag uppskatta som lagom, 4,5+ för 7:15 kanske?) utan att få uthålligheten att köra hårt i 7h ser jag som nåt osannolikt.

Genomförandet? Nästan åtta timmar av detta:
jan-ulrich-in-pain.jpg

Skämt åsido. 2013 var det en jävla vind och första 100km ner till Jkp var hemska, trodde jag skulle bli avhängd men tog plikttroget mina förningar. Tror vi hade 34 i snitt efter 100km... Poängen var att 20 pers skulle dra, 10 vila och att man skulle få vila cirka 15 minuter per timma. En belgisk kedja med tvåpar bakom sig dvs. Var nere första 10 minuterna, sen lite vid 20 mil, i övrigt var jag i kedjan mer eller mindre konstant och jobbade. Vid Hammarsundet var det på vippen att vi skulle klara det (hade gått fort som fan på västra sidan, 40+) men tyvärr var nästan alla stekta. Som värst var det nog bara jag och 5 andra som drog. I medvinden hjälper inte klunga så mycket... Efter väl valda peppande/skuldframkallande ord gick dock fler upp och från Medevi gick det riktigt bra och vi klarade tiden med minsta möjliga marginal, 7:55. Vi hängde nog bara av 2-3 pers men kan i efterhand säga att alla inte var tränade nog (vissa åkte i svansen 25 mil...) En fantastisk upplevelse helt enkelt.

Årets (hittills) bästa inlägg på Happy.

Ibland dikterar verkligheten dock träningen, så all träning som blir av är inte sällan bra träning.

Ett tillägg ... ofta är tävling bästa träningen, när formen skall toppas. På tävling lyckas man ofta plocka fram det där lilla extra mentalt, som gör att man kör så hårt att det blir bra träningseffekt av det.

Kul läsning. Jag satsar mot liknande mål, men för mig trumfar nog lusten allt annat. Träningspass som är roliga är de träningspassen som blir av.

MVH
Magnus

Fliken skrev:
> Årets (hittills) bästa inlägg på Happy.
>
> Ibland dikterar verkligheten dock träningen, så
> all träning som blir av är inte sällan bra
> träning.
>
> Ett tillägg ... ofta är tävling bästa
> träningen, när formen skall toppas. På tävling
> lyckas man ofta plocka fram det där lilla extra
> mentalt, som gör att man kör så hårt att det
> blir bra träningseffekt av det.

Ja verkligen, dessutom är tävlingar träningspass som GER TILLBAKA mentalt istället för att kosta mentalt. Visst, det är ett jävla lidande, man dreglar en liter, låren gör ondare än på månader men efteråt, när man hänger med sina vänner, delar sina erfarenheter och ligger i sängen och är så jävla nöjd med sin attack i backen är det verkligen bränsle att träna på.

Morty skrev:
> Guldfinger skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Intressant. Kommer det en fortsättning som
> > beskriver genomförandet? Räckte det med
> > tröskeleffekt vid förningarna frågar jag
> mig?
> > Min egen ambition är sub 7.15
>
>
> Jag tror att den absolut störta faktorn för att
> klara av rundan är att ha en tröskeleffekt hög
> nog för att slippa gå över tröskeln under
> förningarna, vid omkörningar, osv.

Eftersom du skrev att wattmätare är fenomenalt så antar jag att du tränade och körde med en sådan - och i så fall undrar jag om tröskeleffekten verkligen räckte till i förningarna?

Har kikat en del på detta och kommit fram till att det krävs effekt motsvarande fyror i förningarna för att hålla 42km/h och fatmaxnivå på rullen. Med tanke på att förningarna är korta och klungan är stor så kan det gå vägen.

Köpte min wattmätare senare under sommaren, så jag har inget svar på det tyvärr. Jag vet att de som körde i min klunga och de däromkring fick runt 240w NP för rundan.

Hur mycket som behövs tränas för att klara sub8 är nog högst individuellt. James Timmons studier om Non responders och Super responders visar att mycket sitter i våra gener. Somliga får alltså träna betydligt mer för att klara sub8 och medans för andra räcker med betydligt mindre.

Det året som jag jag själv lyckades med sub8 så körde jag under våren ca 15 pass runt två timmar på hög intensitet. Jag hade rätt mycket fokus på att öka snittfarten varje pass, så de blev räjält hårda pass på slutet - 87% av maxpuls under två timmar. Från janm fram till VR så fick jag ihop ca 180 mil. Vi körde runt på 7:52 och jag orkade gå med och dra nästan hela rundan.

Förra året var tanken att köra sub8 med Happy. På grund av ANNAT så blev inte träningen strukturerad utan det blev mest pendla till jobbet plus några lite längre rundor. 120 mil i benen var inte tillräckligt, speciellt då det blev alldeles för lite träning på hög intensitet. Redan innan Jönköping började benen kännas slappa och jag hamnde i svansen. I backarna upp mot Fagerhult slog krampen till och jag släppte. Rullade sedan imål med en annan klunga på 8:15.

För mig gäller att träna mycket på tröskelpuls för att kunna orka hög belastning under hög tid. Antal timmar med smärta i benen är det som ger utväxling.

Trevligt inlägg.

