En kort RR ifrån Stekenjokk, Tåkkele & Norgefaraleden med bilder

SörenS

Medlem
Cyklade 14/7 en trevlig runda i Vilhelmina kommun. Parkerade bilen vid Stekenjokkvägen och cyklade ett par km norrut mot Tjåkkelestugorna. Denna väg är mycket bred och torr ATV-väg. Innan man kommer fram till Tjåkkelestugorna så är det skyltat åt sydöst Norgefaraleden som leder ner till Klimpfjäll. Denna stig är mer lik en vandringsled. (Alla som cyklat i fjällen vet vad jag menar. Jag menar att tjockt pannben och selektivt minne är en stor fördel. Alla bilder ni ser hos mig och nästan alla andras är alltid kraftigt censurerade på oframkomliga sura/steniga mygg/broms/knott-täta sträckor...)
Efter tre klassiska "timber" vägsyner så kopplade jag ur SPDna så jag fick bättre flow vilket gav en fart som översteg styrfart. Jag får skylla min ringrostighet på att jag fick igång min MTB för säsongen några dagar innan turen. Dessutom så var stigen ibland U-formad vilket gjorde att trampningen fick synkroniseras med djupet på stigens sidoväggar vilket kunde skifta på höger och vänster sida. Där förbrukades några av mina hjärnceller då min motorik har förbättringspotential. En raststuga med fjällsjö passerades innan det gick utför en längre sträcka med bra stig ner till Klimpfjäll. Från Klimpfjäll är det sedan snabb och tråkig asfalt tillbaka till bilen.

Jag vill dock säga att Norgefaraleden gjorde mig positivt överraskad med avseende på dess framkomlighet. Det gick bättre än väntat (säger inte mycket men jag har nu cyklat ett antal år i diverse fjäll) och de som gillar fjällcykling, kroniskt blöta fötter pga av alla bäckar och har gott humör så är detta en tur som kan göras när ni har avverkat den klassiska Stekenjokk - Vielmesmakke turen.

Distans 46.81 km
Tid 4:40:04 h:m:s
Medelfart 10.0 km/h
Kalorier 2,055 C

Ett stort tack till Stojje som påminde mig om att Norgefaraleden är åkbar.

Många verkar också prata sig varm för fortsättningen av Norgefaraleden, Remdalen, vilket står på min todo-lista.

Enligt Ewa i Norgefaragården(ett hus i Klimpfjäll där leden egentligen passerar med fika och turistinfo) så håller cykelkartan med leder i Vilhelmina kommun uppdateras
http://www.lapplandturism.se/Dorotea/media/cykla_och_vandra_i_vilhelminafj_llen.pdf
Detta är bra då den inte riktigt passar oss MTBare.
En fråga: Är det någon med insiderinfo som vet hur långt den har kommit?

Norgefaraleden.jpg

DSC_0140.jpg

ATV-vägen fotat åt söder. Jag har cyklat denna ATV-väg tre gånger och jag kan inte minnas att det var nät uppe de andra gångerna som skymde sikten samt att det har gjorts förbättringar av vägen vilket är en försämring ur ett MTB-perspektiv.

DSC_0139.jpg

Gjorde en avstickare för att titta på en trasig bro nedströms Tjåkkelestugorna. Länsstyrelsens hemsida är en bra källa för att få info om statusen på broar!

DSC_0146.jpg

Strax efter att jag lämnat Tjåkkelevägen och kommit in på Norgefaraleden.

DSC_0147.jpg

DSC_0153.jpg

DSC_0155.jpg

Egentligen var min plan denna dag att återigen cykla "Stekenjokk - Vielmesmakke" men en vandrare jag mötte efter en stund (den enda jag såg denna dag) berättade på min väderfråga att det skulle bli regn och risk för åska. Då denna sträcka är väderkänslig och går på hög höjd så plockade jag vuxenpoäng och avbröt och planerade om. Hade ingen lust att bli kall, cykla på hala stenar med blöta glasögon på > 1000möh. Slänger in några av vyerna som jag hann med innan jag vände.

