• [RR] 2014 Vecka 10, Ytterligare rapportering från Gran Canaria.

Av:
    Hasse#7
    Resa bokad sen några veckor. Skall åka tillsammans med ett gäng kompisar där Rodrigo utgör nån form av nav och om någon upplever nån slags koppling till Trek, Chile och Bikevillage så är det inte helt fel uppfattat även om det är en ren semestertripp. Ett gäng sköna killar som med sin flytande spanska, sitt goda humör, cykelkunnande och lokalkännedom gör resan till en fröjd för oss alla och framförallt för mig, den udda fågeln, blekansiktet pale rider.

Jag satsade givetvis hårt på att vara i toppform till denna vecka vilket automatiskt resulterade i att jag var vrålsjuk vecka 9 och halvsjuk på plats.

Jag paketerade min helt oanvända cykel och stoppade ner den i en egendesignad kartong.

Packad cykel.jpg

Cykellåda.jpg

Den första dagen på plats hade jag så ont i halsen att jag inte kunde följa med ut och cykla. Det blev en händelserik tur till toppen ovanför Soria på väg till Mogan för de övriga. Marcelo sprängde ett bakdäck utför och vurpade med skrapat ben, arm och skinka som följd. Han kunde dock fortsätta cykla under veckan. Lärdomen blev att alltid ha färska däck när det finns säkerhetsrisker. Oliver körde för fort i en serpentin och höll på att ta en genväg nedför ett stup men klarade sig med liten marginal. Ett under att bakdäcket höll, det var helt planslipat och oformligt efter. Men han lyckades försiktigt ta sig hem. Övriga klarade sig med att börja bygga tunga ben.
    Jag satt i solen på hotellet och hade tråkigt, på köpet lyckades jag bränna mig alldeles fantastiskt mycket, klart rutinerat. En bild från lägenheten och en ny cykel i soffan.

Parque Golf.jpg

Cykel i soffa.jpg

Dan efter stod jag inte ut med att inte få cykla. Laddade med havregrynsgröt och ignorerade halsont och allt annat som man inte skall ha med sig när man cyklar. Turen blev Maspalomas-Fataga-San Bartholome-St Lucia-Vecindario-Maspalomas. Kul men slitsamt. Tror jag hade kunnat fylla en hink med snor om jag inte dumpat det efter vägen.

Mirador1a.jpg

Mirador1b.jpg

De här jeeparna/buggysarna passerar i en låmg rad och luktar sjukt illa, alla luktar olika, men alla luktar fan.

Mirador1c.jpg

Antonio smällde bakslangen helt omotiverat innanför ett fräscht oskadat GP 4 season uppför, vilket gav en odramatisk punkalagning men också en påminnelse om vad som kan hända utför. Jag som är ganska försiktig har legat i omkring 70 km/h utför och blivit rejält omkörd av andra cyklister. De är säkert mycket duktigare men tummar samtidigt på marginalerna. Men det är sjukt härligt att ösa på utför efter en rejäl klättring, visst växer hornen ut även på gamla gubbar :-).

Fataga1.jpg

Fataga2.jpg

Andra Miradoren innan San Bartholome.

Mirador2a.jpg

Mirador2b.jpg

Mirador2c.jpg

St Lucia.

StLucia1.jpg

StLucia2.jpg

StLucia3.jpg

På väg mot Vecindario vid kusten var det en fruktansvärd sidvind och jag undrade om kroppen skulle orka. Det tjöt i öronen och värkte i halsen men som tur var byttes sidvinden mot en mäktig medvind när vi kom ut på GC500 till Maspalomas.

Dagen därpå upprepades turen till Soria. Det berodde antagligen på att jag tjatade om missad papayajuice och annat som är viktigt här i livet. Turen upp till Soria är härlig eftersom det är få bilar och finfin utsikt, dessutom blir det bara ungefär 70 km totalt så det är en bra återhämtningsrunda.

Soria1a.jpg

SoriaPapaya.jpg

Soria1b.jpg

Soriagubbar.jpg

Nu orkar jag inte skriva mer ikväll men återkommer med resterande dagar till Puerto de Mogan, Pico de las Nieves, promenad på playan och slutligen en sista sväng till Soria. Ni som gillar foton tagna samtidigt som man cyklar får kolla på Snäckans fartbilder. Vi har också killar som fotar i farten, men jag är tyvärr inte en av dem.

Edit: Lappat missar efter en sen korrekturläsning. Edit2: Rättat ett namn
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2014-03-13 22:16 av Hasse#7.

• Re: [RR] 2014 Vecka 10, Ytterligare rapportering från Gran Canaria.

Av:
    Vernersson
    Härligt Hasse... Krya & ha en fantastisk semester!! :-D

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    Öijer
    Är det nu man ska använda sig av "(Dölj användarens inlägg)"? Skämt åsido, det såg riktigt trevligt ut!

--------------------------------------------------
    Sveriges största cykelblogg
    Min cykel-vlogg: youtube.com/henrikoijer

Av:
    Hasse#7
    Jag fortsätter lite till. Det blev dags för en tur längs kusten. Vi planerade att cykla Maspalomas-Arguenguin-Tauro-Puerto Rico-Puerto de Mogan och tillbaka. Gruppen blev lite uppdelad. Vi var fyra stycken som kände att Spansk och Kinesisk buffé behövde spädas ut med lite McDonalds. Som tur är ligger det en sådan i Puerto Rico och vi stannade för proviantering.

PuertoRico1.jpg

PuertoRico2.jpg

PuertoRico3.jpg

PuertoRico4.jpg

Sen pinnade vi på till Puerto de Mogan och mötte de andra och käkade lunch. Nu tycker ni kanske att det är konstigt att äta en Bic Mac plusmeny och sen lunch men det går utmärkt. Jag kan rekommendera Puerto de Mogan som en är en trevlig liten hamnstad full med restauranger och pubar.

PuertodeMogan1.jpg

Katja hade cyklat med Oliver på en elcykel de hyrt över dagen för 200kr. Jag måste säga att jag blev imponerad av den fula cykelns prestanda, den hängde med lätt uppför och någorlunda nedför. Vill ni ta med någon ickecyklist på en tur för att visa lite eller ta med nån till en annan stad och samtidigt träna själv, tror jag att det här kan vara ett intressant alternativ, och som inte är lika svårövertalat som att få en oinsatt att slava över ett bockstyre. Men jag konstatera att min fru kallt skippade bägge alternativen och stannade i Maspalomas. Hon mumlade något om att inte beblanda sig med cykeldårar eller nåt sånt....

PuertodeMogan3.jpg

PuertodeMogan4.jpg

PuertodeMogan5.jpg

Fina fisken i klart vatten.

PuertodeMoganfisk.jpg

Sen bar det av hemåt i en rasande fart där ingen ville komma efter elcykeln. Jag tog ett par bilder när man är på väg in mot Faro de Maspalomas.

FarodesMaspalomas.jpg

FarodeMaspalomas2.jpg

Sen kom dagen D. Det som alla väntat på och som fick vader och lår att nästan börja krampa i förskott. vi skulle ta oss an den mäktiga toppen Pico de las Nieves och som tar en ungefär 1900 meter över havet. Det blir en ganska dryg tur från kusten och havsnivå, över två bergkammar och sedan upp för själva berget till Ayacata och sedan sista branta stigningen upp till observatoriet, ja just det ja, man skall hem sen också. Turen går Maspalomas-Mirador1-Fataga-Mirador2-San Bartholome-Ayacata-Pico och tillbaka. Jag kände mig hälsomässigt tveksam men visualiserade mig själv med cykeln över huvudet uppe på Pico. Larvig syn jag vet.....

Mirador 1

Mirador1d.jpg

Rodrigo mot Fataga.

RoroFataga.jpg

Mirador 2

Mirador2d.jpg

Två bilder från Ayacata, här börjar det kännas ganska kallt om man inte ställer sig i sol och lä.

Ayacata1.jpg

Ayacata2.jpg

Luis från Valhall var först uppe. Han är alltid först uppe för han är bäst tränad och saknar tempomage och andra hedervärda attribut. Hämta vin för nu börjar min vision....vad bra den är min vision...