En liten fundering dock: Att jämföra med sub4 på maran känns lite som äpplen och päron. Sub3.15 tycker jag kanske vore mer träffande. Stapplade för ca 15 år sen själv runt en mara på 3.53 (plus minus ngn minut, minns ej exakt) med runt 15 km/v i träningsmängd från årsskiftet fram till början av juni. Och, jag bedrev ingen annan konditionsträning och har aldrig märkt att jag skulle ha någon löptalang, så sub4 på maran är i min värld tämligen enkelt medan sub8 på VR är för mig outforskat territorium (och lär så förbli).

GoranS skrev:
> Trevligt inlägg.
>
> En liten fundering dock: Att jämföra med sub4
> på maran känns lite som äpplen och päron.
> Sub3.15 tycker jag kanske vore mer träffande.
> Stapplade för ca 15 år sen själv runt en mara
> på 3.53 (plus minus ngn minut, minns ej exakt)
> med runt 15 km/v i träningsmängd från
> årsskiftet fram till början av juni. Och, jag
> bedrev ingen annan konditionsträning och har
> aldrig märkt att jag skulle ha någon löptalang,
> så sub4 på maran är i min värld tämligen
> enkelt medan sub8 på VR är för mig outforskat
> territorium (och lär så förbli).

Jag menar innan man ger sig på sub8-satsningen. Kan man inte ens springa en mara är det en dålig idé att satsa på sub8; målet är för högt. Klarar man däremot 4h på säg sthlm marathon 2014 så kan sub8 2015 vara ett rimligt mål.

Jäklar vilket inlägg.
Jag kör ungefär samma träningsupplägg som TS
Körde VR på 10:07 förra året (sub10-satsning som sket sig)
Tänkte sub9 i år och sub8 2015
Jag ska bara ha en startplats. Och en grupp :) Men det ordnar väl sig...

Kul och spännande läsning och bra med en guide. Jag tror som flera påpekat att det är högst individuellt men att de ändå är viktigt med någon form av träningsplan och att målmedvetet hålla sig till den utan större avvikelser. Mindre ändringar ska man absolut tillåta sig utan att få panik, ibland känner man sig risig, ibland kanske man inte känner för att cykla (spring, eller simma eller gör nåt annat i stället) eller så kommer livet i vägen. Sen tror jag att parallellen med motsvarande löpkapacitet är svår att göra. Själv skulle jag nog få mycket svårt att ta mig runt en mara på under 4 timmar men det gick bra att cykla vättern runt på 7.45 i en bra klunga.

Mitt recept var att från helt otränad (ingen träning från augusti till mars) och lite för många kilon (97) under april - juni få 10 veckors bra träning med minst 20 mil i veckan. På startlinjen hade jag fått ihop 240 mil och gått ner några kilo (till 88).

Den absolut största skillnaden för tiden runt sjön beror på din omgivning, dvs vilka cyklister du cyklar med, hur många ni är och hur väl ni cyklar tillsammans. Jag har cyklat på över 9 timmar och varit helt färdig imål, medans 7.45 kändes som att jag kunde påbörja ett varv till. Att cykla med ett gäng som ligger "exakt" på din kapacitet gör att många minuter och kanske timmar kan kapas på din bästatid - sen ska man ju såklart som OP säger vara tränad för den måltid som siktas på och jag tror i min enfald att väldigt många faktiskt har kapacitet för att lätt cykla under 9 timmar och kanske även under 8 timmar.

Mina veckor (4 träningsdagar i veckan):
2 vardagar - cykling 1 timme, i början i lugnt jämnt tempo, mot slutet allt intensivare intervallträning av olika slag
Helg - cykling både lördag och söndag, 2-4 timmar (4 väldigt sällan) i bekvämt tempo (3) för att mot slutet byta ut ett av passen till ett med hårdare tempo

Avslutningsvis vill jag slå ett slag för att cykla själv en hel del. Kanske tråkigt men oftast bra träning som du styr helt efter dagsform och din träningsplan - mina gruppcyklingar blir inte sällan för lätta, eller för hårda, eller tar för lång eller för kort tid.

Ser fram emot ännu en härlig cykelsäsong - i år ska jag komma igång lite tidigare hoppas jag.

Jag tycker också att en övervägande majoritet av passen ska köras själv. Träningseffekten är helt enkelt så mycket större av ett 3h solopass då du själv bestämmer upplägget än klungkörning.

Undantaget kommer ju sista 2 månaderna. Klungan MÅSTE träna ihop! Tävlingslika pass som går i nära race pace och är runt 100km. Öva på klungkörning, energiintag, lär känna varandra. Väldigt viktiga pass.

Kul att så många gillar texten! Självklart är mängden träning som behövs individuell. Säger inte hur många timmar nån ska träna, bara vilket fokus den som satsar på sub8 kan ha för att öka sina chanser.

Ett annat tips som funkat bra för mig när det gäller att bestämma vilket tidsintervall man ska sikta på och om man är kapabel att klara av det i en hyfsat väl fungerande klungkörning.