DSC_0119.jpg

Turen börjar med en saftig stigning med fin utsikt över Stekenjokk.

DSC_0120.jpg

Här gick det inte att hoppa på stenarna för att förbli torr...

Vkarta.jpg

Det är alltså sträcka 6 och 13 jag cyklat och sträcka 1 som jag fick avbryta.

Jag har fler bilder ifrån sträcka 1 och 6 ifrån andra tillfällen om någon behöver dem inför en reseplanering.

Aaah, fina bilder och trevlig beskrivning! Låter klart intressant att prova.

Ser härligt ut! Jag och en kollega spontanåkte upp till Saxnäs/Stekkenjokk i skiftet september/oktober i höstas. Dag två ägnade vi åt Sträcka 1. Vi stäldle bilen nere vid bron över Saxån i Klimpfjäll. Ganska tradig stigning upp till platån inann vi gav oss ut på fjället.

För vår del var det nog med lågvatten i de två större bäckarna att vi kunde forcerade dem. Dock fick vi gå en hel del uppströms där vägen korsade. Cyklarna fick bitvis kastas över eller användas som betastöd när vi trixade oss över :)

Du verkar dock ha haft mycket finare väder. Vi var inne iregnolnen och totade. Men jäkligt trist för dig att måsta vända, för det är en ritkigt fin väg men otroligt vacker utsikt!

[edit] Första dagen ägnades åt Sträcka 5. Den var dock ganska eländig att cykla. Men likväl storslagen utsikt. Bara tystnaden är ju ovärderlig!

Senast ändrad:
salicaceae skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser härligt ut! Jag och en kollega spontanåkte
> upp till Saxnäs/Stekkenjokk i skiftet
> september/oktober i höstas.
Spontankörde??? Stekkenjokk är ju total ödemark och kräver minutiösa förberedelser med avseende på allt... Dessutom så ligger den ju extremt långt ifrån allt. Min tur inklusive släktingbesök och loppet Fjällturen i Funäsdalen hamnade på 275mil...

> Cyklarna fick bitvis kastas över eller
> användas som betastöd när vi trixade oss över
> :)
Jo fjällcykling är inte för alla.

> det är en
> ritkigt fin väg men otroligt vacker utsikt!
Instämmer!

> Första dagen ägnades åt Sträcka 5. Den var
> dock ganska eländig att cykla. Men likväl
> storslagen utsikt.
Cyklade ni med eller moturs? Har ni några bilder att visa? Hur stor del av sträckan var cykelbar? Hur kom det sig att ni tog sträcka 5?

42Hz skrev:
> Läckert! Synd på "förbättringarna". :/
>
> Hoppade du bron?! ;)
+1

För mig som sörlänning (Linköping) så insåg jag för inte allt så länge sedan att bara för att kartan har en bro så är det inte samma sak som att den är hel...
http://www.lansstyrelsen.se/vasterb...ges/upplysning-om-broar-infor-fjallturen.aspx

På bilden ovan gäller enligt hemsidan:
"Den stora hängbron söder om Tjåkkele har blåst sönder i stormen och är avstängd."

Öhm, det blev visst en roman av det hela. Men bilder säger ju mer än ord =) Rekommenderar starkt att ta vägarna förbi om folk är i krokarna!

SörenS skrev:
> Spontankörde??? Stekkenjokk är ju total ödemark
> och kräver minutiösa förberedelser med avseende
> på allt... Dessutom så ligger den ju extremt
> långt ifrån allt. Min tur inklusive
> släktingbesök och loppet Fjällturen i
> Funäsdalen hamnade på 275mil...

