• Hur långt är det rimligt att cykelpendla?

Av:
    plar
    Hej!

Håller på att leta hus och närheten mellan hus och arbete är ju en kostnadsfråga, iaf där jag bor. Jag undrar därför vad ni tror är rimligt att cykelpendla varje dag (skippar om det är full snöstorm ute kanske) Jag är en relativt van cyklist, har kört racer många år, men man ska ju orka pendla varje dag, ha energi till annat, barn, annan träning etc. Min gissning är runt 1 mil, enkel väg.
    Vad säger era erfarenheter?
  • Re: Hur långt är det rimligt att cykelpendla?

Av:
    zodah
    VI hade en tråd om det här tidigare. Finns de som pendlar 30 km enkel väg. Min egen gräns är ca 20 km och då har jag pendlingen som träning så långt det går. 20 km i väldigt lugnt tempo är lätt men tar tid.

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Av:
    Aron
    Någonstans kring en timmes cykling vaje vag verkar vara en magisk gräns om man har duschmöjligheter.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Snuten
    Hur lång är en pinne?
    Nä allvarligt talat, det finns kanske allmängiltiga gränser, men variablerna är ganska många. En viktig fråga är hur pass fysiskt krävande ditt jobb är. Jag kör en mil enkel nu och önskar inte att det skulle vara längre. I så fall skulle restiden bli för lång och jag skull vara ännu tröttare på kvällen. Har jag överskottstid och energi någon gång kan jag ju alltid ta en omväg.

-------------------------------------------------
    Internet är, liksom mountainbikes, en fluga.

Av:
    kokodrill
    Jag kör 3.7 mil enkel ,två dagar i veckan. På vägen hem brukar jag köra en omväg så det blir ca 5 mil. Avståndet funkar eftersom min fru hämtart/lämnar på dagis dom två dagarna. Jag tycker avståndet är okej. Jag hade hellre haft ca 2 mil istället och cyklat varje dag.

Av:
    Fjärdebrunn
    Beror på sträckans karaktär och hur fort du kör också. Får du landsvägstrampa i fred eller ska det rejsas mellan rödljusen?

När jag pendlade 2,7 mil enkel var det väl tufft att cykla alla dagar i veckan. Då behöver iaf jag 1-2 vilodagar. Speciellt om jag även vill cykla på helgen.

Kommer börja pendla ca 1,6 mil enkel fr Nacka till Vasastan i Stockholm. Får se hur det går.

Av:
    BOFH
    1 mil är väl inget för en van cyklist.
    Jag har förvisso inga barn att ta hand om, men där jag bor är trafiksituationen sådan att man inte tjänar på att åka andra färdsätt. Duschen på jobbet inräknat. Är dock kontorsråtta utan fysiskt krävande arbete.

Av:
    sebagge
    Jag cyklade till ett av mina konsultuppdrag för några år sedan. Då cyklade jag vanligtvis 7 km på morgonen, och 37 km på kvällen. Då cyklade jag 3-4 dagar i veckan. Det var ungefär där min gräns låg.

De senaste åren har jag haft 13 mils cykelväg till jobbet, och det är för långt för att cykla annat än någon enstaka gång om året.

I höst börjar jag på ett nytt jobb dit jag har 34 km. Siktar på 2 eller 3 dagar i veckan för att hinna med att lämna och hämta på dagis/fritidsaktiviteter.

Av:
    frause
    En tumregel är väl max en timme (enkel väg) oavsett färdsätt. Över en timme börjar det bli jobbigt oavsett om man åker bil eller går.

Av:
    Felde
    har 1,4 mil enkel väg.
    Har som mål att pendla 5 dagar i veckan nu under fint väder, dels för hälsa, dels för att slippa pendeltåg. I mitt fall blir det hugget som stucket tidsmässigt, lite längre med cyklingen eftersom jag måste ducha på jobbet.