1) skaffa en referensrunda om 3-5 mil, gärna så "rund" som möjligt för att minimera effekten av eventuell vind
2) kör den regelbundet (1 ggr/vecka) och försök att öka din medelhastighet successivt
3) din snitthastighet +10-15% kan du sikta på runt Vättern utan större vånda

Kör du 30 km/h - satsa på sub 10 (du klarar det lätt)
Kör du 33 km/h - sub 9 no problemas
Kör du 35-36km/h - sub 8 here you come

WP8 skrev:
> Ett annat tips som funkat bra för mig när det
> gäller att bestämma vilket tidsintervall man ska
> sikta på och om man är kapabel att klara av det
> i en hyfsat väl fungerande klungkörning.
>
> 1) skaffa en referensrunda om 3-5 mil, gärna så
> "rund" som möjligt för att minimera effekten av
> eventuell vind
> 2) kör den regelbundet (1 ggr/vecka) och försök
> att öka din medelhastighet successivt
> 3) din snitthastighet +10-15% kan du sikta på
> runt Vättern utan större vånda
>
> Kör du 30 km/h - satsa på sub 10 (du klarar det
> lätt)
> Kör du 33 km/h - sub 9 no problemas
> Kör du 35-36km/h - sub 8 here you come

Fler som tänker i de banorna: http://hollvikenck.se/vatterntest/

Morty skrev:
> Jag menar innan man ger sig på sub8-satsningen.
> Kan man inte ens springa en mara är det en dålig
> idé att satsa på sub8; målet är för högt.
> Klarar man däremot 4h på säg sthlm marathon
> 2014 så kan sub8 2015 vara ett rimligt mål.

Min poäng var snarast att hoppet i träningsmängd som krävs för att komma in på 3.59 på maran till att göra 7.59 på VR är stort och att sub4 på maran inte kräver speciellt mkt träning. Och sen kändes det skevt när jämförelsen också innehöll sub 1.10 på 40km cykel. Grejar man det senare känns det som man borde vara en god bit på väg mot sub8 på VR. Jag gjorde i alla fall en bit under 9 på VR innan jag la av med det och trots att jag är bättre tränad nu än jag var dåär det nog på gnällen att jag skulle greja 40 km på 1.10 medan jag om jag fick kroppen att hålla ihop för löpträning på den nivå jag numera tränar/motionerar cykel skulle göra sub4 på maran utan några som helst problem.

Men, nog om denna detalj och all heder åt dig för att delade med dig av dina erfarenheter.

WP8 skrev:
> Ett annat tips som funkat bra för mig när det
> gäller att bestämma vilket tidsintervall man ska
> sikta på och om man är kapabel att klara av det
> i en hyfsat väl fungerande klungkörning.
>
> 1) skaffa en referensrunda om 3-5 mil, gärna så
> "rund" som möjligt för att minimera effekten av
> eventuell vind
> 2) kör den regelbundet (1 ggr/vecka) och försök
> att öka din medelhastighet successivt
> 3) din snitthastighet +10-15% kan du sikta på
> runt Vättern utan större vånda
>
> Kör du 30 km/h - satsa på sub 10 (du klarar det
> lätt)
> Kör du 33 km/h - sub 9 no problemas
> Kör du 35-36km/h - sub 8 here you come

Detta ganska mycket samma metod som jag använder: ett tröskeltest. Klarar du av att köra i tröskelfart längst fram i gruppen så klarar du farten över VR i en bra klunga. Mitt bästa resultat var 14km i 38kmh.

Mycket bra inlägg.
Jag har kört under 8h och tänker göra det igen. Min erfarenhet säger att det viktigaste är att klara hastigheten än att vara van att cykla långt.
Min träning består ofta av många snabba 90min pass och några längre rundor på ca 10 mil.

Men så är jag van av hård träning sedan 20 år tillbaka.

Jag har också målet att cykla sub8 i år, hade kunnat gjort det redan förra säsongen men valde att följa med min stabila grupp som körde sub9, var knappt trött när vi gick i mål och då hade jag nog dragit mest av alla, utan tvekan, på en nästan 10kg tung aluminiumhoj. Nu i år blir det dessutom ny cykel och sub8. Det som gjorde mest för min träning var som många andra att hitta en favoritrunda på 4-6 mil och sen försöka köra den så snabbt som möjligt, Jag har en ganska platt runda som jag kör 70-80% av mina träningspass på (förutom nu på vintern).

Om jag är trött snittar jag den rundan på 31-32km/h utan problem, en vardag efter en tröttsam arbetsdag. På helgen när jag är utvilad och sovit länge så kör jag den rundan med ett snitt på 35-36km/h. Har en sträcka på ganska så exakt 10km som jag lyckats snitta 42,3 km/h, i stort sett platt, det är ungefär 10m höjdmeter nedåt på den sträckan.

Korta intensiva pass är mitt tips, det fungerar åtminstone för mig, sedan kan man lägga in ett distanspass i grupp på helgen i mystempo 15-20 mil.

Morty skrev:
> Träningseffekten är
> helt enkelt så mycket större av ett 3h solopass
> då du själv bestämmer upplägget än
> klungkörning.