Äsch! Klart som korvspad det går att spontanåka dit! Det är ju bara 32 mil till Saxnäs från Umeå som är mitt hemmaviste = körtid en bit över 4h. Så länge man kommer ihåg att stanna till på Ica Tallen i Vilhelmina och köpa på sig ätbara ting för några dagar så klarar man allt i de ödemarkerna! :) Som sagt, det var veckan innan som vi blev sugna och spikade trippen. Bara att ösa in cyklar, reservslangar, första förband i bilen och dra. Körde dagsetapper med baslägret i Saxnäs. Snålvädret gjorde dock att man fick ha ganska mycket kläder utöver varm lunch.

> > Första dagen ägnades åt Sträcka 5. Den var
> > dock ganska eländig att cykla. Men likväl
> > storslagen utsikt.
> Cyklade ni med eller moturs? Har ni några bilder
> att visa? Hur stor del av sträckan var cykelbar?
> Hur kom det sig att ni tog sträcka 5?

Sträcka 1 körde vi moturs. Sträcka 5 rakt norr ut. Vände tillbaks framåt eftermiddagen och tog en lite annan väg tillbaks som kom ner till länsvägen ungefär där Sträcka 6 börjar.

Mitt minne säger att det var knepiga sträckor längs 5:an. Mest på grund av mängden blockig terräng och bitvis avsaknad av stig överhuvudtaget. Bitvis var stigen underbar. Tror att med en pigg 29er så går det som en dans dock mot de trötta 26:or vi hade. Dock var även denna dag väldigt lyckad och frisk. Det som felade var tidsbedömningen. Vi trodde vi skulle hinna längre än vi gjorde denna dag, innan vi beslöt oss för att vända. Sträcka 5 valde vi för att vi var spontana och hade knappt fått fatt på kartan du visade utdrag från så vi chansade ;) Större delen cyklingsbar men inte direkt något rekordtempo längs flertalet partier. Sen så måste man ju passa på att njuta av utsikten också!

Nedan följer lite bilder.

IMG_3979.JPG

Början av Sträcka 5 en bit bort från start vid de gamla gruvdammarna.

IMG_3981.JPG

Vissa blötare passager med gräs och torv. Halvtaskig spång i form av en stock över bäcken. Cykeln fungerade utmärkt som betastöd :)

IMG_3985.JPG

En fin träbro över jokken några kilometer från startpunkten. Den var hel och allt.

IMG_4031.JPG

Typexempel på finare parti där man kunde trampa på lite. I bakgrunden ett stycke fjälltopp med lätt nysnö. Faan vad jag längtar tillbaks!

IMG_4075.JPG

Renar som springer i panik. Lite bökigare passage innan den lilla kammen med finare stig.

IMG_4081.JPG

Fantastisk utsikt medan övriga i landet sitter och knegar på sina kontor och räknar ner till det blev hemgång denna fredag.

IMG_4305.JPG

Starten av Sträcka 1 vid avfarten från den vackra länsväg 1067 som lite längre bort peakar på 876 m.ö.h. :)

IMG_4317.JPG

En bit upp i backen från asfaltsvägen

IMG_4326.JPG

Fjällbäcken som för vår del gick att korsa, men hundra/tvåhundratalet meter norr om jeepvägens vadställe.

IMG_4354.JPG

Vidare stigning. Tror vi noterade strax runt 1100 meter vid kammens topp.

IMG_4428.JPG

Andra sidan kammen utgjordes av en härlig fjällplatå för att sedan tappa höjd mot ytterligare en platå som utanför jeepvägen var blötare.

IMG_4444.JPG

Utsikt från den lägre platån upp mot den dunderhärliga backen från föregående platå!! :)

IMG_4437.JPG

Vad nummer 2 var mycket lättare än den större jokken högre upp.

IMG_4510.JPG

Vy bort mot Klimpfjäll. Halvannan kilometer längre bort tog fjällbjörkskogen vid och lutningen ökade på vägen ner mot bron över Saxån.

