Race across America 2015

GoranS

Aktiv medlem
Race across America 2015
Snart bara nio månader kvar till nästa års lopp så det är snart dags att börja ladda upp!

Noterade att det redan verkar vara 23 anmälda till soloklassen 2015 och däribland fyra danskar! Dessutom är det ett danskt tvåmannalag anmält. Och alla övervintrare från flower-power-eran har ett garanterat favoritlag i det taiwanesiska Riding for love.

http://www.raceacrossamerica.org/raam/rcrank.php?s_N_category_group=1&s_N_Race_ID=1

Race across America 2015
Noterar att Greger Sundin (http://motiverad.nu/) ska köra solo-RAAM i år. Blir kul med en svensk att följa igen.

Och Strasser är åter anmäld. Blir det en ny rekordjakt i år? Eller kan man hoppas på att det blir ett riktigt race och att någon på allvar utmanar honom?

Bara drygt fem månader till start nu ...

Race across America 2015
En tiodagarsövning är väl som en väntwurre för Greger, lite som att ta ett träningspass bara för att inte tappa för mkt av formen.

Race across America 2015
Tror inte det är många som kör RAAM på 10 dygn och tycker det är en promenad i parken. Har f.ö. för mig att jag läste att hans träningsmängd är typ 5h/v, så det blir ett ganska ovanligt träningspass i alla fall.

Race across America 2015
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Göran, jag hoppas du lagt in om ett par veckors
> semester redan nu så att det inte blir några
> problem? :)

Har jag semester är jag normalt i total internetskugga.

Race across America 2015
Då får vi hoppas att du jobbar lite lagom då, men inte så det det stör rapporteringen ;)

Senast ändrad:
Race across America 2015
Har han kvalat? Fick för mig att det var nästa år som han tidigare snackat om deltagande (men mitt minne kan svika).

Med mindre än att han går under pseudonym står han dock inte att finna i startlistan nu.

Race across America 2015
Hittar fortfarande inte Tarzan i startlistan ...

Strasser har enligt sin hemsida laddat de senaste veckorna med lite kortare och hårdare tröskelpass på 3-4 timmar för att spetsa formen. Vidare anger han Blanco, Haase och Bickett som utmanare. Dessutom nömner han sin landsman Severin som en dark horse.

Sen blir det spännande att se om Gulewicz fått ordning på nacken s.a. han kan fullfölja i år.

Angående den svenska solocyklisten Greger Sundin så har det varit tyst på hans hemsida sen i mars. Någon som vet något om hur läget är med honom?

Race across America 2015
Träffade Greger på en cykeltur i slutat av april då skulle han fortfarande cykla och verkade väldigt laddad inför uppgiften, Han har även varit med i lokalpressen. Men jag har inte hört något sen dess

Race across America 2015
Kommer han bara till start har jag en känsla av att det ska väldigt mkt till för att han inte ska fullfölja. Han verkar inte riktigt vara typen som viker ner sig i första, andra eller ens sjunde taget.

Race across America 2015
Mina kunskaper i det tyska språket är obefintliga så jag får förlita mig på maskinöversättning och den ger ibland inte riktigt tillförlitliga resultat, därav utelämnandet av dessa viktiga detaljer.

Race across America 2015
grautr skrev:
> Du glömde mixerbordet och takräcket!

+3 cyklar

Vad menar dom med Ersatzscheibe?

Race across America 2015
Jag undrar också över Ersatzscheibe. Google translate översatte både Ersatzlaufräder und eine Ersatzscheibe med reservhjul. De minimala kunskaperna i tyska som jag lyckats tillförskansa mig via inköp på tyska nätsajter säger mig att laufräder i alla fall är hjul, så det första kändes som det verkligen skulle vara reservhjul. Scheibe verkar betyda skiva - kan det handla om diskhjul??? Någon tyskspråkig individ som kan komma till räddning här?

Race across America 2015
GoranS skrev:
> Jag undrar också över Ersatzscheibe. Google
> translate översatte både Ersatzlaufräder und
> eine Ersatzscheibe med reservhjul. De minimala
> kunskaperna i tyska som jag lyckats tillförskansa
> mig via inköp på tyska nätsajter säger mig att
> laufräder i alla fall är hjul, så det första
> kändes som det verkligen skulle vara reservhjul.
> Scheibe verkar betyda skiva - kan det handla om
> diskhjul??? Någon tyskspråkig individ som kan
> komma till räddning här?

Kan det vara extra stenkakor till grammofonen?

Race across America 2015
clnr skrev:
> Scheibenrad = diskhjul, så troligtvis
> reservdischjul.

Efter att ha läst det i sitt sammanhang är jag enig i att det troligtvis rör sig om ett dischjul.

Noterbart är också att de tre cyklarna består av en tempohoj, en lvg och en reserv. Gissningsvis är reserven en lvg, men det framgår inte.

Race across America 2015
Ser ut som de efter en behaglig inledning med runt 22 grader i starten och en svag sydvästlig vind kommer att få det hett om öronen. För TS2, Brawley, efter 145 miles har yr.no en prognos på 45 grader under sena eftermiddagen!

Race across America 2015
Snart dags för start i Oceanside, CA.

Kommer årets upplaga att ge den tredje svenska officiella fullföljaren? Kommer Strasser att för tredje året i rad greja sub8 och kommer det kanske t.o.m. att bli ett nytt rekord? Eller kommer någon att kunna utmana honom? Kan vi kanske t.o.m. få se en fajt i stil med den som han och Schoch hade för några år sedan då ledningen växlade fram och tillbaka långt in i loppet? Hur kommer det att gå för de inte mindre än fyra danskarna i soloklassen? Och, kommer ryske åldermannen Zimin att komma förbi Klippiga bergen i år?

Race across America 2015
Varför 5 sadlar? Olika på olika cyklar kan jag förstå men 5, är det av samma märke som han anser sig slita ut eller vad? För det känns väldigt emot allmän uppfattning att testa nya produkter under ett RAAM.

Race across America 2015
Liten genomgång på Strassers rekordlopp i fjol med några tidsnoteringar:

TS10, 89 mil, 1:02:58
TS17, 157 mil, 2:02:28
TS24, 223 mil, 3:02:15
TS31, 287 mil, 4:03:28
TS37, 343 mil, 5:01:51
TS43, 401 mil, 6:01:18
TS49, 454 mil, 7:02:03
TS55, 483 mil, 7:15:56

Race across America 2015
nieves skrev:
> Varför 5 sadlar? Olika på olika cyklar kan jag
> förstå men 5, är det av samma märke som han
> anser sig slita ut eller vad? För det känns
> väldigt emot allmän uppfattning att testa nya
> produkter under ett RAAM.

En spekulation är att det skulle kunna vara lite olika varianter på samma grundsadel, med/utan mittskåra, någon specialpreparerad med någon del bortskuren för att minska slitage på något område där han av erfarenhet vet att det kan bli problem efter ett antal dygn.

Hur var det med Gunnar, han fick ju problem med "sittsår" om jag inte minns helt galet. Laborerade han något med sadeln?

Tillbaka
Topp