Det beror nog allt på vilka man cyklar med och hur elaka de är. :-)

Morty skrev:
> Jag tycker också att en övervägande majoritet
> av passen ska köras själv. Träningseffekten är
> helt enkelt så mycket större av ett 3h solopass
> då du själv bestämmer upplägget än
> klungkörning.
>

Alternativt, om man vill ha sällskap, så drar man ut på långtur i motvind ner till Torö med en tempocyklist som kryper ihop vid förningarna.

Sjukt bra träning, även när man ligger på rulle!

;)

Intressant upplägg, men nog inget för mig. Är alldeles för odisciplinerad för det... tror jag.

Inspirerad av inlägget blev det en dryg timme med fem fyror a 100-107 FTP och en tjuga på 97 FTP. Det täcker väl vätternbehoven ;-)

F ö. Haft dels mykoplasma och dels en djävulsk magsjuka som sabbade spurten på Mälaren och de kommande dagarna. Då tappar man irka tio procent kapacitet uppskattar jag. Får se hur snabbt det återkommer.

DT skrev:
> Morty skrev:
> -----
> > Träningseffekten är
> > helt enkelt så mycket större av ett 3h
> solopass
> > då du själv bestämmer upplägget än
> > klungkörning.
>
> Det beror nog allt på vilka man cyklar med och
> hur elaka de är. :-)

Delvis handlar det nog minst lika mycket hur elak man är mot sig själv också (alternativt naiv). Att hänga med gäng som kör över ens kapacitet och envisas med att vara med och dra kan ge väldigt bra träningseffekt, i alla fall ett tag. Sen blir det lätt parkering.

Lingon skrev:
> Cykelpendling kompletterat med ett par långrundor
> framåt vårkanten funkar fint också. ;)

Definiivt.

thomalin skrev:
> Morty skrev:
> -----
> > Jag tycker också att en övervägande
> majoritet
> > av passen ska köras själv. Träningseffekten
> är
> > helt enkelt så mycket större av ett 3h
> solopass
> > då du själv bestämmer upplägget än
> > klungkörning.
> >
>
> Alternativt, om man vill ha sällskap, så drar
> man ut på långtur i motvind ner till Torö med
> en tempocyklist som kryper ihop vid förningarna.
>
>
> Sjukt bra träning, även när man ligger på
> rulle!
>
> ;)
>
> Intressant upplägg, men nog inget för mig. Är
> alldeles för odisciplinerad för det... tror jag.

Haha! Helt rätt.

Eftersom det typ inte ens går att anmäla sig till vätternrundan känns ju hela grejen i onödan. Enda meningen med träningen är ju en jobbig alldeles för lång lagtemporunda vid midsommar.

Ville tacka TS för ett intressant inlägg och undrar var du fått den "omvända" tanken om att de som satsar på vättern skall köra syreupptag och tröskel först och sedan uthållighet(antar att det är i Friels Training bible men var i den?) För mig låter det fel om man tänker att en toppform bygger på en bred bas och ser ut i form av en pyramid. I min värld ger uthållighetsträningen den bas i form av förberedande för muskler, senor och en grundkondition som gör att man orkar syreupptag- och tröskelträningen.
Är själv löpare och tittar man på ultraträning som då skulle kunna jämföras med träning inför vättern vad gäller tävlingstid så har jag nog aldrig stött på någon som förespråkar ett motsvarande upplägg. Kan en förklaring till detta vara att löpträning är så mycket tuffare för kroppen?

Är absolut ingen kritik utan vill helt enkelt veta mer!

Joel skrev:
> Ville tacka TS för ett intressant inlägg och
> undrar var du fått den "omvända" tanken om att
> de som satsar på vättern skall köra syreupptag
> och tröskel först och sedan uthållighet(antar
> att det är i Friels Training bible men var i
> den?) För mig låter det fel om man tänker att
> en toppform bygger på en bred bas och ser ut i
> form av en pyramid.

Verkar vara ett reverse periodization-upplägg.

För den som ska köra VR på 9h och mer så är det nog viktigast att träna på att sitta länge i sadeln. Men ska du ner under 8h och ner mot 7h så måste man vara förberedd på att förningarna kommer göra ont. För att cykla fort måste man träna på att cykla fort. Men visst är det bra med några långpass oxå.

Joel skrev:
> Ville tacka TS för ett intressant inlägg och
> undrar var du fått den "omvända" tanken om att
> de som satsar på vättern skall köra syreupptag
> och tröskel först och sedan uthållighet(antar
> att det är i Friels Training bible men var i
> den?) För mig låter det fel om man tänker att
> en toppform bygger på en bred bas och ser ut i
> form av en pyramid. I min värld ger
> uthållighetsträningen den bas i form av
> förberedande för muskler, senor och en
> grundkondition som gör att man orkar syreupptag-
> och tröskelträningen.
> Är själv löpare och tittar man på
> ultraträning som då skulle kunna jämföras med
> träning inför vättern vad gäller tävlingstid
> så har jag nog aldrig stött på någon som
> förespråkar ett motsvarande upplägg. Kan en
> förklaring till detta vara att löpträning är
> så mycket tuffare för kroppen?
>
> Är absolut ingen kritik utan vill helt enkelt
> veta mer!

