[CX-Problemlösning] Hjälp mig hitta en passande gaffel!

Rat_bike

Ny medlem
Jag försöker hitta en lätt och gärna billig kolfibergaffel med fästen för skivbroms.

Denna vore perfekt om det inte var för att styrröret är tapered: http://www.ebay.com/itm/Carbon-Fibe.../321255686701?pt=US_Forks&hash=item4acc54c22d

Om jag hade ett 44mm headset skulle det enkelt kunna gå att använda gaffeln. Detta genom att använda en extern lagerskål i nerkant, som är 1 1/5 vilken kombineras med det gamla 1 1/8 headsetet uppe. Men tyvärr har jag ett helintegrerat 41mm headset..

Frågan är alltså, finns det något sätt att få en tapered gaffel att passa med ett 1 1/8 41mm integrerat headset?

Finns det några andra roliga gafflar med 1 1/8 styrrör och skivbroms i kolfiber som passar en cyclocross?

Krav är:

- Vikt under 550 gram
- kostar inte som en avbetalning på statsskulden

Tacksam för svar!

Fast den där är ju tyvärr tapered den med. Wound up gaffeln finns. Dyr o ganska tung. Finns nog fler idag, borde det iaf göra kan man tycka.

Senast ändrad:
AC mått på 2 cm längre än tänkt är ganska mkt. Tror det blir lite mer än 1 grad flackare styr och sadelrör. Flackare styrrör ökar trailen. Dessutom är raken lite mindre än vad de flesta cx gafflar har och då ökar trailen ytterligare, ngn mer matematiskt lagd kanske kan ränka ut hur mkt det blir totalt? I teorin borde det påverka ganska mkt tänker jag. Om du känner ngn skillnad det är svårare att sia om :)

Senast ändrad:
Här ser man skillnaden mellan Trigongafflarna. Den 26" MTB-specifika MC01A (AC 415 mm, rake 45 mm) till höger och den cx-specifika XC06A (AC 405 mm, rake 48 mm) till vänster. Skall tilläggas att MC01 är anpassad för integrerade styrlager (bredare vid crown), medan XC06 är lite smalare och ligger flush mot den utanpåliggande styrlagerkoppen.
trigon_jmf.JPG

Trigon MC01A finns det massor av på ebay. XC06A är lite knepigare att hitta, men det går.

Så här ser XC06A ut på min cx
P1010591.JPG

Så här ser det ut med en MC01A på en cx
filename=PICT5695_s.jpg

/K

Senast ändrad:
Tack för alla fina svar!

- gandhi: Hur funkade det att beställa från danska Python Pro? Samt hur vad innebär det i praktiken när man försöker montera en xc06a i ett helintegrerat styrlager? Jag begriper inte riktigt vad du menar med: "...Skall tilläggas att MC01 är anpassad för integrerade styrlager (bredare vid crown), medan XC06 är lite smalare och ligger flush mot den utanpåliggande styrlagerkoppen. "

Med andra ord, skulle en sådan gaffel funka för mig?

Tack på förhand

Danska Python Pro var bra och smidiga att ha och göra med. Svarade på mail och när jag beställde så skickade de utan krusiduller.

Här ser du vad jag menar med flush mot styrlager. MC01-gaffelns "crown" är lika bred som styrlagret/styrlagerhuset på ramen.
filename=PICT6944_r.jpg

XC06-gaffeln är något smalare och ligger flush mot yttermåttet på ett standardstyrlager som på bilden nedan på min cx
P1010677.JPG

Jag är tror att en XC06 kommer att passa även på en ram med integrerat styrlager.

/K

Tack för svar och fina bilder!

Om jag begriper det hela rätt så är crossgaffeln lite smalare än mtbgaffeln vid kronan? Det torde innebära att det enbart ser lite sämre ut rent estetiskt, men passar trots allt eftersom styrröret är 1 1/8?

Efter ha googlat xc06a gaffeln framkommer det en hel del olika viktangivelser. Minns du vad din gaffel vägde?

Tack på förhand!

Rat_bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag begriper det hela rätt så är
> crossgaffeln lite smalare än mtbgaffeln vid
> kronan? Det torde innebära att det enbart ser
> lite sämre ut rent estetiskt, men passar trots
> allt eftersom styrröret är 1 1/8?

Korrekt!

> Efter ha googlat xc06a gaffeln framkommer det en
> hel del olika viktangivelser. Minns du vad din gaffel vägde?

460 gram okapad inklusive styrlagerexpander. Fick göra lite forumarkeologi http://happymtb.org/forum/read.php/1/1362952/1375716#msg-1375716

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Rat_bike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag begriper det hela rätt så är
> > crossgaffeln lite smalare än mtbgaffeln vid
> > kronan? Det torde innebära att det enbart ser
> > lite sämre ut rent estetiskt, men passar trots
> > allt eftersom styrröret är 1 1/8?
>
> Korrekt!
>
>
> > Efter ha googlat xc06a gaffeln framkommer det
> en
> > hel del olika viktangivelser. Minns du vad din
> gaffel vägde?
>
> 460 gram okapad inklusive styrlagerexpander. Fick
> göra lite forumarkeologi
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1362952/13757
> 16#msg-1375716

Tack igen för svaret! :)

Nu har jag dammsugit ebay efter gafflar som kan tänkas passa, och har hittat en 26 tumsspecifik som har A-C 410mm, samt offset/rake på 43mm

Min cykel har original A-C 400 mm och en rake på 45 mm.

Hur bra eller dåligt skulle en sådan gaffel passa?

Hej igen!

Jag bygger på en focus mares disc från 2010. Gammal ram, men den har lite affektionsvärde för mig, sen tycker jag att den är rätt snygg. :)

Det som finns kvar från orginalspecifikationen är i princip styre och styrstam, ram och gaffel samt vevparti....

Här finns bilder och spec på cykeln, http://home.online.no/~sigurdhu/Focus-Mares-Disc-10.pdf

Gaffeln jag hittat är denna:

http://www.ebay.com/itm/CLIMAX-Disc.../111169686126?pt=US_Forks&hash=item19e23aca6e

Tror du det skulle fungera?

Python har tyvärr bara en Triton gaffel med både canti och disk, men jag väntar på mailsvar kring huruvida det går och beställa den diskspecifika.

Tillbaka
Topp