[Artikel] Shimano uppdaterar 105 samt släpper hydrauliska skivbromsar för mekaniska landsvägsväxlar

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
[Artikel] Shimano uppdaterar 105 samt släpper hydrauliska skivbromsar för mekaniska landsvägsväxlar
Shimano uppdaterar landsvägsgruppen 105 till 11-delat
Shimano-105-5800.jpg

Dessutom släpper Shimano för första gången hydrauliska landsvägsskivbromsar avsedda för mekaniska växlar.
Shimano-road-discbrakes.jpg

Läs mer http://happymtb.org/2014/03/31/shim...ka-skivbromsar-for-mekaniska-landsvagsvaxlar/

Senast ändrad:
Tjena!

Ultegra, gruppen som bara är en hit i ett år.. Varför inte större skillnad? Dom gör det om och om igen..

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Ultegra, gruppen som bara är en hit i ett år..
> Varför inte större skillnad? Dom gör det om
> och om igen.

+1

/Håkan

Skivbroms åt folket!

Tur att jag inte köpte så dyr racer i år.

Fälgbroms på lvg kommer alltså snart bli lika iskallt som 26" på mtb....

Kan inte hjälpa att tycka Shimanos lvg-vevar är fruktansvärt fula.

Svårt att se nyttan med skivbroms på lvg iaf i Sverige, dessutom är det fult imo. Ngn med lite fakta får gärna förklara varför skivbroms på lvg är bra för mig som cyklar i Sverige m alufälgar.

pMr skrev:
> Kan inte hjälpa att tycka Shimanos lvg-vevar är
> fruktansvärt fula.

Det finns flera som håller med dig, de 2-3-4 senaste versionerna
av Shimanos lvg-vevar är fula.

Men tack och lova finns det rätt många alternativ.

/Fedde

Mmm, nu börjar jag bli sugen på att skaffa räser igen.

Kristoffer R skrev:
> Fälgbroms på lvg kommer alltså snart bli lika
> iskallt som 26" på mtb....

Yeap!

Jonas D skrev:
> Svårt att se nyttan med skivbroms på lvg iaf i
> Sverige, dessutom är det fult imo. Ngn med lite
> fakta får gärna förklara varför skivbroms på
> lvg är bra för mig som cyklar i Sverige m
> alufälgar.

Som alla andra sagt i tusen trådar; mer aerodynamiska fälgar/hjul, sliter aldrig ut dyra fälgar och kan därmed köra finhjul alltid, bättre bromsmodulation och ingen avmattning vid långa nedförspass.

Låt gå för att man kan tycka det ser fult ut, men det är när nog mest en vanesak och undantaget det är väl frågan främst vad det skulle finnas för nackdelar...

I platta Sverige är det väl skit samma om man cyklar landsväg soliga dagar. Det är kanske snarare på en pendlarcross eller liknande det verkligen gör sig när bromsarna ska ta bra oavsett om det är 20cm saltslask på marken eller fint väder.

bojsänke skrev:
> Som alla andra sagt i tusen trådar; mer
> aerodynamiska fälgar/hjul, sliter aldrig ut dyra
> fälgar och kan därmed köra finhjul alltid

Men hur aerodynamisk är själva skivbromsen?

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Men hur aerodynamisk är själva skivbromsen?

Spelar den någon roll om man jämför med virvlarna runt fälgen som man potentiellt kan mildra?

Om vi nu antar att den gör det - vilket jag betvivlar - så är ju frontaren på skivan väldigt nära noll och oken jämförbara med fälgbromsar. Dessutom sitter ju fälgbromsarna mitt i luftströmmen runt hjulens övre periferi och där de relativa hastigheterna är som störst och passagerna trånga. Någon som kan det där med Reynoldstal kan säkert säga något vettigare än jag klarar av.
Men jag skulle tro att det finns skapliga aerovinster att göra med skivbromsar även där.

bojsänke skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men hur aerodynamisk är själva skivbromsen?
>
> Spelar den någon roll om man jämför med
> virvlarna runt fälgen som man potentiellt kan
> mildra?
>
> Om vi nu antar att den gör det - vilket jag
> betvivlar - så är ju frontaren på skivan
> väldigt nära noll och oken jämförbara med
> fälgbromsar. Dessutom sitter ju fälgbromsarna
> mitt i luftströmmen runt hjulens övre periferi
> och där de relativa hastigheterna är som störst
> och passagerna trånga. Någon som kan det där
> med Reynoldstal kan säkert säga något vettigare
> än jag klarar av.
> Men jag skulle tro att det finns skapliga
> aerovinster att göra med skivbromsar även där.

