Lätt barncykel - raceBMX?

Lejon

Aktiv medlem
Lätta barncyklar är bristvara, det visas om inte annat i den stora barncykeltråden.
Islabikes är för bökiga att köpa, Frogbikes 48 är för liten (ungefär som den hon har nu) och nästa steg har växlar och är inte längre lätt. Har därför börjat fundera på att köpa en raceBMX till min fyraochetthalvtåring. Till exempel en sån här:
http://www.winstanleysbmx.com/product/66900/ABD_Micro_Mini_2013_BMX_Bike
Eller en sån här: http://www.winstanleysbmx.com/images/prod_41949.jpg
Helst en sån här på 5,4 kg: http://www.winstanleysbmx.com/product/57099/Redline_Flight_Micro_18Inch_2013_BMX_Bike men den är lite dyr.

RaceBMX:er är ju lätta, inga onödiga växlar och borde vara robusta. Men blir geometrin/sitthöjden helt fel om man vill sitta lite och trampa?
Barnet i fråga är ca 110 cm, ca 20 kg och har för tillfället en tung (9,5 kg) HelloKittyliknande sak med stödhjul som Hon lärt sig trampa på bra, men att ta bort stödhjulen har vi inte försökt med än. Jag vill tro att det blir lättare att lära sig på en lättare cykel och att det blir roligare (och så vill jag gärna köpa en BMX för det är coolt).

Till min stora besvikelse fastnade hon aldrig för springcykeln jag pimpade iordning till henne (kolfiberstolpe, lättat styre, sadel med titanrails) så rent intressemässigt är det inget som faller sig naturligt fruktar jag (hon vill ha häst...). Hellokittyn är mer i hennes smak, för den har korg.

Någon som haft en raceBMX till sitt barn som att-lära-sig-cykla-på-riktigt-cykel? Synpunkter och tips på just lätta barncyklar i allmänhet? Finns tex ingen kolfiberbarncykelramtillverkare på alibaba? Hur viktigt är tex vevarmslängden? Hjulstorlek - 18 eller 20 tum? Är måtten på en mini rimliga för en på 110 cm (andra forum säger runt 114 cm för Storlek mini men det är hon nog nästan till våren)?

Ps: i min dröm köper jag en raceBMX till dottern och hon älskar den och tjatar på att hon jämt vill cykla. Då måste jag köpa en egen BMX och sen kan vi köra på BMXbanor tillsammans på helgerna. Hur ska jag få till det?

Det finns en massiv tråd på mtbr med race-BMX-byggen och mtb:er, kolla under families/kids:
http://forums.mtbr.com/families-riding-kids/

Där finns väldigt mycket storleks och längdangivelser.

Jag reflekterar ofta över att det ser ut som ungen kör en nedskalad 29er; det är ofta ganska små barn som åker på 20" hjul med supertunna däck. Det blir liksom ingen BMX utan snarare en vanlig cykel.

Det verkar variera lika mycket från barn till barn vad som går hem och du får nog testa dig fram. Dock verkar race-BMX-byggena verkligen ha funkat för de som provat, just iom att de blir så rappa så blir det rolig cykling

Att pimpa med sånt som en 4,5 åring värderar, t.ex. rosa färg och korg på styret kanske är en nödvändig kompromiss att göra.

Idag skall min sexåring få en mtb. Skall bli intressant!

Läste mig igenom mtbr...tråden och en massa annat och köpte en: http://www.winstanleysbmx.com/product/66900/ABD_Micro_Mini_2013_BMX_Bike
Till min, och ffa fruns glädje levererades den med kedjeskydd. Dessutom frambroms som bonus. Enligt rekommendation från flera håll extrautrustade jag den med genusinkorrekta detaljer såsom rosa linda och tuta, guldiga ventilhattar och glittriga styrpluppar (hon vägrade provcykla utan dom ens). Köpte tom en docksits som jag inte velat montera. Får se hur det blir i framtiden...
Succé so far! Rullade runt rätt länge i cykelförrådet under kvällen.
6,9 kg med allt monterat (typ 5 kg mindre än standardalternativen) och känns rejäl. Tror det blir lättare och roligare att lära sig cykla på den.

Fö är styrstammen i nån obskyr standard typ 22 mm diameter och väger 300 tunga gram. Styre och stam med reglage väger 510 gram. Är det enklast att byta styre och stam mot något rimligt viktmässigt eller finns lättare styrstamsalternativ? Styret är ju funktionellt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    73.2 KB · Besök: 159
Snyggt!

22mm är som sagt standard på BMX, så vilken BMX-stam som helst lär passa. Styret blir ju dock inte lättare för det, så ska du ändå kosta dig på en ny stam kan du ju lika gärna titta på ett nytt styre också som är vanlig 25,4mm diamater. Det blir säkert inte mkt dyrare.

Var förbi childstore idag och köpt större (16t) bakdrev än det 14 t som sitter på. Dessvärre var det större drevet uppenbarligen gjort för grövre kedja så det sket sig med lättare utväxling. Tror dock att det får vara, utväxlingen är nog ok. Ändå tror jag. Bantade bort frambromsen också - inte för att vara redo för bancykling egentligen men u-bromsen fram var ju obrukbar för en barnarms muskelstyrka. V-bromsen bak får räcka närmaste året.