IMG_4041.JPG

Hjältarna! ;)

Senast ändrad:
SörenS skrev:
> Härlig höstig stämning. Ser ganska myggfritt
> ut. Kan inte få nog av sådana här inlägg...

Ja! Det var förbaskat göttigt! Första dagen någon enstaka plusgrad och väldigt klar luft. Andra dagen spridda stänk solsken men riktigt låga moln och bitvis skurar som vi lyckades hålla oss undan för det mesta. Sista dagen någon minusgrad på morgonkvisten och frost. Vi hade ju bara halvdag inan vi var tvungna att vändatillbaks mot kusten igen så det blev vanding upp till toppen av Satsfjället.

Hösten i fjällen är ju den bästa tiden kan jag tycka! Lagom temp för att vandra eller cykla, fantastiskt vackra färger och så den totala avsaknaden av mygg :)

salicaceae skrev:
> Början av Sträcka 1 en bit bort från start vid de gamla gruvdammarna.

Visst menar du sträcka 5 här?

> En fin träbro över jokken några kilometer från
> startpunkten. Den var hel och allt.

Vi var några som var där i helgen, så här såg den ut då (från norra sidan):
DSC02680.jpg

Det var inga större svårigheter att ta sig ned med cyklar som tur var. Upp hade varit lite meckigare.

Instämmer i att 5:an var ganska jobbig på sina ställen. Väldigt bra uppmärkt även om stigen försvinner ibland, svårt att köra fel förutom på något enstaka ställe.

Sträcka 1 var väldigt fin nu. Nästan helt oteknisk cykling, men fina vyer och sköna backar.

Hmm

Är det hängbron över Saxån ni visar? Enligt länsstyrelsen ska den:
"Hängbro över Saxån avstängd. koordinater RT90:7225207, 1436613. Bron kommer att rivas och inte ersättas med ny."

Det ser strömt ut. Såg ni om den var vadningsbar i närheten av bron? Om inte så skulle ju sträcka 5 inte blir möjlig längre.

Japp, den bron var det. Kollade inte jättemycket i närheten, men just där vid bron blir det iaf svårt att ta sig över.

Stok skrev:
> Visst menar du sträcka 5 här?
Naturligtvis =P fixade till det i min postnu.

> Vi var några som var där i helgen, så här såg
> den ut då (från norra sidan):
Fy vad trist! För det är ju väldigt lättvandrat på platån. Och riktigt tråkigt om den ska väck helt!

> Sträcka 1 var väldigt fin nu. Nästan helt
> oteknisk cykling, men fina vyer och sköna backar.
Kan tänka mig det! Göttigt att cykla den nu på sommarn också kan jag tänka mig :) Såg inte så jättelångt dagen då vi tog den.

Synd att dom inte lagar bron vid sträcka 5. Cyklade sträcka 5 för några år sen från Tjåkkelestugorna till Stekkenjobb men kommer inte ihåg sträckan som allt för jobbig när jag väl komit upp över de blötare partierna strax efter stugorna. Var tyvärr lite trött och var inte allt för bra väder så blev inte just nå fotande sista dagen.
Undrar hur länge bron får stå kvar innan den rivs

Kul att det är några som har cyklat i området. De gånger jag varit där har jag aldrig sett någon annan MTBare och max 1 vandrare per resa.

Någon som vet om broarna är till för turister eller rennäringen?

Jag har i alla fall fått tag på ett namn på vilhelmina kommun som håller i kartuppdateringen som jag nämnde i mitt första inlägg. Broar verka bli ett ämne att ta upp.

En fråga: Ni som cyklat dessa knöliga/gropiga/blöta stigar. Har ni haft SPD eller plattisar eller kanske urklickade SPDer? Anledningen till varför jag frågar är att stigarna inte kan antas vara säkra samt att farten ibland är lägre än styrfart vilket gör att jag behöver klicka i och ur ofta. Det kan bli lite tjatigt. Funderar alltså på att köpa "kombopedaler" (platta på ena och SPD på andra sidan) för de gånger jag är i fjällen. Vad tror ni om det? Jag vill ha SPD för kraftiga stigningar och transportsträckor.

