[VR] Träningsstrategi för sub8

wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar köra tills jag blir trött och sen
> > köra lite till. Vad kallas den
> > träningsfilosofin?
>
> Jag funderar på att börja skriva inlägg i
> trådar om ämnen jag är helt ointresserad av,
> vad kallas den forumfilosofin? Om du har några
> tips på upplägg för detta så är jag idel
> öra.

Jag är självklart intresserad av denna fråga. Men kan oxå tycka att diskussionerna kan gå åt att det krävs en elitsatsning för att klara sub 8 på VR i klunga.
Sen om en dle tycker att jag är dryg, så får dte väl vara så. Men syftet med mitt inlägg ovan är att sluta göra träningen så komplex. Träna tills du är trött, sen kör du lite till.

MTBiker skrev:
> Jag är självklart intresserad av denna fråga.
> Men kan oxå tycka att diskussionerna kan gå åt
> att det krävs en elitsatsning för att klara sub
> 8 på VR i klunga.
> Sen om en dle tycker att jag är dryg, så får
> dte väl vara så. Men syftet med mitt inlägg
> ovan är att sluta göra träningen så komplex.
> Träna tills du är trött, sen kör du lite till.

Kan du inte komma med lite tips om ditt upplägg istället, då bidrar du ju både till ämnet och för fram dina åsikter om träning. Hur länge har du tränat? Hur ofta kör du tills du är trött? Hur långa pass brukar det bli? Samma träning sommar som vinter?

wobblie skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är självklart intresserad av denna
> fråga.
> > Men kan oxå tycka att diskussionerna kan gå
> åt
> > att det krävs en elitsatsning för att klara
> sub
> > 8 på VR i klunga.
> > Sen om en dle tycker att jag är dryg, så får
> > dte väl vara så. Men syftet med mitt inlägg
> > ovan är att sluta göra träningen så
> komplex.
> > Träna tills du är trött, sen kör du lite
> till.
>
> Kan du inte komma med lite tips om ditt upplägg
> istället, då bidrar du ju både till ämnet och
> för fram dina åsikter om träning. Hur länge
> har du tränat? Hur ofta kör du tills du är
> trött? Hur långa pass brukar det bli? Samma
> träning sommar som vinter?

Jag cyklar ca 750mil om året. Mest racer på våren och sen mest MTB sommar/höst.

Jag har tränat hårt sen jag var 15 år, elitsatsning på längdskidor tidigare.

Jag tränar nästan bara genom jobbpendling. Sen blir dte nåt kvalitetspass på helgen, distans, intervall, backträning, teknik eller liknande.

När jag pendlar så brukar jag köra lugnt till jobbet och sen hårt hem. Annars orkar jag inte cykla varje dag.

MTBiker du förstår att du inte är representativ för den generella sub8-satsaren?

Tråden är ju inte som en "såhär måste du göra" utan snarare för att visa att för många är sub8 ett väldigt högt mål som kräver målmedveten och smart träning. Hade fler i min klunga kört mer och smartare kanske vi hade sluppit gå runt på 6 pers i kedjan vid hammarsundet.

Att attackera problemet med att för få var tränade nog i vår klunga (och även i happys, som spreds som aska i vinden ner mot jönköping) genom att säga "cykelpendla varje dag och nåt pass på helgen" vore ju för naivt. Det kan helt klart funka för en fd elitsatsande inom konditionsgren (vilket tyder på både goda gener och en grym bas). Knappast att det hade funkat för mig som har 5km till jobbet och började cykla 2011.

Fliken skrev:
> Vänta ... är det en beef mot MTBiker nu ?
>
> Det kan vi väl skippa.

Nog måste man kunna ifrågasätta utan att beefa :-) Det är säkert fler i tråden som tycker att det är kul att läsa om lite olika upplägg, och nu bidrog ju MTBiker till det på ett bra sätt, tycker jag.

Nu var det väl ändå så att MTBikers samverte lämnade öppet för lite av allt - "Mitt samvete är ... att jag har koll på vad jag gör" typ. Då kan man säkert stava till och uttala pillers olika namn.

