[RR] sikkel cyklar lite på Menorca.

sikkel

Aktiv medlem
Familjen hade bokat i en resa till Fornells på Menorcas norra sida, och eftersom jag sa förra gången vi var där att jag skulle ta med cykeln så gjorde jag det.

Det finns en vandringsled som går runt ön som heter cami de cavalls vilket är en gammal ridväg som de ockuperande engelsmännen använde för att patrullera kusten förr i tiden.
Denna led fixades till och märktes upp för några år sedan och nu kan man vandra, rida och cykla där.
Jag körde från Fornells mot väster längst nordkusten.

P8220658.JPG

Aluhästen (menorcas högsta berg syns bakom sadeln 318meter har jag för mig)

P8220659.JPG

Och sikkel

P8220661.JPG

Första stranden efter burit cykeln upp och ner för en trapp.Körde i strandkanten över till andra sidan.

P8220664.JPG

Efter att en bit grusväg var det dags för stigkörning. Redan här kokade blodet då det var typ 26-28 grader varmt.

P8220665.JPG

Utsikt över till andra sidan viken, Fornells.

P8220666.JPG

susade fram på stigen med ett stort leende på läpparna.

P8220667.JPG

Stannade till vid en liten klippig vik där det fanns ett tak att skugga sig under, nu var det över 30 grader varmt och jag hörde hur bukfettet fräste.

P8220669.JPG

Eftersom leden passerar privat mark måste man passera en massa grindar.Det är viktigt att man stänger dom så inte kossor, getter och hästar smiter.
P8220670.JPG

Framme vid nästa sandstrand efter ca 5km.Här fick man bära ner cykeln till stranden via en lång trapp.Väl nere blev det push bike i djup varm sand pga det var för mycket barn, sandslott och topp lösa damer vid strandkanten.
Ni kan se stigen fortsätta uppför kullen på andra sidan stranden.
Eftersom det inte finns någon servering eller kiosk vid stranden så kunde jag kunna döda för en kall öl.

P8220673.JPG

Ja just ja ! Jag hade ju packat i en kall, inlindad i handduken. Den var fortfarande kall SLURP!!!
(Förra bilden är tagen vid flaggan på andra sidan) Och Ja, jag är tjock :(

P8220674.JPG

Fortsätter bort mot Öster. Det jag inte har tagit kort på är de steniga branta uppförsbackarna, stigens höjdprofil påminner om en pulskurva så det blir att pusha eller bära upp cykeln.
P8220677.JPG

P8220679.JPG

Nästa sandstrand och sedan nästa vik där badgäster på väg till nästa strand har gjort stenstaplar.
P8220680.JPG

I vattnet på ytterligare nästa strand. Nu hade jag kämpat mig fram strax över en mil. Eftersom det var så förbannat varmt 30-34 grader och det tog tid så vände jag tillbaka.

Efter ca två km på vägen tillbaka så fanns det en restaurang en bit upp från stranden (den enda)där stannade jag och vilade en timme. Drack en stor öl åt lite mat och fyllde på vatten.

P8220685.JPG

P8220686.JPG

Bilder på den fantastiska stigen på vägen tillbaka.

Vattnet tog slut när jag hade två km kvar till civilisationen. Och i 34 grader och stekande sol så blev det kämpigt på slutet.
Det blev en sväng på strax över två mil men pga värmen och berg och dalbana + push bikandet över långa sandstränder gick det inte så fort. Tror jag var ute ca fem timmar inklusive 3 badningar.

Ca 85% av sträckan var fin stig. resten var för klippigt eller mjuk sand.

Väl tillbaka till hotellet tillbringade jag resten av dagen till att försöka tömma baren på öl (all inclusive)
Detta gjordes V32 om nån undrar.

//Ulf alias sikkel

Redigerade: Hade skrivit att jag cyklade mot öster men det skall vara väster

Senast ändrad:
Grymt coolt! Verkar ha hittat fina sträckor där! Kul läsning också :) Fornells verkar bra, vi var på Menorca också (Cala'n Bosch). Cyklade bland annat Västkusten på Cami de cavalls, från Punta Nati och till Ciutadella. Var ganska stenigt och öde där. Många sköna cykelstigar på den där ön. Såg många LVG också t ex vid den där toppen.

Bilagor

• Menorca - Cykel - 03 - Cami de cavalls.jpg
    Menorca - Cykel - 03 - Cami de cavalls.jpg
    97.7 KB · Besök: 71
  • Menorca - Cykel - 02 - Cami de cavalls.jpg
    Menorca - Cykel - 02 - Cami de cavalls.jpg
    82.2 KB · Besök: 75
Jag tog också en sväng österut från Fornells. Det var mer cykelvasa terräng i granskog.
RR från den turen kommer kanske framöver.