Snackade lite me folk som kollat upp det lite, o tydligen rent aeromässigt förtar skivbromsen ungefär de fördelar en högprofils fälg ger

Men angående fördelar, jag skulle säga modulation. har srams hydrauliska fälgbromsar, o bara där känner man en klar skillnad i känsla. Man kan lätt bromsa me ett finger till stop, lila känsla hela vägen

Senast ändrad:
Jag antar att du har fina grafer att backa upp ditt påstående, annars är ju alltid branschen full med folk som vet bäst :)

Jensen skrev:

> Snackade lite me folk som kollat upp det lite, o
> tydligen rent aeromässigt förtar skivbromsen
> ungefär de fördelar en högprofils fälg ger

Jackpot!
Då kan jag som varken har högprofil eller skiva, lugnt köra vidare och känna att det jag skulle ha vunnit på högprofil skulle jag ändå ha förlorat på skivor.
Vad skall jag köpa istället...

garfunkah skrev:
> Jag antar att du har fina grafer att backa upp
> ditt påstående, annars är ju alltid branschen
> full med folk som vet bäst :)

Nope bara att de undersökt det. Många av deras hojar är ju framtagna i vindtunnel. Men det ä ju ingen högoddsare att de ändå kommer bygga med skivor och troligen bygger de ju runt det

Jensen skrev:
>
> Snackade lite me folk som kollat upp det lite, o
> tydligen rent aeromässigt förtar skivbromsen
> ungefär de fördelar en högprofils fälg ger

Om "folk" = Neil Pryde så är väl det troligaste att ett sådant påstående kommer från företagets reklamavdelning
och är baserat på att de inte säljer ngn modell med skivbromsar,
ännu.

Det behövs (flera) oberoende tester, som är tillgängliga för oss i allmänheten, för att man säkert skall kunna veta hur det är i verkligheten.
Men om det är ett problem så borde det vara enkelt att göra bromsoken bättre aeroformade.

/Håkan

Hur den eventuella aeroskillnaden (åt valfritt håll) någonsin skulle kunna vara ett problem för en lam gubbcyklist som jag kan jag inte förstå.

bojsänke skrev:

> Om vi nu antar att den gör det - vilket jag
> betvivlar - så är ju frontaren på skivan
> väldigt nära noll och oken jämförbara med
> fälgbromsar.

Inte på min cykel! :-)
(bromsar integrerade i gaffel)

> Dessutom sitter ju fälgbromsarna
> mitt i luftströmmen runt hjulens övre periferi
> och där de relativa hastigheterna är som störst
> och passagerna trånga. Någon som kan det där
> med Reynoldstal kan säkert säga något vettigare
> än jag klarar av.

Reynolds kommer väl in i bilden när man närmar sig ljudhstigheten (eller i alla fall långt över cykelfart)? Men det är ju sant att ovansida däck så blir det mycket virvlar.

Men som oftast när det gäller aerodynamik så är det svårt att gå på känsla. Även om min känsla säger att skivbroms är "oaero" då själva bromsen sitter relativt fritt i vindfånget och ökar frontarean (om än inte så jättemycket) och borde ge ökad turbulens. Jag skulle i alla fall innan Tour-test eller liknande våga ta risken att några av de Watt som jag slitit så hårt för att kunna leverera blåser bort. Bara för att kunna bromsa lite bättre.

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> >
> > Snackade lite me folk som kollat upp det lite,
> o
> > tydligen rent aeromässigt förtar skivbromsen
> > ungefär de fördelar en högprofils fälg ger
>
> Om "folk" = Neil Pryde så är väl det troligaste
> att ett sådant påstående kommer från
> företagets reklamavdelning
> och är baserat på att de inte säljer ngn modell
> med skivbromsar,
> ännu.
>
> Det behövs (flera) oberoende tester, som är
> tillgängliga för oss i allmänheten, för att
> man säkert skall kunna veta hur det är i
> verkligheten.
> Men om det är ett problem så borde det vara
> enkelt att göra bromsoken bättre aeroformade.
>
>
> /Håkan

Neilpryde yes, men icke från nån reklamavdelning. men visst, kan varit taget ur luften, precis som det du skriver, eller rättare sagt gissar. Chansen är dock större att de verkligen undersökt det. DÄRMED inte sagt att de inte skulle komma en modell med det från dem. Precis som jag tror alla tillverkare kommer behöva komma med nått, speciellt nu när UCI gläntat på dörren

jag är för övrigt inte så säker på att det är oken som skapar "problemen" aeromässigt, sen äre ju som allt annat, nackdelar mot fördelar, o fågan ä då hur mycket den aeroeffekten betyder. Jag menar, jag tvivlar på att det i slutendan är SÅ stor fördel att t.ex. ha en aero linjeram. Kollar man touren så äre ju inte det som verkar avgöra om nån vinner eller inte. o som Supertramp skriver, för oss vanliga äre väll ännu mindre en faktor som spelar in :D

Senast ändrad:
Jensen: Vad skulle skapa aeromässiga "problem" om inte oken? Att ta bort fälgbromsarna?

