[RR] Sommarsemester 2014 PCH: [Del 1+Del2+Del 3] + Del 4 – Söder om San Francisco

desmo

Aktiv medlem
[RR] Sommarsemester 2014 PCH: [Del 1+Del2+Del 3] + Del 4 – Söder om San Francisco
Inför semestern 2014 hade jag och Annika lite bryderier, vi visste inte vad vi skulle hitta på. Tidigare år har vi valt att förlägga semestern på berg i Alperna eller Nepal. Men då Annika är gravid var höga berg inte längre aktuellt. Istället för berg så växte planerna om en cykelsemester fram. 2012 cyklade jag från Norrköping till Barcelona, och som alltid finns det fler idéer. Efter en del funderande bestämde vi oss för att cykla från Vancouver i Kanada, till den Mexikanska gränsen utefter Stillahavskusten. Varför just Amerika? Jag vet inte riktigt, kanske för att det känns som en naturlig väg. Att följa kusten. Kanske för att USA är ett lätt land att resa i.

Jag har kvar min cykel från Barcelonaturen. Men Annika hade ingen lämplig hoj så det var tvungen att lösas innan avresa. Nätet skannades, butiker besöktes, och till slut föll valet på en Specialized Secteur Sport Disc. Skärmar hittades i garaget och väskor och pakethållare fanns hos en kompis. Under nationaldagshelgen provcyklade vi till Tyrislöt utanför Söderköping. Inför avresan inhandlades även guideboken "Bicycling the Pacific Coast" av Vicky Spring och Tom Kirkendall. Boken är inne på revision fyra men är ändå ett par år gammal. Det finns andra uppdaterade cykelkartor men tillverkaren ville inte skicka till Sverige.

IMG_0775.JPG

Mot Tyrislöt

Så var det dags för avresa den 1a juli. Cyklarna var packade i cykellådor vi hämtat hos cykelhandlarna i Norrköping. Våra packväskor var packade i en stor tvättpåse så vi bara hade en väska var att checka in. Vi checkade in 15kg var. Utöver detta hade vi bara ett litet handbagage med oss. Resan gick från Linköping, via Amsterdam, och sedan direkt till Vancouver. Resan är lång, flighten var fullbokad, men på väg mot äventyr har man överseende med sådant. Framme i Vancouver skruvade vi ihop cyklarna på flygplatsen innan vi rullade in mot centrum och vårt boende. Det var en speciell känsla att rulla iväg från flygplatsen, vi cyklade inte längre omkring hemomkring och det var nya intryck. Det visade sig att hotellet vi bokat hemifrån låg i Chinatown vilket var ett skumt område. Vi kom fram på "Canada Day" men vi var allt för trötta för att ge oss ut bland festligheter. Dagen därpå (2a juli) cyklar vi runt i Vancouver. Vi handlar på oss gas till stormköket och lite andra småprylar. Äter gott och ser oss omkring. Det är med spänning vi ser fram emot att påbörja vår cykelresa på riktigt.

IMG_0807.JPG

Totempålar i Stanley Park, Vancouver

3:e juli. Vi går upp tidigt och packar våra väskor för att komma iväg innan trafiken blir för intensiv. Det går bra att hitta ut ur Vancouver, men att cykla villagatorna fram tar tid. Vi cyklar söderut mot Tsawassen där vi ska ta färjan över till Vancouver Island. På vägen dit så ligger George Massey Tunnel där cykelförbud råder. Men då är det så fiffigt att det går en gratis bike shuttle igenom istället. Dock endast en gång i timmen. Vi har tur och kommer fram några minuter innan 8 och är snart shuttlade till andra sidan. Vi är en handfull cyklister som utnyttjar denna möjligheten på denna turen. På andra sidan är det sedan en större väg hela vägen till färjelägret. Om vi hade timing med shuttlen så har vi lite otiming med färjan. Vi är några minuter sena men det gör inte så mycket. Det blir en timmes väntetid då vi hinner att äta frukost. Färjan över är en fin tur och tar ca 90 min. Färjan ankommer Swartz Bay och därifrån är det cykelbana hela vägen till Victoria. Det är vackert, det är stillsamt, vi är på väg! Planen är att åka färjan kl16 från Victoria. Vi är framme 30 minuter innan avgång efter att vi snurrat runt och letat efter terminalen. Fortfarande gott om tid, vi köper biljetterna och ska gå ombord.. Innan man går ombord så har USA "Boarder Control" (i Kanada alltså) och tittar så att alla får åka till USA. Genom mitt jobb har jag arbetsvisum till USA, men det visumet sitter i ett utgånget pass. Och eftersom jag denna gången åker som turist lämnade jag det hemma. FEL! Jag ska alltid resa in på visum om jag har ett enligt tjänstekvinnan. Nu suckas det och pratas om straffavgift på 550USD. I slutändan behöver jag inte betala något, men det tar en timme att fixa iordning papperna och vi missar således färjan till Port Angeles. Istället blir det att sitta i solen på ett fik och dricka en öl. Nästa färja går kl 19 och vi rullar ombord cyklarna. På vägen över så ser vi valar! Eftersom klockan är strax efter 21 när vi rullar av och det börjar skymma så justerar vi får plan. Vi hade tänkt cykla ut ur Port Angeles till en camping, men istället tar vi in på ett motell i stan. Totalt blir det 73 km cykel.

IMG_0810.JPG

Bike shuttle genom George Massey tunnel.

4:e juli. Tidig morgon och frukost på hotellet. Ni som besökt USA vet vad jag pratar om, rostat bröd, bagel, tunt kaffe som jag ändå inte dricker. Inte mycket till frukost för en svensk. Mitt bakhjul är platt på morgonen. Sliter ur slangen och det pyser från en gammal laglapp. Slänger i en av reservslangarna vi har med. Ut ur Port Angeles följer vi Olympic Discovery Trail. En asfalterad cykelbana som vi kan följa de första 5 milen. Det är nu hela resan börjar! Det blir frukost/lunch i Sequim. Vi pratar om hur litet stället är, men det ska visa sig att det kommer dröja innan vi passera något stort ställe! Efter Olympic Trail kommer vi att färdas på Highway 101 i flera dagar nu. Inte förrän i norra Kalifornien kommer vi svänga av förutom några enstaka omvägar. I lilla Quilcene stannar vi och handlar för kvällen. Här handlar jag även resans första camping-öl. Det blev ett litet tema att dricka IPA och helst från något lokalt bryggeri. Efter Quilcene är det uppförsbacke över Mount Walker, första riktiga backen på resan. Sakta men säkert tar vi oss upp, vilket sedan följs av en snabb nedförsbacke. Jag har ca60 knyck nedför, Annika tar det lite försiktigare. Målet för dagen är Seal Rock Campground som inte ligger allt för långt efter Mount Walker. Det känns skönt när vi inser att vi är framme, men det blir en klump i magen när vi ser skylten "Campground Full". Att cyklar vidare känns inte aktuellt så vi svänger in, kanske går det att inhysa två stackars cyklister trots allt? Vi pratar med "Camp host" som är väldigt behjälplig. Han visar oss till deras "Owerflow"-plats och där kan vi slå upp tältet. Vi lagar vår mat när det börjar droppa lite från himmlen. Vi kryper ner ner i våra sovsäckar och sover djupt. Att det är Amerikas nationaldag märker vi inget av. 101 km cykel.

