[RR] Supertramp och Stuvstaix cyklar på Rhodos

Supertramp

Aktiv medlem
Supertramp och Stuvstaix (Oscar) har varit på familjesemester en vecka på Rhodos. Och för säkerhets skull såg vi till att packa ner cykelkläder och skor ifall det kanske skulle finnas tid och möjlighet att hyra cykel. Och det fanns det, med tre fina (men för Oscar pga en liten vurpa rätt smärtsamma) cykeldagar som följd! Nedan en början till liten RR (Oscar har fler bilder och får ta över där jag slutar):

Väl på plats på Rhodos lyckades vi hos våra respektive förhandla oss till tre halvdagars cykling. Rhodos verkade bara ha en cykelbutik för racercyklar, men enligt hemsidan skulle det finnas både kolfiberramar och Campa Record att hyra. Det fanns dock inga prislistor, och bokning gjordes genom att skicka en förfrågan via email. Nåja, det är ju lite av lågsäsong så de har säkert nåt inne tänkte vi och tog taxi till butiken på vinst och förlust. När vi väl var där så förklarade först butiksägaren att han tyvärr inte hade något ledigt förrän om tre dagar. Kanske trodde han att vi var kräsna, för när han till slut frågade om det gick bra med aluminiumcyklar så hade han helt plötsligt cyklar. Till Oscar (som har längd typ Bigmollo) plockade han fram en splitter ny Bianchi av modell ”Hydro Bianca Dama”:

DAMABIANCA.jpg

Eftersom Oscars lår knappast är av dammodell (MTB-Tokan möljighvis undantaget) så kunde man inte undgå att fråga sig om ”damcykeln” verkligen skulle hålla? Men det gjorde den.

Oscarlegs.jpg

Själv fick jag en alu-cykel av något grekiskt märke med enklare Campa-grupp (butiken verkade genomgående köra Campa) och 39-25 som lättaste växel vilket visade sig vara fullt tillräckligt i stigmingarna (även om Oscars damcykel däremot naturligtvis hade både Compact-bev och en kassett där största drevet hade en omkrets typ average midjemått hos gästerna på hotellets All-Inclusive-restaurang). Vi var båda nöjda med cyklarna, förutom att framväxlarna var lite dåligt justerade och att kedjan gärna hoppade av när på båda cyklarna när man växlade fram.

Första dagen var planen att ta oss hem till hotellet från Rhodos stad, via Rhodos bäst rate:ade restaurang (enligt någon sån där rating-site som Oscar hade kollat upp) som låg lite högt en bit inåt landet. Som hjälp att hitta hade vi Oscars ”padda” med några halvsopiga offline-kartor. Snirkliga vägar antog vi var bra cykelvägar och vi tog ut en lämplig rutt. Efter att ha irrat oss ut ur Rhodos stad så hittade vi den snirkliga landsvägen som ledde söderut. Rätt snart kom första nedförslutet, och Oscar attackerade förstås och i vad jag tror var tredje kurvan, en hårnål i vänstersväng, så fick Oscar släpp och for i backen! Oscar svor över däckens usla kvalitet och jag fick en utförlig förklaring varför man inte ska ha färgat gummi i slitbanan. Men det visade sig en kilometer senare att Oscars cykel hade punktering på bakhjulet, och det var antagligen orsaken till att han förlorade greppet i kurvan.

Oscar var rejält uppskrapade på axeln. Själv skulle jag inte kunna få ett så stort sår eftersom jag min spensliga överkropp inte har tillräckligt många kvadratdecimeter hud på ryggen… Vi letade upp ett apotek i närmaste ägt av en vänlig skäggig grek som pysslade om Oscar och gav honom sprayer som enligt Oscar var typ totalförbjudna i Sverige. Jag tog ett kort med Oscars padda på såret som Oscar kanske kan ladda upp. Ingen vacker syn... Vi passade på att göra en invägning också på apotekets våg och jag räknade ut att om jag med min längd skulle ha Oscars BMI så skulle jag väga märmare 100kg (utan att han på något sätt skulle ha mer fett på kroppen än mig, snarare tvärt om). Helt cykeloptimerad är dock kanske inte Oscar som tränar lite mer allround än jag (och jag kan ju berätta att när jag återhämtade mig från våra cykelpass så tränade Oscar simning i poolen eller var ute och sprang i bergen...)

