[RR] Sommar på Bornholm

gandhi

Aktiv medlem
[RR] Sommar på Bornholm
Det känns just nu avlägset med sommar, sol och cykelsemester på fina asfaltsvägar, men just därför skall jag dela med mig lite av min och sambons härliga fem dagar på Bornholm i juli 2013.

Vi bokade en bilfärja och ett hotellpensionat i maj med hopp om fin cykling, god mat och den klassiska Bornholmka rökta sillen (sol över Gudhjem), lokal Svanekeöl och dansk gemyt i juli. Vi tog färjan från Ystad till Rönne och körde sedan till Snogebaek där vi tog in på Snogebaek Hotelpension som enligt ryktet skulle ha Bornholms bästa frukostbuffé. Små, enkla och bungalowliknade lägenheter/rum med egen uteplats och en pool. Helt ok. Vår värd var en fryntlig man som gärna snackade Svanekeöl. Efter varje cykeldag så lät vi oss serveras en kall Svaneke från hans bartapp. Svenska kunde han till och med.

Cyklingen på Bornholm hade vi lite förutfattade meningar om: Platt, blåsigt och enahanda, men det var så mycket mer än så. Visst blåste det ett par dagar och kommer man upp på mitten av öns inland så är det lite platå, men det finns mycket backar och till och med ett par serpor! Vacker natur med böljande sädesfält, lummiga gröna dungar, tångdoftande hav, medeltida kyrkor och borgar (Hammers hus på Hammerodde) och pittoreska hamnbyar med trevliga kaféer och restauranger. Gott om cykelvägar längs landsvägarna och där det saknades så fanns det en särskild vägren för just cykeltrafik. Mycket bra! Vi cyklade runt ön andra dagen och det blir ca 11-12 mil (beroende på vilka vägval man gör) om man följer den vackra kustvägen. Vi tog väl dagsturer på ca 8-9 mil i snitt och eftersom Bornholm inte är så himla stor ö så räcker det med 4-6 dagar.

Maten på Bornholm är såklart influerad av havet. I synnerhet sillfisket. Man finner sillrökerier överallt på Bornholm och deras karaktäristiska form går inte att ta miste på. Tillbehören till den stekta rökta sillen är smörrebröd, fräsch sallad, stark dansk senap, rödbetor och en äggula (därav namnet "sol över Gudhjem). Smaskens! Bornholm satsar mycket på lokalproducerat och ekologiskt och deras öl från Svaneke är något helt annat än den blaskiga Carlsberg eller Tuborg man förknippar Danmark med annars. Även äppelmusten går inte av för hackor.

Kort och gott: Bornholm anbefalles!

Nog pladdrat! Dags för bildbevis.

P1010714.JPG

P1010691.JPG

P1010692.JPG

P1010695.JPG

P1010697.JPG

P1010698.JPG

P1010699.JPG

P1010701.JPG

P1010703.JPG

P1010708.JPG

P1010710.JPG

P1010716.JPG

P1010726.JPG

P1010727.JPG

P1010728.JPG

P1010730.JPG

P1010733.JPG

P1010735.JPG

P1010736.JPG

P1010751.JPG

P1010753.JPG

P1010755.JPG

P1010756.JPG

P1010760.JPG

P1010763.JPG

fler bilder kommer i nästa inlägg...

[RR] Sommar på Bornholm
Årsballe till och med.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Fi fan! Såg gött ut det där! Arsballe och allt!
> ;)

[RR] Sommar på Bornholm
gandhi skrev:
> Årsballe till och med.
>
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fi fan! Såg gött ut det där! Arsballe och
> allt!
> > ;)

Ah! Det var ju så små bilder. ;)

[RR] Sommar på Bornholm
Nice-Nice, fina bilder och bra inspiration ! Alltid cykel och öl-sugen, men lätt att glömma bort det i Januari ! Hoppas det blir sommar snart !

[RR] Sommar på Bornholm
Kanon! Jag ska ner till Skåne i maj och hoppas det kan bli så pass varmt i slutet på månaden, att en kort tur till Bornholm blir av.

[RR] Sommar på Bornholm
Det lär vara hur fint som helst i slutet på maj. Passa på att plocka ramslök då. Det växer överallt!

Enda skuffelsen med Bornholm i juli var att det inte gick att bada i havet pga alg-geggan. Det bör vara algfritt i maj. Algblomning är myntets baksida med högsommarvärme...

