Lätta min mtb på Billigaste/enklaste och helt enkelt bästa sättet?

Att lätta en såpass fin cykel lär knappast bli billigt hur du än bär dig åt. Men du kan ju börja med att kasta framväxeln; det kostar bara en femhundring för ett nytt narrow/wide-framdrev:-)

Själv skulle jag inte bry mig så länge den ligger under 12 kilo, vilket den säkerligen gör.

Alla kilon skall ju med,
därför borde det vara både enklare, billigare och ge mer resultat att minska på cyklistens vikt...

/Håkan

Jo absolut. Men nu var det ju inte det jag efterfrågade.. Visst är den under 12 men jag vill ner till 10/9 kg. Tänkte bara se hur mycket det kostar.. Vad menar du med att skaffa en wide klinga? Länk?

Vill du komma ner under 9kg måste du nog byta det mesta. Hjulen är ofta en bra början.

enl mitt tycke
bort med slangarna och köra tubless -250gram
nytt vevparti sram xx1 2000kr -300gram
bort med framväxel o reglage och köra 1*10 -350gram
nya hjul 4-5000kr -500gram
ser ut att ha ganska lätta däck redan ,men går nog hitta 100gram för 1000kr
men två par hjul är ju fint att ha med olika sorts däck på, så det har man ändå :)
sen får du väga sadel,stolpe, styre mm och se om det finns några dyra gram där att byta bort
byta till stel gaffel -1000gram vilket kan bli dyrt om du har 15mm axel ca 3-4000kr

Beror ju på vad du är villig att betala men börja med:
Hjul
Kassett
Styre
Sadelstolpe
Sadel
Styrstam
Vevparti

Om du inte köper Kina så blir nog kostnaden runt 15k

hm skrev:
-------------------------------------------------------
> enl mitt tycke
> bort med slangarna och köra tubless -250gram

Det var tunga slangar… Ska väl till lite vätska och ventiler va?

Konverterade till slanglöst och 1x10 precis och kapade runt 600g så det gör rätt mycket ändå men 1x10 stod för största delen.

Okej.

Hm du verkar vara en rackare på detta.. Så vad behöver man för att konvertera hjulen? Funkar min uppsättning med crossride och barro race? Eller måste allt vara ust?
Vad är fördelen förutom att man spar vikt?
Tack för alla tips allihopa!

du får nog söka på slanglöst..
men du behöver massor med tålamod, helst en kompressor, om fäljarna har hål för ekrarna från insidan behöver du tejpa för dom, en lös ventil (går att klippa loss från en gammal slang, 0,5dl tätningssås att hälla i varje däck.
men dina däck och fälgar du har går nog bra att använda..?

På hjulen kan du spara massor med vikt. Jag köpte ett par Mavic Crossride för att ha på min pendlarhoj som jag har byggt ihop och dom vägde nästan 1 kg mer än finhjulen som jag har på den andra cykeln.

Har jag fattat detta med att köra slanglöst rätt? Det jag behöver är ett ust hjul? Jag kan köra mitt geax barro race men bör köra tubless ready, med massa stans vätska i däcket? Eller kan jag köra min crossride hjul och geax däck och vätska och få det att funka? Givetvis ska jag ha sånnadära ventiler och ev nåt band runt för att täta? Vad gör man om man råkar ut för ett hål och ser att vätskan fixar det, fylla i mera vätska? Hur?Tacksam för svar!

Belse alltså 1kg? Vad har du för finhjul då! Jag menar crossride väger ju typ 2000. Ztr crest väger typ 1700 300 grams skillnad, finns det så mycket lättare hjul? :)

Tigaz skrev:
> Belse alltså 1kg? Vad har du för finhjul då!
> Jag menar crossride väger ju typ 2000. Ztr crest
> väger typ 1700 300 grams skillnad, finns det så
> mycket lättare hjul? :)

Det står att Mavichjulen väger typ 1950g/paret men jag vägde mina till typ 2,1 kg, och mina "finhjul" (Ryce Edge/American Classic/Sapim CX Ray) cäger in på ca 1250g så nästan 1 kg i skillnad på dom. Iofs så har jag 27,5 men viktförhållandet borde vara lika även på 29:or...

Oj, där ser man. Är superlights sidan bra grejjer, dom där hjulsatserna. Bygger man dom själv?