Picogubbe.jpg

Så glad och larvig blir alltså en gammal farbror av att cykla långt och högt upp på ett iskallt berg. Men vafan jag gjorde det ju i alla fall och lungorna stannade på insidan. Det är lite förvånande att jag faktiskt verkar kunna cykla uppför, vet inte varför. Kommer ofta efter alla på platten och i motvind samt fegar nedför, men uppför verkar jag statistiskt bevisat vara den som kommer en stund efter Luis men före övriga. Verkar sjukt att behöva önska sig en evig uppförsbacke.

Pico1.jpg

Pico2.jpg

Pico3.jpg

Pico4.jpg

Observatorium.jpg

Kioskbussen på Pico de Las Nieves.

Picokioskbuss.jpg

Så här sliten ser man ut om man är snabb nedåt och på platten men allt bara går uppåt, tills nu.

RoroPico.jpg

En följdverkan av detta plus kaffe kan ge detta fenomen när man väl fikat i Ayacata.

Rorosover.jpg

Nu tog bildplatsen slut i inlägget. Det får bli en liten del till. Förutom extra kläder bör man träna inför Pico. Alla i vår grupp kom upp men den som hade det kämpigast fick gå i strumplästen sista biten ensam, bara för att märka att batteriet i telefonen var dött när han skulle ta den efterlängtade toppbilden. Ett klart fall av för lite träning inför uppgiften kombinerat med för mycket telefonanvändande.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-03-12 20:25 av Hasse#7.

Av:
    MRobson
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-06 17:00 av MRobson.

Av:
    Hasse#7
    Sjätte dagen blev det vilodag för mig och jag promenerade tre timmar med frugan runt Maspalomas, längs hela playan och genom Playa del Ingles och hem igen. Jag behövde verkligen vila halsen mm.

Playa1.jpg

Självklart sprang det tjocka nakna tyskar över stranden och såg ut att vilja bli livräddade av badvakten. Han såg däremot ut som att han ville att de skulle bli hajmat, mycket hajmat.

Här är en bild med moln och tittar man på bergstopparna så vet man att det var tur att vi tog bergsturen igår.

Playa2moln.jpg

Vy från Playa del Ingles ned mot Maspalomas och "öknen" som fungerar som en naturlig bläster kryddad med massor av nakna tyskar. Såg dock inte string-Emil men han kanske var och bytte nån växellåda eller så.

Playa3.jpg

Sista cykelbara dagen blev det Soria igen. Lagom enkelt och mysigt.

SoriaRoro.jpg

SoriaOliver.jpg

HasseSoriaTrek.jpg

SoriaTrek.jpg

Här är lådan packad inför hemfärd. Den fungerade utmärkt både dit och hem och cykeln är helt oskadad. Lugnar kanske en och annan som inte rest med cykel.

Lådanpackad.jpg

En sista vision skall vi väl hinna med innan man åker hem. Något att drömma om i November.

SoriaPapaya.jpg

Av:
    DT
    Bra där!

De första 3 km efter Ayacata är rätt branta, men det är ännu värre att köra via Ingenio, då får man både DÖDS-motvind och DÖDS-branta backar. :-)

Åt ni den legendariskt usla Carbonaran på restaurangen i Ayacata med ADHD-kyparen?

Av:
    Hasse#7
    DT skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Bra där!
    >
    > De första 3 km efter Ayacata är rätt branta,
    > men det är ännu värre att köra via Ingenio,
    > då får man både DÖDS-motvind och DÖDS-branta
    > backar. :-)
    >
    > Åt ni den legendariskt usla Carbonaran på
    > restaurangen i Ayacata med ADHD-kyparen?

Nej inte jag i alla fall. Bra då har man något mer att se fram emot DÖDS-brant, DÖDS-vind och DÖDS-carbonara. Syns ADHD:n utan usel Carbonara eller är beställning ett krav?

Av:
    MRobson
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-06 17:02 av MRobson.

Av:
    Hasse#7
    MRobson skrev:
    > Jag körde maspalomas - pico de la nieves -
    > ingenio - maspalomas strax efter nyår.
    > Backarna ned till Ingenio var brutala och
    > halvdålig asfalt, var glad när jag kom ner till
    > kusten :-)

DöDS-brutala och DÖDS-dåliga menar du väl?

