[RR] Chartersemester med familjen på Madeira

UrTomas

Aktiv medlem
Vintern har ju varit ovanligt mörk i år, så vi bestämde oss helt enkelt för att ta en sista minuten för att få lite ljus och värme och för att vila upp oss lite! Så... vad finns det för resmål till rätt pris? Gran Canaria? Nej... Madeira? Få se nu... Finns det inte fin cy... nej, vandring, där? Ja, det kör vi på!

Sagt och gjort! Här går vi in för landning i Funchal... (Ja, det är landningsbanan som ser ut som en bro...)

01.JPG

Jaha, då var det bara att packa in sig i hyrbilen! Renault Clio? Ja, det ska gå!! Ja, älskling, jag behöver verkligen allt jag har i väskan!

02.JPG

Det gick! Mot hotellet! Som lämpligtvis ligger uppe i bergen... För där finns det fin... utsikt!

03.JPG

Och fina cy... nej, vandringsstigar, menar jag!!

03a.JPG

På hotellrummet fanns det en bidé. Den kunde man få att svämma över. Tydligen.

04.JPG

Maten på Madeira var lite udda. Det fanns två specialitéer:
Fisk med banan...

06.JPG

...och kött-som-man-har-grillat-på-valfri-pinne-och-sen-hänger-upp-i-en-annan-pinne-framför-den-gapande-turisten-med-kameran. För att göra det hela lite spännande så heter fiskrätten Espada och kötträtten Espetada.

05.JPG

Djurtransport på Madeira. Hm, på väg till restauranten? Vi återkommer till det...

07.JPG

Nej, nu var vi (eller i alla fall jag) här för att cykla! (De andra var med för att jag skulle slippa trampa uppför) Så därför köptes en karta som studerades noggrant. Varje höjdkurva var 50m. Här verkade finnas stig med lämplig höjdskillnad. Din tur att köra älskling!

08.JPG

Bara att sätta ihop cykeln...

09.JPG

Sådärja!

10.JPG

Ser ju lovande ut!

11.JPG

Och fin skog fanns det också!

12.JPG

Norrsidan av ön ska tydligen vara frodigare...

14.JPG

...men det var inte så illa på den här sidan heller!

16.JPG

Vattenrännan ni ser på bilderna är en levada.

17.JPG

Det är ett sorts bevattningssystem från 1700-talet. Det finns över 200 mil levador på Madeira...

18.JPG

Och så var det ju de där kossorna...

18a.JPG

Laga punktering. Tur att man har sin egna mekaniker med sig!

19.JPG

Hm, städerskan lär ju ha funderat...

20.JPG

Fortsättning följer...

Kul! Var där själv i fjor. Otroligt landskap, tyvärr ingen hojj men vi vandrade benen av oss :)
Kan verkligen rekommendera Maderia om man gillar cykling/naturliv

Bilagor

• IMG_7672.JPG
    IMG_7672.JPG
    112.2 KB · Besök: 67
Levada dos cedros...

21.JPG

Fin stig på väg ner till själva levadan!

22.JPG

Nu är jag på norra sidan.

23.JPG

Lite grönare här...

24.JPG

Och en fin bro har de byggt!

25.JPG

Hm, håller verkligen den här?

26.JPG

Det var inte lika fint på alla ställen...

27.JPG

Undrar om det var nyss det rasade? Jag kom över i alla fall!

28.JPG

Om man inte var höjdrädd före, så blev man det nu!

29.JPG

Det lär ju vara enda gången jag får chansen att stå högst upp på podiet, så det gäller att passa på!

30.JPG

Blött och lerigt...

31.JPG

Nu började jag tycka att levadan var lite för platt och tråkig. Då hittade jag den här! En cyklad stig neröver! Skoj? Ja.

32.JPG

Det roliga fortsatte...

33.JPG

Slut på det roliga!

34.JPG

Pappa, pappa! Det ser ut som en stig där också!

35.JPG

Ja, det har du rätt i... Bra jobbat!

36.JPG

Nu har jag hittat en stig med 28 höjdkurvor... (för er som inte kommer ihåg så var en höjdkurva 50m. Alltså 1400m)

37.JPG

Fin utsikt!