Vad det gäller hjulen från superlight är de i mitt tycke jäkligt oprisvärda om man cyklar mycket. Sen att de väger lite är en annan sak tycker jag.

Tigaz skrev:
> Oj, där ser man. Är superlights sidan bra
> grejjer, dom där hjulsatserna. Bygger man dom
> själv?

Du bygger inte själv, bara konfigurerar.

markckus, menar du att de är oprisvärda för att du har cyklat sönder två bodys? Det är inte så att du har kört med stålkassett, typ Deore?

Hur mycket vikt tjänar man på att byta från 3 klingor till en? Måste man ha en kedjestyrare? Nåt annat man behöver?

Senast ändrad:
Tigaz skrev:
> Hur mycket vikt tjänar man på att byta från 3
> klingor till en? Måste man ha en kedjestyrare?
> Nåt annat man behöver?

Viktskillnaden hänger helt och hållet på komponentval. Frågar du mig efter en välfungerande konfig. för 1*x-delat ska du skaffa växel med kort cage, nytt framdrev anpassat för endelat, nya drevbultar, i vissa fall bör du komplettera med kedjestyrare. Är du helt viktstirrig råder jag dig att ställa upp alla alternativ i ett excel-dokument med komponent, pris och vikt.

Beroende på hur mycket du känner dig själv som cyklist så måste du välja så välanpassad utväxling för dig, som möjligt.

Man kan göra det här väldigt enkelt och riskera att få en hojj som fungerar skit, eller göra det jobbigt och få riktigt stabila grejer.

Testa en 1×10-lösning med nytt vevparti och kassett så har du nog rätt mycket vikt kapat. Sen är det förståss hjulen då.

Jag lättade min 26" från ca 12.5kg till 10.3kg och det som gav absolut mest i vikt var:

- fälg, slang, däck, kassett där jag sparade in ca 1100g
- framgaffel ca 600g
- vevparti, sadel ca 500g

Jag sitter faktiskt och funderar om jag ska byta till kolfiberstyre och sadelstolpe men det kan ge max 300g besparing så frågan är om det är värt det.

Om jag summerar så var det som gav mest besparing per krona och var enklast att utföra var att byta till nya lätta däck + nya light slangar, 600g viktbesparing för ca 800kr.

Senast ändrad:
marckus skrev:
> Tigaz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur mycket vikt tjänar man på att byta från
> 3
> > klingor till en? Måste man ha en kedjestyrare?
> > Nåt annat man behöver?
>
> Viktskillnaden hänger helt och hållet på
> komponentval. Frågar du mig efter en
> välfungerande konfig. för 1*x-delat ska du
> skaffa växel med kort cage, nytt framdrev
> anpassat för endelat, nya drevbultar, i vissa
> fall bör du komplettera med kedjestyrare. Är du
> helt viktstirrig råder jag dig att ställa upp
> alla alternativ i ett excel-dokument med
> komponent, pris och vikt.
>
> Beroende på hur mycket du känner dig själv som
> cyklist så måste du välja så välanpassad
> utväxling för dig, som möjligt.
>
> Man kan göra det här väldigt enkelt och riskera
> att få en hojj som fungerar skit, eller göra det
> jobbigt och få riktigt stabila grejer.

Jo men kan man inte bara köpa en narrow wide raceface klinga att ha fram, slänga av framväxeln och korta kedjan? Är inte det allt som behövs?

Senast ändrad:
Okej. Har gått och funderat länge nu. Hört mig för lite osv. Skulle verkligen vilja fixa narrow wide. Dock sa en polare att han inte tyckte det var smart. Dels blir det för tungt när du ska uppför branta backar, dels blir det för lätt på platten..

Vad tycker ni. Fattar att det är olika från person till person men är det värt att ev få springa uppför några bakar då man kan minska upptill 500 gram?

Sen det här med slanglöst. En kompis tippade att jag skulle minska ca 100 gr per däck. Det är ju riktigt schysst. Men jag fattar bara inte. Som sagt kör jag geax barro race nu med crossride fälg. Vad behöver jag mer? Stans kit eller ska man köra ghetto version? För/nackdelar stans vs ghetto? Tacksam för svar!

Hur funkar det egentligen med narrow wide, går inte kedjan rätt snett när man kör på 9 o 1 bak?