I alla fall, när Oscar var omplåstrade drog vi vidare och Oscars mat-och-sovklocka satte tempot uppför stigningen som följde. Gränsen låg vid puls 163,467 slag per minut eller nåt sånt. Här tänkte jag att Oscar skulle få ta över och fortsätta skriva, för han har en del bilder i sin kamera. Och så har han bättre koll på hur vi körde (han loggade allt + att han till skillnad från mig har någonting som liknar lokalsinne)...

En sista bild på Stuvstaix utanför cykelbutiken. Stilpolisen kanske har något att anmärka på? :-)

OscarochBianca.jpg

Senast ändrad:
glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Stackars damcykel:)

+1

Jag brukar vara den sista att reagera på cyklisters stil men det där... :)

Kul RR, fler bilder tack!

Kul RR. Man kanske skall testa det där trollpulvret från betongblandaren i alla fall. Ser ut att kunna göra skillnad. :-) Tempolår? Jajamensan!

Du själv då har du ingen bild på dig och din hyrcykel? Jag förväntar mig att styret är placerat som en direkt förlängning ut från främre hjulaxeln.

Hasse#7 skrev:
> Kul RR. Man kanske skall testa det där
> trollpulvret från betongblandaren i alla fall.
> Ser ut att kunna göra skillnad. :-) Tempolår?
> Jajamensan!

Skulle hålla mig ifrån den. Man kör ju tydligen omkull p.g.a. den - för det måste väl ha varit orsaken till asfaltskontakten!? ;-)

Stilpolisen? Nejnej Stuvstaix är ju så urgullig i sina strumpor och rosa hoj så man bara vill krama hen!

Toppen RR f.ö.!

GoranS skrev:
> Fast vi vill ju se lite bilder från vägarna och
> inte bara lårporr!

Exakt, visa några sexiga kurvor nu!

Skogling skrev:
> "Strandens Romeo i rosa tanga..."

Är strandens Romeo släkt med stringemil?

Jag vet hur min hustru hade reagerat på att komma hem med asfalts eksem första dagen, efter att ha förhandlat fram 3 mornar med cykling.. Grymt kul rr, ska bli kul med resten.
Supertramp, vilka pedaler har du? Och kunde den lilla butiken dra dom med rätt moment?

Restaurangen var jättebra! Vi delade på två stycken geträtter, typ långkok. Stuvstaix kan ge namnet på restaurangen, väl värt ett besök om man reser runt på Rhodos. Otroligt mört och härlig smak. Och bara tio Eursos per rätt.

Vi både åt och såg getter, bland annat en stor bock som spatserade mitt i vägen när vi kom cyklandes. Försökte fånga den på bild med vida-din-get tråden i tankarna, men den kuta iväg. Kanske fick vi den på bild på avstånd.

Hade inte med mig Vector-pedalerna, vore ju rätt smidigt dock men tänkte inte så långt. Men jag såg att Stuvstaix hade laddat upp turerna på Strava, tog inga KOM dock, typ åtta som bäst.

Var förresten precis över hos Stuvstaix (vi bor grannar) och han hade varit på akuten med såret. Infekterat men slapp antibiotika. Han skulle ladda upp lite fler foton sa han.

Yep, här kommer lite utlovad komplettering.
Som sagt Rhodos är väldigt kuperat, förutom kustlinjen och runt Rhodos stad är det upp och ner i varierande grad. Jag vill understryka att landsväg och i synnerhet kuperad dito är så långt från vad jag borde syssla med. Uthyrningsgreken kollade på mig stådendes i kompressionsstrumpor och trisuit och frågade: "Track cyclist?". I wish...

DAG ETT: Skinnflådd
-------
Klättring ut från Rhodos över kullen där sjukhuset ligger. Direkt efter sjukhuset kommer några rejäl serpentiner neråt. BANG! Jag går i backen i skaplig fart och med trisuit som lämnar axlarna bara. Greker far fram och frågar hur det gått, vi rusar vidare. Det svider från axeln. Ner mot Pastida, punktering. Skräpdäck (Conti) med blå slitytor funkar sådär.
Traskar in på ett apotek och ber om "plåster".
20140520_101816.jpg

Näe, näe, du ska ha koncentrerad väteperoxid på dädära serru, menar apotekarn.
20140520_102327.jpg