Det fungerar, men jag känner mig sliten. Dock är jag ett dåligt tränat exemplar av cyklist ;)

Av:
    stefan
    Jag har 16 km från Stockholmsförort in till jobbet. Kör helstel 26" sunkig mtb med väskor på cykelvägar och i trafik. Allt som allt vid måttlig fart inkl ombyte ligger detta på ca 50-60 min. Kollektivtrafik eller bil ligger i rusningstid normalt på 55-70 min. Visst kan man vara småseg i benen efter en vecka men man vänjer sig. Planeringen runt omkring däremot kan ibland vara lite meckig så att allt funkar med kläder och andra prylar.
    Stefan

Av:
    sebagge
    sebagge skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Jag cyklade till ett av mina konsultuppdrag för
    > några år sedan. Då cyklade jag vanligtvis 7 km
    > på morgonen, och 37 km på kvällen. Då cyklade
    > jag 3-4 dagar i veckan. Det var ungefär där min
    > gräns låg.
    >
    > De senaste åren har jag haft 13 mils cykelväg
    > till jobbet, och det är för långt för att
    > cykla annat än någon enstaka gång om året.
    >
    >
    > I höst börjar jag på ett nytt jobb dit jag har
    > 34 km. Siktar på 2 eller 3 dagar i veckan för
    > att hinna med att lämna och hämta på
    > dagis/fritidsaktiviteter.

En liten reflektion: Cykla "långt" (>1 timme) till jobbet ett par dagar i veckan => Behovet av träning på kvällen minskar (för mig).

Om alternativet är att ta bilen eller tåget (som tar nästan lika lång tid), så är cykling ett kostnads-, tids- och hälsoeffektivt sätt att ta sig till jobbet.

Av:
    Luke
    Allt under timmen funkar väl?
    Jag har 28 km enkel väg och den del av året jag kör det på mindre än 60 minuter försöker jag cykla minst två dagar i veckan (behöver bil andra dagar pga jobbärenden). Den här veckan kör jag fyra dagar och det går bra det med..
    Rent tidsmässigt är cykeldagarna effektivare än bildagarna. Jag är snabb på morgonen, hoppar bara i cykelkläderna och drar. Snabbdusch på jobbet och frukost framför datorn.
    En bildag äter jag frukost hemma, lallar med barnen, duschar, rakar mig, stryker skjorta, lyssnar på radion... och så vidare.

Av:
    mzi
    Jag tror min smärtgräns skulle gå vid en timmes pendling också. En mil är inte så farligt, det klarar man ju på strax över 20 minuter, typ lika länge som en vanlig pendling med kollektivtrafik. När jag bodde i Bromma så snittade jag på lite över nio minuter till tunnelbanan (promenad och väntetid), arton minuter till T-Centralen och fem minuter till jobbet (totalt 32 min). På cykel tog samma sträcka 23 minuter (ganska exakt en mil). Sedan duschade jag på jobbet istället för hemma, så det tar ingen extra tid.

Men kontentan är att ta sig till och från kollektivtrafiken är ofta en tidstjuv det med.

--
    För övrigt anser jag att Bang borde byta tillbaks till Bang.

Av:
    stef
    Har 37km enkel och de var för långt, körde 3-4 dagar i veckan förr, men skador och sjukdom och hämta på dagis gör att de blir många uppehåll, sen orkade jag inte träna hårt på de vanliga passen utan jag var halvsliten hela tiden.
    Dock tar de samma tid som att åka pendel, så har börjat snickra på en eldriven variant.

Tror 1 timme eller 20 - 25km enkel är lagom som max om man ska köra hela året

Av:
    bsandborgh
    Det där med "max en timme" är en ganska bra tumregel men det är en väldig skillnad på tidsåtgång sommar resp. vinter.
    Min väckarklocka ringer samma tid varje arbetsdag året om men beroende på årstid diffar det 15-20 minuter innan jag sitter i kontorsstolen med kaffemuggen i näven. Påklädning och avklädning av alla klädet + skoöverdrag + långsammare cykling tar tid! Jag har drygt 18 km till jobbet.

Av:
    Rattnalle
    Jag har för mig att jag hört 40-45min som någon sorts magisk gräns för när pendlandet börjar påverka livskvaliteten negativt. Det låter väldigt rimligt i min värld.

En mil borde verkligen inte vara något problem. Jag har 7km nu. Jag cyklar alltid och kan jag inte cykla är jag för sjuk för att träffa folk ändå. Jag har inga som helst problem med energin till övrig träning, snarare är det så att jag känner mig tröttare när jag haft tentapluggveckor och liknande som gjort att jag inte behövt cykla hemifrån.

Sommarens experiment är 25km fem dagar i veckan i mån av tid. Får se hur det går. Men då blir det lycrapendling :)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Annahojt
    Jag har en mil och det funkar alldeles utmärkt. Går ungefär på ett ut med buss och spårvagn om jag räknar in duschen på jobbet. Dock tar det lite längre tid på vintern med alla lager kläder som ska på och av.

Av:
    JohanSkane
    Jag har precis 9,5 km enkel väg till mitt jobb, alltså 19 km varje "dag", jag jobbar natt men principen är ju densamma.

