Byggtråd - halvfet Surly 1x1 med Knard 26x3.0

jomper

Forumpappa
Forumvärd
4824792154_ff10085d3c_z.jpg

+

TR0090-01.jpg

+

Trialtech_rear.jpg

=

???

Fälgarna kom idag. Baknav (Shimano Hone) har vi ett över sedan tidigare, men ett nytt framnav är beställt.

Egentligen borde jag låta GurraG bygga hjulen men Bålsta ligger så förbaskat långt bort, så vem fixar fram rätt ekrar och bygger bra hjul? Antingen i Sthlm eller nånstans längs med RV73?

Däck och slang återstår att beställa.

Senast ändrad:
Nästa fråga är vad det ska vara för slang i såna där. Däcken ska beställas från Cyclecomponents men där står det inga vikter på slangarna så man beställer lite på måfå. Tänkte inte köpa tjockis-slang från Surly.

Slanglöst? Känns ju inte direkt som att det är stor risk för att däcket ska vrängas av fälgen i det där fallet:-)

Hur bred behöver fälgtapen vara egentligen? Har två olika, en som täcker hela det grunda partiet precis, och en som kommer gå ett par mm upp på sidorna också. Vill helst använda den smalare av de två, men det är den bredare som hör till fälgen.

Slanglöst är lite mer pyssel än jag orkar på den här cykeln, iaf till en början.

Lite friktion har det varit, baknavet jag trodde jag hade var 36h men jag hittade en tysk firma (CNC-bikes) som hade det jag behövde, beställde och betalade med banköverföring i fredags och de skickade igår, idag ringde posten på och jag fick naven!

Det är gamla Shimano Hone-nav, även de vanliga hjulen är byggda på sådana och det är ju ett riktigt bultat baknav som dessutom tillåter att man kör med bakväxel (big nono) trots att det inte finns något växelöra, om man kör med en Saint eller Hone bakväxel av rätt årsmodell.

Även däcken kom också idag, och Phil hjälper mig med det bara jag lyckas leverera naven till honom.

Det enda jag behöver köpa nu är egentligen slang tror jag.

DSC_0803.JPG

Vägde ett av däcken, 810 gram. Gissningsvis lättare än de Timberwolf 2.5 som sitter på nu.

Jag hade valt slanglöst. Antingen mindre pyssel än att försöka hitta en bra slang som inte är DH-tung. Köp en 20-tumslang med prestaventil, sprätta upp den på ovansidan och trä dit. På med däcket, i med gucka och fyll på med kompressor. Sen när allt sitter på plats tar du ett rakblad eller skalpell och skär av den slangrest som hänger utanför däcket. Inte så krångligt.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade valt slanglöst. Antingen mindre pyssel
> än att försöka hitta en bra slang som inte är
> DH-tung. Köp en 20-tumslang med prestaventil,
> sprätta upp den på ovansidan och trä dit. På
> med däcket, i med gucka och fyll på med
> kompressor. Sen när allt sitter på plats tar du
> ett rakblad eller skalpell och skär av den
> slangrest som hänger utanför däcket. Inte så
> krångligt.

+1! Ghetto-TB är grymt. Tätar riktigt bra mot slangen också när man ska pumpa.

Det blir nästa steg isåfall. Det kan hända att den inte kommer rulla så frekvent och då kanske stans-guckan torkar?

Hjulen blir klara nästa vecka!

DSC_0819.JPG

DSC_0826.JPG

DSC_0825.JPG

DSC_0824.JPG

Funderar på om de här hålen kommer punka slangen? Fälgbandet är ett par mm smalare än det som hör till fälgen, men originalbandet skulle inte heller täcka de här hålen.

DSC_0820.JPG

Du har en poäng, det är säkert ingen fara.

Nu har jag vanliga slangar typ 1.5-2.3", men när jag läst lite på mtbr så verkar många köra sådana i ännu fetare däck utan problem så det får vara så tills vidare.

Färdigbyggt.

Vägde hjulen under tiden och trots att fälgarna är dubbelt så breda och däcken är Knard 3.0 istället för Timberwolf 2.5 så väger det hela bara ca 2 hg mer än tidigare.

Bilder kommer sen, nu är det för mörkt.

Edit: Gott om plats för däcken förresten. Vid kedjestagen är det som trängst och där är det drygt 5 mm till godo på varje sida. Fram är det mer än en cm.

Senast ändrad:
Jag ser också fram emot att få höra mer om detta längre fram!

Om däcken passar med marginal i 1x1 ramen så borde det funka bra att bygga en halvfet troll också, för visst är dessa ramar lika i nästan allt?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Glömde: I glaset under slutmonteringen: Brewdog
> Dead pony club. Bästa drickat just nu!

+1

3.8%, man kan dricka många

Det här är ju den gamla 1x1 från när troll inte fanns. Sen kom 1x1 som klarade 100mm gaffel i fram och troll ungefär samtidigt och de ska vara lika. Tror dock inte att surly prioriterat bort däckutrymme när de designade om ramen. Det borde gå att göra en fet troll.

+Försökte kolla upp lite ang. det här med utrymmet. På surlys hemsida anger de 2,75 tum på både 1x1 och troll i nuvarande utförande men också att olika fälgar och däck kan påverka hur mycket man får plats med. I katalogen från 2009 står det bara "room" som angivelse vad gäller däcksbredd. En inte lika specifik term kan jag tycka.

Senast ändrad:
DSC_0842.JPG

DSC_0838.JPG

Kör med vanliga slangar men vid ventilen expanderar de inte riktigt som de ska. Inget som märks när man cyklar men ser lite puckat ut när man snurrar på hjulen.

Med 4 kilo i däcken blev de ännu större men då började det ta i när man kör med hjulet så långt fram som möjligt. Men det kan ju ge en hint om att de sväller lite med tiden.

Men hur är den att cykla på?

Jag köpte senaste BIKE och de testade Beargrease. Utlovade mer fatbike nästa nummer. Efter att cykelvärlden nu omvärderat diameter är det alltså dags att omvärdera bredd (företrädare för industrin funderade på hur utvecklingen skulle bli med "bredd-behov" vs tex Q-faktor). Bla pratades om 3".

Mao jomper är du i yttersta framkant med ditt koncept. :)

Nu har jag Stans-gucka över och funderar lite på att fixa tubeless även på den här. Ska jag ha 20"-slang som Oskar föreslog eller 24" som jag läste nån annanstans?

Nån som kan tipsa om bra slang med löstagbar ventil så att det är lätt att fylla på?

20" verkar vara det bästa enligt Google. Ska jaga rätt på två 20"-slangar som har prestaventil med löstagbar ventildel.

Tillbaka
Topp