[Artikel] Para-cykling - att inte cykla är att gå för långt

Kristin

Ny medlem
paracykling.jpg

Cykling beskrivs ofta som en sport för alla. Den är skonsam mot kroppen och de olika disciplinerna erbjuder något för de flesta smaker. Men - hur fungerar cyklingen för de som inte har samma fysiska förutsättningar som majoriteten? HappyMTB har testat para-cykling, en cykeldisciplin som lever lite i skymundan men vars utövare kanske är de mest innovativa och dedikerade.

Läs mer: http://happymtb.org/2014/09/26/para-cykling-att-inte-cykla-ar-att-ga-for-langt/

Härligt att läsa!

Min egen tandemerfarenhet sträcker sig till lite cyklande med en klasskompis i ungdomsåren (stor och tung sak) och förra året svetsade jag ihop två barncyklar till en barntandem som är mycket uppskattad. Nu ska jag tipsa dottern om att bjuda nån skolkamrat med handikapp på åkturer!

Kul! Hur funkar det i tåvlingssammanhang med piloten? Blir inte den personens styrka 50% av totalen. Hur bedöms det?

I tävlingssammanhang så är den enda regeln att piloten inte har varit worldtourproffs inom de två senaste åren, eller continentalproffs inom ett år. Så det hänger en hel del på vilken pilot man har också.

Bra artikel, kul att ni tar upp detta ämne!
Har en synskadad dotter så tandem kan bli nåt framöver.
Häftigt med den tillit som krävs, modigt av Jocke =)

MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra artikel, kul att ni tar upp detta ämne!
> Har en synskadad dotter så tandem kan bli nåt
> framöver.
> Häftigt med den tillit som krävs, modigt av
> Jocke =)

Hej!
Jag har en grabb med synsvårigheter (finns många olika sorters synproblem)
Om några veckor ska vi på en idrottshelg för synskadade i Eskilstuna anordnad av av olika handikappsidrottföreningar, synskadades riksförbund mfl.
Där ska vi prova på olika idrotter som simning, skytte men även cykling med tandem. Är för barn och ungdomar födda mellan 94-06. Nu vet jag inte hur gammal din flicka är men annars som ett tips för framtiden.
/Anders

Kan man tävla i sidovagnsrejsing med motoriserade cyklar så borde man väl kunna tävla i tandemrejsing även för mekaniska cyklar...
Även för seende menar jag... det måste ju gå att bygga banor som testar och pressar cyklisternas kommunikationsförmåga och samspel på motsvarande sätt som i sidovagnsrejsing...?

Kul artikel! Och spännande cykling.. landsvägsåka har aldrig verkat så skoj som det där..

Para-cykling, trodde den här artikeln skulle handla om pengar och cyklar.. *Besviken*

Men det var en särdeles intressant artikel, mina erfarenheter av tandem sträcker sig också till rostigt härke men med en riktig cykel kan det nog vara kul även som rätt teknisk cyklist! Finns ju en blind trialare som känner vad han ska köra först med sina händer och memorerar, rätt fantastisk bedrift det med..

Senast ändrad:
Bra artikel! Tack!
Har en god vän som är gravt synskadad och har varit det sen tonåren.
Han har berättat för mig hur läskigt det var att cykla tandem i sina unga dagar. Och jag har full förståelse för det!
Full respekt för dig Jocke! Har läst artikeln för min vän och han blev sugen på att prova med mig! :)
Frågan är, finns det att hyra en juste tandem i Sthlm och i så fall var?
Matz

Thor skrev:
> MRobson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra artikel, kul att ni tar upp detta ämne!
> > Har en synskadad dotter så tandem kan bli nåt
> > framöver.
> > Häftigt med den tillit som krävs, modigt av
> > Jocke =)
>
>
> Hej!
> Jag har en grabb med synsvårigheter (finns många
> olika sorters synproblem)
> Om några veckor ska vi på en idrottshelg för
> synskadade i Eskilstuna anordnad av av olika
> handikappsidrottföreningar, synskadades
> riksförbund mfl.
> Där ska vi prova på olika idrotter som simning,
> skytte men även cykling med tandem. Är för barn
> och ungdomar födda mellan 94-06. Nu vet jag inte
> hur gammal din flicka är men annars som ett tips
> för framtiden.
> /Anders

Inspirerande att höra inför framtiden, hon är född-10 så det är några år kvar =)

Förutom synen (underutvecklade synnerver) så har hon en extremt ovanlig/diagnos sjukdom (några tiotal i Sverige som har den) som heter SOD, Septo Optisk Dysplasi.
Hon har även autism och ligger efter en del utvecklingsmässigt men motoriskt i princip fullt utvecklad och gillar att köra på sin springcykel. Har nyligen skaffat en bra barncykel med pedaler som vi börjat öva på, då börjar det dock gå så fort att synen inte riktigt hänger med och hon missar saker.

Ha det så skoj med grabben, måste vara kul att se honom ta sig an olika utmaningar =)

Här är två bilder från en tur förra hösten:
CIMG3577.JPG

CIMG3594.JPG

Just det, hoppas Jocke hittar några piloter som kan hjälpa honom att nå sina mål!
Måste väl finnas några här på Happy som bor i närheten?

Vad roligt att det finns fler para-cyklister där ute. Din dotter ser himla tuff ut MRobson! :D

Tveka inte att ta kontakt med Jocke (joakim@nomell.se) om ni är intresserade av att testa pilotrollen. Jag kan garantera att det är superroligt (och Jocke är stark så det blir bra träning också om man vågar gasa på på tandemhojen; jag tyckte som sagt att fartkänslan var bra mycket mer påtaglig än på en vanlig racer!)

