[RR] Downtown Airole 2014 (DH/Enduro-race i italien)

pbeijer

Aktiv medlem
Vi blev upplockade av Louise (http://www.justridefinale.com/) på nice flygplats för transport till Sospel för vad vi trodde 2 dagars cykling i sospel/breil innan vi far vidare till Finale Ligure.

Väl i bilen kunde hon inte hålla sig utan klämde ur sig att Davide (guiden för de 2 dagarna) hade en "liten" överraskning åt oss för morgondagen. Tydligen hade hans kompisar frågat om inte han kunde vara med och köra racet, Downtown Airole vilket han tackade ja till och i och med det även anmälde hela vårt gäng till tävlingen. Ingen av oss hade kört några race innan förutom jag och Sverker som kört Åre avalanchet plus lite svartrace.

Vi började dagen med 2 roliga trails i närheten av sospel. Oj vad allt kändes läskigt, brant stenigt och halt. Efter detta bar det av till den lilla byn Airole i Italien. Väl där fick i vårt racekit som bestod av nummerlapp, t-shirt, reklam samt lite gel och energidryckspulver. Tävlingen bestod av två åk varav det snabbaste räknades. Det var hela 115 anmälda till starten så ett rätt stort race. Första start var efter nummerordning och vi hade numren 5 och framåt, jag hade 5. Andra åket var efter tiden varav den långsammaste först. Det var 30 sekunder mellan starterna.

Vi åkte vidare direkt upp till starten för att åka vårt enda träningsåk (de andra som skulle tävla verkar ha varit där hela morgonen och tränat).

vlcsnap-2014-09-07-16h38m56s204.png

Väl vid starten så gick pulsen upp en del, det var rejält brant och såg rätt svårt ut. En del yngre killar gick ner medans de flesta andra bombade ner rätt fort på sina dh-slädar. Såg inte omöjligt ut men svårt.

vlcsnap-2014-09-07-16h40m22s34.png

Tävlingen var uppdelade i 2 grupper, de med dh och de med endurocyklar. Alla i vårt gäng körde med endurocyklar med 140-180mm i slag. Vi gick sakteliga fram till starten för att rulla ner vårt träningsåk.

Guiden först och därefter Louise. Det där såg ju inte svårt ut :). Till slut blev det min tur och jag fegade lite mitt på branten vilket gjorde att jag kom helt fel och gick över styret och hamnade i buskarna någon meter ner. Fick ett stort fint blåmärke på magen efter styret.

Bara upp igen och vrida styret rätt och rulla nedför resten utav banan. I övrigt var banan inte svår. Övre tredjedelen bestod av ett dh-spår i sand och sten med lite hopp och nedre delen körde man inne i byn. Ner för trappor och in mellan husen. Riktigt kul att prova på något liknande det man sett på youtube innan.

Träningsåket gick ju inte så värst bra men nu vet jag i alla fall att det bara är första branten som jag har problem med, resten går att rulla ner utan svårighet.

Nu var det lunch och väntan på start.

Första åket närmade sig och tidtagningsklockan räknade ner från 5 och det bar iväg.

vlcsnap-2014-09-07-16h43m08s181.png

vlcsnap-2014-09-07-16h43m15s242.png

Även denna gång fegade jag lite i branten och kraschade. Kom upp rätt fort men tog det lugnt ner.

Rätt kul med all publik som stod och hejade överallt.

vlcsnap-2014-09-07-16h42m39s159.png

Kom ner på en tid på 3:06. Snabbaste åkaren låg på runt 2 minuter. Andra åket bestämde jag mig för att inte fega i branten och släppte på och klarade att hålla högt till vänster men kom in för fort i högerkurvan i slutet så framhjulet försvan och det blev en krash även i det andra åket.

vlcsnap-2014-09-07-16h42m17s180.png

Lyckades dock förbättra tiden lite och hamnade precis över 3 minuter vilken gjorde att jag hamnade några platser i från slutet i enduro-listan (50-60 åkare).

Det gick riktigt bra för vår guide som hamnade 2:a och för Louise som hamnade 1:a av tjejerna.

Efter racet bjöds det på grillat och pasta. Det började bli lite sent och vi var alla trötta och slitna så vi åkte tillbaka till sospel. Vi missade dock någon typ av filmvisning samt prisutdelningen.

Tävla är inte min grej men det var ändå kul att ha varit med och upplevt det en gång.

Video från en av de snabbare åkarna, http://www.zapiks.com/airole-downtown-vtt-2014-arn.html

Episkt race med Italiensk organisation :)

Fan vet om inte detta var roligare än Maxi Avalanche ändå. Att köra tajta gränder men massa folk som skriker och hejar var verkligen en grym upplevelse.
Resultatlistan kanske vi skall glömma eller? ;)

Organisationen var väl ungefär lika bra som resultatlistan riktighet :).

Posta den om du vill, jag har den inte.

pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Organisationen var väl ungefär lika bra som
> resultatlistan riktighet :).

Typ så ja :)

selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Och ni glömde kameror allihopa?! Peter, vafan! :D

Både jag och Morgan körde med helmet cam på racet, dock går det inte så fort så orkade inte bry mig att ladda upp det.

Tillbaka
Topp