Jag var uppe och vimsade runt lite vid sträcka 5 ngn gång vid -98 - -00. Tyvärr bara pappersbilder som jag inte orkar skanna in om jag nu skulle hitta dem. Fasen vad mycket lättare det blev när fotograferande blev helt digitalt. Kul RR!

Kul att läsa om mina gamla hemtrakter! Jag bodde i Saxnäs i 5 år. Det var jag som gjorde mtb-inventeringen åt Vilhlemnina kommun. Det var en ljuvlig sommar runt -98 som jag cyklade/gick samtliga leder i området (50 mil). Som gammal MTB-räv med första MTB-köpet redan -87 njöt jag varenda meter. Det var helstelt naturligtvis...min Merlin Titanium fick slita hårt. Men det dröjde länge innan kommunen fick ut kartan.

Min favvotur i området är en tredagars med packning från Nedre Vapstsjön (Kittelfjällsdalgången) och ner ända till Borgafjäll.

Jag svarar gärna på frågor men har inte koll på tex broar eller stugor.

Numera bor jag i Högdalen (Stockholm) o gillar att glida runt med Happygänget på Tisdagsrajderna i Hellas o Sickla.

/Krister Berg

SörenS skrev:
> En fråga: Ni som cyklat dessa
> knöliga/gropiga/blöta stigar. Har ni haft SPD
> eller plattisar eller kanske urklickade SPDer?

Hade kombopedaler, men körde med goretexdojjor pga väder och vindförhållanden.

krillan skrev:
Det var jag som gjorde
> mtb-inventeringen åt Vilhlemnina kommun.
> /Krister Berg

Wow, nu blev jag mer än avundsjuk och kul att du hitta detta inlägg. HappyMTB har visst svaret på alla frågor!
Jag har i många års tid undrat hur kartan kom till. Kommunen var ju förhållandevis tidigt ute med "cykla i fjällen" trenden med denna karta. Den har givit mig många minnesvärda turer och inte att förglömma planeringstimmar.

By the way, jag har emailat Länsstyrelsen och frågat vad de har för planer på de två broar vi nämnt i denna tråd.

Jag var uppe i Saxnäs och vandrade runt i ett par veckor i Juni. Ingen cykel då frugan var med. Jag känner naturvårdaren väl och kan kolla upp vad man har för planer med broarna. Vi gick bla till Tjokkelestugorna och njöt av det fantastiskt fina nyrenoverade huset.
/krister

Kontaktpersonen jag emailade var:

Tommy Sjölund
Anläggningsansvarig
Naturvårdsenheten

Har sovit två ggr i Tjåkkelestugorna. Hur ser dem ut nu relativt då? Jag minns att det var mycket mygg inomhus när jag skulle sova. Var sönderbiten när jag vakande. Kunde aldrig hitta var de kom in. Misstänkte tillslut skorstenen...

SörenS skrev:
> Kontaktpersonen jag emailade var:
>
> Tommy Sjölund
> Anläggningsansvarig
> Naturvårdsenheten
>
> Har sovit två ggr i Tjåkkelestugorna. Hur ser
> dem ut nu relativt då? Jag minns att det var
> mycket mygg inomhus när jag skulle sova. Var
> sönderbiten när jag vakande. Kunde aldrig hitta
> var de kom in. Misstänkte tillslut skorstenen...

