[RR] Landsvägscykling i forna DDR

hanek082

Aktiv medlem
IMG_2394.JPG

Jag spenderade förra helgen hos tjejens föräldrar som bor en sydöst om Berlin i gamla östtyskland och självklart släpades en cykel med. Valet blev landsväg så man kunde komma iväg en bit och få se lite nya grejer.

Klockan 9 på lördagen var det dax att ge sig iväg så man skulle hinna hem innan det blev för varmt ute. Det fanns ingen chans att värma upp direkt då gatan utanför deras hus består av kullersten...

IMG_2396.JPG

Men efter en felkörning ut genom byn så kommer man ut på riktigt fina cykelvägar som går mellan byarna. Det var bara att trampa på och njuta.

IMG_2398.JPG

Är det någon som är i behov att ett nytt hus så finns det en hel del att fynda bland. Passerade rätt många hus i detta skicka. En lite rolig grej är att hade man mer än 5 barn så fick man ett gratis hus av staten. Skulle kanske vara något för att sätta fart på sveriges bostadsbyggande och barnafödande..

IMG_2399.JPG

Jag har fått öva på mina kullerstensskills en del också då mer eller mindre varje bys huvudgata består av det.

IMG_2401.JPG

Blev även några kilometers cykling på gamla pansarvagnsvägar från andra världskriget.

IMG_2403.JPG

Efter krigsvägen kom jag ut till målet för dagen, floden Lausitzer Neiße. Den utgör gränsen mellan Polen och Tyskland. Följde cykelvägen söderut för att se om jag kunde hitta en gränsövergång.

IMG_2405.JPG

Tog inte mer än ca 5 km och sen var det bara att ta en cykelbro över till Polen och pricka av ett sjunde land på cykellistan!

IMG_2406.JPG

Väl i Polen tänkte jag att det skulle vara roligt och köra på den polska siden ner söderut och sen ta nästa bro tillbaka till tyskland. Det slutande med att jag fick vända då den redan urkassa asfalten slutade i grusväg. Tur det också då jag inte hade något pass med mej och när jag passerade nästa bro som även var en bilväg så stod tyska tullen och kontrollerade alla..

IMG_2409.JPG

Tillbaka i Tyskland och på vettiga vägar var det bara att trampa på igen!

IMG_2410.JPG

Tydligen måste man dela vägen med hästtransporter.. Annars måste jag påpeka att de har förbannat fina cykelvägar här med gott om plats.

IMG_2412.JPG

Självklart så lyckas jag köra i kapp en häst också!

IMG_2413.JPG

En ny typ av mer förlåtande kullersten..

IMG_2414.JPG

Sen blev det lite större vägar hem igen då jag började bli trött och de 35°C ute tog ut sin rätt..

IMG_2421.JPG

Afterbiken spenderades helt perfekt!

IMG_2426.JPG

Kvällen till ära så var jag på Rock & Blues Nacht med en hel massa tyska hårdrocksgubbar! De var tydligen en stor grej då det spelade ett band som Stasi förbjöd under DDR.. De var kanske 60-65 år nu och rockade på som om inget hade hänt!

IMG_2428.JPG

Dagens hockefrilla =D det fanns en hel del..

IMG_2430.JPG

Söndagens plan var att cykla en sväng runt Vattenfalls kolgruva, en tur på ca 85 km varav halva turen gick runt själva gruvan.

IMG_2431.JPG

Var inget sämre väder än lördagen så det blev till att stanna och ta en kylande dusch på denna kyrkogård för att sen åka till första bästa resturang och fylla på med mer vatten.

IMG_2434.JPG

Fin vy från ett utsiktstorn över hur vattenfall kör miljömärkt.. Kolkraftverk på andra sidan..

Senast ändrad:
Sydväst? Jag har varit nere i trakterna kring Treuenbrietzen, Lobbese, Lutherstadt Wittenberg några gånger och tänkt att det skulle vara fantastiskt att cykla omkring där. Ofta är cykelvägarna dragna bredvid vägarna och av väldigt god kvalitet. Snyggt!

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Sydväst? Jag har varit nere i trakterna kring
> Treuenbrietzen, Lobbese, Lutherstadt Wittenberg
> några gånger och tänkt att det skulle vara
> fantastiskt att cykla omkring där. Ofta är
> cykelvägarna dragna bredvid vägarna och av
> väldigt god kvalitet. Snyggt!

Ah, sydöst skulle det vara, Mot polska gränsen från Cottbus. De flesta större vägarna har cykelvägar intill plus att det finns en hel del cykelvägar som går för sig själva. Tyskland är riktigt fint för touring cykling så jag kan förstå varför man möter mängder med tyskar med sina touring styren..

Fräsigt! Tyskland är ett trevligt land även om det kan vara lite ruffigt på forna östsidan. Så likt Sverige men ändå så olikt.

Förresten kan man ju inte skylla på Vattenfall för att tyskarna bestämt sig för att lägga ner kärnkraften. Då blir det kol. "Tänkte inte på det", som miljövännerna borde säga;-)

Jag trodde det hette kurzfrontlangenackehaar.

Jag har cyklat runt Heiligendam vid Nordkusten. Extremt fint (och ett av världens finaste hotell skulle jag säga).

Fina bilder!

Senast ändrad:
Kul RR Tyskarna ha satsat ganska rejält på att fixa till infrastrukturen i forna Öst vilket det har gruffats en del om av forna Västtyskar men hur som helst har dom fått fina cykelvägar.

mmmrrrr skrev:
> Nej fy. Min att-cykla-lista som redan var så
> lång, så kommer det ännu mer. Usch!

Det är bara att inse att livet är för kort för att hinna cykla alla vägar man skulle vilja. :-(

Var det bara jag som vart helt förfärad över sista bilden och började googla brunkolsbrytning och skovelhjulsgrävmaskin. Googlemaps gör det hela rätt iögonfallande kan man säga. Brrr....

Ja, just det - fin RR!

/H

häftigt och intressant.

Man blir lite nyfiken. Vilka cykelmärken och växlar använde kamraterna på andra sidan järnridån?

Fliken skrev:
> Jag trodde det hette kurzfrontlangenackehaar.
>

Vokuhila (Vorne kurz hinten lang) heter det :)

Väldig fin RR!

Tillbaka
Topp