[RR] Sierra Nevada, getter, åsnor +ANNAT

jofahjalm

Aktiv medlem
Detta är ett försök till en reseskildring i gonzostil. Delvis motiverad av låg ambitionsnivå, analfabetism, upprepat trauma mot mitt huvud under beskriven resa, spriten och Clark Olofsson.

Någon gång i höstmörket kom jag på att man borde åka till riktiga berg och cykla. För att få till detta skapade jag sällskapet ”Bergscyklister mot nykterism” och bjöd in (läs började tjata på) de bästa cyklisterna jag kände (läs lättlurade stackare). Den utvalda skaran blev slutsligen undertecknad, Karin_P, Fritzflint och wooblie. Med lite tur kan detta bli fyra skildringar av samma händelser som alla är vansinniga, osanna och inte överstämmande med varnadra – så att det blir exakt som i bibeln!

Hårda förhandlingar om destination inleddes med tidigt sikte på alperna. Jag tror att vi ganska fort kom fram till att det vore skönare med en resa som låg tidigt på våren och då skulle det inte funka med alperna. Efter att ha studerat någon form av klimatdata och illa skriva happytrådar kom vi fram till att Sierra Nevada skulle vara något. Ytterligare googlingar tydde på att Ciclo Montana erbjöd sådana resor i ett smidigt paket och att dom har en bisarrt ful hemsida gör bara saken bättre.

Jaja, nu hoppar vi direkt in i resan. Jag, Karin_P och Fritzflint var förtrupp och åkte en lördag. Självklart korkade vi upp redan på flygplatsen:
flyg.jpg

För övrigt världen minst smickrande bild på Fritzflint - så kan det gå!

Vi blev upplockade på flygplatsen av någon form av spanjor och körda upp i bergen till en liten by vid namn Fondales. Där inkvarterades vi i en lägenhet ovanpå ett ånsegarage. Även efter en dryg vecka slutar inte spontana åsneskrik vara hysteriskt roliga. Vi fick också en middag som serverades med en lustigt matchad alkoholhaltig måltidsdryck, vilket sedan också ett återkommande tema under resan.

Sedan började det där cyklandet. Det var jättemycket cykla. Alla dagar förutom första dagen åkte man också minibuss med cykeln upp på saker, men ofta behövde man också trampa cykeln upp för saker. Det var jättebrant hela tiden, uppåt och nedåt. Hela tiden. Och jättejobbigt. Och jättefarligt. Men jättetufft. Eftersom majoriteten av oss som åkte inte hade erfarenhet av att cykla i berg hade vi valt Ciclo Montana delvis för att det var AM, där man även skulle cykla uppför, och att dom på hemsidan bara rekommenderade en heldämpad cykel med skivbromsar, men annars sa att helstelt var ok. Det visade sig vara en lika poetisk omskrivning som denna RR. Dödsångesten var total och konstant. Det var sjukt många stup till för att avsluta sitt liv genom, 1000 höjdmeter att förlora genom tokbranta stigar byggda helt av babyheads, switchbacks som man inte klarade att cykla, switchbacks man vurpade i, switchbacks man bangade och någon switchback man klarade.

brant.jpg

exponerat.jpg

hikeabike.jpg

karinnemisis.jpg

karinwheeli.jpg

karinstig.jpg

tltt.jpg

Generellt bjöds det på någon form av spritlunch med tillhörande mat till vår förtjusning. Ofta fick man snuskigt dåligt rödtjust med läsk, vilket gjorde det rätt likt att gå om gymnasiet. Karin åt tortilla de patata varje dag - fortfarande oklart varför. Det konstanta katatoniska tillståndet av utmattning gjorde att allt smakade underbart, speciellt bisarrt korvbröd fyllt med chokad.

Sedan anlände wooblie och i pennalistiskt anda skickade jag honom ned för värsta dödsbranten direkt. Sedan var han redo att åka hem. Tack och lov är han ett smygsvetto och ett löfte om att han skulle få cykla skitmycket grusväg uppåt i 30 gradig värme fick honom åter på gått mod. Han var såhär nöjd resten under resan:

johannjuter.jpg

Jag och Fritzflint kom på bästa tjuvknepet för att cykla bättre – shuttlebärs!

shuttlel.jpg

Getter! Sierra Nevada och fullständigt lysande getter. Den bästa geten under resan var cafegeten:

cafeget1.jpg

cafeget2.jpg

Cafegeten kom tillsammans med någon slags Mad Max-hippie som strök runt på de karga bergen klädd i skinnjacka och jeans tillsammans med sin hund och sin get. Han var för konstig för att leva, men för ovanlig för att dö. Shine on you crazy diamond!

getman.jpg

Ja, om du undrar så har Sierra Nevada getgraffiti.