Du får nog ett riktigt svar från Länsstyrelsen. Stugan har byggts om till två rum som är helt utrustade. Jättefina! Har du cyklat ända till Harvasstugan i Norge? Eller till Åtnikstugan? Riktigt fina ställen, särskilt Åtnikstugan. Leden in i Norge var mycket lätt att tappa bort över blötmarkerna...med sedan var det långt o fint utför! Från Remdalens sameviste till Åtnikstugan får man gå över fjällknölen Raavrevaarto. Men sedan går det ju fint utför!
/Krister

krillan skrev:
Har du cyklat ända till
> Harvasstugan i Norge? Eller till Åtnikstugan?
> Riktigt fina ställen, särskilt Åtnikstugan.
> Leden in i Norge var mycket lätt att tappa bort
> över blötmarkerna...med sedan var det långt o
> fint utför! Från Remdalens sameviste till
> Åtnikstugan får man gå över fjällknölen
> Raavrevaarto. Men sedan går det ju fint utför!

Nej
Jag har haft ambitionen att ta mig till Remdalen då kartan säger att det är fin cykling där "en sensationellt rolig cykling" (Dina ord?) men hindrats en gång av väder och en gång av dålig lokalsinne...
Eftersom jag inte kan spontanåka till detta område måste jag ta det när jag har vägarna förbi.
Att jag missade Remdalen en gång pga väder gjorde att jag planerade om och tog guidad tur i Korall-grottan (rekommenderas) och samt löpte upp till Marsfjället. Det finns att göra i området.

Gu så fint! Stekenjokk-området är verkligen otroligt flott! Jag blev helt kär i Dorronpiken, så jäkla snygg! Jag och Marero hade invalido boot camp där uppe för nån månad sen. Då hojade vi Norgefararleden från Tjokkele som du SörenS samt jeepvägen på ansia bilvägen. Den senare var nåjävulskt blöt av all snösmältning. Tror att det kan vara värt att ta den lite senare på året.

IMG_6263.jpg

Ett av många snöfält över jeepvägen till Klimpfjäll.

Kan även rekommendera att cykla Graipesvaare-leden som går från Grundfors. Kort men ytterst naggande god! Den cyklade vi inte den här gången eftersom jag fortfarande inte kan putta cykel, men jag och Marran var uppe förra sensommarn och hade roligt.

IMG_3949.jpg

Marran cyklar strax väster om Graipes förra hösten.

SörenS skrev:
> krillan skrev:
> Har du cyklat ända till
> > Harvasstugan i Norge? Eller till Åtnikstugan?
> > Riktigt fina ställen, särskilt Åtnikstugan.
> > Leden in i Norge var mycket lätt att tappa
> bort
> > över blötmarkerna...med sedan var det långt
> o
> > fint utför! Från Remdalens sameviste till
> > Åtnikstugan får man gå över fjällknölen
> > Raavrevaarto. Men sedan går det ju fint
> utför!
>
> Nej
> Jag har haft ambitionen att ta mig till Remdalen
> då kartan säger att det är fin cykling där "en
> sensationellt rolig cykling" (Dina ord?) men
> hindrats en gång av väder och en gång av dålig
> lokalsinne...
> Eftersom jag inte kan spontanåka till detta
> område måste jag ta det när jag har vägarna
> förbi.
> Att jag missade Remdalen en gång pga väder
> gjorde att jag planerade om och tog guidad tur i
> Korall-grottan (rekommenderas) och samt löpte upp
> till Marsfjället. Det finns att göra i området.

Jovisst finns det att göra! Sveriges bästa område för friluftsliv som jag ser det. Nära till många toppar. Otroliga vidder. Knappt en enda kotte ute på fjället.
Visst är det mina ord, jag skrev alla texterna.

Ser även i tråden att folk cyklat på Graipes. Tung vandring i en halvtimme men sen...
/krister

När jag cyklade Nedre Vapstsjön (Kittelfjällsdalgången) - Stekkenjokk så mötte jag faktiskt 2 cyklister i Tjåkkelestugorna som var på väg mot Åtnikstugan. Dock hade dom tagit fel led i Remdalen och följt vinterleden genom en massa ris så dom vände efter ett tag och övernattade en dag extra i Tjåkkelestugorna.