/K

[RR] Sommar på Bornholm
gandhi skrev:
> Hur bäddar man in en karta?
> /K

Tvätta och vädra alla sängkläder, sen klipper man till kartan så att den passar i sängen och inte är för stor, se till att kudden är riktigt kall och skön, lämna en kall öl på bordet bredvid, ingen väckning på morgonen...... !!!

[RR] Sommar på Bornholm
Härlig RR gandhi. Jäklar vad ni lyxade till det med mat, öl och fina asfaltsvägar.. Fantastiskt lummiga skogspartier med. Fick sommarlängtan här nu!

Kartor brukar ja ta en skärmdump på i helskärmsläge o lägga upp..

[RR] Sommar på Bornholm
Ok, gjorde skärmdump i helskärmsläge och gjorde klickbar länk av den.

Ja, det var lyxigt, men inte speciellt dyr resa. Frukosten på Snogebaeks Hotelpension var verkligen bra. Allt man kan tänka sig och en immande kall Gammeldansk på toppen!

/K

[RR] Sommar på Bornholm
För lite öl-bilder, annars väldigt trevligt! De där strömmingarna eller sillarna ser smaskeli-braskens ut, vägarna och cg-banorna likaså. Ser musigt ut genom lövskog, sånt har vi inte i sthlms län såvitt jag påminna mig.

[RR] Sommar på Bornholm
gandhi skrev:
> Det lär vara hur fint som helst i slutet på maj.
> Passa på att plocka ramslök då. Det växer
> överallt!
>
> Enda skuffelsen med Bornholm i juli var att det
> inte gick att bada i havet pga alg-geggan. Det
> bör vara algfritt i maj. Algblomning är myntets
> baksida med högsommarvärme...
>
> /K

Länka gärna några gpx-filer om du har. Tänker nog försöka mig på en tur i slutet på maj med två övernattningar.

[RR] Sommar på Bornholm
Hur var prisläget?
Vi har snackat lite löst om att ta några dagar på Bornholm med cykelvagn och ungar i sommar, men blev avrådda främst pga att det skulle vara så dyrt (mat och logi främst). Minst tio tolv år sedan jag var där så mina egna erfarenheter är inte mycket värda.

[RR] Sommar på Bornholm
Jag tycker att prisläget var humant. Danska bobubblan sprack även på Bornholm (det var många till-saluskyltar längs vägarna) så man har kanske anpassat priserna för att kunna ha kvar sommargästerna.
Vi bokade färja och boende via http://www.teambornholm.se Bil på färja ToR samt boende med frukost för två i 5 nätter gick på 6600 SEK. Och då fick man kyld gammeldansk till frukosten :-)
/K

Snuten skrev:
> Hur var prisläget?
> Vi har snackat lite löst om att ta några dagar
> på Bornholm med cykelvagn och ungar i sommar, men
> blev avrådda främst pga att det skulle vara så
> dyrt (mat och logi främst).

[RR] Sommar på Bornholm
Trevligt!

Jag har alltid ätit den rögade sillen, direkt från rögeriet, på ett papir med lite grovt salt. Enkelt och gott. Det var dock på 70/80-talet, så det kan ha "förfinats" sedan dess.

[RR] Sommar på Bornholm
Ska se om jag har dem kvar. Edge705:an havererade i höstas och jag tror att en del blev förlorat i återställningen.

Vackraste vägen är Teglkåsvej mellan Teglkås och Vang. Om du sedan fortsätter upp mot Hammerodde och Hammershus så får du himmelsk serpentin (om än lite kort) i lummig lövskog. Norra kustvägen mellan (Allinge - Tejn - Gudhjem - Svaneke - Nexö) är väldigt fin med havsutsikt, fina vägar och mer höjdmeter än man tror. Kafé Klint i Gudhjem och Café Emajoka i Hasle är riktigt bra.

Annars är tipset att skaffa en karta över Bornholm och planera in några rutter i förväg.

/K

Pastis skrev:
> Länka gärna några gpx-filer om du har. Tänker
> nog försöka mig på en tur i slutet på maj med
> två övernattningar.

[RR] Sommar på Bornholm
Tyvärr förlorades gpx-filerna i haveriet. Slarvigt att inte ladda upp dem direkt efter turerna...
/K

Pastis skrev:
> Länka gärna några gpx-filer om du har. Tänker
> nog försöka mig på en tur i slutet på maj med
> två övernattningar.

Tillbaka
Topp