Hamnar mellan 20-24 minuter enkel väg beroende på hur vindarna ligger på. Är en helt ok sträcka, pendlar året runt och utöver denna pendling lägger jag några timmar på racern/vecka, hamnar totalt på 300-350 km/vecka.

Som många har sagt, såpass korta sträckor är ju inga problem, hade jag haft längre, t.ex. 30-35 km enkel väg, så hade jag nog antingen cyklat färre dagar/vecka eller dragit ner på fritidscyklingen.

Är väldigt skönt att slippa ta bilen, skulle jag ta bilen så antingen får jag köra i normal tid och hamna i rusningstrafiken vilket gör att det skulle ta mig närmare 30 minuter att köra sträckan (normal tid 11-13 minuter) eller köra väldigt mycket tidigare än vad jag behöver om jag cyklar.

Av:
    Miss Lycka
    En mil är ju ingen sträcka att pendla ens om vintern. Tre mil är däremot mer av en utmaning i ur&skur.

Via est vita!

Av:
    mzi
    Men ni som räknar in dusch på jobbet i pendlingtiden, duschar inte ni annars? Jag har bara flyttat duschen från innan jag stänger dörren hemma till efter. Tidsåtgången är precis den samma. Endera: dusch -> tunnelbana eller cykel -> dusch.

--

Av:
    sebagge
    mzi skrev:
    > Men ni som räknar in dusch på jobbet i
    > pendlingtiden, duschar inte ni annars?

Om jag inte tränar/cykelpendlar brukar jag duscha som högst varannan dag.

Av:
    nikasp
    Mina 9 km tar mellan 19-50 minuter beroende på rödljus, snö, halt, form osv. När det är barmark känner jag ofta att det är för kort men på vintern helt lagom. Det är sällan jag känner att det är en pina men ibland är det opraktiskt när man ska handla på vägen hem osv. Jag tränar (innebandy och militärträning) minst tre dagar i veckan utöver cyklingen och ibland känner jag mig sliten i benen jämt. Särskilt när man börjar cykla MTB nån kväll och på helgerna också. Skulle inte vilja ha över 15 km som jag känner nu för året-runt-pendling för med mycket snö blir det jobbigt och tar lång tid.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2014-05-23 09:43 av nikasp.

Av:
    Lajf
    Jag har 18 km enkel resa som tar ca 1h på en hybrid och det är nog där gränsen går för mig i alla fall. Annars hade jag inte orkat varje dag.

Av:
    Annahojt
    mzi skrev:
    > Men ni som räknar in dusch på jobbet i
    > pendlingtiden, duschar inte ni annars? Jag har
    > bara flyttat duschen från innan jag stänger
    > dörren hemma till efter. Tidsåtgången är
    > precis den samma. Endera: dusch -> tunnelbana
    > eller cykel -> dusch.

Nä cyklar jag inte så duchar jag på kvällen.

Av:
    AxelSthlm
    Har 15 km enkel och tycker det är helt perfekt, hade 25 km förut och det tog alldeles för lång tid.

Av:
    Ramsne
    Jag har en mil och tycker det är en perfekt längd. Tar man det lite lugnare behöver man inte bli sliten alls.

Av:
    Scale60
    Jag tror pendlingstiden är en faktor iallafall för mig. Klockan 17:00-17:30 när jag är trött och hungrig så känns 20-30 minuter cykeltid ganska överkomligt, skulle det ta längre tid så skulle jag nog ta bilen ganska ofta.

Av:
    Tigaz
    Har 2,8 mil som tar 55 min på racer 58 för mtb. Kör max 3 ggr vecka då jag är pappaledig skulle aldrig cykla fler gånger, man blir liksom ett vrak. Dock är jag tvungen att gå upp 04:10 :(

Svettas & må bra! www.tigerbloggen.com Träning och familjeliv!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2014-05-23 11:03 av Tigaz.

Av:
    tinkerbell
    Har en mil till jobb och cyklar för sällan. För mig är det inga problem att cykla 5 dagar i veckan, då min mil tar 20-23 minuter beroende på väder och dagsform, men då behöver jag duscha när jag kommer till jobb. Är det fint väder och jag inte har någon tid att passa efter jobb tar jag ibland en liten omväg så att sträckan blir 2-2,5 mil hem.