getgraffiti.jpg

Annars så punkade vi en massa och körde sönder massor av våra saker (förutom Karin_P som körde sönder Jsmackos saker istället - well played Karin_P!). Jag körde sönder min reverb stolpe, min frambroms, mitt växelreglage, en växelvajer, min bakväxel, min bakdäck, mina bromsbelägg och min självkänsla.

wictorpump.jpg

fritzpunka.jpg

Andra nämnvärda intryck är att man kan laga hus med tejp sönder om alperna.

lagathus.jpg

På tal om något hel annat så var det lite oroligt en morgon då en åsna hade blockerat tillgången till vatten. Eftersom det var oklart om man ska passera framför åsnan (för att bli biten) eller bakom åsnan (för att bli sparkad) så kom jag, Fritzflint och wooblie fram till att det vore bäst om Karin förhandlade vattenrättigheter med åsnan då hon tydligen har varit någon form av hästtjej eller något.

karinsna.jpg

För övrigt så klär sig Karin_P ganska udda.

Fritzflint handlar som den stjärna han är, Karins handlade vill vi inte kännas vid.

fredrikhandalr.jpg

Sedan typ cykla vi mer och blev jättetrötta. Sen åkte vi hem.
Om man ska tänka på något till nästa gång så är det att ha 2ply-däck. Som det går att läsa ovan var allt perfekt och Ciclo Montana rekommenderas varmt.

RR i världsklass. Den var så bra att jag helt glömde bort hur gärna jag vill göra samma resa själv. Det kom jag på nu.
Skopåse!

kaxe: Haha, tack.

glitch: Jo, jag tyckte det var grymt. Marco som håller i det var grymt trevlig och de andra guiderna var bra. Jag tror vi betalade runt 5500kr/pers (?) för 9 dagar, 8 cyklingsdagar. Då var det halvpension, boende, transfer och guidning i priset. Förutom det gick det extremt lite pengar under hela resan. Jag tror jag gjorde av runt 80 euro allt som allt utöver det som ingick. Det finns en massa andra företag som bedriver liknande verksamhet som jag inte har testat. Några erbjöd billigare priser, men hade inte lika positiva omdömen på forum när man googlar det. Om jag återvänder skulle jag välja Ciclo Montana igen före jag testar något nytt. Marco erbjuder också resor till Marocko och Atlasbergen (två dagars donkley uplift inkluderad!) vilket jag är sugen på i framtiden.

Det var ju hur jobbigt som helst. Jättejättejobbigt. Först skulle man upp, och det var jobbigt. Och sen skulle man ner, och det var ännu jobbigare. Och gjorde ont. På dag sju hade jag en hel palett med blåmärken på benen, från lila till grönt (fast den bilden är censurerad).

Men ballt var det, riktigt ballt. Fast jobbigt.

Sorry Jsmacko, jag pangade lite ekrar och tappade en blå plupp. Av bromsbeläggen finns noll och intet kvar. Men nu är hjulet riktat och en efterlysning ligger ute efter pluppen. Tänkte att den stackars cykeln skulle få lite pampering. Det fick till följd att jag fick skrubba mig själv och hela badrummet med diskmedel (eller vänta, badrummet har jag ju inte skrubbat ännu), men cykeln blev fin.
IMG_0972.jpg

IMG_0973.jpg

(obs obs! inget avfettningsmedel o olja i avloppet, proppen i)

Vad gäller åsnan var det hur lätt som helst att prata snällt med den, klia den lite på mulen och komma överens om att låta mig passera bakom rumpan på den för att hämta det livsviktiga vattnet. För att brygga beck på åsnedynga. Eller var det kaffe… nä, det var inte kaffe. Och på tal om livsmedel, tortilla de patatas ger starka ben. Så det så. Vem var det som fick knuffa upp vem till lunchen i Órgiva efter de där fem hundra switch-backarna? Va? Va? Och dessutom balanserar potatisarna rödtjut med sockerdricka alldeles utmärkt.

En tjej som tvättar hoj i badrummet! Helt underbart att se!

Detta material kommer garanterat att användas i många familjetvister!!

Tack Karin_p !

Jörgen_A skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt! Men vem behöver egentligen frambroms där?

Inte Karin_P iaf. Karin_P lär ha mycket svårt med vad som är höger och vad som är vänster. Hon har också problem med vilken broms som är fram och vilken broms som är bak. Vi som trodde att det var viktigt med vad som var vad försökte att hjälpa henne....

karinbroms.jpg

Annars så när jag kraschade min frambroms så kom det en trevlig engelsman och tog min cykel och körde den ner för berget eftersom det inte var säkert nog att låta mig (även känd som sir crash-a-lot) att köra ner utan frambroms. Jag blev lämnad med hans cykel, vilket hade sjukt kopplade bromsar då han var var något bakvänt land. Min tillfälliga insikt i att vara Karin_P tyder trots allt på att man bör veta vilken broms som är vilken, oavsett vad Karin_P säger och oavsett hur sällan hon kraschar.