FI FAN! Det känns.
Glider ner mot Maritsa för klättring mot Psinthos. 260m på 3km, nerlusat med Stravasegment. Nu har man glömt skrubbsåret.
Efter klättring. Get på Armetida Taverna
http://www.tripadvisor.se/Restauran...emida_Taverna-Psinthos_Rhodes_Dodecanese.html
20140520912.jpg

Sen rull mot hotellet.
Slack vid pool. (1000m intervaller med paddlar)
_DSC3578.jpg

DAG TVÅ: Kort men intensiv tur.
-------
Kolympia - Malonas ToR.
Glada gossar. Supertramp med grekhoj. Jag med italiensk skönhet.
Min cykel är en kvinna, ser ni inte det? Dags att gränsla.
20140521913.jpg

Lite chanskörning i rätt skapliga backar och sen den finaste biten. EU-klätterväg mellan Malonas och Archangelos på tillbakavägen. Den magsika "här är det bra för cykling, om man inte har gorilla-BMI"- skylten.
20140521914.jpg

Hemma igen dags för bad.
_DSC3595.jpg

DAG TRE: EU-bidrag FTW
-------
Supertramps diet består av yogurth + honung SAMT Amaretto
(ofta bara Amaretto)
Yogurthen var dock lysande, och honungen.
_DSC3568.jpg

Idag: 85km och 800 höjdmeter. Raktöver ön (Kolympia - Kalavarda - Rhodos)
Grymt fin väg. Från Eleousa ända till nordvästkusten var det nyladg EUväg och ingen trafik. Magiskt!

"Hörru, det finns vägar där skyltarna pekar upp! Dom tar vi!"
20140522915.jpg

€4.900.000, helt klart värt det!
20140522919.jpg

Kort stopp för att njuta av det grekiska.
Lite utanför Apollona.
20140522917.jpg

När vi lämnar Salakos och bergen. Så slår det slint riktigt och vi ligger och växelrycker som dårar och snittar 42km/h ner mot kusten på halvplatt underlag. Det här fick jag, åtminstone betala för senare.

Supertramp på platten:
20140522921.jpg

Jag på platten:
20140522924.jpg

Upp mot Rhodos och totalbonk 10min innan vi magiskt hittade uthyrningen på en bakgatan.
Taxi hem till blask-all-inclusive-öl.... och några frisimsintervaller.

Kommentar:

Snorkeln på bröstet är slagen till en Salomon Advanced Skin Hydro 5
http://www.salomon.com/se/product/s-lab-advanced-skin-hydro-5-set.html

Kollade man glädjemätaren på Hotellet så tyckte den att vätska behövdes:
_DSC3573.jpg

Kul fortsättning, bra skrivet. Skapligt stor såryta. Var gjorde du av huvudet när du producerade själva såret? Ser svårt ut att lyckas klara sig från att smälla i skallen åtminstone lite, men bra att du klarade dig. Sen är jag lite nyfiken på hur mycket du får sota för kroppshyddan när det är rejält uppför? Blir det bara skitjobbigt och långsamt eller har du så mycket kraft och uthållighet att du ändå kan göra det bra? Jag menar, hakar du på Supertramp upp eller rinner han ifrån dig direkt?

Det där kan nog vara tempolår... men det är inga tempoarmar!!

;) Gött det inte gick värre. Klarade supertramp hantera ett så litet drop?

Hasse#7 skrev:
> Kul fortsättning, bra skrivet. Skapligt stor
> såryta. Var gjorde du av huvudet när du
> producerade själva såret? Ser svårt ut att
> lyckas klara sig från att smälla i skallen
> åtminstone lite, men bra att du klarade dig. Sen
> är jag lite nyfiken på hur mycket du får sota
> för kroppshyddan när det är rejält uppför?
> Blir det bara skitjobbigt och långsamt eller har
> du så mycket kraft och uthållighet att du ändå
> kan göra det bra? Jag menar, hakar du på
> Supertramp upp eller rinner han ifrån dig direkt?

Jag håller huvudet högt. Fallet var inte OTB utan jag gled "under" cykeln.

Avseende Supertramp
Rinner ifrån, men han är en gentleman och håller igen.

ol__ skrev:
> Det där kan nog vara tempolår... men det är
> inga tempoarmar!!

Stakintervaller!

> ;) Gött det inte gick värre. Klarade supertramp
> hantera ett så litet drop?

De fick leta styrstammar till vansinne innan det dög.