IMG_0876.JPG

Första natten i tält

5:e juli. Det har droppat lite under natten, men det regnar inte när vi vaknar. Men vi måste packa tältet fuktigt, vilket vi kommer få göra de flesta gångerna på denna resa. Fixar lite gröt till frukost och pratar bort en stund med ett amerikanskt par. Ordet för konversationen är "downsize" då de åker omkring med sin truck och en stor vagn bakom. Enligt guidboken ska vi passera Eldon som ska ha en affär så planen blir att stanna för frukost där. När vi efter några timmar cyklar förbi by-skylten blir vi båda förvånade, det enda som finns är en sliten bensinstation. Ingen frukostservering utan det blir att handla lite kakor och dricka. När vi sitter utanför och äter kommer en annan långfärdscyklist. Han är från Victoria och ska cykla ner till San Francisco. Vi kommer se honom flera gånger och det är något med hans cykling som bara ser jobbigt och slitsamt ut. Jag hoppas att vi inte ser likadana ut när vi rullar fram i sakta mak. Sedan fortsätter vägen, det händer inte mycket. Vi passerar några uppställningsplatser för RV's (RV = Recreational Veiheicle = Husvagnar och Husbilar. Ibland går det att tälta på samma ställen, men inte alltid) innan vi når fram till Hoodsport som är ett litet samhälle. Här blir det bra att ta lunch, hamburgare och milkshake! Och fler nyfikna människor som undrar varifrån vi börjat och vart vi ska. Efter lunch fortsätter vi 101an innan vi svänger av på 8an för att inte göra en allt för stor omväg. Vi hamnar i McCleary där vi handlar för kvällen. Målet är Lake Sylvia Statepark strax utanför Montesano. Efter McCleary blir vägen större, som en svensk motorväg. Väggrenen är bred och det känns inte farligt, men det är inte inspirerande. Det är medlut nästan hela vägen vilket gör att milen passerar fram. Innan vi når Lake Sylvia är det en större backe att passera. Återigen möts vi av "Campground Full" men här får vi veta av Park Rangern att de alltid löser det för cyklister. Det känns skönt för fortsättningen. Resa tält, duscha, laga mat. Vi går en liten promenad i parken och hamnar i ett samtal med de som jobbar där. De är väldigt nyfikna på Sverige, vår natur, vårt statsskick osv. Jag förklarar kring allemansrätten och eftersom de alla tycker om att röra sig i naturen är de imponerade över vår frihet. Här sover vi på en Hiker/Biker-plats. Det är campingplatser enbart för de som fotvandrar eller cyklar (dvs inte tar med sig bil in i parken). Dessa går inte att boka i förväg och skulle de vara fulla går det ofta att dela plats eller få sätta tältet på en annan yta i parken. Dessutom brukar det vara bänkar och en eldgrop vid varje plats. På den andra platsen är det tre pojkar som pluggar i Santa Barbara. Deras mål är precis som oss, cykla till San Diego. Vi kommer träffa dem fler gånger på resan. 126 km cykel.

6:e juli. Från Montesano kan man välja två vägar. En längre till Westport och en lite genare över Raymond. Efter pratat med Park Rangern dagen innan har vi valt att ta den lite genare vägen. Nu i början av resan vet vi inte hur mycket tid vi har på oss, vad vi kan förvänta oss för dagssnitt, eller om Annika kommer klara cykla hela vägen. Så det känns rätt att försöka ta en kortare väg. Denna genare vägen är dock kuperad och vi får slita en hel del. Och det finns ingenting på vägen. Vi passerar inte ens en mack innan vi äntligen rullar i Raymond och kan ta en tidig lunch på en lokal diner. Ut ur Raymond går det segt, och hela eftermiddagen känns lång och tung. Vi väntar på att något ska dyka upp, ett samhälle, en affär, en mack. Något som inbjuder till ett litet stopp och kanske något att dricka eller en glass. Men inget. Så det är bara att trampa vidare. I slutet av dagen är vi trötta och slitna och det är med stor lättnad vi rullar in till Long Beach. Vi går in till turistinformationen och får en karta över Oregon. Vi går till butiken och handlar för kvällen. Vi handlar även var sin pizza-slice som vi trycker i oss så snart vi kommit utanför butiken. Den smakade! Sista biten till Cape Disappointment State Park var återigen rejält backigt. Vi börjar ana ett mönster! Resa tält, duscha. Sedan en promenad till fyren där vi lagade mat. Imorgon är det dags att rulla in i Oregon! 127 km cykel.

IMG_0944.JPG

Annika ser ljuset i slutet av tunneln.

//Tobias

Edit: Uppdaterat med del 2 : 2014-09-30
Edit: Uppdaterat med del 3 : 2014-10-27
Edit: Uppdaterat med del 4 : 2014-11-03 + [RR]

Senast ändrad:
Åh. Körde bil från LA till Vancouver på en månad före ett par år sen, såhär kan man ju också göra :-)
Ser fram mot nästa avsnitt.

Rätt speciellt namn på sista parken "Cape Disappointment State Park".
Frågade du var namnet kommer från?

/Tobias

Nu blir jag verkligen inspirerad.
Ska bli superkul att följa denna resan.
/Peter

Senast ändrad:
mandel skrev:
-------------------------------------------------------
> Rätt speciellt namn på sista parken "Cape
> Disappointment State Park".
> Frågade du var namnet kommer från?
>
> /Tobias

Jag är rätt säker på att det är någon seglare som givit namn till namn till den. Men vi frågade inte.