Jag är lite nyfiken på vad David https://www.miun.se/sv/utbildning/Att-lasa-pa-Miun/Intervjuer/Aktuell-forskning1/ tycker om de fantastiska aerodynamiska fördelarna med skiva/bromsok isf fälgbroms. Jag lyssnade på honom för några år sedan och han hade väl inte riktigt kommit fram till samma slutsatser/resultat som tillverkarna av aerodynamiska högprofil, ekrar, ramar, keramiska nav etc etc. :) Däremot gjorde sittställning och klädsel de enskilt största aerodynamiska vinsterna. Fast det är ju inte "myschel-tech" på samma sätt.

Mvh

Rattnalle skrev:
> Jensen: Vad skulle skapa aeromässiga "problem" om
> inte oken? Att ta bort fälgbromsarna?

Skivan ur vissa vinklar skulle jag kunna tänka mig. Men visst, oken kommer väll med skapa turbulent. MEN vem ä jag att prata om det. Detta är ju bara min gissning o i vilket fall så lär man ju kunna arbeta runt det. Eller bara inse att vinsten ändå ä större än förlusten, för de vill säga som vill ha det :-)

Jensen skrev:
> Jag menar, jag tvivlar på att det i slutendan är
> SÅ stor fördel att t.ex. ha en aero linjeram.
> Kollar man touren så äre ju inte det som verkar
> avgöra om nån vinner eller inte.

Nja, det verkar åtminstone finnas en cyklist som har fått åka i regnbågströjan pga att han cyklade på Venge istf Tarmac
Mark Cavendish som vann VM 2011 med 1/2-cykellängd, på en Venge, före Matt Goss på en Tarmac.

Jag har skrivit om Tours test i nr 2/2014 av 24 olika ramar tidigare, tex här.
Enl det är skillnaden mellan dem i 45km/h 12W, i de närmare 70(?)km/h som Cavendish höll när han vann borde det vara c:a 45W!
Vem säger nej till en fördel på 45W?

Läs mer om testet i länken ovan, eller här. Bland bilderna som finns där kan man även se skillnaden mellan ramarna,
tex Specialized Venge och Tarmac
7_ee1c35f23a.jpeg

Men läs testet själv, det finns även på engelska, klicka här.

/Håkan

HåkanC, du tror allvarligt att han inte hade vunnit på en Tarmac? speciellt me tanke på att de mest körde på Tarmacen, om jag inte minns fel :D ska man hålla på att dra upp namn, Peter Sagan är ju rätt duktig, märkligt, han kör ju ingen "aero" hoj :D vad jag vill ha sagt, i slutendan äre ändå cyklisten som avgör. Tar du vinster på touren, senaste 5 års VM osv, så kommer det ju rätt snabbt synas att det inte är aero effekten av ramen som avgör.

för oss dödliga blir ju jämförelsen me cavendish löjlig, tror varken du eller jag kommer nära nå 70 km/h i nå annat än utförs :D

Diagram i all ära, men hur mycket skillnad gör Cavs liggpostion på cykeln vs Goss sittdito i sprinten?

NLC skrev:
> Diagram i all ära, men hur mycket skillnad gör
> Cavs liggpostion på cykeln vs Goss sittdito i
> sprinten?

Så länge cyklisterna är ovanför cyklarna är aero-skillnaden mellan ramarna opåverkad.

/Håkan

Men det är väl fortfarande ekipagets totala luftmotstånd som påverkar cyklisten, inte bara ramen? Det inte är mer än bara ramens aeroegenskaper som spelar roll i långa loppet och dessutom ger jag väldigt lite för höftad/extrapolerad data.

Håller helt med Jensen här, om aeroramar är så jävla bra och viktigt varför vinner Sagan ändå?

Varför ska man behöva vänta ända till augusti på de där bromsarna?

För att det inte finns några vettiga PREMIUMramar än som kan hantera dem?

Jag Kom redan på nästa hype.
Hydrauliska trumbromsar inne i navet måste bli nästa grej man måste köpa år 2020, grymma aerodynamiska fördelar...