Efter fem hundra switch backs hade jag faktiskt någon sorts koll på vad som var vad, även efter att underarmsgrafittin svettats bort. Men efter en tur på bakoframvända räsern igår är jag inte lika säker längre.

Härlig RR! Ser ut som ni har haft hur trevligt som helst. Nära döden stiga stigar, lösa stenar, punkor. Känner igen "the impossible turn". Vi körde också där och droppade vi ner i Busqintar. Härlig stiga med många möjligheter till lek.
Ciclo Montana skulle kanske varit ett alternativ till Pure Mountain för att testa nya stigar i området, men ni verkade ha saknat Land Rover shuttle för de lata och fri öl. ;)

Jag kollade på Pure Mountains också innan vi bokade (eftersom dom erbjöd fri öl). Hur nöjda är ni med er resa och vad fick ni pynta? Eftersom ölen kostade ca 1.50 € / litern och min dåliga karaktär och min snålhet säkert skulle kunna få mig att dricka bort cykeldagar när jag ska försöka dricka mig till vinst på all-inklusive-alternativet så väger det trots allt inte så tungt...

kaxe skrev:
> Årets bästa , tummen upp

+1

Störtskön RR! Well done!

Jaha, det är ni alltså! Var där veckan innan och Mark och Jacky pratade om en bunt svenskar som skulle komma veckan efter oss. Vi klarade hela veckan utan tekniska missöden, inte ens en punka! Tackar Stans för det... Visst är det trevligt ställe och Ciclo Montana kan klart rekommenderas. Trevlig RR och extrakul att känna igen ställena!

Ah, vi hörde att ni hade varit på plats innan oss. Jag och Fritzflint körde slanglöst, men vi punkade fortfarande en del. Efter att jag genomslagspunkade första gången började jag köra högre tryck vilket funkade förvånandsvärt då det var så torrt, men man studsar runt en del. Nästa gång jag ska göra något liknande blir det någon biffdäck.

Härlig RR , säg till mig nästa gång så följer jag med :)
Nu blev jag ännu gladare att jag bokade sierra nevada i år igen, längtar!

jofahjalm skrev:
> Jag kollade på Pure Mountains också innan vi
> bokade (eftersom dom erbjöd fri öl). Hur nöjda
> är ni med er resa och vad fick ni pynta? Eftersom
> ölen kostade ca 1.50 € / litern och min dåliga
> karaktär och min snålhet säkert skulle kunna
> få mig att dricka bort cykeldagar när jag ska
> försöka dricka mig till vinst på
> all-inklusive-alternativet så väger det trots
> allt inte så tungt...

Jag har för mig vi betalade runt 6700:- för en vecka all inclusive. Med andra ord får du dricka ca 10 liter öl om dagen för att räkna ihop det.

Trots det är dyrare så hade jag inte tvekat att åka dit igen. Riktigt bra arrangerat där man får fika och lunch utkört på stigen samt att man har land rover support i stort sett hela tiden. Vilket gör att man kan hoppa över en del klättringar. Man behöver inte tänka på något annat än äta, sova och cykla då allt annat är fixat. Har även åkt med Switch-backs där får man fixa allt själv. Man bor i en lägenhet med ett litet kök, där de fyllt kylen med frukostmat. När det tar slut får man fixa nytt själv. Lunch och middag får man skaffa på egen hand. Det är inte dåligt bara att man det är lite mer meck.

Fantastisk RR. Jag anade nog att detta skrivande fanns inom dig redan då du frågade om att falla happykorrekt på en kompis. :-) Skriv gärna fler, det är sånt här som gör Happy till en kvalitetsprodukt.

Helt briljant RR! Ni verkar haft det oförskämt bra, som man ofta har i goda vänners lag i närheten av större kullar och med fri tillgång till alkohol på lunchen. :)

Intygar att det var mycket trevligt, även om jag hellre hade kört med lite flackare gaffelvinkel nerför dödsbranterna. Fascinerande att se ett gäng avslappnade engelsmän glida igenom alla ställen vi harvade och vurpade oss fram igenom (med visst undantag för Fritzflint som tjuvtränat sig teknisk) som om det vore grusväg. Och varje gång vi tog sönder något på våra hojar (mycket grejer) så lyckades de fixa det genom att bryta, bända och pussla ihop mha buntband och silvertejp.

Det riktiga smygsvettot är egentligen jofahjalm som knäckte mig på förmiddagen som inleddes med 1000 höjdmeter klättring med 20 graders lutning.

Tillbaka
Topp