JKolmo skrev:
> Kul RR! Hoppas du hade hjälm när du vurpade!

Tror inte det va.

evo skrev:
> Hmm, supertramp fick cykla på en fidusa. De görs
> faktiskt på just Rhodos toppmodellerna
> handbyggda, http://www.fidusa.gr

Ruggit läckra och fräscht up to date:

salamandra_091.jpg

=D

Trampedalen skrev:
> Tack!
> Saknar eg. endast info om hur flaskornas innehåll
> blandades.

Ja! Mycket trevlig RR men man suktar ju också efter en detaljerad redovisning av kosttillskott före, under och efter cykelturerna. Det vore pricken över i! :-)

Skogling skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmm, supertramp fick cykla på en fidusa. De
> görs
> > faktiskt på just Rhodos toppmodellerna
> > handbyggda, http://www.fidusa.gr
>
> Ruggit läckra och fräscht up to date:
>
> http://www.fidusa.gr/images/bikes/big/salamandra_0
> 91.jpg
>
> =D

4900€!!!

Skogling skrev:
> JKolmo skrev:
> -----
> > Kul RR! Hoppas du hade hjälm när du vurpade!
>
> Tror inte det va.

Stuvstaix cyklade kanske totalt tio meter hutan hjälm. När jag skulle fota honom. Han är lite barnslig Oscar och jag tror att han tog av hjälmen bara för att få lite kommentarer i kommande Happy-RR. Som om det inte skulle räcka med att cykla på damcykel iförd brottardräkt, gigantiska tubsockor och snorkel liksom...

Stuvstaix skrev:
> Avseende Supertramp
> Rinner ifrån, men han är en gentleman och
> håller igen.

Vad annat göra när ens cykelpartner kör damcykel och kvider som ett litet barn när någon duttar Desivon i ett litet skrapsår på axeln?

DT skrev:
> Trampedalen skrev:
> -----
> > Tack!
> > Saknar eg. endast info om hur flaskornas
> innehåll
> > blandades.
>
> Ja! Mycket trevlig RR men man suktar ju också
> efter en detaljerad redovisning av kosttillskott
> före, under och efter cykelturerna. Det vore
> pricken över i! :-)

Ja Styuvstaix kosthållning är ju ett kaptiel för sig...
Var över en sväng precis innan taxin skulle gå till Arlanda för att kolla läget och då stod Stuvstaix och arbetade med något trädgårdsprojekt på altanen och blandade cement så att dammet yrde. Jag som själv alltid är stressad och får resfeber var mycket imponerad att han hade tid med sånt precis innan vi skulle iväg till flyget. Tills jag förstod att han stod och blandade kosttillskott inför resan.

Annars är Stuvstaix som en maskin som styrs av sin mat-coh sov-klocka. En maskin som ska tankas med exakt rätt mängd näring och energi (varken mer eller mindre) inför varje akrivitet. Enorma mängder kött och grönsaker till middag. Och jättelass med pannkakor och chokladsås innan cykelturerna. Och så måste han stanna vid varje liten butik och svepa i sig sportdryck. På kvällen innan dag två förhandlade om nästa dags cykeltur så att vi kunde sticka iväg redan på morgonen. Stuvstaix kommentar: Fan också, då skulle jag ätit mer kolhydrater till middag!

Fast jag fattar inte riktigt när han ska få tid till återhämtningen, mat-och-sovklockan angav typ 76 timmar efter första dagens cykelpass. Och det var innan kvällssimningen. Och nästa morgons löpning uppför berget som låg utanför hotellet. Han måste ha jordens back-log vid det här laget...

Senast ändrad:
Kul RR! Skulle nog aldrig våga hyra en racer av en grek, speciellt inte efter förra årets KAOS när vi hyrde bil på Kreta. Ena dörren satt lös, ena sidospegeln lossnade, och när jag skulle vrida om startnyckel så gick den sönder i småbitar. Inte premium.

Men ni verkar ju haft tur :)

thomalin skrev:
> Men ni verkar ju haft tur :)

De på infektionskliniken igår håller inte riktigt med.
Men jag avvaktar svar på MRB-odlingen.

Jag måste dock säga att jag inte är helt bekväm i att vara det enda vittnet som var närvarande när den skäggige grek-apotekaren innan han behandlade Stuvstaix sår frågade "Have you ever used any performance-enhancing drugs?"

Tillbaka
Topp