För 15 år sedan pendlade jag något längre, ca 15 mil i veckan utan omvägar och det var tidvis rätt slitigt, men det berodde mer på dumma tider (tvåskift har den egenheten). Då cyklade jag också året om oavsett väder, eftersom jag saknade bil och det fanns inga kommunala färdmedel som gick när jag jobbade. Det värsta var när man fick leda cykeln genom snödrivor halva vägen då cykelvägen inte plogades.

Av:
    nikasp
    Man kan ju ha en massa trafik eller annat på vägen som ställer till det. Nu är jag rödljusglidare själv men mina sista 2 km har rödljus efter nästan varenda kvarter så om jag ska vara helt laglig så får jag lägga på 5-10 minuter. Om jag tokkör och kör en del mot rött så är 19 min min bästa tid på 9 km med en 17,5 kg tunga hybrid på över 300 cyklingar (drömmer om en lätt CX nu). När jag började var 27-28 minuter en bra tid.

Tigaz skrev:
    > Inte för att vara elak, men har du skrivit fel?
    > Eller är det jävligt mycket uppför?

Av:
    Kristoffer R
    Jag har 18km och kör sporadiskt men har kört regelbundet i perioder. Det är många stigningar, flera av dem antingen branta eller långa och väldigt ofta är det sned motvind hem (sydvästvind är standard på västkusten) så det är sällan det går "lätt". 10km hade jag inte haft problem med, 15km om det varit mer platt. Jag cyklar och duschar på samma tid som det tar med buss/spårvagn, det tar en timme totalt, i det valet tar jag mycket hellre cykel. Med bil tar det 25-35 min beroende på trafik.

Guidar gärna! GBG Sandsjöbacka från Sisjön och söderut, MTB eller CX. PM eller se tele i profilen! :)

Av:
    JMT
    Mycket beror ju på trafiken, har man landsväg/tom cyckelbana med bra sikt större delen av vägen kan man ju ofta hålla runt 30 km/h. Så fort det börjar bli mycket korsningar, trafikljus m.m. måste man ju sakta ned rejält om man inte ska ta stora risker.
    Stor skilnad mellan vinter och resten av åeret också. Innan jag flyttade körde jag ca 30 km T/R men om jag valde kortaste vägen så gick det att komma undan med ca 20 km T/R. Den längre vägen var jag ganska omotiverad att köra på vintern även om det gick.

Av:
    Irons
    Två mil enkel väg funkar bra, kan i bland åka lite mer 2.5 -4 mil, men ja det blir inte dagligen :D

Av:
    K ristian
    Jag har 17km enkel väg. Tycker det är ganska lagom. Dock blir jag lite sliten ibland även om jag tänker att jag ska ta det lungt. Har några backar och ibland får jag kämpa i vinden.

Personligen skulle jag aldrig orka cykla varje dag om jag vill orka med att cykla efter jobbet eller på helgen. 3 ggr/vecka är max för mig. Trots det längtar jag efter cyklen de dagarna jag åker kommunalt.

Av:
    sebagge
    Vågar jag cykla på ett par Vittoria Voyager Hyper (32mm), eller är det för stor skillnad i rull- och luftmotstånd jämfört med Conti 4000s (23mm)? Hur stor är skillnaden? Rullmotståndet på Hyper Voyager sägs ju vara lågt för att vara 32mm, men hur är det om man jämför med 23mm Conti 4000s?

Har också en ny sadel (Brooks Swift), som jag bara kommer att ha rullat lite över 30 mil på totalt. Hade ni vågat?

Av:
    mzi
    Nej. Utan Conti eller Spesch Romin så går det inte att pendla.

--

Av:
    Nitur
    Jag har 25km enkelväg lite backigt och genom Stockholm. det tar ca 1 timme större delen av året och ca 1,15min vintertid. Kör 4-5dgr i veckan.
    Det som för mig har varit viktigast för att orka hela veckan är att äta något när jag kommer till kontoret och direkt när jag kommer hem. Missar jag det, går jag i princip in i väggen direkt och blir trött, omotiverad och orkeslös.

Av:
    Tigaz
    Grejjen med mitt pendlande är ju tiden.. Måste ju gå upp kl 04:10 och det tär på kroppen tycker jag. Visst är benen trötta men huvet är ju inte med för fem öre på onsd eftermiddag när man kommer hem med 18 mil i benen.

Svettas & må bra! www.tigerbloggen.com Träning och familjeliv!