Av:
    MRobson
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-06 17:02 av MRobson.

Av:
    GoranS
    MRobson skrev:
    > Jag körde maspalomas - pico de la nieves -
    > ingenio - maspalomas strax efter nyår.
    > Backarna ned till Ingenio var brutala och
    > halvdålig asfalt, var glad när jag kom ner till
    > kusten :-)

Nerförskörningen där kan vara lite intressant när det blåser kraftig och byig vind. ;-)

Av:
    Fliken
    DT skrev:
    > Bra där!
    >
    > De första 3 km efter Ayacata är rätt branta,
    > men det är ännu värre att köra via Ingenio,
    > då får man både DÖDS-motvind och DÖDS-branta
    > backar. :-)
    >
    > Åt ni den legendariskt usla Carbonaran på
    > restaurangen i Ayacata med ADHD-kyparen?

ADHD. Är det nästa stadie på dövblindhet. För den sjukdomen hade hen förra våren i a f.

Av:
    staine
    Alltså lite pinigt att vi var där samtidigt och inte hälsade eller ens sågs.Vi hade sett att du skulle dit v 10 men, Ett, jag skulle inte känna igen dig, två, vi snäckaniter var övertygade om att du åkt ner för mtb-cykling. (After all detta är ju ett mtb-forum ;-))
    Iaf kul att du fick lite cykling trots halsont, förresten vi har en hypokondriker ibland oss, du hade ändå blivit satt i karantän...

Av:
    Hasse#7
    staine skrev:
    > Alltså lite pinigt att vi var där samtidigt och
    > inte hälsade eller ens sågs.Vi hade sett att du
    > skulle dit v 10 men, Ett, jag skulle inte känna
    > igen dig, två, vi snäckaniter var övertygade om
    > att du åkt ner för mtb-cykling. (After all detta
    > är ju ett mtb-forum ;-))
    > Iaf kul att du fick lite cykling trots halsont,
    > förresten vi har en hypokondriker ibland oss, du
    > hade ändå blivit satt i karantän...

Jag kan säga som så här. Nästan varje gång man fikade såg man nån cyklist eller grupp som man var ganska säker på att man kände igen på ett eller annat sätt. Dock tror jag inte att jag såg just era vackra tröjor. Men jag hejar gärna vid något annat tillfälle. Tror tex att du stod lite snett bakom oxr när vi kom med våra Brompton på 10-års jubileet men helt säker är jag inte. Vi får ses över en cykelfika nån gång och så pekar du i smyg på hypokondrikern så skall jag utbrista högljutt att jag känner mig jättesjuk vare sig det är sant eller inte. :-) Om inte annat kanske du känner igen mitt plaststaket. Det kryllar inte av så stora Madone 4.7

Av:
    DT
    Ej hypokondriker men bacillrädd. Det är skillnad. :-)

Av:
    Hasse#7
    DT skrev:
    > Ej hypokondriker men bacillrädd. Det är
    > skillnad. :-)

Så du hjälpte inte Staine med de svaga prillorna i snusdosan?

Av:
    DT
    Jag var så borta från dimmorna av all Alkogel och desinficeringssprit att jag mycket väl kan ha gjort det.

Av:
    Jenny W
    Stilig RR Hasse

Lite onödigt fint faktiskt. Kände igen mig på flera av bilderna.
    Inte så lite avis. Suck

I never lose, I either win or learn.

Av:
    Hasse#7
    Jenny W skrev:
    > Stilig RR Hasse
    >
    > Lite onödigt fint faktiskt. Kände igen mig på
    > flera av bilderna.
    > Inte så lite avis. Suck

Tack! Det är Papayajuicen som är pricken över i. Den förtjänade två bilder.

Av:
    Jenny W
    Hasse#7 skrev:
    > Jenny W skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Stilig RR Hasse
    > >
    > > Lite onödigt fint faktiskt. Kände igen mig
    > på
    > > flera av bilderna.
    > > Inte så lite avis. Suck
    >
    > Tack! Det är Papayajuicen som är pricken över
    > i. Den förtjänade två bilder.

Papayajuicen på GC är farligt beroendeframkallande

I never lose, I either win or learn.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in