Ang tunneln; innan man cyklade in så trycker man på en knapp som aktiverar varningsljus med texten "Bicyclist in tunnel". Rätt lite trafik dessutom.

Kommer försöka posta fortsättningen i veckan som kommer. Vill inte skicka iväg allt på en gång! Allt postas på bloggen, sedan klipper jag in det här. För den som vill ha något att läsa under tiden kan ju alltid kika på min tur till Barcelona: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1858784
Eller kika in på bloggen som förutom cykel även innehåller lite triathlon och klättring också: http://upandfwd.wordpress.com/

desmo skrev:

> Ang tunneln; innan man cyklade in så trycker man
> på en knapp som aktiverar varningsljus med texten
> "Bicyclist in tunnel". Rätt lite trafik dessutom.

Såg en del sådana på broar också när jag bilade. Och det var en del cyklister på Highway 1 och 101. De flesta verkade köra söderut, vi körde norrut.

jomper skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ang tunneln; innan man cyklade in så trycker
> man
> > på en knapp som aktiverar varningsljus med
> texten
> > "Bicyclist in tunnel". Rätt lite trafik
> dessutom.
>
> Såg en del sådana på broar också när jag
> bilade. Och det var en del cyklister på Highway 1
> och 101. De flesta verkade köra söderut, vi
> körde norrut.

Norr till söder är den vanligaste vägen. Främst för att vindarna oftast är gynnsamma då. Och som en konsekvens av detta är vägrenen i södergående bredare än norrgående om det har behövts prioriteras.

Härligt! Jag känner igen mig i hur det var, och lär väl göra det än mer senare då jag anslöt till PCH först vid Eugene efter start i Portland och en avstickare till Bend.

JLarsson skrev:
> Plötsligt händer det! Happy blir happy igen. I
> love it.

+1

Vad gör den här tråden på sidan 3?

Snyggt fotat och trevligt skrivet! När kommer del 2?

Sommarsemester 2014 PCH: Del 2 – Oregon till Kalifornien

7e juli. När vi vaknar är det riktigt fuktigt. Det kanske rengar? Vi startar morgonen med regnjackor på. Men innan vi når Oregon har vi tagit av oss dem. Skönt att slippa regn! Gränsen mellan Washington och Oregon utgörs av Colombia River som överbryggas av en 4 miles lång bro. Det känns lite förbjudet att cykla ut på bron, men det är tillåtet. Och skyltar uppmanar bilister att vara uppmärksamma på cyklister. På flera andra broar och tunnlar finns det en knapp man trycker innan man cyklar iväg som tänder varningslampor för att påkalla uppmärksamhet hos andra trafikanter. På högsta punkten på bron är det vägarbete och det står en man med en skylt för att stanna och släppa på trafiken. Han säger att han ska hålla trafiken så vi kan cykla förbi utan bli trängda, för de tar allvarligt på trafiksäkerheten. Yeah right! När vi passerat 2/3 av vägarbetet har vi en stor lastbil direkt bakom oss som såklart vill om. Den + ett antal bilar passerar nära oss samtidigt som vi rullar ned för bron i hög hastighet. Klart olustigt! I Astoria passar vi på att äta en riktig amerikansk frukost med pannkakor och bacon. Eftersom Oregon är en stat utan moms är det ett bra ställe att handla på. Så vi tog ett varv i Astoria för att se om det finns något att köpa, men vi hittar inget intressant förutom en baklampa till Annika och snart rullar vi vidare söderut. På dagsetappen passerar vi Cannon Beach som är en turisthåla som får mycket uppmärksamhet. Den imponerade dock inte på mig och Annika som bara gör ett kort stopp. Vi avslutar dagen i Nehalem Bay State Park. 98 km på cykeln.

IMG_0958.JPG

Välkommen till Oregon!

IMG_0964.JPG

Bron till Astoria (foto taget mot Washington).

IMG_1000.JPG

Första riktiga kustbilden!

8e juli. Dagens stora turistattraktion är ostfabriken i Tillamook. Man kan genom fönster se hur produktionen pågår. Ett ganska lagom stopp som även bjuder på frukost och milkshake! Efter Tillamook lämnar man 101:an och svänger ut mot kusten på en mindre väg. Vägen är dock avstängd och vi får ta en genväg, inte oss emot. Den extra svängen ska dock vara fin och vi möter flera som beklagar att vi missat den biten. Vi känner dock inte att vi missat så mycket. Efter Cape Lookout State Park är det en rejäl backe. Vi som kommer norrifrån cyklar genom lågt hängande moln som innehåller mycket fukt, men så fort vi passerar krönet är det solsken och nedförsbacke! Vi stannar för lunch i Kiwanda på Pelican Pub&Brewery. Ett välkommet avbrott på dagen. Till min förvåning visar de Fotbolls VM, jag hade helt glömt bort att det pågick. Och till min förvåning spelar Tyskland ut Brasilien efter noter. Kiwanda var ett trevligt stopp! Sedan cyklar vi en bit på 101:an innan vi viker av för dagens andra rejäla backe strax efter Neskowin. Detta är en del av den gamla 101:an och vi får ha vägen för oss själva. Efter backen rullar vi snart in i Lincoln City där vi bor på Devils Lake State Park. Här möter vi ganska många cyklister, och det är stor spridning på cyklar. Det är allt från fullutrustade touringcyklar till FS29ers. Det kändes annorlunda att bo i en stad, lite oroligare. På kvällen skippar vi stormköket och går ut på stan och äter istället. 127 km på cykel.

IMG_1030.JPG

Ostfabriken i Tillamook.

IMG_1072.JPG

Annika cyklar nedförsbacke efter Neskowin.

9e juli. Rullar vidare söderut med frukost i Newport och lunch i Waldport. Detta var nog den dag på resan där vi hade den bästa medvinden. Vi vill bara fortsätta trampa! Men så börjar Annika få ont i ett knä. Vi har kanske tryckt på för hårt i medvinden? Annika gnäller inte i onödan så HTFU (Harden The Fuck Up för er som inte kan cykeljargong) är inte tillämpbart. Vi stannar och justerar sadel, stretchar, men det vill inte ge sig. Så vi bestämmer oss att svänga in på första bästa camping och bestämma hur vi ska göra. Så vi svänger in på Carl G Washburne State Park och tar en paus. Vi bestämmer dock att stanna för att inte göra det värre. Vi har inte handlat innan detta oplanerade stopp, så på kvällen får vi äta vår ”nödmat” vi har med oss. Vi hade alltid mat för en kväll/morgon utifall något oväntat skulle hända. Så det fick bli frystorkat! 101 km på cykel.