38.JPG

Som sagt, fin utsikt...

39.JPG

Och fin stig!

40.JPG

Mycket fin stig! Och grönt, mycket grönt!

41.JPG

Häftiga stentrappor på väg ner mot Seixal, som staden heter.

42.JPG

Och, med risk för att bli tjatig, fin utsikt!

42a.JPG

Nu är semestern slut för den här gången, men det var fantastiskt, så hit åker vi nog igen! Det gäller bara att samla nya poäng! (Frukost på säng och allt sånt där...)
Det finns mer att utforska...

44.JPG

THE END

45.JPG

Läckert där har jag också varit fast utan cykel. Vi vandrade 6-8 timmar om dagen. Ibland vandrade vi efter levador, ibland rakt ned och ibland rakt upp. Fantastiskt vackert och jobbigt. Tack för fin RR!

Lejon skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint! Vad tror du om att cykla landsväg där?

Svär inte.

Fantastiskt vackert! Blir ju smått avis ska erkännas!

Fint! Måste åka dit och cykla (lvg) ngn gång. Är ju för eländigt att man inte har 20 veckors (betald) semester per år bara. ;-)

Jack: Ingen bild på Clion, tyvärr!

Jag funderade en del på det där med landsvägscykling, men jag tror helt enkelt att det är för mycket backar! Ön är 57km lång och 22km bred. Högsta toppen är 1865meter. Det blir brant! Men det är klart, tycker man om det så! Ta med extra bromsbelägg bara :)

Trevlig RR. Det såg himla fint ut!
Hur var klimatet? Du ser rätt påklädd ut, var det för nederbördens eller temperaturens skull? Man ser många fina bilder på Madeira, men vore fint att veta hur det är som mitt-i-vintern resmål? Finns det ngn chans till värme/solbränna överhuvudtaget? Eller är det mer som tidig höst?

/H

Plötsligt ser man Madeira överallt, kul! Ser ju sjukt fint ut, och hyfsat praktiskt att kunna charter-resa till. Får nog skrivas upp på möjliga resmål-listan. Såg du om det fanns möjlighet till shuttling nånstans eller är det att ta med egen chaffis som gäller? Mötte du många andra cyklister?

Ujuj vilken förstklassig RR! Tackar!

Visst är det najs att vara på Madeira. Var där och vandrade i början på januari för typ 10 år sen.

Vid havsnivån var det väl ca 18-22 grader varmt på dagen när solen var framme. Kommer ihåg att det blåste mycket hela tiden och på höjderna är det kallare. Har för mig att jag tyckte att det var lite svårt och klä sig rätt.... När man är i en dalgång och kämpar sig uppför var värmen ett problem och när man kommit upp på höjderna så blev kylan ett problem... Visst tittar man utanför fönstret idag, så inser man att de problemen är i-landsbekymmer :)

Solbränna fick jag ingen då det var för kallt att klä av sig, tyckte i alla fall jag...

Senast ändrad:
Jag undrar om jag känner igen det där med Dos Cedros. Vi bodde i en liten by något väster om Prazeres och en del vyer på dina foton ser ganska bekanta ut. Den svinbranta stigen trappan påminner om en som gick ned till Paul do mar (Ursäkta stavningen) Vi vandrade/klättrade upp och ned för den två gånger och det var klart kännbart. Uppåt påminde det lite om cykel. Nedåt påminde det bara om att man blev trött i benen.

För er som överväger lvg på Madeira vill jag bara varna lite för att bilisterna inte hade samma artiga sätt som i Spanien med öar. Dessutom låg det väldigt mycket nedfallna stenar på vägarna. Stenar man varken vill cykla på eller få i huvudet. Många stenar som inte plockades bort var i storlek och form från ca Rubiks kub till stort bilbatteri och det var som sagts tidigare rejält brant i backarna och stupande på sidorna. Personligen tror jag mtb och vandring är bättre än lvg här.

hobbit: Jag var för påklädd! Men det regnade lite, det var mest därför jag tog mycket kläder, men det hade inte behövts. Annars är det precis som bluetail skriver. Men att ligga på stranden gick fint så länge det inte blåste. Jag tog mig tom ett dopp!