//Kristin

matz 1 skrev:
> Frågan är, finns det att hyra en juste tandem i
> Sthlm och i så fall var?
> Matz

Tror det är svårt att hyra en racertandem om det är vad du menar. De går ju knappt att beställa i svenska butiker. Men jag kan rekommendera ett besök till någon av SFC's testcyklingar. De har riktiga racers att testa, men även mer touring-inriktade tandemcyklar. Tyvärr verkar de inte ha några fler provcyklingar i Stockholm för säsongen nu, men sätter säkert igång i vår igen.

/Thomas - en av Jockes piloter.

Tack för alla positiva kommentarer :)

Thor, då ses vi då jag antar att det är samma läger då jag ska vara med och visa och prata om tandemcykling.

matz 1 skrev:
> Bra artikel! Tack!
> Har en god vän som är gravt synskadad och har
> varit det sen tonåren.
> Han har berättat för mig hur läskigt det var
> att cykla tandem i sina unga dagar. Och jag har
> full förståelse för det!
> Full respekt för dig Jocke! Har läst artikeln
> för min vän och han blev sugen på att prova med
> mig! :)
> Frågan är, finns det att hyra en juste tandem i
> Sthlm och i så fall var?
> Matz

Jag kan också varmt rekommendera de prova på-aktiviteter SCFs paracykelgren anordnar i Frösundavik i Stockholm. Under vintern kommer vi förhoppningsvis kunna cykla inomhus vid några tillfällen. Följ gärna Facebook-sidan Paracykel - SCF och ta kontakt så kanske det går att ordna ändå om det blir en mild höst.

Det går att beställa i princip alla cykelmodeller. Dock är det svårt att få någon LBS hålla provcyklar i lager.

Väldigt bra och intressant artikel. Sen är ju den här positiva synen på att allt alltid går om man vill, det är något som alla som har det enklare verkligen borde kunna ta till sig istället för att klaga. Interaktionen på cykeln verkar spännande, låter som den som ser är nybörjaren och den som inte ser är den som kan. Måste ju vara en häftig känsla att pressa sina sinnen för att göra allt rätt samtidigt som man hjälper till så det blir något cykla överhuvudtaget. Många plus för en annorlunda och viktig artikel. Noterar även att SCF nämns som arrangörer av provcyklingar, det får gå in på ett i dagarna ganska skralt pluskonto.

Bra artikel!

Men hur fort gick det då? :-)

Måste ju bli ganska mycket högre rullsnitt jmfrt med en solorunda på en vanlig racer.

Jerry skrev:
> Bra artikel!
>
> Men hur fort gick det då? :-)
>
> Måste ju bli ganska mycket högre rullsnitt jmfrt
> med en solorunda på en vanlig racer.

eftersom det var första gången för Kristin och första gången för oss tillsammans, så tog vi det ganska lugnt. 27km/h i snitt och 48km/h max blev det. På rakorna ligger vi i 50km/h med 70rpm så vill och orkar man går det undan :)

Jättebra artikel. Jag har länge funderat på racertandems och varför de inte är vanligare på vägarna. Det måste vara en jättehäftig känsla även för fullt seende att fara fram så fort på vägarna. Det är ju som att ligga perfekt på rulle hela tiden.

Intressant!
En mekaniker jag talade med för några år sedan skulle köra VR med sin synskadade partner. Hörde aldrig hur det gick men hoppas det funkade.

Hur blir det med hårdvaran? Blir en tandemracer ungefär dubbelt så tung som en motsvarande sngelracer? Antar att man blir snabbare på platten, men hur blur de riktit kraftiga backarna?

På jobbet deltog vi i Spin of Hope när det gick senast. En av oss är i princip blind. Det funkade ydligen bra för den deltagaren. Inte i nivå med att köra tandem men ändå!

Jag undrade direkt om det handlade om Jocke då jag såg rubriken :-) Intressant liten artikel och hoppas att du hittar fler piloter, Jocke!

Tandemcykling är den överlägset roligaste formen av cykling.

Vi har cykalt tandem i 12 år nu, fullt seende, men saknar en riktig landsvägsraket i stallet. Vi har provkört en nyare cannondale, och de är riktigt fina cyklar det.

TandemLofsdalen.jpg

Jerry skrev:
> Bra artikel!
>
> Men hur fort gick det då? :-)
>
> Måste ju bli ganska mycket högre rullsnitt jmfrt
> med en solorunda på en vanlig racer.

Dom är sjukt snabba nerför och på platten. Det är inga större problem o köra ifrån dom uppför, då dom blir så tunga. Sen är det svårt att få till stående ihop.

Hade fullt upp att försöka hänga på Henrik Ruffel/Johan Landström när vi träningskörde tävlingsbanan i Prag i fredags.

Kul att vi blir fler som satsar! Hade gärna sett fler på vanlig räcer oxå!

Nu finns en racertandem till beskådan, klämning och provcykling hos MorénCykel på Ringvägen i Stockholm. Det är en 2014 års Carraro i en mellanstorlek. Den väger ca 14,5 kg med blandat FSA, Stronglight och Shimano 105-komponenter. Fulcrum 5 CX-hjul.

Apropå Joakim Nömell och hans jakt på piloter så tycker jag att ni som tycker tandem verkar roligt och bor på vettigt avstånd att kontakta honom för en förutsättningslös vända på en racertandem. Man behöver inte vara lika stark som Joakim för att testa och även om du skulle vara det är det helt frivilligt att vara pilot fler gånger. Tänk om ni blir frälsta, huuu :-)

Med tandemhälsningar
/Peter

Tillbaka
Topp