IMG_1074.JPG

Tung trafik, men väl tilltagen vägren.

10e juli. Nervösa rullar vi vidare från campingen. Hur kommer det gå med Annikas knä? Kommer vi behöva avbryta vår resa här och nu? Planen är att köra en kortare dag för att få en chans till återhämtning. Ingen ide att stressa nu, det är långt till San Diego! Vi tar dagen i lugn och ro. Stannar och tittar på sjölejon i en grotta som man når genom en hiss ner i berget. Stannar och tittar på köttätande blommor. Stannar och tittar på sanddynorna som Oregon är stolta över. Vi stannar för kvällen vid Umpqua Lighthouse State Park och det har gått ganska bra med knät. Här passar vi på att bada i en sjö på kvällen och tar en promenad för att titta på fyren. 69 km cyklat.

11e juli. Annikas knä kändes bra och vi cyklade på bra hela dagen. Dagen var full av ”Vista Points” eller utsiktsplatser som det heter på svenska. Jättefina vyer på kusten, men efter ett par stycken blir man lite mätt på dem. Dagen blev lång och slutade inte förrän vi kom fram till Humbug Mountain State Park. Totalt 138km cykel.

IMG_1087.JPG

En av alla fina vyer på vägen.

IMG_1190.JPG

Dramatiskt i Oregon.

12e juli. När vi rullade iväg så var det bara lite luft i mitt framhjul. Jag pumpade upp det men då hördes ett pysande ljud. Så av med däcket men jag kunde inte hitta något hål. Det visade sig att ventilen läckte. Det räckte att dra åt ventilinsatsen med fingrarna och så höll det tätt. Här träffade vi även en man som cyklat runt hela USA, alltså längs kusterna och gränserna mot Kanada och Mexico. Han var bara några veckor från att avsluta hela varvet och det hade tagit honom ca 2 år. Han valde att cykla på en fatbike! Annars var det ännu en dag med utsiktsplatser utefter kusten. Målet för dagen var Harris Beach State Park som låg i utkanten av Brookings. Så efter att vi rest tält och duschat så cyklade vi in och åt på en bra restaurang; Vista Pub. Trevligt med lite omväxling. Nästa dag skulle innebära Kalifornien! 81 km på cykel.

IMG_1204.JPG

Många fotostopp blir det.

/Tobias

copytag skrev:
> Gillar ni Craft? ;)

Hehe.. mkt Craft blir det!
Föräldrahemmet ligger inte allt för långt ifrån Gällstad. Där har de en outlet som säljer Craft till bra priset. Så det fanns en förklaring.

Härliga bilder och kul att läsa. Sea Lion Cave var i också nere i, kändes för knäppt för att missa. Däremot körde vi aldrig genom något Drive through tree i norra CA :-)

Oregons kust kommer jag åka till igen.

Sommarsemester 2014 PCH: Del 3 – Norr om San Francisco

13/7. Rullade iväg tidigt och tog frukost i det lilla samhället Smith River på en liten diner. När vi klev in var stället helt fullt, vilket betydde 15 personer. Men de var snälla och makade på sig så vi kunde sätta oss vid bardisken. Tydligen var det ett populärt ställe på söndagar. Eller som en man sa, jag kan bara äta här en gång i veckan annars skenar kolesterolet! De vi hamnade vid var lite äldre/pensionärer men de var väldigt nyfikna på vilka vi var och var vi var på väg. Om hur Sverige var och vad vi tyckte om USA. Det tog tid att få maten som inte var speciellt bra, men på det hela var det en fantastisk upplevelse. Till Crescent City hängde fukten i luften, men det regnade aldrig. Efter Crescent City var det en stor backe på en trafikerad väg vilket gjorde att det var svårt att uppskatta de storslagna Red Wood träden. Dagen innehöll en stor backe till, men nu på en mindre väg. Efter den backen var en av de bästa bitarna på hela resan, en nedförsbacke genom Red Wood-skog. Backen var precis lagom brant så man inte behövde bromsa men ändå han titta på allt. Vi klev av cyklarna några gånger och gick och tittade på ”Big Tree”, ”Cork Screw Tree” och andra utmärkta träd. Efter nedförsbacken kom vi fram till Elk Prarie Camp Ground. Som namnet antyder så är det vanligt att se älg där och det gjorde vi morgonen därpå. Denna dagen innehöll 112 km cykel.

IMG_1287.JPG

Välkommen.

IMG_1325.JPG

Läsa kartan bland Redwoods-träd.

14/7. Planen var att cykla till Fortuna och ta in på motell eftersom det var ont om campingar utmärkta i vår guidebok. Men medans vi stod och tittade på älgar på morgonen så pratade vi med en kvinna som tipsade oss om ”Fairground” i Ferndale vilket skulle passa oss bra. Fairground är alltså att översätta till marknadsplatsen, något som de flesta små hålor har. Under dagen passerade vi Eureka som är en lite större stad, och vi handlade färska persikor från ett stånd utefter vägen. Det märktes att det inte var hurtiga cyklister som campade på marknadsplatsen. Vår granne på höger sida var från Alaska var onykter och tyckte det var väldigt kul med sällskap. Vi var inte lika roade. Kvinnan på vänster sida hade hela sin campingvagn full med djur av alla de slag. Vi var inte roade av lösspringade djur heller. 112 km cykel.

15/7. Dagens höjdpunkt skulle vara Avenue of Giants, en väg genom Red Woods. Men av någon anledning så gick det bara tungt. Visst var det fint, men vägen i förrgår upplevde vi som ännu trevligare. Och sedan helt utan förvarning så blev det varmt, riktigt varmt. Och då blev cyklingen ännu jobbigare. Vi fick slita helt enkelt. Vi handlade kvällens mat i Garborville som verkade vara en skum stad. Här var det första gången vi lät en av oss stå utanför och vakta cyklarna medans det skulle handlas. Vi cyklade sedan till Richardson Groove State Park där vi slog läger. Genom parken rann en större bäck som vi badade i. Vattnet var väldigt klart och inte alls kallt. Under dagen hade det börjat knäppa om mitt framhjul, och när jag granskade det under kvällen verkade det som det var något knas med navet. Men utan verktyg är det svårt att göra något. Vi delade campingplats med en amerikansk tjej, Sarah. Utan att vi visste det då skulle vi komma att cykla tillsammans de närmsta fem dagarna. 108 km cykel.