Beofred: Såg en cyklist, men det var i nån stad. Såg spår på nån av stigarna däremot! freeridemadiera.com håller i guidade turer med transport. Träffade ett par svenskar på flygplatsen på väg hem som hade kört en sån tur. De verkade nöjda! Om ni hänger här på happy kanske ni kan berätta mer?

Hasse#7: Levada dos Cedros ligger på norrsidan, men inte så långt från Prazeres. Den går från Fanal som ligger väster om Paul da Serra. Håller med dig ang lvg-cykling! Vandra var fantastiskt! Och cykla mtb förstås...

Alla andra: Tackar!

UrTomas skrev:
-------------------------------------------------------
> hobbit: Jag var för påklädd! Men det regnade
> lite, det var mest därför jag tog mycket
> kläder, men det hade inte behövts. Annars är
> det precis som bluetail skriver. Men att ligga på
> stranden gick fint så länge det inte blåste.
> Jag tog mig tom ett dopp!
>
> Beofred: Såg en cyklist, men det var i nån stad.
> Såg spår på nån av stigarna däremot!
> freeridemadiera.com håller i guidade turer med
> transport. Träffade ett par svenskar på
> flygplatsen på väg hem som hade kört en sån
> tur. De verkade nöjda! Om ni hänger här på
> happy kanske ni kan berätta mer?
>
> Hasse#7: Levada dos Cedros ligger på norrsidan,
> men inte så långt från Prazeres. Den går från
> Fanal som ligger väster om Paul da Serra. Håller
> med dig ang lvg-cykling! Vandra var fantastiskt!
> Och cykla mtb förstås...
>
> Alla andra: Tackar!

Vi bodde i den första byn efter att motorvägen tagit slut kan man säga. Det fanns färdiga tunnlar men ingen motorväg. Om vi gick rakt upp bakom hotellet kunde vi vandra brant uppför genom eukalyptusskog och till slut komma fram till en höjd med en massa kossor. Det fanns också en radiostation eller nåt med en massa antenner högst upp och de sa att topparna ibland blev snöbemängda några dagar/veckor. En annan sak som är bra att veta är att det kan regna en skvätt nästan varje dag.

Om man trots galna bilister och konstanta stenras funderar på att cykla på asfaltsvägar på Madeira, hur ser asfalten ut? Är den i hyggligt skick eller gropig och eländig? I googles streetview ser det ut som det bitvis kanske är lite tveksamt med racerdäck, men det är inte alltid helt lätt att från bilderna avgöra hur det är i verkligheten. Funderade lite på om en hardtail med hyggligt lättrullande däck kanske är ett bättre alternativ. Dessutom ger ju en MTB tillgång till lite lättare växlar och en del backar på den där ön ser ut som att de skulle kunna vara rätt slitiga med racerutväxling och som en bonus blir ju hyggliga grusvägar ett alternativ (stigar är inte riktigt min grej på cykel).

skulle aldrig sätta mig på lvg hojjen där, två anledningar.
Det är rätt mkt trafik på de två stora vägarna som rör trafiken runt eller över ön. På de ställena det är lite trafik är det som sagt brant och smalt och asfalten är siosådär, på ett ställe finns det en 30cm stubbe mitt i ena körfältet... På den stora vägen som går runt är det rätt mkt trafik men fin asfalt. Ska man ändå ut o härja, kolla så att vägen man tänkte ta inte slutar och går över till grus.

Smalt och brant är ju å andra sidan lite av det som lockar. Dålig asfalt och mkt trafik är å tredje sidan klart negativa faktorer.

Utgörs trafiken huvudsakligen av bofasta eller är mkt hyrbilar och turistbussar? Om det är det senare kan det ju vara en fördel att försöka åka någon lite mer udda tid på året. På sydsidan går ju också en mindre och slingrigare väg som alternativ till den stora. Är den också hårt trafikerad eller tar huvudvägen majoriteten av trafiken. Antar att det åtminstone delvis är gamla vägen.

Tillbaka
Topp