Tudor Bompas periodisering går ut på att man först tränar de element som inte är specifika och därefter, när du närmar dig tävling, tränar tävlingslikt. Det har visat sig leda till bäst readyness. Är tävlingen 8h lång är det inte hårda fyror som glr dig redo inför de test du kommer att stöta på under tävlingen. För att inte ha en periodisering som går från long slow distance till long slow distance (dvs ingen periodisering...) så går träningen från vo2max till FTP till LSD.

Att kalla det omvänd periodisering är fel. Det vore att träna först specifikt och sedan generellt. Detta vore en omvänd periodisering för 'riktig' cykling där man tävlar mot varandra över en kortare bana istället för med varandra över en lång.

Visst har du rätt i att löpningen sliter mer. Det behövs en bättre, mer seriös, prep-fas för idrottaren förbereds inför den strukturerade träningen.

Intressant tråd. På gamla goda tiden i orienteringsvärlden var det långpass som gällde på vintern, de hårda endast med nylonbrallor. Intervaller var ganska okänt, man satsade helhjärtat på mängdträning. Farten stegrades först när man närmade sig tävlingssäsongen med intervaller, fartlek, etc. Uppenbarligen gäller nya prylar nu, dvs mer fart och intervaller under uppbyggnadsperioden för att öka hjärtat och lungornas maxfart för att närmare "tävling" köra längre och mer likt själva tävlingen.

Har jag fattat rätt?

Kör också SUB8 i år och kanske fixar vi den gränsen för en gångs skull :-).

Undrar vad som skulle hänt om du kört samma antal träningstimmar, men kastat om schemat helt?
Skulle det blivit KAOZ då? Sub12?

Ivar skrev:
> Undrar vad som skulle hänt om du kört samma
> antal träningstimmar, men kastat om schemat helt?
>
> Skulle det blivit KAOZ då? Sub12?

Med tröskelträning under vintern och VO2max under våren så är det väl tveksamt om man kommer runt sjön överhuvudtaget...

DT skrev:
> Ivar skrev:
> -----
> > Undrar vad som skulle hänt om du kört samma
> > antal träningstimmar, men kastat om schemat
> helt?
> >
> > Skulle det blivit KAOZ då? Sub12?
>
> Med tröskelträning under vintern och VO2max
> under våren så är det väl tveksamt om man
> kommer runt sjön överhuvudtaget...

Vem tar tid på en cykelkorgs-runda ??

janolle skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Ivar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Undrar vad som skulle hänt om du kört samma
> > > antal träningstimmar, men kastat om schemat
> > helt?
> > >
> > > Skulle det blivit KAOZ då? Sub12?
> >
> > Med tröskelträning under vintern och VO2max
> > under våren så är det väl tveksamt om man
> > kommer runt sjön överhuvudtaget...
>
>
> Vem tar tid på en cykelkorgs-runda ??

Får börja spana efter alla VO2max-tränande cykelkorgscyklister i vår.

Ivar skrev:
> Undrar vad som skulle hänt om du kört samma
> antal träningstimmar, men kastat om schemat helt?
>
> Skulle det blivit KAOZ då? Sub12?

Det kan jag inte svara på. Egentligen "borde" väl de fysiologiska anpassningarna vara likvärdiga (sett att de underhålls lika väl av träning i andra intensitetszoner). Den mentala aspekten av tävlingslik träning får inte heller underskattas. Poängen är hur som att först träna de "system" som kommer att negligeras till förmån för den uthållighetsträning som är specifik för rundan och i och med det påbörja uthållighetsträningen i så bra form som möjligt.

IngvarW skrev:
> Intressant tråd. På gamla goda tiden i
> orienteringsvärlden var det långpass som gällde
> på vintern, de hårda endast med nylonbrallor.
> Intervaller var ganska okänt, man satsade
> helhjärtat på mängdträning. Farten stegrades
> först när man närmade sig tävlingssäsongen
> med intervaller, fartlek, etc. Uppenbarligen
> gäller nya prylar nu, dvs mer fart och
> intervaller under uppbyggnadsperioden för att
> öka hjärtat och lungornas maxfart för att
> närmare "tävling" köra längre och mer likt
> själva tävlingen.
>
> Har jag fattat rätt?
>
> Kör också SUB8 i år och kanske fixar vi den
> gränsen för en gångs skull :-).

Hur långa är orienteringstävlingar generellt då? Jag menar om de sker i zon 4-5 så är det ju grymt och helt i enlighet med den modell som presenteras här att köra z1-2 och massiv volym under vinter.