//Ulf

Tänkte berätta lite om när jag åkte österut från Fornells.

P8220701.JPG

Efter ett par kilometer landsväg blev det en jättefin cykelbana med fina markeringar.Trampade på så snabbt jag kunde, när den helt plötsligt slutade? men jag åkte ju MTB så det var bara att bunnyhoppa upp på landsvägen.

P8220687.JPG

Leden svängde upp på en grusväg.

P8220689.JPG

Trillad Tall.

Landskapet åt detta håll är odlingslandskap där alla åkrar och fält är inhägnat av stenmurar.

P8220690.JPG

Behövde justera bromsoket men kan man inte ta med mekstället i ryggsäcken får ryggsäcken agera mekställ. (funkade jättebra)

P8220692.JPG

Grusvägen gick sedan in i tallskogen, det påminde lite om 30km cykelvasan.

P8220694.JPG

Grusvägen smalnade av till en traktorväg som gick nerför så jag fick upp farten ordentligt när det stod något bakom kurvan.Tvärnitade och stod öga mot öga med en Get.

P8220695.JPG

Folk är så slarviga att stänga grindarna, i denna hage hade dom både getter och hästar lösa. SKÄRPNING! turistjävlar..

Nu hade jag kommit fram till stranden Son Sura på nordöstra sidan med en massa hotell. Tog ingen bild konstigt nog.
Hit var det ca 8km från fornells snabbcyklat grusvägsrejs. Nu vände jag om och åk åkte tillbaka till hotellet.

P8220696.JPG

Cykel lutad mot menorcansk stenmur. Berget i bakgrunden är högsta berget på ön.

P8220699.JPG

Utslitet hus.

P8220700.JPG

Hästar! Menorcanerna verkar gilla dom.

Körde landsvägen upp till orten fornells på nordkusten där jag svängde vänster för att cykla till hotellområdet cala fornells där jag bodde.

Rekomenderas inte om du vill cykla, det började med att bära ner cykeln för branten.

P8220705.JPG

Det är den nedre av stigarna jag är på väg till.Hotellområdet ligger bakom udden.

P8220706.JPG

Sedan blev det cykla en kort stäcka, bära cykeln över ett lavadike. Sedan upprepa proceduren tills man var framme.
P8220707.JPG

Lavadike.

P8220708.JPG

Hans Dampf funkade bra på den supergreppiga (och vassa) lavastenen.

Den här dagen var det inte så varmt ca 28-29 tror jag att det var.

//Ulf

Senast ändrad:
Nordkusten är spektakulär. Har lite bilder från den tredje turen som gick till fyren (nordligaste punkten) men det lägger jag nog in tidigast i morgon kväll.
//Ulf

Åkte en tredje tur som började med 4,9 km av leden västerut och 3 km asfalt upp till fyren.

P8220715.JPG

lite bilder på leden,
P8220716.JPG

P8220717.JPG

Där i mitten sticker fyren upp.

P8220721.JPG

Getter på bete.

P8220722.JPG

Därifrån nere vid viken på Höger sida stod getterna, jag kom från viken på vänster sida.

P8220723.JPG

Utsikt mot nordkusten där jag var på första turen.

P8220733.JPG

Uppe vid fyren.

P8220735.JPG

P8220734.JPG

ca 90-95 meter ner till vattnet.

P8220737.JPG

Informations tavla. man ser fyren ovan den nedre pilens bakkant.
P8220736.JPG

P8220738.JPG

sikkel approved beach!! :)
Här stannade jag till, tog av ryggsäck, hjälm och handskar och hoppade i med skor och kläderna på.

Det var allt från min Menorca semester.
Det blev bara tre turer för det var så varmt (26-34 grader)

Var det värt att ta med cykeln? svar: JAJAMENSAN! (åkte med solresor/primair bokade in cykeln på nätet så det kostade bara 163kr per håll).

Då leden går runt ön blir turerna mest att man vänder och åker tillbaka därifrån man kom , skall man åka väg tillbaka till boendet blir det en omväg mot mitten av ön.
Perfekt borde vara att någon skjutsar en till en bra startpunkt och sedan hämtar upp där leden går förbi en bilväg.

Blev lite förvånad när reseledarna som var på flygplatsen på väg hem inte verkade ha sett att någon tagit med en cykel till Menorca förut.

Över och ut!
//Ulf

Tillbaka
Topp