Och med ett sånt där "kärch?" System som formel 1 har, överför rörelseenergin i ett svänghjul som sen kan nyttjas till accelerationen. År 2030....

..

Senast redigerad av en moderator:
Så ska du inte tänka, detta släpps ju som sagt i höst, och nya cyklar kommer inte ha det förrens nästa år. Och ultegra är fortfarande en väldigt fin grupp

Visst kan vissa aerodynamiska fördelar uppnås när man kan utforma fälgen utan att behöva ta hänsyn till bromsytan men samtidigt bör ni betänka att skivbromsade hjul knappast kan byggas solekrade samt att ekrar antalet allt som oftast behöver vara fler än på traditionella hjul.
Med andra ord lär knappast en skivbromsad hoj ha bättre aerodynamiska egenskaper än en med traditionella bromsar, bäst egenskaper rent aeromässigt lär cyklar med bromsar inbyggda i gafflarna ha.
Andra förmodade nackdelar med skivbromsar är högre vikt, högre pris, mer meckande, medans jag som boende i "platta" Sverige knappast ser några fördelar alls med systemet före de i princip bombsäkra fälgbromsarna (med viss reservation för kolfiberfälgar i väta).

Alltid lika roligt det här. Finväderscyklisterna förstår inte hur någon någonsin kan ha glädje av något som ger fördelar i uselt väder :)

Rattnalle skrev:
> Alltid lika roligt det här. Finväderscyklisterna
> förstår inte hur någon någonsin kan ha glädje
> av något som ger fördelar i uselt väder :)

Har cyklat racer sedan 1995 och aldrig hamnat i en situation där bromskraften i fälgbromsarna inte räckt till.
Tar jag i ordentligt i bromshandtagen låses hjulen i såväl solsken som hällregn.

a.svensson skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Alltid lika roligt det här.
> Finväderscyklisterna
> > förstår inte hur någon någonsin kan ha
> glädje
> > av något som ger fördelar i uselt väder :)
>
>
> Har cyklat racer sedan 1995 och aldrig hamnat i en
> situation där bromskraften i fälgbromsarna inte
> räckt till.
> Tar jag i ordentligt i bromshandtagen låses
> hjulen i såväl solsken som hällregn.

Jag syftar mer på 15cm snö-salt-slask, lervälling och andra mer spännande förhållanden. Rent regn gör ju varken från eller till.

Rattnalle skrev:
> a.svensson skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Rattnalle skrev:
> > ---------------------------------------------------
> > > Alltid lika roligt det här. Finväderscyklisterna
> > > förstår inte hur någon någonsin kan ha glädje
> > > av något som ger fördelar i uselt väder :)
> >
> >
> > Har cyklat racer sedan 1995 och aldrig hamnat i en
> > situation där bromskraften i fälgbromsarna inte
> > räckt till.
> > Tar jag i ordentligt i bromshandtagen låses
> > hjulen i såväl solsken som hällregn.
>
> Jag syftar mer på 15cm snö-salt-slask,
> lervälling och andra mer spännande
> förhållanden. Rent regn gör ju varken från
> eller till.

Meh, det är väl de tillfällen man ska ta fram CX med skivor? Du äter väl inte soppa på en platt tallrik heller?

NLC skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > a.svensson skrev:
> >
> ---
> > > Rattnalle skrev:
> > >
> -
> > > > Alltid lika roligt det här.
> Finväderscyklisterna
> > > > förstår inte hur någon någonsin kan ha
> glädje
> > > > av något som ger fördelar i uselt väder
> :)
> > >
> > >
> > > Har cyklat racer sedan 1995 och aldrig hamnat
> i en
> > > situation där bromskraften i fälgbromsarna
> inte
> > > räckt till.
> > > Tar jag i ordentligt i bromshandtagen låses
> > > hjulen i såväl solsken som hällregn.
> >
> > Jag syftar mer på 15cm snö-salt-slask,
> > lervälling och andra mer spännande
> > förhållanden. Rent regn gör ju varken från
> > eller till.
>
> Meh, det är väl de tillfällen man ska ta fram
> CX med skivor? Du äter väl inte soppa på en
> platt tallrik heller?

Den här gruppen skulle väl passa utmärkt på en CX? Jag sa inget om racercyklar. Bara finväderscyklister :)

Äntligen!

Intressant att det som vanligt finns en hög med folk som aldrig testat men som ändå vet att hydrauliska skivbromsar på racer är meningslöst...

Nämnde de något om ungefärliga priser för bromsar + handtag?

Tillbaka
Topp