Morty skrev:
> Skrev ihop denna för några månader sedan,
> glömde bort att posta. Hoppas att det kan hjälpa
> nån att våga sikta mot sub8! Det var ett av de
> större idrottsliga händelserna i mitt liv att
> få köra runt Vättern så snabbt och jag kan
> verkligen rekommendera alla som funderar på att
> satsa att göra det!
>
>
> Varning för lång text (flera a4)
>
> Då jag vet att många gärna skulle köra
> Vätternrundan på den härliga gränsen under
> åtta timmar men känner att de omöjligen kan
> klara det så känner jag att denna lilla guide
> kan vara till god hjälp. Jag körde själv sub8 i
> år genom den vidriga vinden och var med och drog
> mer eller mindre hela vägen (inte i
> happyklungan). Efter mkt god feedback från andra
> i klungan om mitt dragjobb och i övrigt fin
> cykelform så kändes det som att jag gjort något
> mycket rätt under uppladdningen inför sub8. Tur
> är väl det efter att ha läst i runda slängor
> 1000-1500 sidor om konditionsträning i allmänhet
> och cykelträning i synnerhet de senare åren.
> Därför vill jag dela med mig om den filosofi jag
> följer, upplägget och konkreta veckoplaneringar.
> Jag hoppas på givande diskussion också, men
> framför allt vill jag hjälpa de som är sugna
> på sub8 att träna sig i form för utmaningen,
> mentalt som fysiskt.
>
> Vad krävs?
> Vätternrundan på under 8 timmar kräver en
> snitthastighet på strax över 37 i över nästan
> 300km. Det kräver såklart att man är
> någorlunda i form redan när man ger sig på
> detta. Själv cyklade jag året innan på 9:37 i
> klunga och klarar man det så är formen god nog
> för att ta sats mot sub8. Liknande prestationer
> som visar att man har god form skulle kunna vara
> en sub4-mara, 40k TT på under 1:10 eller
> liknande. Det krävs helt enkelt en person som är
> van att träna och helst på cykel.
> För att väl klara av själva rundan, inte bara
> träningen dit, så krävs enligt mig att
> idrottaren klarar av att köra i tävlingsfart på
> sina tröskelintervaller. Dvs 37-38kmh i 2x20.
> Detta för att inte behöva gå över tröskeln
> när det är som jobbigast. Alla som cyklat ett
> tag vet att så länge man håller sig på rätt
> sida om sin ”redline” så kan man hålla på
> väldigt länge, men behöver man konstant gå
> över så är man snart rökt. Om idrottaren inte
> klarar av att köra i tävlingsfart utan att gå
> över tröskeln så kommer det aldrig att hålla
> hela vägen runt eftersom det kommer att vara du
> mot vinden när du tar förningarna och du ska ta
> dem i rätt fart.
> Självklart krävs en del tid också, speciellt
> på våren när det är cykelbart ute. Jag la
> cirka 5h i veckan på cykeln under vintern och upp
> mot det dubbla när det gick att cykla ute.
>
> Hur göra?
> Först och främst måste en bestämma sig i god
> tid. Det är mkt tveksamt att det går att träna
> sig i form för sub8 på några veckor, det är en
> lång process och de fysiska adaptionerna tar
> lång tid, så är det.
> Jag bestämde mig redan förra sommaren att jag
> skulle satsa på sub8 och började då träningen
> mot det. Roslagshösten körde jag som ett test
> på hur hårt det var att hålla hög fart i
> klunga. Jag tycker att nånstans under hösten,
> helst innan snön kommer,ska en vara bestämd
> och börja ta sats.
>
> Träningsfilosofin
> Alla som har läst något av J. Friel vet att han
> förespråkar en filosofi där du ska träna
> minsta möjliga för att få adaptioner. Det är
> en mycket klok filosofi som går stick i stäv med
> många tränande som tror att de aldrig kan bli
> bra om de inte går runt med ben som känns som
> att Obelix har gett dem en omgång. Tyvärr har
> den en baksida – hur kan en verkligen vara
> säker på att framgång sker? Därför håller
> jag inte helt med Friel. Om någon verkligen vill
> förbättra prestationen krävs det att man kör
> riktigt hårt i perioder. Därför tycker jag att
> man ska köra så pass hårt att det inte är
> några tveksamheter, detta leder till
> förbättring, men så lätt att det aldrig ska
> vara problem att köra ett hårt pass annat än
> efter ett hårt pass. Ungefär så.
> Triathleten Rasmus Henning berättade för mig om
> en pyramid som han byggde sitt idrottande på. I
> basen var glädje och kärleken till sporten. I
> princip all hans träning var baserad på glädje.
> Därefter kom vilja, därefter måste. Några pass
> körs enbart på vilja, med fokus på målet. Ett
> fåtal pass, de som inte alls är kul och är en
> pina från början till slut, körs för att de
> måste köras. Det är en sund mall som leder hela
> vägen till toppen. Det går inte att köra enbart
> måsteträning och bli bra. Det måste finnas en
> stor glädje i cyklingen för att det ska vara kul
> att köra 12 mil solo.
> Träningsverktyg
> Tveklöst behövs (nåja) en del träningsverktyg
> utöver cykeln. Det första jag rekommenderar är
> en pulsmätare. Den får vara hur enkel som helst
> eller hur avancerad som helst. Det viktiga är att
> den läser pulsen bra och att du kan ställa in
> dina egna pulszoner (1-5). Vidare är en
> wattmätare ett fenomenalt verktyg som mer eller
> mindre garanterar framgång om den kombineras med
> boken ”training and racing with a power meter”
> av Allen & Coggan. En trainer är också mer eller
> mindre ett måste om du verkligen inte gillar
> vinternötande på MTB.
> Fina hjul etc är såklart roligt men det
> viktigaste att uppgradera är motorn, dvs
> cyklisten.
> En annan bra investering att göra när du
> bestämt dig är en bikefit. Kostar som ett par
> schyssta pedaler men minskar skaderisken, gör dig
> snabbare och du får sitta skönare. Alla grymt
> värda investeringar.
> Träningen då – hur göra?
> Jag förespråkar J. Friels träningsplanering
> (eller egentligen Tudor Bumpas). Den är mycket
> väl testat och fungerar. Vissa träningsprinciper
> verkar aldrig gå ur tiden – de som
> styrketränar känner väl till Bill Starrs
> legendariska 5x5 som skrevs ungefär samtidigt som
> dr Bumpa skapade sin periodiseringsmodell.
> Vad är då denna träningsplanering? Det är
> blockperiodisering som sträcker sig från allmän
> konditionsträning långt innan race och slutar
> med en taper, toppning, precis innan race. Det
> börjar med 1-4 basperioder, därefter 1-2
> tävlingsspecifika uppbyggningsperioder och
> avslutningsvis en toppning. Det är på grund av
> detta som jag tycker att det är viktigt att
> bestämma sig i god tid, minst 6 månader men
> helst 8-10 månader innan race.
> Mer ingående om periodiseringsmodellen
> Periodiseringen över året består alltså av
> basträning, racespecifik träning och en
> toppning. Alla kloka periodiseringar går från
> generell förberedelse till specifik. I den