Ghettostyle har fördelen att det är mindre risk för burp. Burp är när du kör med lågt tryck och svänger hårt så att däcket släpper från fälgen och luft far ut den vägen. Sen beror det ju på däck och fälg vad som är lämpligt, sitter däcket tight kanske inte ghettostyle får plats.

Ollzk skrev:
> Hur funkar det egentligen med narrow wide, går
> inte kedjan rätt snett när man kör på 9 o 1
> bak?

Funkar fint för mig med 11-delat bak. Så då lär det gå fint med 9-delat :)

Kung_Gustaf skrev:
> Ollzk skrev:
> -----
> > Hur funkar det egentligen med narrow wide, går
> > inte kedjan rätt snett när man kör på 9 o 1
> > bak?
>
> Funkar fint för mig med 11-delat bak. Så då
> lär det gå fint med 9-delat :)

Eller för den delen 10-delat då det är smalare än någon av de andra två.

Rattnalle skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Ollzk skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur funkar det egentligen med narrow wide,
> går
> > > inte kedjan rätt snett när man kör på 9 o
> 1
> > > bak?
> >
> > Funkar fint för mig med 11-delat bak. Så då
> > lär det gå fint med 9-delat :)
>
> Eller för den delen 10-delat då det är smalare
> än någon av de andra två.

Hehe ja, just det. TS har ju faktiskt 10-delat :P

Inte riktigt det jag undrade. Alltså hur det fungerar.. :) det vet jag redan. Vilken klinga ska man köra 36? 38? Vill ju att det ska gå fort hela tiden och så. Men kommer jag kunna köra knix i skogen och uppför nån mastodont backe?

Jo. Det här med stans.. Octagon. Tjänar man gram när man kör ghetto? Slangen är ju kvar? Kan man konvertera vilka hjul(fälgar) som helst eller är det bara ztr?

Nä håller fakyiskt med.. Visserligen tyckte jag meridan var grymt skön.. Samtidigt ville jag inte ha en canyon eller rose.. Känns som att man betalar rätt mycket för märket..

Och nej, köper inte en sadel för 1300.. Känns som att fixa med narrow wide klingan för max 500 och sen bort med indikatorn och framväxeln är ett trevligare allternativ.. :)

Tigaz skrev:
>Samtidigt ville jag inte
> ha en canyon eller rose.. Känns som att man
> betalar rätt mycket för märket..

Så då köpte du en Merida O_o

Hej på er!
Kom lite sent in i bilden men vill ge ett råd gällande att lätta cykeln. Sitter på en Cube reaction gtc slt 29. Vikt enl. Spec 10.2 original.
Till denna har jag köpt ny sadelstolpe, styre och sadel och lättat den med ca 450 g. Det fina i kråksången är att det är beställt från aliexpress.com, snuskigt billigt, 330 för sadeln på ca 140 gram, 130kr för styret på 130gram och sadelstolpen på väg, osäker på vikt men riktigt lätt i jämförelse med original, ca 130 kr. Grym kvalité på grejernaa jag fått. Behöver inte vara dyrt att lätta cykeln även om jag skulle satsa på komplettera detta med ny hjuluppsättning om jag vore dig, tillsammans med enklinga, där skulle jag gissa att du köper billigast hos Hagge.nu när det gäller svenska återförsäljare. Syns kanske i skogarna!

Reibmob skrev:
> Grym kvalité på grejernaa jag fått.

Hur vet du det?

Senast ändrad:
Ja, vad är kvalitet? I detta fall hållbarhet, vikt och finish. Trodde att många med mig köpte cykelprylar därifrån??? Känns ibland lite patetiskt i detta forum då vissa tycks tro att bara för att det är tryckt ett viss emblem på en sadelstolpe och prislappen helst är över 1500 så är det kvalité, detta trots att denna stolpe mycket väl kan vara gjord i samma industri fast utan emblem. Innan jag får skit för detta vill jag därmed oxå säga att allt inte är kvalité från Kina men går faktiskt göra en del kap därifrån! Förmodligen Hubbe är du en av dom som även tycker att Cube är en fultysk och gärna betalar 15000 mer för en Scott med samma komponenter ;)
Har själv inte det utrymmet i ekonomin!
Sköt om er!

Tillbaka
Topp