Jag tycker MTBikers träningsupplägg låter helt suveränt och det skulle passa mig perfekt. För att kunna följa det måste jag dock byta arbetsplats och flytta. :-)

Oskar skrev:
> Jag tycker MTBikers träningsupplägg låter helt
> suveränt och det skulle passa mig perfekt. För
> att kunna följa det måste jag dock byta
> arbetsplats och flytta. :-)

Jag cykelpendlar också, 4km enkel väg. Skönt rull på MTB. Det är verkligen att rekommendera eftersom man får lite luft, ljus, röra på benen och slipper bli sjuk i tunnelbanan. Men om det skulle bli träning skulle det nog behöva vara 5 gånger längre, minst.

Mattias Reck har på cykla.se publicerat ett program på 15 v till sub 8 på vättern.
http://www.cykla.se/Program/Program.aspx?id=33&raceid=579538&n=
I stort bygger det inledningsvis på två längre pass per vecka (2-4h/pass), ett till två pass styrkeintervaller (8×4/2 min 50-70 rpm), ett pas tröskel (5×9/1min) samt lite lätt distans och allmän styrketräning. Senare kommer det in längre tröskelintervaller (ex 2×20 min), lagtempo och intervaller med högre intensitet och längre vila.

Joel skrev:
> Mattias Reck har på cykla.se publicerat ett
> program på 15 v till sub 8 på vättern.
> http://www.cykla.se/Program/Program.aspx?id=33&rac
> eid=579538&n=
> I stort bygger det inledningsvis på två längre
> pass per vecka (2-4h/pass), ett till två pass
> styrkeintervaller (8×4/2 min 50-70 rpm), ett pas
> tröskel (5×9/1min) samt lite lätt distans och
> allmän styrketräning. Senare kommer det in
> längre tröskelintervaller (ex 2×20 min),
> lagtempo och intervaller med högre intensitet och
> längre vila.

Jag körde utifrån detta till VR2013 (det gick bra). Men jag tyckte det var lite för mycket/enformigt med att utöver intervallerna köra:
1 - fartpass "lagtempo" 2-3h
2 - Distans 3h
3 - Distans 4h+

Det två sista passen låg för min del oftast på helgen. Jag såg lagtempo och den långa distansen som nyckelpass och prioriterade ganska ofta bort det korta distanspasset men det funkade bra ändå.

Morty skrev:
<->
> kanske 30% var tränade nog för sub8 och vi
> behövde kämpa som satar
<->

Inte för att jag tänkte ens försöka på sub 8 (snarare sub 10:-) men jag funderade lite:
Kan man inte ha något lagom långt lopp på säg 10 till 15 mil kanske 3 veckor innan VR så att man ser vilken form man har och sedan kan man genomföra byten på plats i Motala innan start så att så många som möjligt får köra i en passande klunga?

En slags seedning mellan olika subgrupper mao.

Man kanske vill prestera något men sedan inträffade livet +ANNAT och träningen gick inte som man tänkt sig. Bättre då att köra i en långsammare subgrupp och ladda inför nästa år istället?

Brasklapp för att jag inte vet om det skulle gå till rent administrativt.

Vi körde Siljan innan. Hade dispans då jag körde en triathlontävling. Uppenbarligen gick det mycket bra. Jag tror att den störda vinden och dubbla distansen knäckte många. Första 10 gick alla med och roterade trots att det var supertufft, sen var de knäckta i medvinden där klungan hjälper mindre. Efter 15 mil hade vi inte ens gjort vårt andra stopp och många började bli redigt trötta, vi hade ju varit ute ganska länge då också eftersom det gick väldigt långsamt (34kmh eller nåt) ner till jönköping.

Någon mer än trådskaparen som körde enligt detta upplägg?

De flesta träningsprogram för konditionsidrott jag läst brukar börja med mycket distans och sedan gå över till kortare och intensivare pass närmare tävling för att få en formtopp. Altså tvärt om mot upplägget i tråden.

Båda varianterna har visat sig funka i praktiken. Det man vet är att du behöner träna upp både max syreupptag och kroppens förmåga att bränna fett.
I vilken ordning spelar troligtvis mindre roll.

kryss skrev:
>
> De flesta träningsprogram för konditionsidrott
> jag läst brukar börja med mycket distans och
> sedan gå över till kortare och intensivare pass
> närmare tävling för att få en formtopp. Altså
> tvärt om mot upplägget i tråden.

Det är därför som den här typen av upplägg ibland kallas reverse periodization.

Någon som vet hur det gick för TS på VR i år? Hade varit bra med en rapport. Vad funkade? Vad funkade inte med träningsupplägget? Någon annan som följde detta upplägg och som körde VR sub8?

Tillbaka
Topp