Av:
    copytag
    Har cykelpendlat i några veckor nu. Har 30km enkel. Mitt rekord är 1h. Men standard är 1h 10min. Just nu orkar jag cykla 2-3 ggr per vecka. Visst det tar tid, men det är först på hemvägen man verkligen vinner tid om man skulle ta bilen. På morgonen sitter jag 8ftast i kö med bilen. Hata köer!

det positiva är att man får mycket träning "gratis" av det, men får jag inte snabbt i mig någon mat så gör du bäst att hålla dig borta :D

Av:
    Annie74
    Det beror ju på om du har lämning/hämtning av barn, vilket jobb du har, funkar det med ev resor i jobbet och kundbesök?

Jag började cykelpendla till jobbet förra året. Jag har 1,5 mil enkel väg. Det är lagom för mig som nybörjare. Vissa dagar funkade inte beroende på möten, kundbesök etc men jag var glad för de dagar som funkade.

Just i år har jag längre till jobbet och pendlar tyvärr inte för jag måste genom hela stan (Sthlm) och jag är rädd om livhanken ;) + andra faktorer.

Vad som är lagom långt avstånd i km och tid är nog högst personligt :)

Av:
    Scale60
    Annie74 skrev:
    > Det beror ju på om du har lämning/hämtning av
    > barn, vilket jobb du har, funkar det med ev resor
    > i jobbet och kundbesök?
    >
    > Jag började cykelpendla till jobbet förra året.
    > Jag har 1,5 mil enkel väg. Det är lagom för mig
    > som nybörjare. Vissa dagar funkade inte beroende
    > på möten, kundbesök etc men jag var glad för
    > de dagar som funkade.
    >
    > Just i år har jag längre till jobbet och pendlar
    > tyvärr inte för jag måste genom hela stan
    > (Sthlm) och jag är rädd om livhanken ;) + andra
    > faktorer.
    >
    > Vad som är lagom långt avstånd i km och tid är
    > nog högst personligt :)

Klart intressant, jag som bor i cykelpendlarnas paradis Umeå eftersom det finns cykelvägar överallt men läser jag mellan raderna så är det tiden som är den begränsande faktorn, tar det mer än 30 minuter så är det enklare att ta bilen.

Av:
    qma
    Jag har 15-16 km enkel resa från utkanten av Nacka till Hornstull, 4 dagar i veckan.
    Har cyklat t/r till jobbet varje arbetsdag i nästan ett år nu.

Det känns helt idealt för mig just nu. Jag cyklar alltid på en stel 29a med feta däck (vikt 13.2 kg).
    Tar inte tid men det verkar typiskt ta mig strax under 45 min. Eftersom cykeln inte är så aerodynamisk så gör vindriktningen jättemycket.

Cyklar jag hårt så blir det bra träning som jag känner dan efter. Cyklar jag stenhårt så kan jag behöva en vilodag. Det ju att cykla sakta också men jag har inte provat. :)

Det krävs väl lite dedikation, och kanske skulle det inte gå bra ihop med barnfamilj och sånt.
    Som ungkarl med egen bostad är det bara HTFU och utrustning som behövs.

Av:
    Bengt-re
    Scale60 skrev:
    > Annie74 skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > > Det beror ju på om du har lämning/hämtning
    > av
    > > barn, vilket jobb du har, funkar det med ev
    > resor
    > > i jobbet och kundbesök?
    > >
    > > Jag började cykelpendla till jobbet förra
    > året.
    > > Jag har 1,5 mil enkel väg. Det är lagom för
    > mig
    > > som nybörjare. Vissa dagar funkade inte
    > beroende
    > > på möten, kundbesök etc men jag var glad
    > för
    > > de dagar som funkade.
    > >
    > > Just i år har jag längre till jobbet och
    > pendlar
    > > tyvärr inte för jag måste genom hela stan
    > > (Sthlm) och jag är rädd om livhanken ;) +
    > andra
    > > faktorer.
    > >
    > > Vad som är lagom långt avstånd i km och tid
    > är
    > > nog högst personligt :)
    >
    > Klart intressant, jag som bor i cykelpendlarnas
    > paradis Umeå eftersom det finns cykelvägar
    > överallt men läser jag mellan raderna så är
    > det tiden som är den begränsande faktorn, tar
    > det mer än 30 minuter så är det enklare att ta
    > bilen.

Allt beror ju på. Jag har 41 km enkel och pendlar på en tung ht29. Går det också, men inte gärna fler än två dagar i veckan. Övriga dager blir det bilen.

Av:
    fphotography
    frause skrev:
    > En tumregel är väl max en timme (enkel väg)
    > oavsett färdsätt. Över en timme börjar det bli
    > jobbigt oavsett om man åker bil eller går.

+1

/F

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