IMG_1391.JPG

Längs Avenue of Giants.

IMG_1414.JPG

Kvällsdopp vid Richardsson Grove.

16/7. Idag stod det en stor backe på agendan. Vår plan var att äta frukost i Legget som var vid foten av backen, men det fanns ingen restaurang där! Vi lyckades hitta en liten bensinstation som hade muffins. Här svängde vi av Hwy101 och in på Hwy1 för första gången! Men härifrån blev det uppför. Men det är alltid väntan som är värst. Visst var det en lång backe men vi tog våra pauser och trampade på i jämn takt. Sarah kom och flög förbi oss. Men sedan helt plötsligt var vi på toppen! Och i den långa nedförsbacken passerade vi Sarah. Hon var bättre uppför än nedför! I ögonvrån såg jag hur en pickup var påväg att komma ikapp mig, men med många snäva svänger på vägen kom den aldrig ikapp. När jag väl stannade så fick jag tummen upp från bilen som tydligen var imponerad av min fart. Snart efter detta kom vi ut till havet igen. Jättevackert!Vi tog lunch i Westport som var ännu ett litet ställe, det första sedan Legget. Där mötte vi upp med Sarah. Medans vi åt bestämde vi att vi skulle ses i Russian Gulch cykla till Mendocino och äta tillsammans. Men mitt framnav hade börjat låta allt mer oroväckande så när vi cyklade in i Fort Bragg som visade sig vara en lite större stad bestämde vi oss för att svänga in till en cykelaffär. Mekanikern hade dock avvikt så de fick lov att jaga fatt på honom. Mekanikern visade sig även vara butikägarinnans man. Han var duktig, men han hade en gnällig inställning. Men när han förstod att jag hade lite koll på cyklar mjuknade han lite. Han tog isär navet där vi hittade metallspån men inga skador. Så han monterade nya kulor och nytt fett och oljudet försvann. Annika och Sarah satt på ett fik i närheten. När cykeln var klar var klockan ganska mycket så vi bestämde oss att äta i Fort Bragg innan vi cyklade till campingen i parken Russian Gulsh. När vi väl fått upp tältet var det mörkt! 108km cykel.

IMG_1430.JPG

Vid havet igen, innan Westport.

17/7. Detta blev en lång och krävande dag. Det var väldigt lite samhällen på vägen. Och vägen dök hela tiden in och ut längs kusten vilket även innebar brant ner – hårnål – brant upp. Det var slitsamt och långt mellan mattillfällena. Vi handlade i Gualala ganska sent, och hade fortfarande långt kvar på dagen. Vi kom fram till Stillwater Cove sent och lagade vår mat i skymmningsljuset. Någonstans på vägen hade Sara passerat oss, antagligen när vi svängt av för frukost, men vi träffades på campingen. 120km cykel.

IMG_1462.JPG

Mot Stillwater Cove.

18/7. Lite oväntat började dagen med en lång och seg backe. I Jenner lyckades vi hitta ett mysigt fik där vi åt frukost tillsammans med Sarah. Sedan minns jag inte så mycket mer av dagen än att det kändes väldigt långt, jag gissar att vi var slitna. I Point Reyes väntade Sarah på oss vilket vi inte planerat men som var väldigt trevligt. Hon hade inget stormkök med sig, så vi bestämde att vi skulle laga mat tillsammans på kvällen. Så vi handlade och förberedde kvällens festmåltid. Detta var sista natten innan San Francisco och campingen hette Samuel P Tayler State Park. San Francisco var även slutet på Sarahs resa, hon hade börjat i Seattle. Dagen blev 105km.

IMG_1474.JPG

Sara och Annika.

19/7. Vi rullade iväg på morgonen och mötte ovanligt många cyklister. De flesta cyklister vi sett hittils var touringcyklister, men nu var det folk som tränade på cykel. Vi var nära San Fransisco och folk var ute på sin lördagsrunda! Ganska snart började bebyggelsen och vi fick snirkla oss fram på villagator. Tillsammans med Sarah åt vi lunch i Sausolito innan vi cyklade upp mot brofästet till Golden Gate. Vi cyklade dock inte direkt över bron utan gjorde några extra höjdmetrar till en utsiktsplats. Tillbaka på brofästet mötte i Sarah och cyklade över tillsammans. Det var en häftig känsla! Fast också stressande. För hela cykelbanan var full av turister som hade hyrt cyklar och var på väg över bron samtidigt som de skulle stanna och fotografera och allmänt vinglade fram som om de precis lärt sig cykla. Dessutom kom cyklister som skulle ut på sin träningsrunda så det var en intensiv stund på bron. Vi stannade vi en av pylonerna och fotograferade Sara som nu kommit i mål. Vi hade dock några dagar kvar. Vi gick in på turistinformationen och frågade var vi skulle leta boende och fick tipset om Lombard Street. Så vi rullade ner dit och hittade ett motell som vi tyckte passade. Sara skulle dock bo hos vänner så vi skiljdes åt. Kändes konstigt när vi nu hade cyklat så många dagar tillsammans. Hon var färdig med sin tur. Vi hade fortfarande en bra bit kvar till San Diego. Men först skulle vi ha några vilodagar i San Francisco. Jag lyckades boka biljetter till Alcatraz under kvällen (vilket var tur, det var tydligen fullt 5 veckor framöver så det var avbokade biljetter jag fick) och vi promenerade till Fishermans Wharf och åt kvällsmat. Totalt blev det 50km cykel.

IMG_1517.JPG

Golden Gate.

IMG_1538.JPG

Sara-Tobias-Annika.

20/7. Började dagen med en riktigt dålig frukost. Motellet bjöd på vakuumförpackade bullar, kaffe och juice. Sedan gick vi ner till hamnen för att ta färjan ut till Alcatraz. Jag har varit där tidigare, men tyckte det var riktigt bra. Även denna gången var Alcatraz en jättebra upplevelse och det tyckte Annika också. Vi var tillbaka en bit in på eftermiddagen så det blev en sen lunch. Vi hann sedan besöka en sportbutik och köpa nya cykelbtxor åt Annika då ett av hennes par gått sönder innan min kompis Andreas dök upp. Han har bott i San Francisco några år så vi hade stämt träff. Han tog med oss i sin bil genom staden till ett område där han tidigare hade bott. Det var häftigt att åka bil upp och ned för de branta backarna! Maten och sällskapet var kanon, och efteråt åkte vi till Twin Peaks som är en utsiktsplats över staden. En mycket bra kväll!