> generella förberedelsen tränar idrottaren det
> som inte riktigt får rum under den specifika
> förberedelsen. Den som tävlar på 4km persuit
> skulle alltså köra mängdträning i låg
> intensitet under basperioden och intensiv träning
> under tävlingsförberedelsen, buildfasen. Vi som
> siktar på Vätternrundan, 300km, ska alltså
> fokusera på vad vi inte kommer att träna under
> våren; dvs syreupptag först och därefter
> tröskel. Uthållighetsträningen och
> klungkörning kommer senare.
> Träningsåret
> Målet är att hinna med cirka 4 månaders
> grundträning och 2 månader tävlingsträning.
> Detta är alltså, med den förberedande
> träningen (”prep”, preparation) 8-9 månader.
> Lämpligt att börja är alltså någon gång i
> sept-okt med den förberedande träningen,
> därefter 16 veckors grundträning och därefter 2
> månaders tävlingsspecifik träning. Såhär:
> Okt: Prep
> Nov: Prep
> Dec: Bas1
> Jan: Bas2
> Feb: Bas3
> Mar: Bas4
> Apr: Build1
> Maj: Build2
> Jun: Taper
>
> Kort om förberedande träning, “prep”.
> Innan den fokuserade träning påbörjas är det
> viktigt att vara något sånär van vid att sitta
> på cykeln. En ostrukturerad träningsperiod
> inleder därför satsningen mot VR. Köp en
> bikefit, köp en trainer, vänj dig vid träning
> med puls eller effekt (tester är bra att precis i
> slutet av prep, typ tröskelpulstest/FTP och
> därefter fortsätta testa var cirka 8:e vecka)
> och lägg inga större krav på dig själv. Träna
> för kul men försök att få in en hel del mil.
> Intensitetsnivåer är efter behag och rätt
> oviktiga.
> Ingående om basträning
> Basträningen är alltså tiden på året då
> motsatsen till den hårda tävlingsspecifika
> träningen ska göras. Två mål ska uppnås:
> idrottaren ska härdas mentalt och fysiskt och de
> system som inte kommer att tränas så mycket
> under build ska vara ordentligt genomtränade.
> Inför vätternrundan, som är ett prov på extrem
> uthållighet, måste vi alltså träna allt som
> inte är extremuthållighet men gör oss till
> bättre cyklister. Alltså intervaller. Jag
> rekommenderar att lägga cirka 6 veckor åt
> syreupptagsträning (3+1x2, alltså 2 månader
> eller de första två månaderna av basträningen)
> och därefter lika mycket åt tröskelträning.
> Hur tränas syreupptaget bäst? Korta intervaller,
> riktigt hårda. I watt är det 106-120%. Tyvärr
> är det svårt att mäta i puls men regeln är att
> efter cirka 3 minuters arbete ska benen värka av
> syra och andningen ska vara rejält ansträngd.
> Total tid på arbete ska vara 15-30 minuter, varje
> intervall bör vara 3-5 minuter och vilan ungefär
> lika lång som intervalltiden.
> Hur tränas tröskeln? Långa intervaller.
> Semihårda. Tricket är att balansera precis på
> den där brännande känslan i låren i 15-30
> minuter, 1-3 intervaller.
> Ingående om uppbyggnadsträning
> Uppbyggnadsträningen (eng Build) är den
> träningen smo syftar till att fokusera den
> allmänna fitness som uppnåtts under basperioden
> till god tävlingsform. Detta görs genom
> tävlingslika pass. Vad som är tävlingslikt
> bestämmer tävlingen, inför VR betyder det
> långpass & långpass i klunga. Dock behövs en
> hög tröskelfart för att slippa gå på rött
> under förningar och tuffa partier så
> tröskelträningen är en självklar del här
> också. Lämpliga pass är 2x20min Z4 över cirka
> 5-6 mil och lugnare turerer på 10-12 mil med ex
> 10x2min hårdare.
> Hur mycket behöver man träna?
> För att klara sub8 behöver man gilla träning.
> Det är nog inte många som klarar det med en
> inställning till träning som ett nödvändigt
> ont eller rent av något man är likgiltig inför.
> Speciellt under vintern är det tufft att gå upp
> och köra 2-3h på trainern på söndagmornar men
> oj vad värt det är (dessutom är det ju skidor
> på TV).
> Jag tränade som sagt cirka 4-6h per vecka på
> cykeln när det inte var cykelbart ute och upp
> till det dubbla när det var cykelbart. Det var
> tillräckligt för mig men behöver ju inte vara
> det för någon annan.
> En exempelvecka under tidig basträning
> (syreupptag)
> Måndag: Vila
> Tisdag: 60 min trainer - 5x4 min
> vo2maxintervaller
> Onsdag: Vila
> Torsdag: 60 min trainer - 7x3 min vo2max
> Fredag: Vila
> Lördag: Cykel 2-3h distans
> Söndag: Cykel 2-4h inkl 5x3 min vo2max i början
>
> En exempelvecka sen basträning
> (tröskelträning)
> Tisdag: 90min trainer – 2x20min på tröskel
> Torsdag: 90 min trainer – 4x4 vo2max+30 min
> tröskel
> Fredag: Alternativträning/vila
> Lördag: cykel 90-120 min distans
> Söndag: 150 min trainer – 2-3x30 min på 90% av
> tröskel
> Exempelvecka under build, tävlingsspecifik
> träning
> Tisdag: 80km cykel varav 20min på tröskel
> Torsdag: 80km cykel varav 2-4x10 på tröskel
> (pulszon 4)
> Fredag: Vila
> Lördag: Lättare distanspass, 50-80km.
> Söndag: Långpass 3h+ eller 100km+, helst i
> klunga.
>
> Allmänna rekommendationer:
> Försök att inte leva och andas träning.
> Speciellt inte under off- och försäsong. Det är
> ett bra sätt att bli mätt på det. Håll kvar i
> andra intressen. Många här har barn, familj och
> hus och för dem är problemet kanske tvärtom,
> att de omöjligen kan hitta tid till att träna
> tiotimmarsveckor. Men hellre det.
> Försök också att sova ordentligt. Desto
> hårdare det tränas desto mer behöver det också
> sovas. Bli inte förvånad om du vaknar helt
> dötrött på måndag morgon efter långpassen
> trots 9 timmars sömn. Återhämtning är svårt
> och sömn får vi alla generellt för lite av.
> Försök att lägga dig runt klockan tio, det
> brukar vara lagom och innebär ungefär 8-9h
> beroende på när du går upp.
> Ät ordentligt, kvalitetsmat och så mycket
> vegetabilier som möjligt. Alla toppatleter inom
> konditionssport vet att det är kvalitativ mat
> baserad på ffa vegetabilier som ger den näring
> och energi som behövs. Chris McCormack säger
> ”think vegan” och det säger jag med.
> Baljväxter, fullkornsprodukter i form av bulgur,
> quinoa, pasta, bröd och havregryn, nötter och
> oljor tillsammans med grönsaker ger de bästa
> förutsättningarna i konditionsidrott. En
> återhämtningsdryck av något slag (gainer,
> proteinpulver, fria aminosyror mm) är att
> rekommendera efter de tuffa passen och på de
> semilånga passen (50km+) med kvalitet bör du ha
> med någon energi. Att baka egna flapjacks är
> både billigt, gott och grym energi. Sportdryck
> är visserligen gott och ger bra energi men är
> inte alls bra för tänderna och ett evigt
> sportdryckssurplande kan förhindra vissa
> anpassningar i musklerna då energibristen inte
> blir lika påtaglig. Undvik alltså förutom på
> de hårdaste passen, då är genomförandet det
> viktigaste.
> Kontinuitet!!