Jag var tvungen att räkna på det med sheldons kalkylator :)

Orkade inte krångla mer än att uppskatta att det är 40/14 och nån slags 18".

60 rpm i kadens ger 14 km/h. Låter inte heltokigt.

Gear chart using KPH @ 60 RPM
For 18 x 1.5 / 40-355 tire with 150 mm cranks
With Custom Sprocket(s) Cassette
40
14
=>14.1
This small version of the chart can be printed, cut out, and taped to your bicycle for reference.

Jag minns inte vad min dotters Yosemite har för klinga men jag tror att jag hade 12 km/h men då är den ju 11-12 kg tung och dagistransporten innehåller flera rätt branta backar.

@Lejon, Hur är minin i storlek i förhållande till din dotters 110 liten/stor lagom?
Hittade ingen storleks guide för ABD bikes.

Funderar på att köpa en till min grabb till nästa vår och då borde han hinna bli kring 100 men han är kanske i minsta laget då?

Uppdaterar tråden: cykeln är riktigt bra. Känns mycket lättare, smidigare och mer hanterlig än de as andra barn kör runt på. Uppgraderade idag med bredare däck (inte så lätt att hitta 18 X3/8, eller 400 mm).
Till slut har det uppkommit något slags intresse för cykling. Den är lätt och naturlig att ståcykla med. Tror det är bra för tekniken.
Hon själv har börjat gilla den mer och mer eftersom många vuxna och även större barn tycker den ser cool ut.
Imorgon blir det inköp av fet kedja för att få ihop allt med lite lättare utväxling.
(Ja, det ska i en plugg i styret också, glitterpluggen hade begränsad livslängd.)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.6 KB · Besök: 164
Cykeln på bilden verkar vara 115 mm bakgaffelbredd mätt med måttband. Om detta är standard har jag ej kunskap om...

Riktigt grymt bygge! Sån vill jag också bygga om några år! Det ser dock ut som styret är lite bakåtlutat?

H. skrev:
-------------------------------------------------------
Det ser dock ut som styret är lite
> bakåtlutat?

Ja en smula för att få kortare reach.

Lejon skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Det ser dock ut som styret är lite
> > bakåtlutat?
>
> Ja en smula för att få kortare reach.

OK, hon tycker inte det känns konstigt när handtagen "hänger ner" eller hur man ska beskriva det?

H. skrev:
> Lejon skrev:
> -----
> > H. skrev:
> >
>
> > -----
> > Det ser dock ut som styret är lite
> > > bakåtlutat?
> >
> > Ja en smula för att få kortare reach.
>
>
> OK, hon tycker inte det känns konstigt när
> handtagen "hänger ner" eller hur man ska beskriva
> det?

Nej. Tror mest det ser ut så på bilden. Vinkeln för händerna blir inte det minsta konstig.

Jag hittade den här cykeln. Tycker att den ser fantastisk ut. Vikt strax över 10 kg. Lätt för en barncykel. Vet någon om man kan få tag i en i Sverige? Jag har letat runt på nätet men inte hittat någon återförsäljare.

/SAJO

Bilagor

• sport_sl_disc_24_orange_angled.jpg
    sport_sl_disc_24_orange_angled.jpg
    216.5 KB · Besök: 135
Mesta som det står om i tråden är från 2014-2015.

Antar att det inte hänt något revolutionerande. Ändå, är det någon som har konkret förslag till mig, eller snarare min dotter på 4,5år.

Mina kriterier -lätt.
Hennes - rosa, röd, gärna korg, babysits osv...

Har inte riktigt ork att börja bygga något. Bmx race känns ju inte direkt plug and play på en nybörjare på cykel.

pero02 sa:

Antar att det inte hänt något revolutionerande. Ändå, är det någon som har konkret förslag till mig, eller snarare min dotter på 4,5år.

Mina kriterier -lätt.

Har inte riktigt ork att börja bygga något. Bmx race känns ju inte direkt plug and play på en nybörjare på cykel.

Omöjligt att kombinera

https://www.evanscycles.com/en-se/ridgeback-melody-16-2017-kids-bike-EV258066

pero02 sa:

Mina kriterier -lätt.

Kanske finns hopp om man går på lila

https://www.woombikes.com/products/3#section-product

Med facit i hand skulle jag inte köpt en race BMX till min dotter. Hon har för lite cykelglöd i sig för det. Hon fattade inte att uppskatta det fina rullet, lättheten, manöverdugligheten. Att den var lätt att cykla aktivt på var bra för henne, men det var lite avigt att cykla sittande mtp låg sadel och långa vevarmar. Stående kom den till sin rätt men det ville hon inte göra hela tiden.
Nu har hennes kusin fått den - det är en kille med ett helt annat cykelintresse, han står upp, hoppar och cyklade omedelbart mycket bättre än på sin gamla cykel.
Min dotter har nu en FrogBike istället, en cykel som passar henne betydligt bättre.
Min slutsats: barn som redan gillar att cykla aktivt - köp race BMX, barn som har ett lågt till normal cykelintresse - köp lättast möjliga mer normala cykel.

Tillbaka
Topp