IMG_1600.JPG

Alcatraz.

IMG_1610.JPG

Lokal guide från Tranemo!

21/7. På förmiddagen passade vi på att tvätta kläder innan vi tog bussen till Union Square för lunch. Sedan gick vi omkring där och tittade i butiker innan vi promenerade hem till motellet genom Chinatown. Kvällsmat åt vi på en restaurang inte allt för långt ifrån motellet. Under kvällen gjorde vi en preliminär plan för vår resterande resa mot San Diego. Detta var första gången på resan vi faktiskt hade en plan, hittils hade vi tagit det dag för dag. Men imorgon var det dags att börja cykla igen och vi hade en plan.

Kul!

Sweet memories.
Jag cyklade med hela familjen Seatle- San Fransisco sommaren 2011.
Känner igen mig.
Känslan i Washington av att det var svårt att hitta mat.
Fukten.
Bron mellan Washington och Oregon.
Tunnlar.
Mt Legget.
Motorvägskänslan och RVs (på helgerna).
Alla trevliga människor vi mötte och hade sällskap med.

Missade ni bryggeriet i Fort Bragg?

heklamama skrev:
> Kul!
>
> Missade ni bryggeriet i Fort Bragg?

Du menar North Coast Brewing? Det var där vi åt på kvällen!

desmo skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Kul!
> >
> > Missade ni bryggeriet i Fort Bragg?
>
> Du menar North Coast Brewing? Det var där vi åt
> på kvällen!

Bra där!

När de fick veta att jag bodde i Sverige så berättade de att en svensk rockstjärna hade som krav att alltid få några kalla Red Seal Ale vid spelningarna och att de hade en signerad poster på väggen i pubben som tack.
Vi spekulerade om vem det kunde vara och slank in på pubben för att kolla:

Martin.jpg

(bilden snbodd från nätet)

Shysst cykelsemester.
Vi bilade i Oregon samtidigt och måste ha mött er på kustvägen när vi åkte norrut. :-)
Nästa gång kan jag rekommendera ett besök på Crater Lake om ni vill cykla mer inne i Oregon.

Kan du lägga ut en karta på hur ni cyklade?

jerkan skrev:
> Shysst cykelsemester.
> Vi bilade i Oregon samtidigt och måste ha mött
> er på kustvägen när vi åkte norrut. :-)
> Nästa gång kan jag rekommendera ett besök på
> Crater Lake om ni vill cykla mer inne i Oregon.
>
> Kan du lägga ut en karta på hur ni cyklade?

Vi loggade hela resan med våra Garmin. Jag har laddat upp det på både Strava (inga KOM) och på Funbeat. Finns det något smart sätt att dra ut en karta därifrån? Eller på något annat sätt använda informationen för att rita ut vår rutt?

Finns det någon exportera funktion i programmen du använder så kan du spara en GPX fil någonstans. Sedan har vi ju turtipsfliken ovan, där kan du lägga in GPX filen så kan alla kika på den.

North Coast brewings restaurang i Ft Bragg är riktigt trevlig.

Sommarsemester 2014 PCH: Del 4 – Söder om San Francisco

22e juli. Efter några vilodagar kliar det lite i kroppen att få ge sig iväg igen. Trots att väskorna varit packade många gånger nu känner man sig lite som en nybörjare efter några dagar utan packande. Det är lite snurrigt att ta sig ur San Francisco men när vi när kusten igen känns det bättre, nu vet vi åt vilket håll vi är på väg. Dagen rullar på och mest minnesvärt är ”Devil’s Slide” som enligt guideboken är en smal och brant väg. Och vägen är smal och brant. Men den värsta biten har nu ersatts med en tunnel medan cyklister kan ta den gamla vägen som är avstängd för bilar. Utsikten är fantastisk och färgerna förändras när vi passerat. Eftersom det är ont om state parks har vi bokat in oss på en kommersiell camping, KOA Costanoa. KOA är en kedja med campingplatser. Lite mer utrustade än en state park med en liten butik, wifi och en restaurang. Men detta blir enda natten på en KOA. 96km cykel.

IMG_1637.JPG

Att lämna SF

IMG_1648.JPG

Härliga färger efter Devils Slide.

23e juli. Resan söderut fortsätter. Dagens destination är Monterrey och det kommer bli ett antiklimax. Vi rullar iväg och tar frukost i Santa Cruz vid vattnet. Väldigt trevligt ställe och vi ser fram emot att komma till Monterrey där vi tänker ta oss tid att se oss omkring och kanske äta på restaurang. Söder om Santa Cruz är det odlingsmark, sallad, kronärtskocka och jordgubbar som luktar gott. Tyvärr missar vi en sväng och får cykla tillbaka en bit för att inte komma ut på motorvägen (för tidigt, snart ska vi ändå ut på den!). Dagen blir lång och vi tappar flytet på grund av små omvägar för att undvika 101an. Vid infarten till Monterrey träffar vi en annan cyklist, Bud Miller (som ölen, det var så han presenterade sig), som hjälper oss genom stan. Innan vi skiljs åt följer vi med och skriver i hans gästbok. Från Bud Millers hem till Vets Memorial Park är det inte långt, men det är uppförbacke. Inte vad vi behövde i slutet av dagen. Vi kämpar oss upp för att inse att vi inte kommer orka cykla backen tur&retur igen för att äta på restaurang, och att våra packväskor inte har blivit fyllda med mat under dagen. Det slutar med att jag cyklar ner för att handla. Vid mataffären ligger en Chipotle-restaurang och jag tar två burritos som take-away. Mycket uppskattat när jag återvänder till campingen. Campingen i sig är speciell, det är många tält på hiker biker området. Men det känns inte som många cyklister. Utan snarare alkolister, hemlösa och annat löst folk. Det är inte alls en trevlig stämning och vi är oroliga för våra tillhörigheter och cyklar. 126km cykel.

IMG_1677.JPG

En dag bland odlingar.

