hanek082
Aktiv medlem
[RR] Landsvägscykling i forna DDR
Jag spenderade förra helgen hos tjejens föräldrar som bor en sydöst om Berlin i gamla östtyskland och självklart släpades en cykel med. Valet blev landsväg så man kunde komma iväg en bit och få se lite nya grejer.
Klockan 9 på lördagen var det dax att ge sig iväg så man skulle hinna hem innan det blev för varmt ute. Det fanns ingen chans att värma upp direkt då gatan utanför deras hus består av kullersten...
Men efter en felkörning ut genom byn så kommer man ut på riktigt fina cykelvägar som går mellan byarna. Det var bara att trampa på och njuta.
Är det någon som är i behov att ett nytt hus så finns det en hel del att fynda bland. Passerade rätt många hus i detta skicka. En lite rolig grej är att hade man mer än 5 barn så fick man ett gratis hus av staten. Skulle kanske vara något för att sätta fart på sveriges bostadsbyggande och barnafödande..
Jag har fått öva på mina kullerstensskills en del också då mer eller mindre varje bys huvudgata består av det.
Blev även några kilometers cykling på gamla pansarvagnsvägar från andra världskriget.
Efter krigsvägen kom jag ut till målet för dagen, floden Lausitzer Neiße. Den utgör gränsen mellan Polen och Tyskland. Följde cykelvägen söderut för att se om jag kunde hitta en gränsövergång.
Tog inte mer än ca 5 km och sen var det bara att ta en cykelbro över till Polen och pricka av ett sjunde land på cykellistan!
Väl i Polen tänkte jag att det skulle vara roligt och köra på den polska siden ner söderut och sen ta nästa bro tillbaka till tyskland. Det slutande med att jag fick vända då den redan urkassa asfalten slutade i grusväg. Tur det också då jag inte hade något pass med mej och när jag passerade nästa bro som även var en bilväg så stod tyska tullen och kontrollerade alla..
Tillbaka i Tyskland och på vettiga vägar var det bara att trampa på igen!
Tydligen måste man dela vägen med hästtransporter.. Annars måste jag påpeka att de har förbannat fina cykelvägar här med gott om plats.
Självklart så lyckas jag köra i kapp en häst också!
En ny typ av mer förlåtande kullersten..
Sen blev det lite större vägar hem igen då jag började bli trött och de 35°C ute tog ut sin rätt..
Afterbiken spenderades helt perfekt!
Kvällen till ära så var jag på Rock & Blues Nacht med en hel massa tyska hårdrocksgubbar! De var tydligen en stor grej då det spelade ett band som Stasi förbjöd under DDR.. De var kanske 60-65 år nu och rockade på som om inget hade hänt!
Dagens hockefrilla =D det fanns en hel del..
Söndagens plan var att cykla en sväng runt Vattenfalls kolgruva, en tur på ca 85 km varav halva turen gick runt själva gruvan.
Var inget sämre väder än lördagen så det blev till att stanna och ta en kylande dusch på denna kyrkogård för att sen åka till första bästa resturang och fylla på med mer vatten.
Fin vy från ett utsiktstorn över hur vattenfall kör miljömärkt.. Kolkraftverk på andra sidan..
Senast ändrad: