[RR] Chartersemester med familjen på Madeira
Vintern har ju varit ovanligt mörk i år, så vi bestämde oss helt enkelt för att ta en sista minuten för att få lite ljus och värme och för att vila upp oss lite! Så... vad finns det för resmål till rätt pris? Gran Canaria? Nej... Madeira? Få se nu... Finns det inte fin cy... nej, vandring, där? Ja, det kör vi på!
Sagt och gjort! Här går vi in för landning i Funchal... (Ja, det är landningsbanan som ser ut som en bro...)
Jaha, då var det bara att packa in sig i hyrbilen! Renault Clio? Ja, det ska gå!! Ja, älskling, jag behöver verkligen allt jag har i väskan!
Det gick! Mot hotellet! Som lämpligtvis ligger uppe i bergen... För där finns det fin... utsikt!
Och fina cy... nej, vandringsstigar, menar jag!!
På hotellrummet fanns det en bidé. Den kunde man få att svämma över. Tydligen.
Maten på Madeira var lite udda. Det fanns två specialitéer:
Fisk med banan...
...och kött-som-man-har-grillat-på-valfri-pinne-och-sen-hänger-upp-i-en-annan-pinne-framför-den-gapande-turisten-med-kameran. För att göra det hela lite spännande så heter fiskrätten Espada och kötträtten Espetada.
Djurtransport på Madeira. Hm, på väg till restauranten? Vi återkommer till det...
Nej, nu var vi (eller i alla fall jag) här för att cykla! (De andra var med för att jag skulle slippa trampa uppför) Så därför köptes en karta som studerades noggrant. Varje höjdkurva var 50m. Här verkade finnas stig med lämplig höjdskillnad. Din tur att köra älskling!
Bara att sätta ihop cykeln...
Sådärja!
Ser ju lovande ut!
Och fin skog fanns det också!
Norrsidan av ön ska tydligen vara frodigare...
...men det var inte så illa på den här sidan heller!
Vattenrännan ni ser på bilderna är en levada.
Det är ett sorts bevattningssystem från 1700-talet. Det finns över 200 mil levador på Madeira...
Och så var det ju de där kossorna...
Laga punktering. Tur att man har sin egna mekaniker med sig!
Hm, städerskan lär ju ha funderat...
Fortsättning följer...
Sagt och gjort! Här går vi in för landning i Funchal... (Ja, det är landningsbanan som ser ut som en bro...)
Jaha, då var det bara att packa in sig i hyrbilen! Renault Clio? Ja, det ska gå!! Ja, älskling, jag behöver verkligen allt jag har i väskan!
Det gick! Mot hotellet! Som lämpligtvis ligger uppe i bergen... För där finns det fin... utsikt!
Och fina cy... nej, vandringsstigar, menar jag!!
På hotellrummet fanns det en bidé. Den kunde man få att svämma över. Tydligen.
Maten på Madeira var lite udda. Det fanns två specialitéer:
Fisk med banan...
...och kött-som-man-har-grillat-på-valfri-pinne-och-sen-hänger-upp-i-en-annan-pinne-framför-den-gapande-turisten-med-kameran. För att göra det hela lite spännande så heter fiskrätten Espada och kötträtten Espetada.
Djurtransport på Madeira. Hm, på väg till restauranten? Vi återkommer till det...
Nej, nu var vi (eller i alla fall jag) här för att cykla! (De andra var med för att jag skulle slippa trampa uppför) Så därför köptes en karta som studerades noggrant. Varje höjdkurva var 50m. Här verkade finnas stig med lämplig höjdskillnad. Din tur att köra älskling!
Bara att sätta ihop cykeln...
Sådärja!
Ser ju lovande ut!
Och fin skog fanns det också!
Norrsidan av ön ska tydligen vara frodigare...
...men det var inte så illa på den här sidan heller!
Vattenrännan ni ser på bilderna är en levada.
Det är ett sorts bevattningssystem från 1700-talet. Det finns över 200 mil levador på Madeira...
Och så var det ju de där kossorna...
Laga punktering. Tur att man har sin egna mekaniker med sig!
Hm, städerskan lär ju ha funderat...
Fortsättning följer...