24e juli. Vi har bestämt oss att sticka tidigt, skippa frukosten. För det kändes inte bra att vara på campingen. Denna morgonen kommer Park Rangern och kollar att vi har kvitto innan vi lämnar. Det är första och enda gången det händer på hela resan, så jag gissar att de har lite problem. Vi rullar iväg och tänker ta frukost på någon mack. Vi gör misstaget att cykla in i Carmel som är fint, men inte erbjuder någon mat. Tillbaka på 1:an hittar vi en Chrevon och får frukost. På vägen passerar vi Big Sur som alla pratar stort om, men som samhälle är det inte mycket. Vi äter lunch och försöker handla för kvällen vilket är svårt då butiken är mindre än ett 7-11 och har väldigt få varor. Vi får vara kreativa och lyckas pussla ihop en meny med hjälp av vår nödmat. Nu är det väldigt varmt, och ut ur Big Sur är det en rejäl backe. Vi förbereder oss med fulla vattenflaskor och handlar en extra flaska utifall. Vägen kring Big Sur är väldigt vacker, den går utefter havet hela eftermiddagen och vi får se valar som hoppar i vattnet. I den lilla byn Lucia stannar vi och tar en glass men priserna här är höga. Dagens camping kommer snart, Kirk Creek Campground. Den har dock inte rinnande vatten och vi fyller upp flaskorna innan vi lämnar Lucia. Inget rinnande vatten betyder att det inte blir någon dusch på kvällen eftersom det inte gick att bada i havet. Men campingen ligger fint, lite över havet. 97km cykel.

IMG_1706.JPG

Mot Kirk Creek

IMG_1727.JPG

Mot Kirk Creek

IMG_1748.JPG

Solnedgång vid Kirk Creek.

25e juli. Dagen börjar med uppförsbacke och frukost i Ragged Point. Vi ville fylla vattenflaskorna men då var det gnäll på att de minsann importerade vattnet dit. Samtidigt står de och vattnar gräsmattan med vatten från tankbil. Amerikaner! Vi stannar och tittar på Elephant Seals som är jättestora, slåss med varandra och låter lustigt. Nästa stopp blir Hearst Castle. Eftersom det var mer än 2h väntetid på en tur genom slottet (som byggdes 1919) hoppar vi över det. Vi rullar in i Morro Bay och mot campingen på Morro Bay State Park. Ser ingen matbutik på vägen så vi slår upp vårt tält och duschar innan vi åker och handlar. Skönt att inte behöva släpa maten (och ölen!) så långt. 109km cykel.

IMG_1752.JPG

Morgondis när vi lämnar Kirk Creek.

IMG_1763.JPG

Elephant seals.

26e juli. Dagen gick genom Pismo Beach, och sedan Guadalope där vi tog lunch. En av de få gånger då vi inte var nöjda med maten. Från Guadalope blev vägen sedan större men inte speciellt trafikerad. Man viker sedan av för att köra över en backe som heter Harris Grade. Den var dock inte lika jobbig som vi hade förväntat oss. Och efteråt blev det en fin nedförslöpa till Lompoc. Där stannade vi, handlade och åt glass. Tyckte att vi hade allt under kontroll. Vi visste att vi hade en backe kvar för dagen, en lång men inte speciellt brant. Solen stod högt och vi lämnade Lompoc. Sakta gnetar vi oss framåt men det tar tid. Annika tröttnar, tar paus, tröttnar igen. Det här känns inte bra. Jag blir orolig för henne. Men vad kan jag göra? Jag erbjuder det vatten jag har kvar vilket hon inte vill ha. Vi rullar vidare och jag har en klump av obehag i magen. Har vi pressat för hårt? Vi visste att dagen skulle bli lång då vi missat 10 miles i vår planering i San Francisco som vi skulle köra in idag. Vi segar oss fram till krönet. Nedförsbacken är brant! Men snart rullar vi in i Gaviota State Park. Enligt guideboken ska de inte ha någon Hiker Biker, men jag vill inte cyklar mer! Som tur är har de infört en liten Hiker Biker sedan boken gavs ut, och vi är enda gästerna. Vi köper lite ved av ansvarig på campingen, går ner och doppar fötterna i havet. I den lilla butiken köper vi marshmallows. Kvällen blir behaglig med mat, öppen brasa och grillade marshmallows. 146km cykel.

IMG_1784.JPG

En lång dag slutar vid havet med marshmallows.

27e juli. Från Gaviota blev det 101:an till Santa Barbara. Lunchen blev på piren. Maten motsvarade väl inte riktigt läget. Härifrån är det ett virrvarr av städer och bebyggelse. Vägarbete gjorde att det var cykelbana en bit på 101:an som var väldigt trafikerad. Även om det var avskild cykelbana gjorde allt ljud att det var jobbigt att cykla där. På ett ställe var det uppställningsplats för husbilar. De stod i en lång rad utefter stranden, raden måste varit 2 km lång! Stora vräkiga husbilar och bussar. Man känner sig annorlunda när man passerar på sin cykel. I Ventura provianterade vi för kvällen som var tänkt att spenderas på McGrath State Beach, men då Annika kände sig pigg fortsatt vi till Sycamore Canyon. Det blåste lite när vi slog upp tältet och lagade mat och det var tur, för när vinden försvann kom myggen. 139km cykel.

IMG_1810.JPG

Kilometrar med husbilar på semester!

IMG_1820.JPG

Utställning med flygplan på väg mot Sycamore Canyon.

28e juli. Vi rullade iväg med Los Angeles som mål. Trafiken blir intensivare, men det går ändå ganska bra. Värst är när bilar parkerat i vägrenen och vi tvingas ut i körbanan. Sista biten in står trafiken mer eller mindre still och vi kan passera bilkön. Känns bra! Vi hittar inget bra lunchställe innan vi svänger av 101:an vid Santa Monica och in på strandpromenaden. Där tar vi lunch på ett trevligt ställe. Vid 12 rullar vi in i Venice Beach. Vi får leta lite innan vi hittar vårt boende för de kommande två nätterna. Vi får inte lov att ta in cyklarna på rummet, utan parkerar de därför hos en cykeluthyrare i närheten istället. Venice är ett spännande ställe med muskelbyggare, surfare, solbadare, skateare, turister. Resten av dagen och kvällen spenderas i Venice och avslutas med restaurangbesök. 54km cykel.

IMG_1847.JPG

Cykel bana på stranden mot LA!

29e juli. Dagen spenderades på en Hop-on-Hop-off-buss som tog oss runt Los Angeles. Ganska trivsamt att åka i den öppna bussen och få lyssna till anekdoter och information om staden. Det tar hela dagen att åka runt, titta, lyssna, äta. Ett bra sätt att uppleva staden. På kvällen återvänder vi till Venice.

