[Artikel] Familje-downhill i Sälen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Det finns åtminstone en led som inte nämns i artikeln: rodelbanan. Det är typ berms efter berms med tom en wall ride. Den var roligast!
Det finns också en kort teknisk och rolig xc banan som heter kråkan. Den invigdes föra året i början av juli.
Annars finns det Kläppen som också har några dh led och är inte så långt bort från Sälen om man vill ha lite variation. Men dit har jag inte varit...

För mig som kör 20 år gammal gt ht funkar backarna å hoppen klockrent :-) blev tillåmed tagen av en kasstvind förra året när det blåste som fan å blåste av i ett hopp däruppe :-)
Så jag kan tänka mig att om man har en riktig dh är det lite för lätta backar så mitt tips ta en am hoj så har man kul å lär känna sin cykel endel. Ht funkar fint med men i de med lite slätare underlag Jolly jumper ,rosa, rodel å den nya hoppleden. Sen i slutet av backen finns lite vippbrädor å smala spångar Canada style som är roliga men korta.
Å jag vill fortfarande ha tipps på roliga vandringsleder som jag kan köra nästa vecka däruppe.

Just det här är ju en rolig stepup på den grävda korta xc banan som ligger mittemot experiunm. Kanon ungarna kan leka på lekplatsen & vi idioter på den lilla banan :) Å det är kanon där med ungar finns nån ramp osv med :)

Bilagor

• P1010851.JPG
    P1010851.JPG
    140.7 KB · Besök: 81
Kanske har de skärpt sig i år men när vi var där förra året i samband med AIM Challenge var det fan bedrövlig status på hyrcyklarna från Skistar-shoppen i Lindvallen. Min hyrhoj hade en skev vevarm vilket jag påtalade och fick bytt (medan jag väntade istället för att vara i parken och köra). Efter halva dagen kom frihjulet igång och började frihjula både bakåt och framåt vilket också fick fixas (medan jag åter väntade istället för att cykla). På min sambos hoj satt kassetten löst och skallrade illa men det var tydligen inte så illa att det var värt att göra något åt. Min brors hyr-åk hade noll reach-justering kvar och bromsarna nöp först när bromsreglaget var nästan hela vägen in vid styrhandtaget. Det var inget de kunde fixa under dagen utan han fick glatt(?) åka runt och klämma fingrarna när han bromsade. Polarens cykel hade lite glappt hjullager fram. Inget värt att åtgärda.

Andel välservade hyrcyklar: 0%

Visst kan man förstå att saker och ting slits och ger upp ibland men det här var ju bara resultatet av kass inspektion och lojt underhåll. Klar kontrast mot Åre där hyrhojarna kändes glimrande. Det klart, nu hyrde vi ju inte av Skistar i Åre men jag kan aldrig tänka mig att det skulle vara lika uselt där, givet konkurrensen på orten.

Som någon skrev så funkade det skapligt även med AM-hoj men man fick stånka i några extra psi för att det inte skulle bottna bak ibland.

Jag ska dit nu i helgen och en vecka frammåt. Skulle vilja cykla runt uppe på bergen, någon som har tips på nå leder eller så, kanske kan följa nått skoterspår eller om de finns nån vandringsled på berget får ni gärna tipsa om det. Kommer bo i tandådalen men har tillgång till bil.

Håller med om att parken bäst avnjuts med en vanlig am-hoj om man är en hyggligt van cyklist och då tycker jag spåren är riktigt roliga. Mitt bästa tips är att ägna dagen åt familjeaktiviteter och sedan besöka parken fram på kvällskvisten när liftarna stängt. Att cykla upp på berget via Sälfjällstangen och sedan valfritt spår ner är en kanonfin tur. Rosa Leden funkar fint uppförs också.

Ingen van DH-åkare men hade kul på min AM-cykel under en långhelg i Lindvallen. Spenderade en dag med finväder i Rörbäcksnäs som erbjöd bra stigar och sedan två dimmiga/regniga dagar med utförsåkning. Det positiva med lite sämre väder var ju att man hade lift och leder för sig själv :)
Billiga stugor nära lift, affär och pub.

Jämfört med Järvsö så är lederna i Lindvallen inte lika "tuffa".

happ snart uppe i tandådalen, men givetvis hög det till ordentligt i ryggen igår kväll så nu vettefan om ja kan cykla. Någon som vet någon typ naprapat som har öppet i området som kan sträcka lite på min rygg?

Jag tycker Sälen funkar helt ok. Vi är en familj (barnen 7 & 9) och vi kör rätt mycket, vi besöker de flesta anläggningarna med liftburen cykling på en sommar.
Två dagar i lindvallen med cykling på dagarna och bad på experium på kvällarna är alldeles lagom, däremot så skulle jag aldrig välja Sälen om jag skulle ut på en barnfri downhill-helg.

Lofsdalen är även det helt ok, bättre cykling än Sälen och jag kommer alldeles säkert åka dit igen, men jag har roligare i Järvsö eller Åre.

I helgen körde gänget downhill för första gången och valet föll på Lindvallen, mest för att vi cyklat i rörbäcksnäs innan (grymt som alltid)!

Vi hyrde grejer på skistar och förutom kassa benskydd så var det helt ok. Lite slitna hojar men de funkade bra. Inga problem!

Som nybörjare på downhill men hyfsat goda mtb-cyklister var Lindvallen utmärkt för en dags träning! Lagom med hopp, kurvor och ramper. Blev trött som fan i lårmusklerna så längden på backarna var helt ok!

Vi var alla mycket nöjda med åkningen. Med lite god inställning har man skoj i 1 eller 2 dagar. Familj eller kompisgäng kvittar nog. Går såklart att cykla med en AM-hoj, men det var jubibte därför man åkte dit....;)

Tillbaka
Topp