marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Butcher SX tycker jag verkar fint, bra att ni kör
> däcken länge! Får man fråga vilket Minion dhf
> det jämförs med. Jag gissar, eftersom det pratas
> om liftdagar, att det är ett triple ply, men är
> det 42a eller 3c eller någon av de nya triple
> compound varianterna (Maxxterra, maxxgrip och vad
> de nu heter)?
>
Jo, vi brukar försöka testa ordentligt (läs längre tid) för att det är ofta först då eventuella svagheter uppenbarar sig och man kan uttala sig om helheten. Butcher SX fungerade riktigt bra för stora-berg-enduro tycker jag, körde bl a Megavalanche-banorna i Alp d Huez med dom. Den typen av cykling eller bikepark-cykling är vad de passar bäst till tycker jag.
Jag har kört och jämfört med Minion DHF Dual ply (DH casing) i både 3C och 42a. Tycker att Butcher SX greppar minst lika bra som båda de två, men rullar något långsammare. Framförallt Minion DHF 3C rullar bättre.
> Man bör vara observant på att det kan vara mer
> än sidoväggarna som skiljer SX från Control,
> Control har om jag inte minns tokigt även lite
> hårdare gummi.
Det stämmer, Butcher DH, SX och Control har olika gummiblandningar. DH mjukast, SX mellan och Control hårdast. Alla är dock mjukare än Purgatory då Butcher Control har 50A. Även Maxxis hårdare gummi har 60A. 50A är ett intressant mellanting mellan 42A och 60A som maxxis erbjuder.
> Det är på ett sätt lite synd,
> för SX bak och Control fram hade annars varit en
> fin trendurokombo tror jag, men det lär bli
> knasigt understyrt om gummit på control är
> hårdare.
Håller med, det lär inte bli bra. Jag skulle istället prova Butcher Grid bak och Butcher Control fram. Då får du samma 50A-gummi på båda, men lite mer punkaskydd bak. Det bör motsvara den ganska beprövade happykombon Hans Dampf Evo Trailstar fram, Pacestar bak. Där är det dock svårare att få extra punkaskydd bak, för Schwalbes super gravity-sidoväggar känns för tunga för skogen, medans grid ser bra ut på pappret med en inte alltför hög extravikt. Fast Butcher-mönstret är mindre bra i lera, precis som Minions. Så det blir en balansgång beroende på smak och vad som är viktigast.
Jag som gillar när baken släpper först är mer nyfiken på kombon med Purgatory Grid bak. Bättre rull men sämre grepp (hårdare gummi, 60A) bak. Borde lösa svagheterna som det testade Purgatory Control hade genom något större luftkammare och starkare sidoväggar.
(Specializeds hemsida är nere idag, så jag tar siffrorna ur huvudet och reserverar mig därför för ev fel..)