IMG_1882.JPG

Venice Beach.

IMG_1890.JPG

Solnedgång vid Venice Beach.

30e juli. Dagen började med att vi cyklade på den betongbyggda beach-promenaden. Skönt att slippa trafiken och eftersom det är tidigt på dagen slipper vi trängas med andra som vill använda promenaden. När vi lämnar cykelbanan blir det värre, vi passerar Long Beach och industriområdet som ligger där och får trängas med övrig trafik. Vid Huntington Beach blir det återigen cykelbana utefter stranden vilket är en befrielse. Dock pågår en surftävling och vi får långsamt kryssa förbi strandmänniskor i badkläder. Återigen känner man sig udda med en packad touringcykel. Efter Newport kommer den sträcka som antagligen var värst på hela resan, genom Laguna Beach. Trafiken är intensiv, vägen är smal, mycket parkerade bilar. Nej, det var inte alls kul. Vi var väldigt nöjda när vi nådde Doheney State Beach. Vi badar i havet för första gången! 109km cykel.

IMG_1896.JPG

Lämnar LA.

IMG_1903.JPG

Gott om plats på cykelbanan på morgonen.

31e juli. Sista riktiga cykeldagen på hela resan. Lite vemodig känsla. Dagen går genom Camp Pendelton, en militärbas som tillåter att cyklister passerar genom. Men de kollar passen innan man får cykla in. Tur det, för alternativet de dagar basen är stängd för övningar är att cykla på I5 som är en stor väg. Normalt sett får man inte cykla på I5, men de dagar då basen är stängd är det tillåtet. Det är en ganska lång bit som går genom campen och det är skönt att slippa trängas med trafik. Bebyggelsen tätnar ju mer söderut vi kommer. Vi äter i Leucadia och tittar in i triathlonbutiken Nytro som jag tidigare besökt. I La Jolla blir navigeringen krånglig. Inte vad man vill i slutet på dagen när man är trött och låg på energi. Till slut hittar vi in i San Diego och motellet vi bokat. Vi kan rulla in cyklarna på rummet här vilket känns bra. 121km cykel.

IMG_1940.JPG

Kustbild på väg mot San Diego.

1e augusti. Vi kliver upp tidigt och börjar trampa. Dagens mål? Mexikanska gränsen. Vi får snirkla oss fram bland bebyggelse och bilar. Men efter dryga timmen har vi hittat fram! Vi leder cyklarna fram till snurrgrinden som leder in till Mexico. Vi känner oss väldigt nöjda! Det har varit en fantastisk resa och nu är vi vid slutet. Stor glädje blandas med stor tomhet. Vi tar våra foton. Låter andra fotografera oss. Minnen för oss. Sedan rullar vi bort till den stora outleten Las America i närheten och äter frukost på IHOP. Resten av dagen går vi runt och tittar i butiker innan det är dags att återvända till motellet. Till gränsen är det 33km enkel väg. På kvällen firar vi med att äta på ett mexicanskt ställe i Gas Lamp district.

IMG_1955.JPG

Framme!

2e augusti. Vi har cyklat färdigt. Istället för att sätta oss på cyklarna blev det frukost på ett italienskt café. Större delen av dagen spenderade vi ombord på hangarfartyget USS Midway som nu är ett museum. Intressant att uppleva båten och läsa om dess historia som startade 1945 och var i aktiv tjänst till 1992. För andra gången på resan besökte vi Cheesecake factory för att fira.

IMG_1975.JPG

USS Midway.

3e augusti.Vi passade på att hyra en bil så vi kunde röra oss över lite större område och besöka lite kul affärer. Det blev mest frilufts- och cykelbutiker. Efter alla mil på semestern blev det en helt ny cykel-outfit för min del. Och så passade vi på att ordna kartonger för att packa cyklarna i inför hemresan.

4e augusti. Andra dagen med hyrbil. Vi körde ut på Coronado och åt frukost innan vi fortsatte ner till Imperial Beach. En stund på stranden, bada lite, titta på surfare och äta en glass. Bara slappa och skämmas över sin cykelbränna. Sista middagen blev i Little Italy.

IMG_1981.JPG

En dag på stranden räcker inte för att få bort cykelbrännan!

5e augusti. Hemresedag. Vi åker med shuttle till flygplatsen. Det är struligt att checka in cyklarna men till slut är de klara. Första flyget är till Minneapolis och går bra. Men nästa flyg till Amsterdam blir försenat pga tekniska problem. Så mycket försenat så vi missar vårt anslutande flyg till Norrköping. Det blir många frustrerande timmar i Amsterdam med dålig support från KLM innan vid sent på kvällen landar i Norrköping. Vi monterar ihop cyklarna och cyklar resans sista 5km hem från flygplatsen i den varma sommarnatten. Nu är det slut. Och en början. Dagen efter hemkomst går vi på vårt andra ultraljud och allt ser bra ut!

//Tobias

Vilken fantastisk reseberättelse! Tack för att ni orkade plita ner den. Och sista bilden är fan-fkkin-tastic :)

Tack för bra RR.

Kul, vi måste ha suttit på samma plan mellan Amsterdam och Vancouver. Dagen efter ankomst hyrde vi cyklar och cyklade runt StanleyPark med cykelvagn, vi måste ha varit där samtidigt...

Fantastisk resa!
Kände igen många av vyerna från Highway 1.
Dock körde vi bil då och min fru var än mer rund om magen.

Verkligen, fantastiskt att få åka snålskjuts på er resa!

Tummen upp :) Då fick man lite fler tips inför vårens resa San Fransisco -> San Diego dock kommer jag att åka bil istället

desmo skrev:
> jerkan skrev:
> -----
> > Shysst cykelsemester.
> > Vi bilade i Oregon samtidigt och måste ha
> mött
> > er på kustvägen när vi åkte norrut. :-)
> > Nästa gång kan jag rekommendera ett besök
> på
> > Crater Lake om ni vill cykla mer inne i Oregon.
> >
> > Kan du lägga ut en karta på hur ni cyklade?
>
>
> Vi loggade hela resan med våra Garmin. Jag har
> laddat upp det på både Strava (inga KOM) och på
> Funbeat. Finns det något smart sätt att dra ut
> en karta därifrån? Eller på något annat sätt
> använda informationen för att rita ut vår rutt?

Kan kolla, vad heter du på Funbeat? Är också medlem.

Tillbaka
Topp