Shit!

>
> IngvarW skrev:
> -----
> > Intressant tråd. På gamla goda tiden i
> > orienteringsvärlden var det långpass som
> gällde
> > på vintern, de hårda endast med nylonbrallor.
> > Intervaller var ganska okänt, man satsade
> > helhjärtat på mängdträning. Farten
> stegrades
> > först när man närmade sig tävlingssäsongen
> > med intervaller, fartlek, etc. Uppenbarligen
> > gäller nya prylar nu, dvs mer fart och
> > intervaller under uppbyggnadsperioden för att
> > öka hjärtat och lungornas maxfart för att
> > närmare "tävling" köra längre och mer likt
> > själva tävlingen.
> >
> > Har jag fattat rätt?
> >
> > Kör också SUB8 i år och kanske fixar vi den
> > gränsen för en gångs skull :-).
>
> Hur långa är orienteringstävlingar generellt
> då? Jag menar om de sker i zon 4-5 så är det ju
> grymt och helt i enlighet med den modell som
> presenteras här att köra z1-2 och massiv volym
> under vinter.

På den gamla goda tiden, 70/80-talet var de på 60-90 minuter, idag vete tusan för det finns så många varianter på banlängder. Det här med Zoner måste jag nog läsa in mig på...

Tillbaka
Topp