Hoppas på att kunna åka upp till hösten med då blir det nog bara dagsturer.

jkarlsson84 skrev:
> När jag cyklade Nedre Vapstsjön
> (Kittelfjällsdalgången) - Stekkenjokk så mötte
> jag faktiskt 2 cyklister i Tjåkkelestugorna som
> var på väg mot Åtnikstugan. Dock hade dom tagit
> fel led i Remdalen och följt vinterleden genom en
> massa ris så dom vände

Mycket "bad idea" Fick hjärnsläpp och gjorde samma misstag med MTB mellan Grönfjäll och Kittelfjäll söder ut ner till stor vägen. Fick lära mig den hårda vägen att vinterled dras med fördel på ostigade terräng och med fördel på myrar. Kom hem så myggbiten och slut att jag var däckad dagen efter...

SörenS skrev:
> By the way, jag har emailat Länsstyrelsen och
> frågat vad de har för planer på de två broar
> vi nämnt i denna tråd.

Goda nyheter ifrån Länsstyrelsen i Västerbotten!
----
Hej!
Jag fick nya uppgifter om bron över Saxån idag. Samebyn skall reparera bron om det inte redan är gjort.
Den andra bron har vi haft personal som tittat på idag. Brons skick gör att den inte är lämplig att reparera utan det blir ett nybygge. Det innebär dock en tidsförskjutning där vissa delar görs i år och de sista arbetena görs våren 2015.
----

Tack för all nyttig information som ni skrivit här alla och kanske speciellt tack till Krillan som gjort mtb-inventeringen en gång i tiden. Jag åker upp till Klimpfjäll imorgon kväll och stannar tre dagar (...och som vanligt prickar man av survädret, verkar bli strålande väder på måndag).
Min färdplan är att ta mig från antingen Klimpfjäll eller via Jeepvägen till Tjåkkelestugorna och sedan vidare mot Åtnikstugan via Remdalen. Sen är min fråga: Är det någon som trampat vidare österut mot Vardofjäll och vidare ner mot Ljusliden? Dom två sträckorna finns inte med som turförslag. Är dom helt enkelt glömda eller helt enkelt för svåra att att cykla.

Jag kan svara på min egen fråga här om någon annan skulle ha nytta av det i framtiden. Cyklingen 2016 blev lyckad men gick bara in i Remdalen innan jag vände söderut igen. Tre år senare (ifjol alltså) gjorde jag en annan tur från västra änden av Nedre Vapstsjön till Åtnikstugan och sedan österut till Vardofjäll för att sedan vända norrut igen mot Gränssjö. Helt okay och cyklingsbart! :)

Hejsan, var hittar man den gamla kartan med beskrivning? Den senaste från kommunen innehåller t.ex. inte Sträcka 8.

Är det måhända någon som forsatt Norgefararleden in i Norge, hela vägen fram till Harvasstua?

Senast ändrad:
Kul att läsa om mina gamla hemtrakter! Jag bodde i Saxnäs i 5 år. Det var jag som gjorde mtb-inventeringen åt Vilhlemnina kommun. Det var en ljuvlig sommar runt -98 som jag cyklade/gick samtliga leder i området (50 mil). Som gammal MTB-räv med första MTB-köpet redan -87 njöt jag varenda meter. Det var helstelt naturligtvis...min Merlin Titanium fick slita hårt. Men det dröjde länge innan kommunen fick ut kartan.

Min favvotur i området är en tredagars med packning från Nedre Vapstsjön (Kittelfjällsdalgången) och ner ända till Borgafjäll.

Jag svarar gärna på frågor men har inte koll på tex broar eller stugor.

Numera bor jag i Högdalen (Stockholm) o gillar att glida runt med Happygänget på Tisdagsrajderna i Hellas o Sickla.

/Krister Berg
Nedre Vapstsjön till Borga: Tredagars till fots? Cykel? Vilken väg tog du?

Enligt min stigguru i området blir leden stundtals mycket otydlig och stenig när man kommit en bit över på norska sidan.

Tillbaka
Topp